Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:37

Bianca41 schreef:
Zibro's zijn slecht voor je gezondheid en mogen maar een paar uur gebruikt worden. Ze produceren vocht en je kan er zelfs ziek van worden.Dat lijkt me persoonlijk niet ideaal voor iemand die al ziek is. Wij wilden ze tijdens het verbouwen ook gebruiken maar zijn er daardoor afgestapt.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... dit-gezond
De eerste link toegevoegd die ik vinden kon maar er zijn er meer...

Als een simpel kacheltje serieus vocht zou kunnen produceren, zouden we geen waterputten graven in droge Afrikaanse gebieden, maar gewoon een paar van die apparaten neerzetten. En dan was de uitvinder van dat apparaat financieel binnen. Hoppa, droogteprobleem opgelost.

Geen enkel apparaat produceert vocht. Ze verbruiken het wél. De vloeistof die erin gaat verdampt bij de verbranding, en die damp moet ergens heen. Net als wanneer je water kookt, doucht, etc.
Ik heb het even uitgezocht, maar met een dag stoken verbruik je ongeveer 2 liter.
Dat is net zoveel vocht in je huis als met een extra persoon (want wij 'produceren' ook ongeveer die hoeveelheid vocht op een dag, vandaar het advies om ongeveer 2 liter te drinken. Dan vul je het weer aan).
Dus of je neemt een kachel, of een kind, of een stevige douchebeurt. Netto zo'n beetje hetzelfde effect.

Ongeveer hetzelfde geldt overigens voor dat zuurstof-verhaal. Bij elk verbrandingsproces (kachel, kaarsen, gasfornuis, geiser etc) wordt zuurstof verbruikt. Net als dat elk persoon of dier in je huis zuurstof verbruikt. En dus is ventileren sowieso een noodzaak, en die noodzaak is groter naarmate het verbruik groter is. Dus ja, ventileren.
Maar dat geldt dus niet alleen voor zo'n kachel.

Ibbel

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:56

Bij verbranding van fossiele brandstoffen wordt wel degelijk water geproduceerd. Iets met koolwaterstofverbindingen (koolWATERSTOF, weet je wel, het heet niet voor niets zo) die omgezet worden met behulp van zuurstof in CO2 en H2O. De CO2 is niet zo geslaagd als je niet vertileert, en bij onvolledige verbranding kan je ook nog eens CO, koolmonoxide, krijgen, en het water eigenlijk ook niet, omdat té hoge luchtvochtigheid ook niet zo fijn is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:05

Ik heb in pipowagentje op de wei zo'n soort kacheltje staan, 1e paar keer stoken = beslagen ramen, daarna is de boel droog (genoeg) gestookt en is dat vocht verhaal niet meer van toepassing.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:15

Ibbel schreef:
Bij verbranding van fossiele brandstoffen wordt wel degelijk water geproduceerd. Iets met koolwaterstofverbindingen (koolWATERSTOF, weet je wel, het heet niet voor niets zo) die omgezet worden met behulp van zuurstof in CO2 en H2O. De CO2 is niet zo geslaagd als je niet vertileert, en bij onvolledige verbranding kan je ook nog eens CO, koolmonoxide, krijgen, en het water eigenlijk ook niet, omdat té hoge luchtvochtigheid ook niet zo fijn is.

Dat is iets anders dan dat een apparaat vocht produceert. Dan gaat het nog steeds om een proces waarbij je er eerst waterstofververbindigen aan toevoegt,in de vorm van brandstof.
En dat is, nogmaals, bij andere verbrandingsprocessen ook het geval. Wat dat betreft is zo'n kachel echt de duivel niet.

Wat betreft het ventileren heb je helemaal gelijk en was ik onvolledig. Inderdaad niet alleen vanwege een mogelijk zuurstoftekort belangrijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:20

J_emma schreef:
Dat is iets anders dan dat een apparaat vocht produceert. Dan gaat het nog steeds om een proces waarbij je er eerst waterstofververbindigen aan toevoegt,in de vorm van brandstof.
En dat is, nogmaals, bij andere verbrandingsprocessen ook het geval. Wat dat betreft is zo'n kachel echt de duivel niet.

