(Particulier) huis huren: Hoe dan? Lijkt onmogelijk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:15

We weten dat het huurhuis nooit van ons wordt, maar waarom maak je je daar zo druk om? Genoeg mensen die hun hele leven lang huren. Laat ze lekker.

Wij weten dat we 'geld weggooien' maar voor ons zijn bepaalde voordelen die bij dit plan van aanpak komen, gewoon heel erg aantrekkelijk. Neemt niet weg dat we niet alsnog nu beter gaan kijken naar de andere opties, maar als wij geld willen weggooien, doen we dat toch :o Wij zien het zelf dus niet als geld weggooien als we tijdelijk (een jaar a 2 jaar bv) gaan huren, ook al is het idd geld wat je betaald en niet investeert in een eigen huis, maar ieder z'n eigen mening. Wat ik dus bedoel: Wij tillen er iig niet zo zwaar aan om een tijd geld aan een huurhuis te besteden dus voor ons is dit plan van aanpak dan gewoon nog steeds een reeële optie :j

In ieder geval bedankt allemaal voor de ervaringen en adviezen!! We hebben weer nieuwe inzichten gekregen en uiteindelijk zullen we toch doen waar we onszelf het prettigst bij voelen, ook al ziet iemand anders er het nut niet van in haha. Maar het is zeker fijn om even te kijken hoe iedereen erover denkt. Vooralsnog blijven we gewoon doorzoeken en gaan we idd verdere opties beter bekijken en dan zien we wel waar 'het schip strand'. Niks Moet a la minuut in ieder geval :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:18

janderegelaa schreef:
Wat is het risico dan met een grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten? Die zal niet duurder zijn dan het huis wat ze particulier huren. Het grote verschil is dat je met huren je geld net zo goed in het water kan gooien, daar blijft het tenminste nog even drijven. Dat huurhuis wordt namelijk nooit van jou.

En die grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten is uiteindelijk wel hun ambitie dus begrijp niet zo goed waarom je dat als argument aanhaald.

Het verschil is dat je van een huurhuis kunt weglopen om goedkoper te gaan zitten wanneer de nood echt aan de man is.
Het verschil is ook dat onderhoud, een cv, een weggewaaid dak of whatever allemaal de verantwoordelijkheid van de verhuurder zijn. Je betaalt voor een dienst, een dienst die je een behoorlijk zorgeloos bestaan kan bieden... en dat is wel een paar euro waard.

Dat grotere huis mag je ambitie zijn, maar wees dan het slimste jongetje van de klas en blijf als een aasgier rondcirkelen om in te stappen op het juiste moment.
Dit is NIET het juiste moment. Bovendien kun je een maand van tevoren opzeggen wanneer DE kans zich voordoet. Als je niks te verkopen hebt kun je sneller schakelen, dan ben je een betere partij.

Het is ook niet alsof dat geen wereldnieuws is en alsof je je daar niet goed op kunt inlezen. Ik vertel niets nieuws.
Ik zeg alleen iets dat de meeste mensen niet willen horen.

Heel eerlijk? Ik wil nu ook iets kopen. Ik heb de middelen en mogelijkheden, en toch ga ik wachten... misschien 1 jaar, misschien 2 en misschien wel 5.... Dat vind ik wel eens lastig, natuurlijk... wetende dat het nu prima uit kan. Maar ik weet teveel om nu zo'n beslissing te nemen, dan ga ik tegen mijn eigen gezonde verstand in. Dus even adem inhouden....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-09-20 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:19

Ninx schreef:
DeMolenhoek schreef:
Alleen rente betalen, kom op zeg. Moest dat zo zijn hield niemand een huis over aan het einde van de rit.

Dat zeg je goed.
Realiseer je je wel dat je in België zit he? Daar liggen de prijzen heel anders.

In NL, maar ook in de US of de UK houden inderdaad heel weinig mensen een huis over aan het einde van de rit. Dat maakt het ook zo zorgelijk.
Dus je hebt gelijk..... zeer onwenselijk, en zeer zorgelijk.

Nou ik heb enkele kennissen in Nederland met een koopwoning en echt niemand is zonder huis komen te staan of betaald enkel rente af. Die hebben op het einde van de rit gewoon een huis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:20

DeMolenhoek schreef:
Nou ik heb enkele kennissen in Nederland met een koopwoning en echt niemand is zonder huis komen te staan of betaald enkel rente af. Die hebben op het einde van de rit gewoon een huis.

