Autodealer banketstaaf zich onder garantie uit!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: Autodealer banketstaaf zich onder garantie uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:11

Beetje laat nu maar mss voor een volgende keer. Was het een Bovag garantie? Want dan kan je bij elke Bovag erkende garage terecht. Bij kleine reparaties werd het gewoon door de handelaar vergoed bij grotere reparaties werd de auto bij de Dichtbijzinnde garage opgehaald door de handelaar en gerepareerd. Ik heb er geen gebruik van hoeven maken maar vond het goed geregeld.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:18

TS, zie het als leergeld. En dat kun je beter op deze manier hebben met maar 100 euro aan schade, dan later met een groter bedrag.

Bemerk je binnen een garantieperiode iets aan je product wat je niet vertrouwt, dan ga je ermee terug. En hóe je dat regelt is echt helemaal je eigen zaak. Daarnaast, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Vriendelijke doch standvastige communicatie had je de meeste kans gegeven. "De motor klonk raar en liep erg zwaar. Gezien ik garantie heb bijgekocht wil ik graag dat jullie daar even naar kijken, want ik wil niet het risico lopen dat ik met pech langs de weg kom te staan net buiten de garantie".

Maar nu is je garantie lang en breed verlopen, je hebt het euvel bij een andere garage laten verhelpen en dus heb je de verkoper niet in de gelegenheid gesteld het op te lossen. Mogelijk had ie je dan nog iets gematst met de prijs. Een tientje ofzo. Maar een gratis apk met haal en breng service a 120 km? Vergeet het maar. Dat staat voor veel meer dan überhaupt de 100 euro die je kwijt bent geweest, heel heel heel ver na de garantieperiode.

Dus nogmaals: zie het als leergeld. Zowel op het gebied van tweedehands auto's als op het gebied van communicatie.

Mijn leergeld met m'n eerste auto was 800 euro. Op dag 1 (bij -5) donderde m'n raam naar beneden. Verkoper zou het twee dagen later oplossen want hij was druk. Z'n oplossing: Duct tape. Ja echt: het raam omhoogtrekken en vast tapen aan de deur. Een nieuw raammechanisme had ie 2 weken later pas tijd voor. Nogmaals: -5... Ik heb zelf een mechanische van de sloop gehaald erin gezet. Niet veel later kwam ik erachter dat de auto motorisch perfect liep, maar verder eigenlijk total los was (o.a. homokineet, katalysator, v-snaar, brandstofmeter, stuurinrichting kapot/versleten). Ik pissig op mijn vader, want die was mee geweest om te kijken toen ik hem kocht. Zijn reactie: "oh ja had ik wel verwacht. Maar beter leergeld met dit koekblik dan met een in een duurder segment. Heb je al een ander op het oog?".

Even later een 12 jaar nieuwere auto gekocht. Dag later terug geweest omdat de ruitenwissers versleten waren en er iets rammelde in de deur
is meteen opgelost. In 4 jaar een keer wiellagers en 2 banden vervangen en verder nog nooit iets mis mee geweest.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:11

Maar je hebt ophaalservice voor de motor. Valt een bougiekabel onder een motorprobleem voor de garage.

Ik vind het wel mosterd na de maaltijd om maanden later weer aan te kloppen. Je had in februari terug moeten gaan. Nu daar weer over vallen is niet passend

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:15

mvdende schreef:
Er bestaat gelukkig ook zoiets als non-comformiteit, er zit een wettelijke garantie op van 2 jaar op elke auto die je bij een bedrijf koopt. Daar valt dit ook onder.

Je moet namelijk kunnen verwachten dat een product doet waarvoor je het gekocht hebt, in dit geval rijden.

De vraag is alleen, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen....

2 Jaar garantie geldt alleen op nieuwe wagens.
Op tweedehands krijg je van een garage vaak 6 maanden bovag garantie. Maar blijkbaar bij de jouwe maar 3. En die 3 maanden zijn al lang en breed voorbij nu.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:18

Dit kan ook echt alleen jou weer overkomen.