Goeie grutten. Zo'n apparaat is een kachel. Die zet je niet in de kamer zonder 'm te gebruiken. Natuurlijk wordt er bedoeld dat er vocht wordt geproduceerd als het ding aanstaat (en er dus brandstof in wordt verbrand).
Het grote verschil met andere kachels is dat zo'n zibro niet op een afvoer aangesloten wordt. Gewone kachels lozen zowel hun CO2 als hun H20 via de schoorsteen. Dáárom kan zo'n Zibro wel degelijk 'de duivel' zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:22

In zo een oude woning zal al veel vocht zijn. Wij zijn bezig met grote verbouwing, maar woonkamer is nu slecht geisoleerd en er is wel veel vocht. Het had beter niet geisoleerd kunnen zijn denk ik.

Maar TS, een koolmonoxide melder kost niet veel en misschien is het een fijn idee om die tijdelijk ergens neer te zetten. Ons huis is oud en was het eerste wat we kochten, de melders.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:24

Toevallig heb ik van de week zo'n infraroodplaat gekocht voor iemand die hier in een gedeelte van ons huis woont, diegene heeft het altijd koud en gezien ik het regelmatig veel te warm heb staat de kachel hier nu nog rond de 19 graden in huis en dus zat de buurman dik aangekleed en met jas aan in huis van de kou :brr: .

Afijn, ik heb hier een infraroodplaat gekocht met thermostaat , die heeft ie aan het plafond gehangen en heeft het er zeer aangenaam warm onder {:} , ik vind de prijs ook heel fijn, was 70 euro , en ze zijn veilig in gebruik, vond die kacheltjes toch wat eng in een oud huis.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:29

Ibbel schreef:
J_emma schreef:

Goeie grutten. Zo'n apparaat is een kachel. Die zet je niet in de kamer zonder 'm te gebruiken. Natuurlijk wordt er bedoeld dat er vocht wordt geproduceerd als het ding aanstaat (en er dus brandstof in wordt verbrand).
Het grote verschil met andere kachels is dat zo'n zibro niet op een afvoer aangesloten wordt. Gewone kachels lozen zowel hun CO2 als hun H20 via de schoorsteen. Dáárom kan zo'n Zibro wel degelijk 'de duivel' zijn.

Goeie grutten. Ga je lekker? Ik had het over 'niet de duivel' als in: producent van enorme hoeveelheden vocht. Waterdamp van douche, waterkoker, zweet etc etc gaat ook niet de schoorsteen in.
Maar prima joh, wat jij wil. Als je graag gelijk wil hebben en je beter wil voelen dan een ander met je denigrerende 'goeie grutten', alsjeblieft: je hebt gelijk. Virtuele sticker voor jou.
Zou wel wat aan je begrijpend lezen-vaardigheden doen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:14

-O-
kimmie261 schreef:
Toevallig heb ik van de week zo'n infraroodplaat gekocht voor iemand die hier in een gedeelte van ons huis woont, diegene heeft het altijd koud en gezien ik het regelmatig veel te warm heb staat de kachel hier nu nog rond de 19 graden in huis en dus zat de buurman dik aangekleed en met jas aan in huis van de kou :brr: .

Afijn, ik heb hier een infraroodplaat gekocht met thermostaat , die heeft ie aan het plafond gehangen en heeft het er zeer aangenaam warm onder {:} , ik vind de prijs ook heel fijn, was 70 euro , en ze zijn veilig in gebruik, vond die kacheltjes toch wat eng in een oud huis.

Heb je toevallig een linkje?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:33

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:46

Elektrische vloerverwarming onder een vloerkleed?

Dit zijn verwarmingsmatten die er speciaal voor gemaakt zijn, om gewoon onder een kleed gelegd te worden. Bestaan in veel verschillende formaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:21

Bianca41 schreef:
Ik had het prima gelezen, maar er is een verschil tussen doodgaan en nog sneller of vervelender doodgaan omdat je nog extra problemen krijgt.. Ik heb zelf longproblemen en toen wij de zibro wilde kopen was er een arts die onderzoek had gedaan en waarschuwde voor de zibro vooral bij mensen met longproblemen. Dat was voor ons de reden om een andere keuze te maken,plus de vocht die er vrij bij komt.Als je last van reuma atrose ed hebt dan is vocht ook niet prettig.
Maar gelukkig mag iedereen zijn eigen keuze maken en als mensen de warmte prettig vinden moeten ze hem vooral nemen.

Maar je redeneert vanuit je eigen situatie. Dat is prima, maar als je echt in je laatste fase zit, is alles echt anders.

