Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:09

Die moestuin ligt helemaal niet verkeerd. De buren hebben gewoon (nog) niet veel ervaring met moestuinieren. En geven dan een boom de schuld als de tomaten niet willen. Deze zomer is gewoon niet warm genoeg voor tomaten buiten. Als ze slim zijn kopen ze een klein muurkasje voor de tomaten.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:13

Tomaatjes kun je inderdaad of in een kas laten groeien of dicht bij je huis bv tegen een muur aan, veel beter klimaat omdat het naast het huis wel warmer is... Ook op een zuiden gerichte tuin. Denk dus dat ze inderdaad niet echt veel ervaring met moestuinieren hebben.

Boom lekker laten staan. Hij is prachtig en jij geniet ervan. Dus lekker verder genieten.

thirteenn

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:25

Het verbaasd me sowieso dat ze durven te vragen/eisen dat jij de boom kapt als ze van plan zijn over 5 jaar te verhuizen :+ en dat voor een paar tomaatjes en weinig moestuin ervaring.

Ik zou hem lekker laten staan.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:29

Citaat:
Hier zijn ze tijdens mijn verbouwing al over begonnen. Volgens hen hadden ze met de vorige eigenaren al besproken dat de boom gekapt zou worden. Ik wist van niets en was nogal overvallen door deze mededeling

Citaat:
Sinds ik hier ben komen wonen dringen de buren al aan op het doen van een wijntje, een koffie etc, "om elkaar beter te leren kennen". Sowieso heb ik hier weinig behoefte aan, maar ik kan me voorstellen dat het wel gezien wordt als sociaal. Waar ik tegenop zie is dat ik bang ben dat ze weer gaan beginnen over de boom.

Ik heb deze twee stukjes er even uitgeknipt voor je. Mijn eerste twee gedachten bij beiden van deze waren "Wedden dat dit nooit is afgesproken?" en "Wedden dat ze dat uiteraard gaan doen?" en in beide gevallen klopte het meteen de zin erna.

Ik vind ze eerlijk gezegd een rare manier van druk uitoefenen op je als ik deze stukjes en hun argumenten lees.. Alsof ze het al helemaal voor zich zien hoe ze je zo ver gaan krijgen. Ik zou bij je standpunt blijven staan en duidelijk je grens aangeven. Jij wil die boom niet wegdoen, punt. Jouw tuin, hun probleem wat zij met hun groentetuin gaan doen. Dan is "ik wil het niet" argument genoeg. Maar ook als je vindt dat op de koffie niet hoeft, dan hoef je ook zeker niet. Die afstand creëert ook een vorm van ruimte voor jou en je grenzen.

Zoals een ander zei "De burenrelatie die dan verzuurt ligt aan hen, niet aan jou." want geheid dat dat de volgende stap kan worden bij hen zoals ze nu doen. Ze tasten af hoe ver ze je van je grens kunnen duwen. En om je hoop te geven: er is een wezenlijk verschil tussen regelmatig bij elkaar binnen komen en elkaar door een meningsverschil het burenleven zuur willen maken. O:) Dat evenwicht moet je gewoon even zoeken: Bedenken hoe jij wil dat er met je wordt omgegaan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:36

heel simpel, ik heb dit huis gekocht vanwege de geweldige tuin. Ik was op slag verliefd opde boom.
Deze ga ik dus niet kappen.

Prachtige boom trouwens <3

Hier hebben de buren 1 van hun bomen wel laten snoeien door een opmerking van mij :=
Tijdens hun vakantie ging ik hun tuin sproeien, heb keihard mn kop gestoten tegen de lei van hun leiboom :×
Met de laatste snoeibeurt is er een flink stuk verdwenen :=

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:39

Al zouden ze wel met de vorige bewoner kap hebben afgesproken, is dat niet jouw probleem. Dan had het moeten gebeuren voordat jij het huis kocht.

Inderdaad gewoon een simpel nee wil ik niet en zoals iemand anders ook al aangaf, zeker niet helpen met het verplaatsen van de moestuin. Waarom zou je.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:49

Deze kwestie deed me terugdenken aan de uitzending van mr. Frank Visser (samen met Victor?) van ik meen vorige week.

Qua probleem dan, qua betrokkenen hopelijk niet ~~}>

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 23:49

Wauw, dit zijn echt véél meer reacties dan ik verwacht had :wow:
Iedereen ontzettend bedankt voor alle input! Ik ben ontzettend blij dat dit geen dingetje van mij is wat onredelijk is, maar dat de buren in deze echt onredelijk zijn. Ik ga de volgende keer idd maar gewoon duidelijk zijn. Iets als "ik heb jullie nu een paar keer horen zeggen dat jullie de boom graag weg willen hebben. Ik heb er goed over nagedacht, maar ik voel er niets voor, dus ik laat hem staan. Dat is niet om jullie te pesten maar omdat ik oprecht geniet van het feit dat de boom er staat."

