Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mysa schreef:Okay, ik wist van stofexplosies en dat je die moet voorkomen door goede afzuiginstallatie etc. Maar heb me nooit afgevraagd waarom dat stof/zaagsel dan kan ontploffen. CO2 dus.
pien_2010 schreef:Ikke don't shoot the messenger. Ik heb alleen die link opgezocht, net verteld tegen mijn man en hier gezegd dat ik het een zeer raar iets vind en mijn twijfel heb. Dat soort dingen kan ik echt niet onderbouwen. Heb ik helemaal geen verstand van.
Wat ik wel raar vond is dat je op verschillende sites van brandweerorganisaties, deze mededeling vindt van dezelfde dame overal. Dus ik weet het niet wat ik er van moet denken.
mysa schreef:De brandweer heeft bij ons nooit iets over CO2 gezegd, inderdaad.
ikke schreef:mysa schreef:De brandweer heeft bij ons nooit iets over CO2 gezegd, inderdaad.
Stofexplosies ontstaan doordat het stof (van brandbaar materiaal) vermengd met lucht heel snel explosief wordt en een vonkje van een schakelaar al genoeg is om een complete fabriek van de aardbodem te vegen.
De basis is niet anders dan de branddriehoek van brandbare stof - zuurstof - temperatuur (ontstekingsbron) maar in tegenstelling tot een blok hout, ontbrand zo'n stofwolk in z'n geheel en in enkele milliseconden.
Overigens wordt stofexplosiegevaar pas kort onderkent. Het is van eind jaren 80 dat het erkend wordt als gevaar en er regelgeving voor ontstaan is, waar de regelgeving voor gassen en dampen al uit de 50-er jaren stamt en nog veel langer als serieus gevaar bekend is.
. Al dat stof, alle dagen assen uitzuigen, wekelijks raampje kuisen, constant sleuren met zakken pellets (eerst aanhalen, ergens stockeren en dan moeten ze nog in de kachel geraken), veel lawaai, ... Blussem schreef:Stomme vraag, maar waarom zou je een pellet kachel willen?
Tegenstelling tot CV ketel heb je wel veel meer werk aan zo ding, pelletes kopen, vullen, regelmatig schoonmaken. En ook is erg asociaal naar de buren toe, vooral wanneer buren hebt met astma of cop.
. En om een koude ruimte snel warm te krijgen is het wel handig. Het lawaai viel me vorig jaar ook niet op, maar nu merk ik wel een groot verschil. mysa schreef:Wat kopen jullie voordelig hout in. Hier liggen de prijzen echt hoger. Ik kocht tot vorig jaar bij een buurtgenoot voor 70 de kub maar die is noodgedwongen gestopt. Een andere buurtgenoot vraagt 85. En hier vlakbij zit een professionele brandhouleverancier die ook iets van 85 ofzo vraagt. Gelukkig kan ik vaak (schoon) afval stoken.
Edit: Pien, hangt van het soort kachel af. Sommige vallen uit, andere kunnen zonder stroom.
CynthiaV schreef:Ik hoop dat de overheid snel op gaat treden tegen al dat gestook van hout en pellets. Die geur die er af komt zorgt spontaan voor een astma aanval en omdat iedereen goedkoop wil stoken moet ik me in mijn eigen huis opsluiten, ramen en ventilatieroosters pot dicht anders kan ik niet eens in mijn eigen huis leven. Volgens mij hebben jullie geen idee wat die kachels doen met de mensen om jullie heen, maar ik vind dat daar wel rekening mee gehouden mag worden.