[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:34

Wat ontzettend gaaf dat je dit doet! Ik volg graag mee!
Mijn schoonouders wonen ook in Spanje, een 400km meer naar rechts, in Roses :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:59

Super cool project!

Ik vroeg me inderdaad ook af of je niet beter een kachel kan kopen die ook je verwarming en of douche water verwarmd. Werkt prima namelijk een qua prijs viel het mij erg mee. En zijn zonnecollector+zonneboiler niks voor je?

En een leem kachel al neemt die wel veel plek in (maar dan kun je wel een verwarmde bank maken :D)

Ik heb er misschien overheen gelezen maar ben ook wel benieuwd hoe je dit project betaalt, werk je nog of heb je flink gespaard? Ik weet dat strobalen niet het duurste bouwmateriaal is, plus dat je goed kunt besparen met 2e hands materiaal maar je zult toch ergens van moeten leven.

Hoe groot is je finca? Staan er ook fruitbomen en olijfbomen enzo op?

Mooi stekkie hoor. Ik ben niet jaloers want ik heb voor de Nederlandse versie gekozen maar ik snap het wel! Had zo maar mijn project kunnen zijn maar dan in Portugal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:08

Ik ga ook volgen!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:16

wowww wat gaaf.. en meteen komen er duizenden vragen in mij op..het idee van een eigen berg snap ik helemaal.. de rust en de ruimte,, heerlijk. lopen je dieren er los?? dan raak je ze toch kwijt?? hoe ver ligt het van de " weg" ? heb je een overzichtskaartje??google maps??? Werk je er ook nog bij?? en mss een hele gekke vraag... mss te persoonlijk... en wil je daar niet op antwoorden.. maar ik ben wel benieuwd wat de waarde nu is van zo n berg.. en straks een huis.. in Spanje?? Mijn ouders wonen ook gedeeltelijk in Spanje en hebben ooit overwogen een huis in de bergen te kopen maar toch vanaf gezien omdat ze te afgelegen zouden zijn van allerlei hulpdiensten.. als je 112 moest bellen had je kans dat ze pas na ruim een uur bij je konden zijn en zeker met de leeftijd die hun hebben werd dat afgeraden.. tenzij je er zelf bewust voor kies..maar het koste geen drol.... Ik ben heel benieuwd naar je verhalen en je foto s.. wanneer hoop je klaar te zijn?? staat je yurt vlak bij de plek waar je je huis laat bouwen??? Prachtig uitzicht hoor

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:31

Je schrijfstijl is leuk :D
Ik zie het manneke van die betonmixer daar al met de daver op het lijf z'n truck naar boven sturen :=

Ik ben ook benieuwd naar de dieren die je hebt. Ik zag al een mooie ezelsnoet, maar er zijn er vast meer <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:20

Lekker leesvoer biedt je aan.

De term "friend with benefits" krijgt zo een hele nieuwe betekenis.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:43

Gaaf zeg!!
Ik ga volgen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 14:57

Prairy schreef:
Super cool project!

Ik vroeg me inderdaad ook af of je niet beter een kachel kan kopen die ook je verwarming en of douche water verwarmd. Werkt prima namelijk een qua prijs viel het mij erg mee. En zijn zonnecollector+zonneboiler niks voor je?

En een leem kachel al neemt die wel veel plek in (maar dan kun je wel een verwarmde bank maken :D)

Ik heb er misschien overheen gelezen maar ben ook wel benieuwd hoe je dit project betaalt, werk je nog of heb je flink gespaard? Ik weet dat strobalen niet het duurste bouwmateriaal is, plus dat je goed kunt besparen met 2e hands materiaal maar je zult toch ergens van moeten leven.

Hoe groot is je finca? Staan er ook fruitbomen en olijfbomen enzo op?

Mooi stekkie hoor. Ik ben niet jaloers want ik heb voor de Nederlandse versie gekozen maar ik snap het wel! Had zo maar mijn project kunnen zijn maar dan in Portugal.

Wat leuk dat zoveel mensen geinteresseerd zijn!
Alle systemen om water en het huis te verwarmen worden qua kosten en of het bij mij past tegen elkaar afgewogen. En het mooist is om volgens het earthship-principe meerdere systemen te hebben die je op verschillende momenten gebruikt. De combinatie van een houtkachel en zonne collector/boiler voor de vloerverwarming en het warme water is het mooist, zodat je het jaar rond gecovered bent.
En het idee van de warmte van de houtkachel langer benutten met thermal mass, bijv. in de vorm van een bank spreekt me ook aan inderdaad.
Het leuke is dat hier in de omgeving veel mensen (deels) off grid wonen en ik dus niet op alle vlakken het wiel opnieuw hoef uit te vinden. Maar er zijn zoveel keuzes en mogelijkheden voor alles... :+

