[VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Artimes

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:20

Oh wauw wat leuk dit zeg! Ik vind je topic net pas, maar ik volg! Vind het altijd zo wonderlijk om te zien, kijk je naar een uitgegraven kuil en ineens lijkt het op een begin van een huis met de kelder :wow:

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 14:57

@Artimes, wat leuk dat je meevolgt! En ja, ik vind het ook telkens zo leuk om iets te zien opbouwen, zeker als je het zelf getekend. hebt :+ Dat is toch wel één van de mooiste dingen aan mijn job, je hersenspinsels werkelijkheid zien worden!

kleine update

De twee keldermuren zijn ondertussen volledig gemetseld! Hebben we in totaal (mits hulp) 2 weekends over gedaan. Wel pittig zware dagen zijn het. Maar het resultaat mag er zeker zijn!

Afgelopen weekend stond in het teken van de volgende stap: betonbalken bekisten.
Wat heb je daar veel materiaal voor nodig! Weer wat vervelende vertragingen en tegenslagen gehad, waardoor we uiteindelijk vrijdag in de late namiddag pas een testje konden maken van hoe het beton er straks moet komen uit te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdagvoormiddag dan weer terug rondgereden om al het hout te gaan halen, platen verzagen, ...
Tegen de namiddag konden we pas beginnen met de voorbereiding.
Bleek uiteindelijk van zowel mij als mijn man onze dag niet te zijn, dus 's avonds een beetje verslagen moeten stoppen, allebei doodop en even de moed in onze schoenen.
Na een goed gesprek en een nieuw plan, zondagmorgen wel weer met volle moed begonnen en met de hulp van mijn twee beste vriendinnen (die toevallig ook allebei architect zijn) hebben we dan toch 1,5e balk bekist gekregen :D

Helaas geen foto's kunnen maken, gewoon geen tijd voor gehad, ik probeer er komend weekend te maken!

En dan leg ik jullie ook het principe eens uit als jullie dat interessant lijkt?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:29

Waar komen de balken? Dwars op de muren als vloer of als treslaag (ik weet het even niet meer, bouwkunde is al weer een paar jaar geleden :+) onderste laag van het huis?

Of gaan jullie toch breedplaatvloeren gebruiken?

Fijn dat je veel hulp hebt gehad!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:17

Fijn dat het alsnog een beetje gelukt is, ik ben erg benieuwd hoe dat allemaal werkt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 16:47

Hey volgers hier!

Wat een weekje later ging zijn, is uiteindelijk een halve maand later.
In alle drukte even geen tijd meer gehad om hier een update op bokt te plaatsen,
wij zijn intussen 1,5e week geleden verhuisd naar de caravan op onze bouwwerf :)
wel leuk, want zo kunnen we alles van veel dichter bij volgen, maar was wel even druk om alles geregeld te krijgen!

@Prairy, de balken komen op de muur te liggen, dus echt mee in de lengte en lopen dan door waar er een deuropening zit. Qua stabiliteit hebben we ze eigenlijk niet nodig, zou je prima met een linteel (klein balkje om een deur- of raamopening te overspannen) kunnen oplossen i.p.v. met een hele betonbalk,
maar het idee is om 1 zuivere lijn te hebben tussen metselwerk en betonbalk en dat de betonbalk dus meteen alle mogelijke openingen opvangt.
In de kelder is dit enkel een deuropening, maar het is ook weer een test voor de overige verdiepingen, waar ook raamopeningen in zitten.

Ik ben jullie nog een uiteleg verschuldigd over het bekisten :)
Phew, wat is dat een werk!

Het principe van bekisten is vrij eenvoudig, je maakt een houten mal, waar je beton in giet en dan haal je de mal weer weg.
Meestal wordt een. bekisting gemaakt met betonplex, dit is een multiplexplaat met een harde, watervaste coating, waardoor het dus makkelijk los komt van het beton na het storten. Hiermee krijg je echter heel glad beton (behalve waar je een naad hebt tussen twee platen of een bevestiging van platen), hierdoor vallen naden dus ook heel erg op, alsook elke andere oneffenheid.