Je bent te laat. Punt.
Je hebt te laat gehandeld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:24

Jolien87 schreef:
Ik moet zeggen dat ik het voor 1 partij heel sneu vind en dat zijn je ouders. Die hebben geld besteed aan deze auto voor jou, althans dat begrijp ik uit je bericht. Zij dachten je een plezier te doen met de auto en wellicht hebben zij zich ook verkeken op de extra betaalde ophaalservice wat voor hun dus weggegooid geld is. Dat is voor je ouders ook niet leuk, heel begrijpelijk. Maar probeer te voorkomen dat je daar morgen als een stampvoetende kleuter heen gaat en probeer er vooral sámen uit te komen met de dealer. Vliegen vang je nog altijd het beste met stroop ipv met azijn.

Wat een belachelijk bericht zeg!

Ik ben ook ontzettend blij met mijn autotje en dat weten mijn ouders!

Juist omdat het een automaat is en al wat ouder, hebben we een pakket erbij gekocht van garantie en ophaalservice.

Deze hoop je natuurlijk nooit nodig te hebben, want dan is er iets niet goed }:)

Ik vind het alleen heel zuur dat als ik vervolgens binnen 1 maand probeer te bellen omdat ik met een auto met kuren aan de kant van de weg sta, dat ik dan één een sms krijg van "Ik wil niet bellen, stuur maar een sms terug"

En 2, als ik dan na enig aandringen via sms de handelaar wél telefonisch te pakken krijg, om vervolgens te horen te krijgen dat het waarschijnlijk een computerstoring is en dat ze niet veel zin hebben om de auto op te komen halen.

3 ik duidelijk vraag of het echt wel een computerstoring is en niets mechanisch wat stuk is, en waardoor ik als ik doorrijdt, niet méér schade kan geven.....

Vervolgens maak ik redelijk wat km in mn autotje en komt het probleem in juli/ eind augustus weer de kop op steken. Mn vader vermoede al de bougiekabels, maar omdat het pas 1 of 2 keer gebeurd was....

Pas nu het sinds eind augustus alweer de 3e x in korte tijd raak was, maar even de dichtstbijzijnde afspraak gemaakt en laten repareren.

Als ik dan aan de monteur vraag hoe het komt dat de bougiekabels stuk zijn, en vervolgens te horen krijg dat deze exacte schade geen slijtage is, maar een schade ontstaan vóórdat ik de auto heb gekocht, dan ben ik op zn moment even niet erg blij nee.

Want de schade heeft er dus al gezeten op het moment van aanschaf van de auto. Tijdens het kopen heeft de auto ook een beurt gehad en is APK gekeurd. Er is op dat moment (per ongeluk waarschijnlijk) niet opgemerkt dat de kabels stuk waren.

Vervolgens probeer ik vanmiddag wederom de handelaar te bellen en wéér krijg ik een sms: ik wil niet telefoneren, stuur maar een sms..

Dáár kan ik behoorlijk slecht tegen, bij elk bedrijf trouwens. Als je openingstijden/ tijden waarop je telefonisch bereikbaar bent op je site zet, dan verwacht ik ook dat ik het bedrijf telefonisch kan bereiken. En tuurlijk sta je dan wel eens in de wacht, of is de lijn in gesprek.
Maar om dan een sms te gaan sturen met: vertel het maar in een sms'je, gaat mij een beetje te ver.

Het hele gebeuren alles bij elkaar deed vanmiddag even de bom ontploffen.

Ik ga morgenochtend bellen met het verhaal en hoop dat er iets geregeld kan worden. Maar zo niet is het jammer dan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:25

belle_boef schreef:
Maar je hebt ophaalservice voor de motor. Valt een bougiekabel onder een motorprobleem voor de garage.