Ik heb zelf reuma, we zijn aan het verbouwen en ik weet dat het een verschil kan maken ja. Maar als ik moet kiezen gaat warmte boven kou, ongeacht welke warmte. En als je de verschillen niet voelt, valt die keus ook een beetje weg.

TS probeert haar zus te helpen en ze hebben beperkte mogelijkheden. Het moet snel, want de kou begint nu en een hele verbouwing of dure installatie is geen optie.

Als je nu een kacheltje neerzet die iets ongezonder is, ga je dat echt niet op korte termijn merken. Tenzij je misschien ernstige longproblemen hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:23

kimmie261 schreef:
Tuurlijk, deze verzend door heel europa :)

https://www.ebay.de/itm/300-1100W-Infra ... 2749.l2649

Wij vinden infrarood heel interessant, maar horen hele wisselende dingen.

Hoe hoog heb je hem gehangen? En hoeveel watt op hoeveel m2? Heb je ook buiten de warmte straling gevoelt in die ruimte? Of pakt ie echt de hele ruimte, dus ook buiten het paneel?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:23

Ik heb het even voor je nagevraagd, paneel hangt op ongeveer 2.20m hoogte en het verwarmt de hele ruimte, deze is zo'n 20m2 en het paneel is een 450 watt paneel, de thermostaat houdt het op een constante 22 graden in die ruimte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:44

kimmie261 schreef:
Ik heb het even voor je nagevraagd, paneel hangt op ongeveer 2.20m hoogte en het verwarmt de hele ruimte, deze is zo'n 20m2 en het paneel is een 450 watt paneel, de thermostaat houdt het op een constante 22 graden in die ruimte.

Oke, sorry TS, is wel off topic.

Dank je wel. Ik had ergens gekeken en daar stap je echt uit de warmte als je niet onder het paneel staat of zit.
Heb zelf reuma en zoveel goede dingen gehoord. Maar ook dat het heel erg heet op je hoofd straalt bijv. Momenteel hebben we nog niks in de nieuwe slaapkamer, omdat de andere ruimtes af moeten. Normaal hebben we ook niks aan, maar ik vind voorverwarmen wel lekker. Zouden nu een gewone verwarming terugnemen met een thermostaat knop. Wil niet uit bed stappen en dat het naast het paneel koud is zeg maar. Maar anderen zeggen weer dat juist de grond ook lekker warm aanvoelt en alles onder het paneel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:08

Ja het maakt alles in de omgeving ook warm, staat ook in de beschrijving dat alles wat in de ruimte bevindt ook opwarmt. En je kan hem ook gewoon ergens aan een wand hangen , het hoeft niet bij of boven je hoofd te hangen :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:13

truus1970 schreef:
Wij krijgen binnenkort zonnepanelen, vandaar dat het gas eruit gaat. Door dit topic gaan sij ons ook verdiepen in de IR panelen. Voor de onverwamde badkamer zie ik het al helemaal zitten. Daar zetten we bij vrieskou vaak een zibro in. We hebben daar 3 van.

Ik woon in een gasloze wijk. Wij hadden IR in de badkamer en dat vliegt er hier na drie jaar weer uit. Vréselijk. Het is nooit echt warm, behalve als je er recht voor staat, moet uren aan staan voordat je enig effect hebt. En het vreet stroom, ook al zegt iedereen altijd dat het zo zuinig is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:44

kimmie261 schreef:
Ja het maakt alles in de omgeving ook warm, staat ook in de beschrijving dat alles wat in de ruimte bevindt ook opwarmt. En je kan hem ook gewoon ergens aan een wand hangen , het hoeft niet bij of boven je hoofd te hangen :)

Dat is dan were heel anders dan wat je vaak hoort en leest. Zie ook nieuwe reactie hieronder.

Voor nu willen we er enetje in de slaapkamer en dat zou evt dan blijven. Verder in huis wel radiatoren met kranen. En dan evt alleen bij de zithoek infrarood.

