Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:26

Je bedoelt dat hij overdag niet aan gaat? Dat kun je inderdaad instellen :j

Cer

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:26

Ah oke ! ja dat bedoel ik :D Thanks!!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:31

Dit zijn de instellingen die ik nu heb. Geeft misschien een beetje een beeld van wat er mogelijk is :)

Afbeelding
Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:32

Hier sinds kort ook Hue.
Ben er nog niet blij mee -O- We kunnen het alleen via de app regelen. Kom je thuis, lichten aan, moet je eerst die app openen en dan is er net een update of je telefoon is leeg -O-
De kinderen raken soms uit gewoonte de schakelaars aan, kan je hem weer opnieuw instellen.. (terwijl je net aan het koken bent ofzo).

En ik heb nog geen fijn licht ontdekt. In de keuken bij de eettafel wil ik een gezellig licht maar de keuzes 'ontspannen' of 'gedimd' geven veel te weinig licht waardoor het alsnog ongezellig is.

Hebben jullie tips voor een prettig licht wat niet te fel is maar wel licht genoeg?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:38

Dan kun je idd de lichtschakelaars vervangen door de hue dimmers. die kun je wat makkelijker aanraken om te schakelen :j

Qua licht, dat is echt iets wat je zelf moet uitvogelen.. je kunt 'ontspannen' ook feller en gedimder zetten..
Overigens, vind je 'te weinig licht' ongezellig? Misschien is er dan ook nog iets te doen met indirecte verlichting?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:39

Wat jammer, Majabeestje! Je hebt het vast al geprobeerd, maar biedt de stand Lezen op een iets lagere sterkte geen uitkomst?
W.b. de lichtknoppen, i feel you! Wij zijn daarom voor dimmer switches in iedere ruimte gegaan.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:43

Majabeestje schreef:
Hier sinds kort ook Hue.
Ben er nog niet blij mee -O- We kunnen het alleen via de app regelen. Kom je thuis, lichten aan, moet je eerst die app openen en dan is er net een update of je telefoon is leeg -O-
De kinderen raken soms uit gewoonte de schakelaars aan, kan je hem weer opnieuw instellen.. (terwijl je net aan het koken bent ofzo).

En ik heb nog geen fijn licht ontdekt. In de keuken bij de eettafel wil ik een gezellig licht maar de keuzes 'ontspannen' of 'gedimd' geven veel te weinig licht waardoor het alsnog ongezellig is.

Hebben jullie tips voor een prettig licht wat niet te fel is maar wel licht genoeg?

Ik denk dat je veel opties nog niet kent/gebruikt. Je kan namelijk bijvoorbeeld zorgen dat bepaalde lampen altijd op hetzelfde tijdstip aangaan of na zonsondergang aan, dan heb je dus niet het probleem van in het donker thuis komen.

En qua soort licht: je kan zelf ook “scènes” aanmaken, waar je dus jouw licht zo instelt zoals jij het wil. Je zit niet vast aan de standaard scènes die de app biedt. Kan me eigenlijk njet voorstellen dat jouw ideale licht er niet tussen zit met zover keuzes en mogelijkheden :=

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:45

Oja en @Cer: over die kamers, wij hebben inderdaad alleen Hue in de woonkamer, keuken en gang. Omdat ik ook de slaapkamer bijv gewoon in wil lopen zonder telefoon en het lichtknopje wil gebruiken dan. Wel zit er Hue in de lampjes op de nachtkastjes, dat vind ik dan wel weer ideaal (ook ivm met de wake up functie, dan gaan je lampjes sochtends langzaam aan).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:48

Denise_Storm schreef:
Oja en @Cer: over die kamers, wij hebben inderdaad alleen Hue in de woonkamer, keuken en gang. Omdat ik ook de slaapkamer bijv gewoon in wil lopen zonder telefoon en het lichtknopje wil gebruiken dan. Wel zit er Hue in de lampjes op de nachtkastjes, dat vind ik dan wel weer ideaal (ook ivm met de wake up functie, dan gaan je lampjes sochtends langzaam aan).

Maar je kan smart-lichtknopjes installeren he? Dan kan je alsnog van de lichtknop gebruik maken zonder dat je de lamp compleet uit zet waardoor die geen Hue meer kan doen. Wij zijn van plan om straks in de nieuwe woning vrijwel overal hue te plaatsen, inclusief die smart-switches.

@Majabeestje: Als je bij die scènes zit, dan zit links bovenaan een knopje 'nieuwe scène'. Dan kan je heel precies de kleur en de felheid van de lamp instellen! Daar zit vast iets tussen wat je wil!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:53

Ik heb nu nog geen hue nachtlampjes, maar de wekkerfunctie zit nu gewoon op mn slaapkamerplafonniere, dus daar ben ik wel heel blij mee :j ik heb zelfs geen gewone wekker meer, maar alleen nog dit licht :D
Tevens zorgt de dimmer ervoor dat ik nu wel hotelschakeling in mn slaapkamer zou hebben.