Ik vind het wel mosterd na de maaltijd om maanden later weer aan te kloppen. Je had in februari terug moeten gaan. Nu daar weer over vallen is niet passend

Wel als er door een kapotte bougiekabel een cilinder niet meeloopt. En een motor met 4 cilinders die op 3 cilinders loopt, heeft het echt niet naar zn zin.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:27

mvdende schreef:
belle_boef schreef:

Wel als er door een kapotte bougiekabel een cilinder niet meeloopt. En een motor met 4 cilinders die op 3 cilinders loopt, heeft het echt niet naar zn zin.

Waarom ben je niet meteen maar de garage gegaan nadat het gebeurd is? Je bent zelf rond blijven rijden met die auto...

Dat de communicatie met de garage niet prettig was, daar kun je ze voor op de vingers tikken. Maar niet voor een garantie die al lang en breed verlopen is en je bijna een half jaar zonder problemen hebt kunnen rijden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:29

Maar waarom ben je niet gelijk de eerste keer naar de garage gegaan? Helemaal als jij/je vader denkt dat het niet een computerstoring was, maar de bougiekabels. Dan ga je toch langs de garage zolang het binnen je garantie is? Je had zelfs een route kunnen uitzoeken waarbij je niet over de snelweg komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:31

candalisa schreef:
Beetje laat nu maar mss voor een volgende keer. Was het een Bovag garantie? Want dan kan je bij elke Bovag erkende garage terecht. Bij kleine reparaties werd het gewoon door de handelaar vergoed bij grotere reparaties werd de auto bij de Dichtbijzinnde garage opgehaald door de handelaar en gerepareerd. Ik heb er geen gebruik van hoeven maken maar vond het goed geregeld.

Dat lijkt me niet, dan hoef je de garantie er niet bij te kopen. Hierbij krijg je zes maanden garantie en dan niet alleen op de motor en versnellingsbak.

Ik zou gewoon mijn 'verlies' nemen en blij zijn dat je auto het weer doet met een reparatie van €100,-.
Want heel eerlijk, ja, je bent te laat. En met een auto van deze leeftijd mag je stiekem nog blij zijn dat dit al je kosten zijn.

Tip voor de volgende keer, koop je auto bij een bedrijf die bij de Bovag is aangesloten, zodat je gewoon 6 maanden garantie hebt. En vandaan blijven bij bedrijven waar je de garantie erbij moet kopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:33

Maar nogmaals. Voor hoelang heb je die haalservice genomen? Dat zou een hoop antwoorden kunnen geven... Of blijf je er omheen draaien?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:37

Neem aub een abbo bij de ANWB.

En verder denk ik dat het meeste al gezegd is.

Een 2dehands (vaak meer dan dat) auto kopen is nu eenmaal niet zonder risico. Welkom in autorijdend Nederland.
Goede les voor de volgende keer, aankoopkeuring laten doen en bij een hele betrouwbare garage of dealer een auto kopen.

En hoe vaak er bij mij al niet iets spontaan kapot ging kan ik niet meer tellen, is nu eenmaal een risico met een Xde handsauto.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:39

Destination schreef:
Maar waarom ben je niet gelijk de eerste keer naar de garage gegaan? Helemaal als jij/je vader denkt dat het niet een computerstoring was, maar de bougiekabels. Dan ga je toch langs de garage zolang het binnen je garantie is? Je had zelfs een route kunnen uitzoeken waarbij je niet over de snelweg komt...

Mijn ouders wonen in omgeving Den Haag, ik onder Bergen op Zoom, auto komt uit Waalwijk.

Door mn ouders laten brengen was geen optie. Drukste tijd van het jaar op mn vaders werk, die in februari blij mocht zijn als hij om 17:00 thuis was van zn werk, na om 05:15 al van huis te zijn vertrokken. Mam ook druk op haar werk.

Zelf rijden kon ik niet. Was blij als ik 20 minuten kon rijden, max 10 km. Binnendoor zou het om ruim 80 km gaan en waarschijnlijk ook over 80kmh wegen waar ik ook niet op durfde te rijden in die tijd.