Dat is super. En ik ken dat soort mensen ook.
Maar het gros helaas niet.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:26

cursebreaker schreef:
We weten dat het huurhuis nooit van ons wordt, maar waarom maak je je daar zo druk om? Genoeg mensen die hun hele leven lang huren. Laat ze lekker.

Wij weten dat we 'geld weggooien' maar voor ons zijn bepaalde voordelen die bij dit plan van aanpak komen, gewoon heel erg aantrekkelijk. Neemt niet weg dat we niet alsnog nu beter gaan kijken naar de andere opties, maar als wij geld willen weggooien, doen we dat toch :o Wij zien het zelf dus niet als geld weggooien als we tijdelijk (een jaar a 2 jaar bv) gaan huren, ook al is het idd geld wat je betaald en niet investeert in een eigen huis, maar ieder z'n eigen mening. Wat ik dus bedoel: Wij tillen er iig niet zo zwaar aan om een tijd geld aan een huurhuis te besteden dus voor ons is dit plan van aanpak dan gewoon nog steeds een reeële optie :j

In ieder geval bedankt allemaal voor de ervaringen en adviezen!! We hebben weer nieuwe inzichten gekregen en uiteindelijk zullen we toch doen waar we onszelf het prettigst bij voelen, ook al ziet iemand anders er het nut niet van in haha. Maar het is zeker fijn om even te kijken hoe iedereen erover denkt. Vooralsnog blijven we gewoon doorzoeken en gaan we idd verdere opties beter bekijken en dan zien we wel waar 'het schip strand'. Niks Moet a la minuut in ieder geval :j

Maar als je een hypotheek hebt van 131.000 dan heb je ongeveer 400 euro maandlasten. Als ik huurhuizen kijk in Heerlen en naar wat jullie willen dan kom je je snel op het dubbele. Dat is iedere maand een midweek weg met je gezin. Pensionstalling voor een paard. Leuke dingen doen met je kind.

En natuurlijk wil ik je niet wegzetten als dom wicht. Mijn toon is wel scherp inderdaad. Want het is ook ondoordacht. Ik weet ook niet of een site als Bokt met relatief jonge mensen de juiste plek is om advies/informatie in te winnen. Dat kun je beter bij een professional doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:28

En dat is idd een risico wat wij liever niet willen nemen want je hebt idd geen garantie dat je niet zonder huis komt te staan en we vermijden liever het vakantiepark en de gehele inboedel in opslag zetten (zouden we wel doen als nood aan de man is, maar liever niet dus en ik vind dat dat best iets is wat we dus als laatste optie zouden mogen neerzetten). Ervan uitgaan dat we sowieso wel wat vinden, vinden we gewoon een erg grote gok omdat we niet achteraf willen zeggen: hadden we maar rustiger de tijd gehad/minder druk waardoor je misschien alsnog concessies hebt gedaan die je eigenlijk niet had willen doen. En Ninx omschrijft idd hierboven heel goed waarom wij dit plan van aanpak van origine dan hadden; Zodat we idd o.a. kunnen afwachten en op het meest gunstige moment ons droomhuis kunnen kopen.

janderegelaa
Nee, wij zitten echt wel wat hoger als 400e maandlasten hoor (kochten ons huis zo'n 13 jaar geleden in een tijd vlak voor de crisis die vlak erna uitbrak). En om nog even wat dieper in te gaan op budget: we zoeken ons huurhuis tussen de €900-1200 euro per maand (ja ik weet het: een hoop geld wat je 'weggooit' :j). Alles onder de €900 zit helaas in wijken waar wij gewoon liever niet willen wonen, ook niet tijdelijk, en ik vind dat dat best een eis is die we mogen stellen: dat we niet op bepaalde plekken willen wonen. En wederom: Ik heb aangegeven dat we ook naar professionals gaan en andere opties nu beter gaan bekijken, maar alsnog mag ik hier toch wel vragen naar ervaringen/tips? Hier zitten toch echt niet alleen maar jonge mensen die geen verstand hebben. We zullen echt niet ondoordacht iets gaan doen, maar voor ons was het originele plan van aanpak ook niet ondooracht, en heeft het voor ons gewoon veel voordelen, dus daarin verschillen we dan van mening.

