Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:32

Hier altijd muizen in het vlas. Ik had de balen altijd op een pallet staan. Muizen maakten een gaatje in het plastic en vervolgens "stroomde" al het vlas onder de pallet.....
Dus nu maar in afgesloten tonnen gedaan. Maar kom regelmatig de stal binnen en dan rennen er 1 of 2 muizen voorbij. Tja, er ligt hooi en stro en de konijnen hebben natuurlijk ook hooi en vlas en stro en daar kunnen ze bij... zolang het bij een paar muisjes blijft vind ik het niet zo erg. Gelukkig geen ratten gezien nog.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:35

Pearlie, moet je tegen schemer of in de avond / nacht gaan...

Ik was zo bij met de zomer, want werd dan ook minder met die ratten geconfronteerd.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:49

Rocamor schreef:

Ik was zo bij met de zomer, want werd dan ook minder met die ratten geconfronteerd.

Zijn er dan ratten???

Ik kom meestal tegen de schemer nog in de stal, maar zie altijd alleen maar muizen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:49

Het ziet er hier wel naar uit dat de kat van de buur achter mijn land goed werk levert tot nu toe }>
Is best een eindje, maar ik spot hem hier regelmatig 's avonds als mijn poezen binnen zijn en dit jaar nog geen enkele woelige muis in de notenboom gezien :P

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:58

pearlie schreef:
Rocamor schreef:

Zijn er dan ratten???

Ik kom meestal tegen de schemer nog in de stal, maar zie altijd alleen maar muizen...

Muizen en ratten hebben een hekel aan elkaars geur. Het gebeurt wel dat ze samen op 1 terrein zitten, maar dat proberen ze meestal wel te vermijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:21

Mooi verhaal, de muizen zitten hier in het dichte deel van de schuur en de ratten in het open deel er naast, al dansten ze wel samen door het kippenhok heen toen dat nog kon. Je kan zeker beide hebben en nog als elkaars buren ook.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:06

_Penotti schreef:
Moet ik toch eens muesli kopen :D
Want vitamine korrel blieven ze niet :P

DubbelDun schreef:
Duo _Penotti deed het hier ook altijd goed.

Ik vind het niet kunnen om Bokkers als aas te gebruiken!! %) %)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:14

Wat zijn sommige hier cru zeg, echt weer de mens ... |o

Met gif: let erop als je hond/kat/roofvogels/ andere roofdieren dit eten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:29

DubbelDun schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Ik denk dat de bokker-in-kwestie hier de lol wel van in ziet :D

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:54

Sinds wij geen kippen meer op het erf hebben, is het gedoe met ratten en muizen ook afgelopen. En ik heb zowel vlas als hooi als stro staan. De katten hadden we ten tijden van de kippen ook al, dus dat kan het verschil niet zijn, en het voer voor de paarden slaan we ook nog steeds hetzelfde op (afgesloten).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:03

DubbelDun schreef:
DubbelDun schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Ik denk dat de bokker-in-kwestie hier de lol wel van in ziet :D

Ik denk dat je alleen aan deze bokker geen zier hebt betreft aas want ik ren en gil heel hard weg als ze aan me zouden knabbelen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:07

Gillen is een goede rattenverjager... dus ik heb nog gelijk ook ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:57

Topicstarter, al iets gezien ofzo?

Hier vermoord ik geen enkel dier. Hoeft ook niet want de weides liggen in natuurgebied. En er vliegen hier buizerds :) paar weken terug nog gezien hoe een buizerd in de wei een muisje gevangen had. Heb het gefilmd zelfs :D

Maar begrijp wel dat de situatie anders is als je de stalling/opslagplaats aan huis hebt. Persoonlijk ben ik dan voor levend vangen en afzetten in een bosgebied ofzo.

Mijn ouders hadden ratten in de compostbak en op de rattenklem gebruikten zij choco. Ja echt choco! Een keer zaten er 3 rittens in 1 klem vast. Alle drie gewond door de klem dus afgemaakt zodat verder lijden niet meer nodig was.