Daarnaast hadden we de garantie en ophaalservice (3 maanden) juist afgesloten zodat de auto zonder gezeur opgehaald zou worden, zodat er geen ouder zich in onmogelijke bochten hoeft te wringen.

Op het moment dat de 1e keer de storing zich voordeed, zat ik ruim binnen de garantie en ophaalservice periode. Namelijk eind januari auto gekocht, eind februari probleem.

Op dat moment had de handelaar gewoon zijn afspraken na moeten komen. Dat heeft hij op DAT moment niet gedaan!

Dat de garantie en ophaalservice NU verlopen zijn, is wel duidelijk. Maar aangezien het uiteindelijk een probleem is geweest wat in de garantie periode opgelost had moeten worden, aangezien het toen al aanwezig was, ga ik wel proberen een afspraak te maken met de handelaar.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 17-09-20 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:40

Nog een tip.

Ondanks alle leuke beloftes van ophaalservice ed. Koop volgende keer een auto in je eigen woonplaats.

Juist on dit soort dingen te voorkomen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:44

Al dit gedoe om €100 _O- waar gaat het over. Auto van 12 jaar oud, dan mag je van geluk spreken met zulke lage reparatiekosten.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 17-09-20 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:45

Dat jullie de haalservice hebben afgesloten weten we nu wel. Maar is het voor 3 maanden geweest of zolang de auto het doet.
Edit: gevonden, had erover heen gelezen... drukke dag op het werk geweest sorry

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:47

Onali schreef:
Nog een tip.

Ondanks alle leuke beloftes van ophaalservice ed. Koop volgende keer een auto in je eigen woonplaats.

Juist on dit soort dingen te voorkomen.

Je hebt zeker mijn berichtje eerder niet gelezen?

Ik was zeer specifiek opzoek naar een Fiat Panda automaat met dakrails en trekhaak.

Daar staan er maar een stuk of 5 van op marktplaats als je mazzel hebt.

Er één vinden in je eigen woonplaats is dan gewoon zoeken naar een speld in een km hoge hooiberg. Überhaupt is zn autotje vinden erg lastig en ze zijn ook nog eens zéér snel verkocht. De handelaar had bij mijn Panda echter de advertentie verkeerd ingevuld, waardoor hij als schakel naar boven kwam op marktplaats. Alleen in de advertentie tekst stond automaat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:48

mvdende schreef:
Destination schreef:

Mijn ouders wonen in omgeving Den Haag, ik onder Bergen op Zoom, auto komt uit Waalwijk.

Door mn ouders laten brengen was geen optie. Drukste tijd van het jaar op mn vaders werk, die in februari blij mocht zijn als hij om 17:00 thuis was van zn werk, na om 05:15 al van huis te zijn vertrokken. Mam ook druk op haar werk.

Zelf rijden kon ik niet. Was blij als ik 20 minuten kon rijden, max 10 km. Binnendoor zou het om ruim 80 km gaan en waarschijnlijk ook over 80kmh wegen waar ik ook niet op durfde te rijden in die tijd.

Daarnaast hadden we de garantie en ophaalservice (3 maanden) juist afgesloten zodat de auto zonder gezeur opgehaald zou worden, zodat er geen ouder zich in onmogelijke bochten hoeft te wringen.

Op het moment dat de 1e keer de storing zich voordeed, zat ik ruim binnen de garantie en ophaalservice periode. Namelijk eind januari auto gekocht, eind februari probleem.

Op dat moment had de handelaar gewoon zijn afspraken na moeten komen. Dat heeft hij op DAT moment niet gedaan!

Dat de garantie en ophaalservice NU verlopen zijn, is wel duidelijk. Maar aangezien het uiteindelijk een probleem is geweest wat in de garantie periode opgelost had moeten worden, aangezien het toen al aanwezig was, ga ik wel proberen een afspraak te maken met de handelaar.