Ik wil, denk ik, een sensor in de toilet voor snachts, ook omdat ik dan heel zacht licht (misschien rood?) wil, zodat ik niet wakker wordt tijdens het plassen :') .. daar zit je op zich toch niet zo superlang meestal (en anders moet je even zwaaien) .. maar als ik schoon wil maken moet het licht wel langer aanblijven. Maar dat kan dus met die tijdssloten

In de keuken wil ik een ledstrip gaan testen. Ik heb nu een heel sneu TL balkje onder mn kastjes.. die kan er vrij makkelijk af en met een beetje prutswerk kan daar een ledstrip. Als de keuken tzt ooit een keer vevangen wordt, kunnen we de ledstrip hergebruiken..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:54

Ik ga nog even puzzelen, bedankt!
En misschien toch dimmers nemen idd. We doen niet elke dag op dezelfde tijd de lichten aan dus instellen heeft niet zoveel zin.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:07

Voor degene die een android telefoon hebben, je kunt ook een widget maken op je scherm. Dan kun je makkelijker de lampen aan en uit zetten en hoef je niet eerst de app te openen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:52

Cookies schreef:
Voor degene die een android telefoon hebben, je kunt ook een widget maken op je scherm. Dan kun je makkelijker de lampen aan en uit zetten en hoef je niet eerst de app te openen.

Bij iOS ook :j. Widget of via control screen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:46

Nav dit topic me een beetje te buiten gegaan aan hue. Onder andere de lampen en synchronisatie module voor de tv.

Maar ik heb een vraag waar jullie misschien iets mee kunnen :

Heb je voor de wake-up functie de gekleurde nodig of kun je daar de goedkopere ambi witte voor gebruiken?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:52

Eleeke schreef:
Nav dit topic me een beetje te buiten gegaan aan hue. Onder andere de lampen en synchronisatie module voor de tv.

Maar ik heb een vraag waar jullie misschien iets mee kunnen :

Heb je voor de wake-up functie de gekleurde nodig of kun je daar de goedkopere ambi witte voor gebruiken?

Kan met allebei volgens mij. Het is gewoon het van uit naar een ingestelde felheid binnen een instelde aantal minuten :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:58

Ik zou wel gaan voor de warm witte lampen voor de wake-up functie, de koud witte zijn wel erg scherp in de ochtend. Maar gekleurde lampen zijn niet nodig.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:15

Dankjewel, dan kopen we ook een paar warm witte lampen.
Dit is een hele leuke maar erg dure hobby :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 18:53

Uiteindelijk zo goed als alle schakelaars vervangen door afdekplaatjes met dimmers.. in de wc geen schakelaar meer, ook geen dimmer maar alleen nog een sensor ... afgezien van het puzzelen met de app, bevalt t echt top :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:35

Fijn dat het zo goed bevalt Cer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 07:26

Ja zeker mede door alle tips hier, thanks!!

Het eeeniigeee waar ik nog niet helemaal uitkom, is dat zgn disco licht.. :')
Ik wil de vier lampen in de woonkamer van licht laten wisselen als ik gezellig muziek aan het luisteren ben, maar dat lukt (nog) niet. Met Hue labs kom ik alleen bij voorgeprogrammeerde dingen uit.. dus dat ben ik nog aan het uitzoeken

De schakelaar uit de wc is wel grappig.. dan kom je erachter hoe automatisch je naar een lichtknop graait :D

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:38

Heb niet alles gelezen en zag niet zo snel dat iemand dit al gemeld had, zo ja sorry dat ik het nog een keer meld.

Maar hou er rekening mee dat als je geen schakelaars meer hebt waarmee je de lampen aan en uit kan zetten dat als er een internet storing is en er dus geen internet is. Of om wat voor reden de verbinding niet goed werkt je de lampen ook niet kam bedienen.

Hebben zelf ook heu en werk voor een klantenservice van een internetprovider en vooral daar kom ik vaak regelmatig tegen dat als er geen internet is mensen de lampen niet aan kunnen zetten (of uit). Zelf hebben wij nog wel gewoon de schakelaars.

Ja je kan wel eens per ongelijk de knop toch gebruiken en als hij uit staat (hier regelmatig door de kinderen) dan werken ze niet via Google home (zo gebruiken wij ze) of via de app. Maar dan kan je de schakelaar weer aan zetten en doet hij het weer. Als je internet weg valt kan je niks als je geen schakelaar hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 17:00

Goed punt, te laat _O-

Gelukkig heb ik nog een spotje ergens :')

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:13

Als je geen internet hebt, werkt het dan ook niet meer?
Het is mij nog niet overkomen, maar zolang de het thuis netwerk maar online is, hebben de schakelaars toch contact met de lampen? Dat gaat niet via een server buiten het thuis-netwerk toch?

Lampen en schakelaars van IKEA werken via ZigBee en werken dus sowieso zonder internet.
Alleen de app zou dan mogelijk niet werken.

Als je ambilight op je TV hebt kun je hier ook je Hue lampen aan koppelen.
Dan kleuren de lampen mee met de ambilight. :')

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:12

De heu schakelaars durf ik niet te zeggen mijn man gaat het ff uitzoeken. Via Google home werkt dan niet. Dan heb je echt internet voor nodig. Daarom hebben wij ook nog de schakelaars en de kids durven nog niet tegen Google aan te praten.

Via de app kan alleen als je de nieuwe lampen met Bluetooth hebt kun je max 10 lampen bedienen en alleen aan, uit en dimmen meer niet. Maar schijnt niet fijn te werken.

Spreek idd vaak mensen die slimme lampen hebben en dan geen internet hebben ook hun lampen niet meer kunnen bedienen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:17

Hue werkt zonder internetverbinding. Als je interne WiFi het maar doet.

Ik heb nu bijna in het hele huis hue, allemaal dankzij dit topic.