Boven je bed is een ding als het echt zo heet wordt op je hoofd, dus had daarom nog niks besteld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:52

Je moet niet denken dat je "ff" met dit ding een ruimte opwarmt, er staat in de gebruiksaanwijzing dat als je hem gaat gebruiken dat de eerste keer wat langer duurt voor het hele effect , omdat hij de hele omgeving opwarmt, dit duurt een paar uur daarna gaat ie alleen aan als de temperatuur te laag wordt ( tenminste met de thermostaat dan wel), en je kan hem gewoon aan een wand in de slaapkamer hangen dan verwarmt hij de hele ruimte, maar niet in 5 minuten, daar heeft ie dan wel de tijd voor nodig, de warmte die het geeft omschrijft de buurman als "aangenaam", ik heb zelf geen idee, ik moet er niet aan denken het warm te maken :+

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:53

kimmie261 schreef:

In dit geval is het paneel bijverwarming omdat je ook cv hebt. Maar met alleen een paneel van 450 w redt je het echt niet in deze ruimte om de 22 graden te behalen. De inhoud van deze kamer in zo'n 44 m3. Dan heb je al gauw een 1000 w nodig, ervan uitgaande dat de ruimte goed geïsoleerd is. Anders is het nog meer w. Dat kost je ongeveer 23 cent per uur, 5 euro per etmaal (uitgaande van dag en nacht aan in dat etmaal)

Hier vind je een calculator hoeveel vermogen je nodig hebt: https://www.aabogreentech.nl/infrarood- ... gJ6CvD_BwE

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:57

Ja , bijhuisje wordt inderdaad verwarmt ook met cv alleen is voor nu de temperatuur rond de 19,5 graad, en dat is voor die man te koud, met paneel heeft hij het nu 22 graden in zijn zitruimte, dat klopt dat het wel mee verwarmt wordt met cv :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 02:41

Nou heb ik de link gelezen maar er staat daar niet bewezen slecht. De vraagsteller heeft tegenstrijdige geluiden over de kachels gehoord en vraagt wat er nu van waar is. Niemand geeft aan met onderbouwing dat het slecht is.
Wat vocht betreft, ik heb aan de gewone kachels juíst een bakje water hangen omdat voor mij droge lucht slecht is.
Ventileren doe ik niet extra, dat doet mijn huis al uit zichzelf.
Heb enkel steensmuur en oorlogsglas.

Aan ts, weet niet hoe erg het tocht bij je zus en of jullie het mogen afdichten, maar ben hier gaan voelen waar de koude luchtstromen vandaan kwamen en heb die of dichtgemaakt met pur of isolatiekit en nu op een plek even een deken gestopt totdat ik dat verder goed kan isoleren.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 12:53

Zo offtopic vind ik de uitleg over het infrarood paneel niet hoor, vind het eigenlijk bijster interessant, ook voor mijzelf. Ik werk thuis, in de woonkamer want gezellig met de honden maar wil niet de cv constant op loeien hebben staan. Dus ik zit hier ook naar te kijken.

Nuscaniels, dat is inderdaad wat we nu aan het doen zijn. Zeker die kieren bij de deuren, dat was makkelijk op te lossen idd met een extra mat ertussen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 12:53

Zo offtopic vind ik de uitleg over het infrarood paneel niet hoor, vind het eigenlijk bijster interessant, ook voor mijzelf. Ik werk thuis, in de woonkamer want gezellig met de honden maar wil niet de cv constant op loeien hebben staan. Dus ik zit hier ook naar te kijken.

Nuscaniels, dat is inderdaad wat we nu aan het doen zijn. Zeker die kieren bij de deuren, dat was makkelijk op te lossen idd met een extra mat ertussen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:12

estja schreef:
kimmie261 schreef:

In dit geval is het paneel bijverwarming omdat je ook cv hebt. Maar met alleen een paneel van 450 w redt je het echt niet in deze ruimte om de 22 graden te behalen. De inhoud van deze kamer in zo'n 44 m3. Dan heb je al gauw een 1000 w nodig, ervan uitgaande dat de ruimte goed geïsoleerd is. Anders is het nog meer w. Dat kost je ongeveer 23 cent per uur, 5 euro per etmaal (uitgaande van dag en nacht aan in dat etmaal)

Hier vind je een calculator hoeveel vermogen je nodig hebt: https://www.aabogreentech.nl/infrarood- ... gJ6CvD_BwE

Wow, dat vind ik best pittig.

Ik sprak iemand die inderdaad wel zonnepanelen heeft en het dan vast minder voelt. Maar die hebben we nog niet.

We kunnen de slaapkamer nog niet aansluiten op de cv en begonnen toen ook aan andere vormen te denken, maar dan gaat het puur om voorverwarmen. Tijdens het slapen mag het wel uit. Dan wil je niet iets uren aan hebben.

Momenteel hebben we de garage kachel een kwartiertje aanstaan en dan is het al bijna te warm.

IR zou gezonder zijn, maar lees helaas nog te vaak de negatieve ervaringen.