In september. Voor iets dat in februari gebeurd is... Dat is een half jaar geleden.

De garage is jou niks meer verplicht. Die verplichting is 4 maanden geleden afgelopen. Je bent zelf laks geweest, schuif dat niet op de garage af.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:49

De garantie is nu eenmaal verlopen, als handelaar ging ik echt geen moeite doen voor iemand die zo tekeer gaat over een auto van die leeftijd waar hij misschien €500 aan heeft gewonnen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 22:51

_San87_ schreef:
mvdende schreef:

In september. Voor iets dat in februari gebeurd is... Dat is een half jaar geleden.

De garage is jou niks meer verplicht. Die verplichting is 4 maanden geleden afgelopen. Je bent zelf laks geweest, schuif dat niet op de garage af.

Als de handelaar aan de telefoon in februari had gezegd: prima, we komen hem morgen wel halen en zoeken het probleem uit, had ik er nu niet mee gezeten.

Het is NU te laat ja, maar in februari niet.

En toen ben ik weggestuurd.....

Ik ben ook absoluut niet boos op de handelaar NU, wel op zn gedrag in februari.

Ik heb weinig verstand van auto's en ook van de auto handel blijkt maar weer....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:55

Waarom ben je dan niet eerder gekomen? Ik bedoel 7 maanden daarna....
stel je voor dat een van je klanten dit zou doen... wat doe je dan?
En ook nog op een agressieve toon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:55

Wat een (negatieve) energie verspil je hieraan... Neem je verlies, no point crying over spilt milk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:04

Maar wat staat in je voorwaarden voor de ophaalservice dan? Of hebben je ouders dat mondeling besproken met de handelaar? Aangezien je die vraag de hele tijd al niet beantwoordt, begin ik te denken dat er in de voorwaarden staat dat de auto niet wordt opgehaald als hij nog rijdt :=

Het is overigens autootje en niet autotje.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 23:13

Destination schreef:
Maar wat staat in je voorwaarden voor de ophaalservice dan? Of hebben je ouders dat mondeling besproken met de handelaar? Aangezien je die vraag de hele tijd al niet beantwoordt, begin ik te denken dat er in de voorwaarden staat dat de auto niet wordt opgehaald als hij nog rijdt :=

Het is overigens autootje en niet autotje.

er is geen garantie contact. Alleen op de factuur staat 3 maanden garantie bijgekocht.

De ophaalservice is onderdeel van het garantie pakket.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 23:19

purny schreef:
Waarom ben je dan niet eerder gekomen? Ik bedoel 7 maanden daarna....
stel je voor dat een van je klanten dit zou doen... wat doe je dan?
En ook nog op een agressieve toon...

Omdat het probleem zich nu weer ging voordoen omdat er meer vocht in de lucht zit.

Het is een vocht probleem. In vochtig omstandigheden gaat het helemaal mis tussen bobine en bougies. Dan pas komt de storing naar boven. Dit komt dus omdat de bougiekabels tussen bobine en bougies stuk zijn...

Vanaf het moment van de 1e storing in nat februari, is het in maart en april (de maanden van de garantie) heel erg droog geweest en droog = geen storing.

Pas in vochtig julli kwamen de eerste kleine tekenen weer. Maar met één keer motor uitzetten en weer aan, was het probleem over.

Nu het ook in de nacht vochtig is, en de auto die 2x 1 week had stilgestaan, kwam het probleem vol gas naar boven. Daarom er ook pas nu naar laten kijken, omdat het nu echt erger werd.

Edit: hadden we in maart en april nog 2 dezelfde maanden gehad kwa weer als februari: nat en winderig, dan had het probleem zeer waarschijnlijk vaker opgetreden binnen de garantie duur.

Maar de combinatie tussen vocht probleem en 2 hele droge maanden...hield het probleem zich verstopt.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 17-09-20 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt