Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:27

Onze pellets liggen in het houthok. Daar zitten genoeg naden en kieren tussen de planken dat daar wel genoeg ventilatie is gelukkig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:30

Rock witch mijn man is bang dat de muizen die zakken gaan openmaken dus ik heb nu 6 zakken als proef ih houthok gelegd. Hebben jullie daar last van?
Ons houthok is zo doorkiert (haha), dat de huizen er zijn. Maar omdat het hok totaal los is vh huis vind ik het best.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-11-20 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:31

Muizen, denk ik, Pien. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:32

mysa schreef:
Muizen, denk ik, Pien. ;)
autocorrect.......en verbeterd

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:44

Okay, ik wist van stofexplosies en dat je die moet voorkomen door goede afzuiginstallatie etc. Maar heb me nooit afgevraagd waarom dat stof/zaagsel dan kan ontploffen. CO2 dus.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:44

Mijn schoonzus koos 2 jaar geleden ook voor een pelletkachel, maar wat ze nu besparen op gas gaat nu naar de pellets en het schoonmaken van de schoorsteen. Echt een bestaring was het bij hun in elk geval niet.

Als wij konden waren we voor een houtkachel gegaan, wij kunnen heel makkelijk aan goed gedroogd en gekloofde hout komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:51

mysa schreef:
Okay, ik wist van stofexplosies en dat je die moet voorkomen door goede afzuiginstallatie etc. Maar heb me nooit afgevraagd waarom dat stof/zaagsel dan kan ontploffen. CO2 dus.

Nope, stofexplosies hebben niks met CO2 te maken. Sterker nog, in theorie zou je het gevaar van stofexplosie elimineren door de ruimte te vullen met CO2. Nadeel is dan dat je er als mens niet meer kunt komen.

pien_2010 schreef:
Ikke don't shoot the messenger. Ik heb alleen die link opgezocht, net verteld tegen mijn man en hier gezegd dat ik het een zeer raar iets vind en mijn twijfel heb. Dat soort dingen kan ik echt niet onderbouwen. Heb ik helemaal geen verstand van.
Wat ik wel raar vond is dat je op verschillende sites van brandweerorganisaties, deze mededeling vindt van dezelfde dame overal. Dus ik weet het niet wat ik er van moet denken.

Sorry, was niet op jou gericht.

Dat diezelfde dame overal d'r verhaaltje mag vertellen, blijkbaar zonder dat iemand kritische vragen stelt, vind ik zeker voor een brandweerorganisatie zeer kwalijk. Die hebben namelijk chemisch technologen in dienst!

Wat waarschijnlijker is: in een te grote stapel pellets is broei ontstaan. Die gaat smeulen in een verder goed afgesloten ruimte. Dan ontstaat er op enig moment een overmaat aan CO en CO2 en andere rook-elementen en zal het smeulen stoppen bij gebrek aan zuurstof. Als je dan gaat meten, tref je inderdaad CO aan in ongewenste concentraties.

Maar dat verhaal is niet anders dan de aloude waarschuwing voor kolendamp (ook CO) en het goed onderhouden van schoorsteen en ventilatie!

Dat is hele andere koek dan zo'n l*lverhaal zonder achtergrond op facebook, ook al schrijft de brandweer het!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:04

De brandweer heeft bij ons nooit iets over CO2 gezegd, inderdaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:11

mysa schreef:

Stofexplosies ontstaan doordat het stof (van brandbaar materiaal) vermengd met lucht heel snel explosief wordt en een vonkje van een schakelaar al genoeg is om een complete fabriek van de aardbodem te vegen.

De basis is niet anders dan de branddriehoek van brandbare stof - zuurstof - temperatuur (ontstekingsbron) maar in tegenstelling tot een blok hout, ontbrand zo'n stofwolk in z'n geheel en in enkele milliseconden.

Overigens wordt stofexplosiegevaar pas kort onderkent. Het is van eind jaren 80 dat het erkend wordt als gevaar en er regelgeving voor ontstaan is, waar de regelgeving voor gassen en dampen al uit de 50-er jaren stamt en nog veel langer als serieus gevaar bekend is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:32

Aha, best apart dat die regelgeving zo laat kwam. De vaklieden/houtbewerkers zullen het heus eerder geweten hebben.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:38

Wij hebben ook naar een palletkachel gekeken, maar vonden het geluid tegenvallen en we vonden die pallets duur. Plus dat je er altijd weer mee afhankelijk bent van leveranciers, prijsstijgingen etc. Nu komt er een Ortner leemkachel, wel stuk duurder in aanschaf, maar werkt het beste op zacht hout en we kunnen straks met 1,5 uur stoken per dag de hele benedenverdieping verwarmen, met extreme kou moet het 2 keer. Met 7 kuub a 25-30 euro per kuub zouden we het hele jaar kunnen doen.

In ons vorige huis hadden we ook een houtkachel, wij lieten gewoon altijd via marktplaats iemand uit de buurt komen met kant en klare stukken eiken, berken mix. Meestal 4 kuub ofzo samen met de buren. Moest vaak nog half jaartje drogen en betaalde we meestal 65 euro per kuub voor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:44

ikke schreef:
mysa schreef:

Stofexplosies ontstaan doordat het stof (van brandbaar materiaal) vermengd met lucht heel snel explosief wordt en een vonkje van een schakelaar al genoeg is om een complete fabriek van de aardbodem te vegen.

De basis is niet anders dan de branddriehoek van brandbare stof - zuurstof - temperatuur (ontstekingsbron) maar in tegenstelling tot een blok hout, ontbrand zo'n stofwolk in z'n geheel en in enkele milliseconden.

Overigens wordt stofexplosiegevaar pas kort onderkent. Het is van eind jaren 80 dat het erkend wordt als gevaar en er regelgeving voor ontstaan is, waar de regelgeving voor gassen en dampen al uit de 50-er jaren stamt en nog veel langer als serieus gevaar bekend is.

Juistem, voor de mensen die er meer over willen weten: google even op APEX

Wij hebben een houtkachel en ik vind het heerlijk. We verbruiken heeeeel veel minder gas en hout kunnen we via via vaak vrij eenvoudig aankomen. Mijn man is handig met een kettingzaag en we hebben een kloofmachine.
Soms kopen we een kuub gedroogd eiken bij voor 65 euro per krat (1,2 kuub)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:52

Vraagje, stel de electriciteit valt uit heb je dan nog wel een pelletkachel of stopt die ook?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:53

Wat kopen jullie voordelig hout in. Hier liggen de prijzen echt hoger. Ik kocht tot vorig jaar bij een buurtgenoot voor 70 de kub maar die is noodgedwongen gestopt. Een andere buurtgenoot vraagt 85. En hier vlakbij zit een professionele brandhouleverancier die ook iets van 85 ofzo vraagt. Gelukkig kan ik vaak (schoon) afval stoken.

Edit: Pien, hangt van het soort kachel af. Sommige vallen uit, andere kunnen zonder stroom.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:57

pien_2010 schreef:
Vraagje, stel de electriciteit valt uit heb je dan nog wel een pelletkachel of stopt die ook?

Die kapt er dan mee. :j

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:04

Vorige jaar hebben wij de hele winter verwarmd met een pelletkachel wegens verbouwing. Toen waren we er blij mee, lekker warm, snel warm, leuke sfeer, ...
In de lente zijn we naar het nieuwe deel verhuisd en nu het terug wat kouder wordt, wordt de pellet nog wel eens aangestoken om het oude gedeelte op te warmen. Wat valt me dat nu tegen -O- . Al dat stof, alle dagen assen uitzuigen, wekelijks raampje kuisen, constant sleuren met zakken pellets (eerst aanhalen, ergens stockeren en dan moeten ze nog in de kachel geraken), veel lawaai, ...
Mijn man wou in het nieuwe stuk ook graag een pellet voor de gezelligheid, maar daar zijn we maar snel van afgestapt. Ik vind het te veel gedoe, te hoge kost en te weinig voordelen. Ik zou het niet meer aanraden. Wij hebben trouwens ook vochtproblemen met de schouw door de pelletkachel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:13

Elmee, dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
Ik vind het helemaal geen lawaaiding.
De eerste tijd hoorden we hem wel maar op gegeven moment echt niet meer. En dan zat ik er op 1m vanaf.
As uit de binnenkant deden wij maar 1 a 2 x per week en de aslade ook maar 1x per week a 1.5 week.
Ruitje wel iets vaker.