Over dat ik niet onmiddelijk bij de buren aangegeven heb dat de boom blijft staan: ik was er nogal door overvallen toen ze er de eerste keer over begon. Ik deed gewoon een klein rondje door het huis met de buurvrouw, koetjes en kalfjes en 'hoe gaat de verbouwing'. Daarvoor had ik haar eigenlijk alleen maar op de app gesproken. Toen we op zolder kwamen (vanuit waar je n mooi uitzicht hebt) zei ze ineens dat ze al met de vorige eigenaren besproken had dat de boom om zou gaan. Sta je dan met je goeie gedrag.

Wat voor boom het is: een doodgewone plataan. Blijkbaar stonden er met de bouw van de huizen eerst wilde kastanjes, maar zijn die rond 2000 omgehaald en vervangen voor platanen. Ik hoorde van de vorige eigenaar vanmiddag dat deze boom rond 2006 geplant is, nu 14 jaar geleden dus. Veel korter dan ik dacht (nooit geweten dat zo'n ding zo groot wordt in zo'n tijd).

Ik weet ook door Mr. Frank Visser wat de regeltjes zijn omtrent bomen, daarom maak ik me ook niet echt zorgen om het idee dat ze poot zouden hebben om het ding om te laten halen. Dat wil niet zeggen dat het t gesprek met de buren gemakkelijk maakt. Ik denk dat ik ze idd eens uitnodig als mijn beste vriendin er ook is, dan voelt het niet helemaal als twee tegen één.

Het zijn overigens verder echt hele vriendelijke mensen, zijn zoon gaat van het weekend ook bij mijn huis de dakgoten schoonmaken bijvoorbeeld. Hiervoor woonde ik op een plek waar ik zo'n slechte relatie met de buren had dat we elkaar niet eens meer gedag zeiden, en dat kost wel erg veel energie kan ik je zeggen. Vandaar dat ik de relatie zo graag goed wil houden; ik geniet van mijn huis en de buurt waar het in staat en dat wil ik graag zo houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 23:50

Marije112 schreef:
YES EEN BURENTOPIC, MIJN LIEVELINGS *\%/*

Hahaha ja hè, dat heb ik ook altijd XD. Die drama is altijd goed

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:02

Goed zo, maar dat zinnetje over 'niet pesten' zou ik weg laten.( Niet iets oproepen wat er niet is)
"Ik heb erover nagedacht, ik laat de boom staan,".
Daar hoef je ze niet eens voor op de koffie te vragen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 24-09-20 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:03

Er was eens een aflevering van mr Frank visser, met een soortgelijk verhaal.

Buren wilde dat de boom werd weggehaald, eigenaren vd boom wilde dat niet.
Uiteindelijk stond de boom genoeg meter van de erfgrens af en gooide Frank Visser het op het feitje; toen de buren jaren geleden het huis kochten, dat de boom er toen ook al stond. En dat ze niet nu achteraf moeten pieken over de boom.

Ik denk ook zo met jouw buren. Dan hadden ze toch de moestuin op een andere plek moeten maken? Boom staat er langer als dat de moestuin er is, en denk (als het zo’n hoge boom is), dat de boom er ook al stond toen je buren er kwamen wonen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 02:27

Stel dat je hem ooit om wilt laten halen, oproepje op mp en je bent een stuk goedkoper uit. Mijn partner haalt ook bomen om en in ruil daarvoor wilt hij het hout hebben. Maar deze boom staat prima zo te zien. De afmetingen van de erfgrens moet het probleem ook niet zijn dus lekker van blijven genieten zolang de boom het doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 02:46

Bij ons vorige huis wel wat gezeur gehad. Wij hadden achterin 2 grote bomen en dan aansluitend een stukje bos van de gemeente. Ook een reden om het te kopen toen.
Tuin en huis waren verwaarloosd, maar goed.........

Buren links hadden hun tuin enkele meters groter gemaakt en daarbij bomen van de gemeente illegaal gekapt. Wilden dat wij ook naar achteren gingen, want dan viel het minder op.
Zij wilden dat we onze boom aan hun kant zouden verwijderen. Ik zei gelijk dat de tuin groen bleef. Begonnen ze over te weinig zon etc. Gewoon gezegd;, ik krijg genoeg zon.

Buren aan andere kant hadden ook illegaal stuk en begonnen over de boom aan hun kant. Zou dood zijn. Nou, hij stond elk jaar mooi in bloei en deed het prima.

Ik zou hem laten staan en ook geen discussie aan gaan. Wij hebben 8jr naast nare buren gewoond en op een gegeven moment zeiden we ook echt niks meer tegen elkaar. Kostte me geen moeite. Er waren wel irritaties, maar wij wisten dat we weg gingen.

Je kan het ook zeggen; gaan jullie over 5jr weg, ben ik mn boom al kwijt.

Als het een stel is, willen ze misschien ook iemand alleen een beetje imponeren. Gewoon niet laten gebeuren.