Als je electriciteit hebt kan je ook een apparaat kopen wat ultrasoon geluid afgeeft en daardoor muizen, ratten, zelfs marters weg houdt. Zoiets zou ook bestaan voor spinnen ;)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 15:05

Helaas nog niks gevangen, wat ik wel frappant vind is dat ik sinds de geplaatste klem geen last meer heb van kapotte vlas balen en ook geen stront meer zie liggen bij de hooibalen. Dit kan betekenen dat ze eucalyptusolie echt heel erg vies vinden (zelf ruik ik het al niet meer) of ze weten dat ik op ze jaag. :') Ik gok op het eerste of puur toeval.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:43

FrNo schreef:
Heb je dan niet de kans dat de rat de hond bijt?

Ik heb twee honden, en ik durf wel een muis los te laten en te laten vangen, maar een rat (nog) niet.

Nee hoor, de Jack is wel zo rap met grijpen en schudden dat de rat geen kans meer krijgt. Wel zijn ze al eens gebeten als ze met de rat aan het vervelen gingen als die nog opgesloten in de kooi zat. De rat kan net met zn snuit door dat gaas. Gevolg is wel dat de honden er nog feller door worden.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 03:57

frankiej schreef:
FrNo schreef:
Heb je dan niet de kans dat de rat de hond bijt?

Ik heb twee honden, en ik durf wel een muis los te laten en te laten vangen, maar een rat (nog) niet.

Nee hoor, de Jack is wel zo rap met grijpen en schudden dat de rat geen kans meer krijgt. Wel zijn ze al eens gebeten als ze met de rat aan het vervelen gingen als die nog opgesloten in de kooi zat. De rat kan net met zn snuit door dat gaas. Gevolg is wel dat de honden er nog feller door worden.

Dank je voor de info. Dan durf ik het ook aan met onze hond.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 11:06

Nog steeds niks gevangen, wel weer een baal met vlas eruit dus ik heb de val met de bezem verplaatst in de hoop dat ik nu wel wat vang!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 22:21

Even een update, helaas hebben we nog steeds niks gevangen! We hadden 3 klemmen staan met allemaal verschillende voeding en dan nog 1 grote val. Ze zitten er niet bij, wel elke keer de vlasbalen kapot en tot mijn grote ergenis de hooibalen helemaal onder de stront en dan niet een klein beetje maar zoveel stront dat je denkt dat het er wel 50 zijn. Vandaag alle hooibalen van de kant gehaald en wat blijkt er zat een gat in het hout onder de hooibalen, dat gat komt uit in een kelder/kruipruimte dus waarschijnlijk komen ze daar vandaan. Vandaag is dat gat gedicht dus hopelijk is het probleem daar mee verholpen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:25

Kon je knaagsporen zien aan het hout? Was het een redelijk nieuw gat?

Ratten knagen overal doorheen (behalve tot nog toe door de spijlen van de rattenvangkooi)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:27

Petrichor schreef:
Even een update, helaas hebben we nog steeds niks gevangen! We hadden 3 klemmen staan met allemaal verschillende voeding en dan nog 1 grote val. Ze zitten er niet bij, wel elke keer de vlasbalen kapot en tot mijn grote ergenis de hooibalen helemaal onder de stront en dan niet een klein beetje maar zoveel stront dat je denkt dat het er wel 50 zijn. Vandaag alle hooibalen van de kant gehaald en wat blijkt er zat een gat in het hout onder de hooibalen, dat gat komt uit in een kelder/kruipruimte dus waarschijnlijk komen ze daar vandaan. Vandaag is dat gat gedicht dus hopelijk is het probleem daar mee verholpen.

Daar ik dus eerst een nacht de val voorgezet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 22:30

Het was eigenlijk een gat zo groot als dat hun nest in het hooi ook was. Dus goed mogelijk dat de ratten of muizen of wat het ook is deze schade hebben aangericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:31

Je hebt nu wel kans dat ze ergens anders een opening vinden of zelf maken.
Dan moet je weer op zoek := Hopelijk blijven ze nu weg!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 06:54

Ts, probeer een wildcamera op de kop te tikken of te lenen ergens.

Dan weet je gelijk hoeveel van die beesten er rondlopen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 09:36

Helaas vanacht toch weer een vlas baal naar de kloten. Ik zit nu echt te denken om mijn vlasbalen te afbakenen met muizenlijm.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 12:31

Helaas kan ik mijn bericht niet meer aanpassen.

Maar zojuist echt alles van de kant getrokken en we zijn op nog meer gaten gestuit, nu is echt alles dicht en hopen dat daar de kous mee af is.