Ik meende dat er zelfs pletkachels zijn zonder ventilator maar dan heb je wel een stuk minder rendement.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:26

Blussem schreef:
Stomme vraag, maar waarom zou je een pellet kachel willen?

Tegenstelling tot CV ketel heb je wel veel meer werk aan zo ding, pelletes kopen, vullen, regelmatig schoonmaken. En ook is erg asociaal naar de buren toe, vooral wanneer buren hebt met astma of cop.

Omdat een pellet kachel goedkoper is, meer en sneller warmte geeft, en het gezellig eruit ziet. Plus het feit dat ik geen last meer heb savonds van hoofdpijn sinds ik een pellet kachel heb.

Wij blazen hem wel elke zomer helemaal schoon (buiten) hebben hem nu 2 jaar

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:28

Ja klopt is misschien wel persoonlijk en dat is mijn ervaring. Ik vind de vloerverwarming die we nu hebben toch aangenamer. De warmte is ook gelijk verdeelt, met de kachel blijven er koude delen in de kamer. Het stof en zeulen met de zakken vind ik ook een minpunt. Al zal hij hier in de oude ruimte wel blijven staan hoor ;-). En om een koude ruimte snel warm te krijgen is het wel handig. Het lawaai viel me vorig jaar ook niet op, maar nu merk ik wel een groot verschil.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:37

mysa schreef:
Wat kopen jullie voordelig hout in. Hier liggen de prijzen echt hoger. Ik kocht tot vorig jaar bij een buurtgenoot voor 70 de kub maar die is noodgedwongen gestopt. Een andere buurtgenoot vraagt 85. En hier vlakbij zit een professionele brandhouleverancier die ook iets van 85 ofzo vraagt. Gelukkig kan ik vaak (schoon) afval stoken.

Edit: Pien, hangt van het soort kachel af. Sommige vallen uit, andere kunnen zonder stroom.

Via marktplaats is veel goedkoper dan de professionele aanbieders, alleen soms is het niet droog genoeg, maar dat gebeurt vanzelf. Wij kochten vaak in de zomer/ voorjaar. Dan ligt het sowieso nog een tijdje voordat je gaat stoken en is de vraag laag. In de herfst stijgen de prijzen altijd. En wij hadden wel los gestort op de stoep vanuit een aanhanger. Was altijd even op een neer naar achteren met de kruiwagen.
Die 25/30 euro per kuub die ik noemde is voor zacht hout, populier, els enzo. In een normale kachel is dat zo weg.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:17

Ik hoop dat de overheid snel op gaat treden tegen al dat gestook van hout en pellets. Die geur die er af komt zorgt spontaan voor een astma aanval en omdat iedereen goedkoop wil stoken moet ik me in mijn eigen huis opsluiten, ramen en ventilatieroosters pot dicht anders kan ik niet eens in mijn eigen huis leven. Volgens mij hebben jullie geen idee wat die kachels doen met de mensen om jullie heen, maar ik vind dat daar wel rekening mee gehouden mag worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:23

Als je goed en verantwoord stookt merk je er echt niets van. Wij hebben meermalen aan onze buren gevraagd of ze overlast ondervinden en ze hebben het niet eens door als hij aan is

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:37

En er voor zorgt dat de schoorsteen hoog genoeg is. Dat gaat ook heel vaak fout met de nodige overlast tot gevolg. Desondanks blijft gas wel de schoonste verbranding die er is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:40

Precies. Er zijn in onze buurt houtstokers die ik vaak ruik (geen last van verder) en houtstokers die ik nooit ruik.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 21:41

CynthiaV schreef:
Ik hoop dat de overheid snel op gaat treden tegen al dat gestook van hout en pellets. Die geur die er af komt zorgt spontaan voor een astma aanval en omdat iedereen goedkoop wil stoken moet ik me in mijn eigen huis opsluiten, ramen en ventilatieroosters pot dicht anders kan ik niet eens in mijn eigen huis leven. Volgens mij hebben jullie geen idee wat die kachels doen met de mensen om jullie heen, maar ik vind dat daar wel rekening mee gehouden mag worden.

Mijn man en zoon hebben beide astma en zij hebben totaal geen last van de pelletkachel.
Je ruikt hem alleen (buiten) de eerste paar minuten als hij net aan gaat en de schoorsteen nog koud is.
Daarna niks meer.
De houtkachels van onze buren daarintegen ruiken we de hele dag.