Je kan ook kiezen om de mal te maken met multiplex of een andere houten plaat waar een duidelijke houtnerf in zit, dan neemt de beton deze houttekening ook over. Hoe meer nerf de plaat heeft, hoe duidelijker je dit zal zien in het beton.
Oorspronkelijk gingen we bekisten met een heel specifieke multiplex, die ook al behandeld was met een coating om makkelijker te lossen na het storten van de beton. Een maand op voorhand gingen we naar de houthandel om na te vragen of we via hen aan deze plaat konden geraken en dat was allemaal geen probleem, die hadden ze altijd op voorraad liggen ...
5 dagen voor we willen beginnen met bekisten, sturen we een mail om alvast een aantal platen te reserveren, krijgen we antwoord dat ze dit type plaat niet op voorraad hebben >_< verkopers hadden de technische fiche die we hun toonden blijkbaar niet goed bekeken ... ja daar stonden we mooi ...

Uiteindelijk beslist om een test te maken met plankenbekisting. Dit is eigenlijk één van de oudste en meest traditionele manieren van bekisten, maar ook heel arbeidsintesief. Je maakt eigenlijk een houten constructie, waar je planken in timmert die dan de bekisting vormen, hierdoor krijg je wel een heel mooi effect in je beton, want je ziet de houtnerf en de naad van de plank. Wij zijn in ieder geval erg fan van deze iets brutere look. Maar het is dus wel echt plank per plank monteren. Wat dan nog extra moeilijk was, we willen ons metselwerk in het zicht houden, normaal maak je je bekistingshout vast in de muur, maar wij konden niet zomaar in onze stenen gaan boren. We hebben uiteindelijk een systeem bedankt, waarin we draadstangen (ijzeren staaf met een spiraaldraad zodat je er moeren op kan draaien) door de voegen heen gestoken, en daaraan een plank bevestigd met moeren. De voegen moeten achteraf nog opgevoegd worden, dus het kon geen kwaad dat we daar wel nog een gat in boorden.

Dit was ons testje met de plankenbekisting:

Afbeelding

Twee van mijn beste vriendinnen (die ook architect zijn :") ) kwamen een dagje helpen, maar hier zie je dus hoe we de planken monteren.

Afbeelding

Omdat we met de verhuis en het voorbereiden van de caravan in tijdsnood kwamen om voor de bouwvakantie hier nog klaar te geraken, hebben we de hulp ingeroepen van het bedrijf van mijn man zijn vader. Zij hebben de afgelopen week onze bouwput terug aangevuld met zand en stabilisé (verdicht zand met meer draagkracht), de funderingszolen gegraven voor de keuken en alle bekistingswerken voorbereiden voor de vloerplaat van het gelijkvloers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren werden de predallen (dunne voorgemaakte betonplaten met uitstekende wapening) gelegd en vanmorgen zijn ze beton beginnen storten.

Afbeelding

Afbeelding

Dus hoera! wij gaan straks onze vakantie in met een gelijkvloerse plaat :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:12

Wauw wat zijn jullie opgeschoten! Gaaf die houtnerf in het beton.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 17:54

Hey lieve volgers!

Ik heb een geweldig talent om niet consequent te updaten en topics of hele instagram accounts uit het oog te verliezen, waarvoor mijn excuses.

Even een beetje randinformatie, ik ben een beetje gecrasht na mijn laatste post hier in juli, het werken op de werf + werk + huishouden + paard + fotografiebedrijf werd een beetje te veel.
Ik heb tot begin deze maand thuis gezeten van het werk om te herstellen, wat een beetje verklaart waarom ik zo lang de energie niet heb gevonden om dit topic levend te houden.

Maarr ... poging 1232354?

We hebben uiteraard in de afgelopen maanden niet stil gezeten!
Het laatste dat ik hier geüpdate heb is de betonplaat van ons gelijkvloers.
Ondertussen staan er al een aantal muren op :D

Helemaal zelf gemetst! Met hier en daar leuke details en fantasietjes in.

Augustus: - muur 1

Afbeelding

Afbeelding

Plaats voor een stopcontact, netjes uitgelijnd met het raam

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

September - muur 1 klaar, start muur 2

Plaats voor schakelaar en eventuele bediening deurbel/intercom, dat laatste zal in opbouw op de muur komen, maar de bekabeling zit er dan wel netjes in weggewerkt :)

Afbeelding

Detail stopcontact

Afbeelding

Hier hebben we een aantal stenen gedraaid, bedoeling is om hier houten stokken in de steken die op hun beurt planken voor een rek kunnen dragen! Zo wordt onze ruwbouw ook al een beetje meubel :)
We gaan dit nog op plaatsen herhalen als kapstokken bv.

Afbeelding

Oktober - muur 2, ondertussen ook klaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paar weken terug is er ook een professionele fotograaf eens langs gekomen, zodat we ook foto's van ons aan het werk hebben voor op onze website als architect :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als jullie nog vragen hebben, of zaken die je graag uitgelegd wil zien, vraag maar raak!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:00

Eeeh, wacht ff, je ontwerpt EN bouwt het zelf? Tjonge, over talent gesproken.... ik sta paf!! Heel mooi. En pas goed op jezelf.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:04

Wat leuk om weer iets te zien. Met zorg aan het bouwen.

Ik hoop dat je nu goed aan het opknappen bent en een manier hebt gevonden om een betere balans te bewaren. Want het is niet niks om je eigen huis te bouwen naast al het andere in het leven.

Enne... Je bent zeker niet de enige die topics vergeet bij te houden. Volgens mij loop ik inmiddels wel een jaar achter. :oo

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:25

rien10 schreef:
Eeeh, wacht ff, je ontwerpt EN bouwt het zelf? Tjonge, over talent gesproken.... ik sta paf!! Heel mooi. En pas goed op jezelf.

Dat is inderdaad exact wat we aan het doen zijn :D

Malenka schreef:
Wat leuk om weer iets te zien. Met zorg aan het bouwen.

Ik hoop dat je nu goed aan het opknappen bent en een manier hebt gevonden om een betere balans te bewaren. Want het is niet niks om je eigen huis te bouwen naast al het andere in het leven.

Enne... Je bent zeker niet de enige die topics vergeet bij te houden. Volgens mij loop ik inmiddels wel een jaar achter. :oo

Oef, ben blij dat ik niet alleen ben :p
En ja, even flink aan mezelf gewerkt en heb mijn leven even wat anders vorm gegeven dat alles wat beter in balans zit :) En inderdaad, dat is iets dat ik echt uit het oog verloor, ik was een tijdje echt bijna 7/7 aan het werken en dat was natuurlijk niet vol te houden.

Gelukkig is metsen nog een best ontspannende bezigheid :) Ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt nog wel leuk vind!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:31

Wauw wat gaaf zeg, wordt mooi!

En ja Malenka jij loopt ook alweer een jaar achter <<)

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:53

Wat gaaf dat je het zelf ontwerpt en bouwt! Ik volg ook mee :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:59

Leuk dat je weer energie gevonden hebt voor een update :)

Wordt er nog bijgevoegd of blijven het verdiepte voegen?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 14:40

Mer1980 schreef:
Wauw wat gaaf zeg, wordt mooi!

En ja Malenka jij loopt ook alweer een jaar achter <<)

Thanks :D wij vinden het ook echt wel mooi worden :D Soms vloeken op de hoeveelheid werk, maar het is het wel waard!

PotjeMayo schreef:
Wat gaaf dat je het zelf ontwerpt en bouwt! Ik volg ook mee :D

zou elke architect eigenlijk moeten doen :p Het extra leuke is ook dat we nu in de werf-fase ook gewoon plots nog beslissingen kunnen maken, we zijn toch bouwheer, aannemer en architect tegelijk, dus geen lange discussies voor nodig :p

Prairy schreef:
Leuk dat je weer energie gevonden hebt voor een update :)

Wordt er nog bijgevoegd of blijven het verdiepte voegen?

Thanks! Ja voor nu gaat het best goed terug :)

Er gaat nog gevoegd worden. We hebben afgelopen lente een testpaneel laten maken,
maar daar vonden we de voegkleur nog wat te donker, zal dus nog ietsje lichter worden.
je moet wel even je hoofd 90° draaien :p

Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:32

Heel gaaf!
Maar ik heb wel een vraag. Hoe werkt dit met isolatie? Waar komt die?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 11:28

Mri schreef:
Heel gaaf!
Maar ik heb wel een vraag. Hoe werkt dit met isolatie? Waar komt die?

Die komt gewoon tussen de twee muren, zoals bij een traditioneel gebouw :)
Alleen blijven dus ook de stenen van de binnenmuur in het zicht.

Hier nog even een detail van de aansluting met de vloer. Er komt dus gewoon nog een volledige tweede muur voor.

Afbeelding

Weer een weekendje door gemetst en onze eerste binnenmuur begint vorm te krijgen :D

Afbeelding

De komende updates tot eind van het jaar zullen wel gewoon meer van hetzelfde zijn :') het metsen vraagt behoorlijk wat tijd, zeker omdat we enkel in de weekends kunnen doorwerken.
We hopen rond het kerstverlof weer te kunnen bekisten voor de vloer van de verdieping.
Eerst moeten we echter nog twee kolommen en de keldertrap bekisten en gieten :)
Hier gaan we wel wat hulp bij vragen, want dat is fysiek voor mij wat te zwaar werk.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 14:52

Nog eens een korte update :)

Afgelopen weekend hebben we de positie van onze kolommen bepaald.
Dit gebeurt weer via het spannen van alle koorden over de verschillende lijnen van ons gebouw.

De ene kolom was best een uitdaging, aangezien hij 5-hoekig wordt en scheef op de loodrechte assen van ons huis staat. We hadden dus ene behoorlijk aantal koorden nodig om die uit te zetten :')

Afbeelding

De aannemer die de vloerplaat heeft gestort, had ook al netjes wachtwapening klaar gestoken, zoals je kan zien. Gelukkig bleek die ook redelijk juist te zitten, wat niet altijd het geval is!
Wachtwapening is dus eigenlijk uitstekende wapening, zodat de wapening van de kolom hieraan verbonden kan worden, zodat kolom en vloer goed aan elkaar vast zitten.

En wat is het heerlijk als al het tekenwerk en uitzetten op de werf allemaal perfect overeen komt :D
Niet alleen in theorie kwamen deze lijnen allemaal mooi in 1 punt, maar nu dus ook in praktijk :D

Afbeelding

De bekistingen voor de kolommen zijn ook bijna klaar, heb ik nog geen foto's van, maar die worden in de komende twee weken op de werf geplaatst en in beton gegoten :)

We naderen stilaan het einde van het gelijkvloers zo!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 19:05

Hey lieve volgers hier!

Helaas wat minder goed nieuws ...
Herinneren jullie je het verhaal met de bronbemaler nog?

Nog even in het kort, om de kelderput te kunnen graven, moest het grondwater tijdelijk opgepompt worden.
De firma die we hiervoor hadden ingeschakeld, hadden dit fout uitgevoerd, niet volgens de instructies de wij (en de volgende aannemer) bezorgd hadden.

We hadden hem voor de keuze gesteld om dit te komen aanpassen of de meerkost van de volgende aannemer af te trekken van zijn factuur. Hij heef dit dan rechtgezet, maar achteraf aangerekend op zijn factuur.

Tussendoor hebben we nog een voorval gehad met het bedrijf en nu krijgen we dus een offciële ingebrekestelling voor deze aangerekende meerkost :/

Ik ben er vrij zeker van dat we een sterk dossier hebben om de ingebrekestelling aan te vechten, maar damn, is wel even stressvol en lastig :(

Iemand hier toevallig ervaring mee?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:20

Wat een vervelende tegenslag. Het is ook altijd wat tijdens zi'n project. Sterkte.