Als die mensen verder oke zijn, is het verder geen probleem en blijven jullie fatsoenlijk tegen elkaar. Zo niet, weet je meteen wat je aan ze hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 02:50

Ibbel schreef:
Die moestuin ligt helemaal niet verkeerd. De buren hebben gewoon (nog) niet veel ervaring met moestuinieren. En geven dan een boom de schuld als de tomaten niet willen. Deze zomer is gewoon niet warm genoeg voor tomaten buiten. Als ze slim zijn kopen ze een klein muurkasje voor de tomaten.

Bij mij hebben de tomaten het juist heel goed gedaan.. we hebben nooit zoveel tomatensoep en pasta's gegeten :+

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 05:41

Oefff, wat is dat toch met buren en bomen. Hier hetzelfde liedje. In de achtertuin een prachtige grote boom, in de voortuin een hele mooie berk. Buren: wil je die niet kappen? Wij; nee, we vinden ze prachtig.
Bomenhaters....

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 07:04

DubbelDun schreef:
@LWDaisy: walnoten is best vraag naar en levert per kilo ook nog wel wat op.
Hier komen ze zelfs de eikeltjes ophalen.

Moet ik dan overal de schil gaan afhalen? Want die hangt er bij heel veel noten nog ana :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 07:21

Ikzelf zou aangeven dat je graag wilt dat de boom blijft staan maar dat je wel een keer wilt kijken naar het laten snoeien van de boom op een verantwoorde manier. Dus niet door de buurman maar door een hovenier.
Dan kom je ze toch iets tegemoet. Ik vind de relatie met de buren heel erg belangrijk. Je kan elkaar zo het leven zuur maken en ik ben daar heel gevoelig voor. Ik zou niet meer fijn kunnen wonen als ik ruzie had met de buren. Dat geeft me echt teveel stress. Dus ik zou zelf een kleine toegift doen maar wel aangeven dat je de boom mooi vindt en deze blijft staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:59

Suzanne F. schreef:
Ikzelf zou aangeven dat je graag wilt dat de boom blijft staan maar dat je wel een keer wilt kijken naar het laten snoeien van de boom op een verantwoorde manier. Dus niet door de buurman maar door een hovenier.
Dan kom je ze toch iets tegemoet. Ik vind de relatie met de buren heel erg belangrijk. Je kan elkaar zo het leven zuur maken en ik ben daar heel gevoelig voor. Ik zou niet meer fijn kunnen wonen als ik ruzie had met de buren. Dat geeft me echt teveel stress. Dus ik zou zelf een kleine toegift doen maar wel aangeven dat je de boom mooi vindt en deze blijft staan.

Dat zou ik dus zeker niet doen! Er is geen enkele reden voor tegemoetkoming en als je de foto hebt gezien, zie je ook dat de boom er nu prachtig bij staat. Hij kan er alleen maar op achteruit gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:10

Dit soort mensen heeft heel vaak succes (gehad) met dit soort gedrag en zullen er heel veel aan doen om dat altijd zo te houden. Zo min mogelijk handvatten geven waar ze weer wat anders op kunnen bedenken of mee door kunnen gaan.
Mijn buren zijn ook zo. Wij hebben een boom die 2 weken per jaar pluizen geeft in het voorjaar. De boom geeft heerlijk schaduw aan de paardenstallen en staat ruim 5 meter uit de erf grens. De buurman stond nog net niet met de motorzaag klaar want ja die pluisjes. Ze hadden er zoveel last van, ach ik heb ook last van hun eikelboom (blad en eikels) maar daar hoor je mij ook niet over, dat hoort nu eenmaal bij een boom.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:18

Ik heb zelfs 'n keer meegemaakt dat iemand een huis kocht en tussen de verhuis van de vorige bewoner en het overhandigen van de sleutel, heeft een buurman snel een hoge boom gekapt. Heel asociaal!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:40

Suzanne F. schreef:

Waarom? Het is haar boom, er is geen reden om hem te snoeien. Waarom zou ze dat dan laten doen?
Gewoon grenzen stellen en duidelijk zijn. Daarmee voorkom je juist gedonder en ruzie.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:41

elnienjo schreef:
Ik heb zelfs 'n keer meegemaakt dat iemand een huis kocht en tussen de verhuis van de vorige bewoner en het overhandigen van de sleutel, heeft een buurman snel een hoge boom gekapt. Heel asociaal!

Dit heb ik ook gehad met het weghalen van een volledige erfgrens aan coniferen. Kom je binnen in je nieuwe huurhuis, staat er een nieuwe schutting in de tuin met de vraag van de buren of je de helft even wil betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:45

Geef je buren een boek over moes tuinieren. Dan komen ze er zelf achter wat zij niet goed doen.
Want moestuinieren is een vak :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:45

Lindaonline schreef:
Dit heb ik ook gehad met het weghalen van een volledige erfgrens aan coniferen. Kom je binnen in je nieuwe huurhuis, staat er een nieuwe schutting in de tuin met de vraag van de buren of je de helft even wil betalen.

Alsof verhuizen al niet genoeg kosten met zich mee brengt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:46

Lindaonline schreef:
elnienjo schreef:

Dat heb je toch niet gedaan mag ik hopen?

Ik zou hem aangeklaagd hebben voor het verwijderen van mijn eigendom.