M´n finca is 5 hectare. Er staan voornamelijk eiken, jeneverbessen, pijnbomen, buxus, rozemarijn en een hoop bramen en andere prikkelbosjes op (een jaar of 60 zonder onderhoud, daarvoor werd het bebouwd. Veel hoogteverschil en allemaal terrasjes (fajas) zeg maar van verschillende breedtes met stenen muurtjes van elkaar gescheiden. Ik heb een stuk of 4 olijfbomen en wat amandelbomen tot nu toe geteld, maar dat kunnen er ook nog wel een paar meer zijn. Er zijn nog delen behoorlijk overwoekerd, die ik nog te lijf moet met de bosmaaier en natuurlijk de ezels. Maar zelfs een stroomdraadje zetten voor een ezelwei ( die gaan er anders vrolijk vandoor, maakt niet uit hoe groot je finca is, het gras van de buren... :Y) :+ ) is een behoorlijke uitdaging door het hoogteverschil, rotsachtige bodem en had ik die prikkelbosjes en bramen al genoemd? }:) :+ Ik heb zelf fruitbomen geplant, maar die hebben het niet allemaal overleefd. Iets met geen groene vingers en andere prioriteiten in de zomer dan om de dag water geven aan boompjes :o . Als ik het water van het dak opvang en de irrigatie van de groentetuin en fruitbomen automatisch maak, dan zal dat hopelijk wel goed komen 8-)

Stro zelf is inderdaad niet duur, maar dat betekent niet dat het huis daardoor goedkoper is om te bouwen...

Ik werk er gewoon naast, zie ook onderschrift. In de zomer organiseer ik bijv. meerdaagse ezeltrektochten: https://www.topofthepyrenees.com/Produc ... eltrekking

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:17

Wauw, geweldig! <3

En wat een heerlijk leven zeg..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:16

Ziet er echt heel leuk uit die tochten met de ezeltjes !

Ik zit mij een beetje te vergapen aan die ecologische accomodatie ook :P
Casa Comolar... die kleuren, dat hout, de ligging, het huisje. Just perfect ! 8-) <3

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:28

Leuk zeg! Veel succes met de bouw van je droombungalow & zal vast erg gaaf worden.
Ik zit vaak in Portugal & vind het weer echt duizendmaal beter dan in NL, kom je nog weleens naar NL if ben je nu echt verknocht aan Spanje?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:26

Ook ik volg graag, zo boeiend om te lezen!! Hopelijk vanaf nu wel alles vlot!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:43

Dankzij dit topic ben ik door de foto's van vorig jaar aan het scrollen, goh, 2019... Het lijkt alweer zo lang geleden. De fundering en het afgraven was zomer en herfst vorig jaar. Dus ik dacht, laat ik eens wat andere random foto's van die periode erin gooien. Geeft wat context als ik het over de dieren en het leven hier heb, en hebben jullie meteen een beeld bij die man van me :D

Ehm, als ik vragen negeer, heb ik ze of over het hoofd gezien of ik ga ze niet beantwoorden ivm met TMI, privacy, eventuele meelezers die die info niets aangaat, etc. :')
Maar goed, dan weet een vragensteller natuurlijk nog niet welke van bovenstaande redenen het was :D , dus in general:
qua locatie zit ik in de buurt van Ainsa, Sobrarbe, Huesca. Kaartje van het gebied staat wel op de site in m´n onderschrift.
Over financieen ben ik wat terughoudend, dat vind ik geen dingen om op het internet te zetten :o ...

Wanneer het huis af zal zijn wordt me natuurlijk vaak gevraagd. Of wanneer ik begonnen ben. Dat zijn natuurlijk filosofische vragen op een bepaalde manier. Want vanaf wanneer reken je dat je begonnen bent met het bouwen van een huis: de bouwplannen maken en aanpassen, de eerste bulldozer, de fundering, of als je na de fundering echt iets zichtbaars neer gaat zetten, haha!
En in hetzelfde kader: wanneer is het af? Als ik erin kan wonen? Maar ook dan zal er gerust nog wel hier en daar iets niet af zijn, verandert worden, of een nieuw idee gerealiseerd worden (denk aan hot tubs en pizza ovens in de tuin 8-) )...

Nou ja, random foto´s dus...

Afbeelding
Ochtendnevel bij de yurt

Afbeelding
Basic keukentje in het schuurtje onder de yurt

Afbeelding
Even de zipline ophangen (typisch klusje voor vriendje, die klimt dan wel een boom in :D ), tot nu toe durft bijna niemand erop, hij hangt iets te stijl en je maakt dus iets te veel vaart :') (dat krijg je op zo´n berg). En hij gaat dus van boom naar boom, dus je eindigt nogal cartoonesk in de onderste boom zeg maar, haha! Is nog even een WIP die ik eerlijkgezegd alweer helemaal vergeten was. Das een mooi klusje voor dit weekend...

Afbeelding
Nou, en dat is hem dus <3 haha! Tijdens een wandelingetje naar een grot in de buurt.

Afbeelding
De kerstboom van vorig jaar, hm ook alweer zo´n klusje voor dit weekend...

Nou, en dan nog maar wat random dierenfoto´s...

Afbeelding
3 vaste katten (verder regelmatig opvangkittens) Zilver, Vlekkie en Tijger :+
Je ziet het er zo niet aan af, maar het zijn prima muizenvangers :D

Afbeelding
Van links naar rechts Barri, Donkey en Margarita

Afbeelding
Isabella en haar veulentje Noel (met puntjes op de e :') ) en Tristan

Afbeelding
En Margarita aan het werk, foto genomen bij een overnachtingsplaats van m´n ezeltrekkings

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:58

Leuk, leuk, leuk, we hebben nog meer beeld.

Mooie omgeving en leuke metgezellen.

Als je gaat ziplijnen: je kan de boom in!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:35

https://www.groasis.com/nl/technologie/ ... oud-papier

Cocoon planting kun je eens op zoeken, daarmee zijn ze nu Afrika aan het bebossen. Misschien is dat een oplossing voor je fruitbomen :)

Zijn het kurkeiken?

Mbt nieuwe ideeën die tussendoor gerealiseerd worden, zeker pizza oven en hottub is zeer belangrijk :D Je moet uiteraard ook goed ontspannen. Hottub kan ook op hout, heb ik hier ook, werkt prima! :D Pizza oven staat nog op mijn to do lijstje, met vermiculiet en een gym bal.

Earthship zijn vaak ook heel gaaf, vooral het kas gedeelte vind ik vaak erg mooi, in mijn nieuwe huis komt ook een grote kas als onderdeel van het huis. Wij gaan waarschijnlijk met kalk hennep bouwen.

In de buurt bij mij ben ik bij iemand geweest die ook een strobalen huis aan het bouwen was, volledig zelf dat wel, hij was al even bezig :'). Voor 30k had hij wanden, dak, kozijnen en glas, maar dus alles handwerk. Huge ass huis was dat, vond het niet heel mooi maar goed, smaken verschillen. Hij zei dat je vooral heel goed op je elektra moet letten, dat die heel goed ingepakt is. Als je namelijk brand krijgt, dan kan de brandweer vaak gewoon niet blussen en moeten ze, als je pech hebt, een deel van je huis afbreken om te kunnen blussen.

Leuke vent en beestenboel!

Ik ben echt heel benieuwd naar je vervolg verhalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:02

Ooohh ts wat gaaf zeg! Mijn droom is ook een eigen berg met een aantal hectares voor de paarden. En een beekje, en een yurt. Een leemhuis lijkt me ook erg gaaf!
Ik volg mee!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:26

ERg leuk en een heel originele manier van wonen in de tussentijd. Ik volg graag!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:29

Wauwie! Wat gaaf zeg. Zou T zelf
Dan weer niet durven maar volg graag

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:52

Wat enorm gaaf! <3 wat een prachtige plek om te wonen!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:58

Oh dit is echt zó'n onwijs interessant topic, wat leuk TS! Doet me een beetje denken aan het huis(je) van een goede vriendin van mij :D

Afbeelding

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:30

Ailill schreef:
Oh dit is echt zó'n onwijs interessant topic, wat leuk TS! Doet me een beetje denken aan het huis(je) van een goede vriendin van mij :D

[ [url=m/5Nl89e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, wat een mooi plaatje. Heerlijk ook die 70ige jaren inrichting, maar wel een senseo op het aanrecht :)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 13:52

Wat een schattig huisje, Ailill, maakt me superbenieuwd naar de buitenkant en de ligging!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 14:03

Prairy schreef:
https://www.groasis.com/nl/technologie/ ... oud-papier

Cocoon planting kun je eens op zoeken, daarmee zijn ze nu Afrika aan het bebossen. Misschien is dat een oplossing voor je fruitbomen :)

Zijn het kurkeiken?

Ziet er interessant uit, die cocoons, heb je een idee van de prijzen per stuk? Als ze ze uberhaupt in kleine aantallen verkopen, ze lijken meer gericht op hele woestijnen beplanten :+

Mijn eiken zijn vnl steeneiken. Kurkeiken hebben we hier niet volgens mij.
Andere waar ik veel van heb zijn Sabinas, even opgezocht :') : Sevenboom in het nl´s.
Volgens mij zijn die ook beschermd, net als de enebros (jeneverbes) en boch (buxus)

En uiteraard ongetwijfeld nog honderden andere soorten planten en struiken, bloemen en bomen hier, haha!

Jouw topic over je voedselbos is super interessant, megaproject ook, ik ga je volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:07

Wat een prachtige plek <3 Ik vind het ook erg leuk dat je ons meeneemt in je avontuur! En superfijn dat je zo'n netwerk hebt van stoere mannen én vrouwen die hun handen wel uit de mouwen willen steken :D En je ezels zijn zo leuk <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:10

Leuke foto's van de diertjes ! <3

Ik krijg beeld bij die zipline... vooral de aankomst dan :') Moesten er ooit foto's beschikbaar komen ... O:)

Jullie zijn trouwens een mooi koppel ! :+:

Hoe zit het eigenlijk met de wolven en de beren in jouw regio ?