Het topic werd in basis gestart om te kijken of er meer mensen waren waarbij de zoektocht naar particulier lastig was en daar was imo niks mis mee, maar topics op Bokt diepen idd altijd enorm uit en dat had ik kunnen verwachten. :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:31

janderegelaa schreef:
cursebreaker schreef:

Maar als je een hypotheek hebt van 131.000 dan heb je ongeveer 400 euro maandlasten. Als ik huurhuizen kijk in Heerlen en naar wat jullie willen dan kom je je snel op het dubbele. Dat is iedere maand een midweek weg met je gezin. Pensionstalling voor een paard. Leuke dingen doen met je kind.

En natuurlijk wil ik je niet wegzetten als dom wicht. Mijn toon is wel scherp inderdaad. Want het is ook ondoordacht. Ik weet ook niet of een site als Bokt met relatief jonge mensen de juiste plek is om advies/informatie in te winnen. Dat kun je beter bij een professional doen.

Jonger betekent niet slechter geïnformeerd, dat blijkt ook in dit topic maar weer.

Toch zou ik me in zoverre bij je willen aansluiten dat ts zichzelf de vraag moet stellen op welke termijn dat grotere huis zou moeten komen.
Wanneer dat relatief snel is zou ik bijven zitten waar ik zit; hier zijn de kosten overzichtelijk en behapbaar.

Wanneer je relatief meer geld kwijt bent voor een aantal jaren, en dan op een gunstiger moment opnieuw kunt instappen, en daar dus echt wel een aantal jaren voor wil uittrekken zou ik nu verkopen.
Ik heb echter niet gelezen, en dus wellicht gemist, in hoeverre je heel gunstig wegloopt bij de verkoop van dit huis. Wanneer je uit de verkoop van dit huis geen geld meeneemt en kunt wegzetten, zou ik inderdaad blijven zitten.... Want wanneer de huizenmarkt instort, en dat doet ie, dan zijn banken kritischer in het verstrekken van Hypotheken. Dus eigen geld meenemen (en meer dan nu) wordt belangrijker. Maar ik zie dat als een goed punt, we bewegen dan weer richting een markt waarin mensen in hun leven een huis echt gaan bezitten. Nu is dat per definitie niet het geval.... mensen stapelen nu alleen maar schuld op schuld.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-09-20 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:32

Ninx schreef:
janderegelaa schreef:
Wat is het risico dan met een grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten? Die zal niet duurder zijn dan het huis wat ze particulier huren. Het grote verschil is dat je met huren je geld net zo goed in het water kan gooien, daar blijft het tenminste nog even drijven. Dat huurhuis wordt namelijk nooit van jou.

En die grotere woning met een hogere prijs en hogere lasten is uiteindelijk wel hun ambitie dus begrijp niet zo goed waarom je dat als argument aanhaald.

Het verschil is dat je van een huurhuis kunt weglopen om goedkoper te gaan zitten wanneer de nood echt aan de man is.
Het verschil is ook dat onderhoud, een cv, een weggewaaid dak of whatever allemaal de verantwoordelijkheid van de verhuurder zijn. Je betaalt voor een dienst, een dienst die je een behoorlijk zorgeloos bestaan kan bieden... en dat is wel een paar euro waard.

Dat grotere huis mag je ambitie zijn, maar wees dan het slimste jongetje van de klas en blijf als een aasgier rondcirkelen om in te stappen op het juiste moment.
Dit is NIET het juiste moment. Bovendien kun je een maand van tevoren opzeggen wanneer DE kans zich voordoet. Als je niks te verkopen hebt kun je sneller schakelen, dan ben je een betere partij.

Het is ook niet alsof dat geen wereldnieuws is en alsof je je daar niet goed op kunt inlezen. Ik vertel niets nieuws.
Ik zeg alleen iets dat de meeste mensen niet willen horen.

Heel eerlijk? Ik wil nu ook iets kopen. Ik heb de middelen en mogelijkheden, en toch ga ik wachten... misschien 1 jaar, misschien 2 en misschien wel 5.... Dat vind ik wel eens lastig, natuurlijk... wetende dat het nu prima uit kan. Maar ik weet teveel om nu zo'n beslissing te nemen, dan ga ik tegen mijn eigen gezonde verstand in. Dus even adem inhouden....

Ze kunnen niet weglopen van dat huurhuis want particulier heb je een contract.

En de buitenkant van een huis is inderdaad voor de verhuurder maar het onderhoud van de binnenkant is voor de huurder.

Dus jouw 2 belangrijkste argumenten kloppen niet.

Verder mogen hypotheken in Nederland allang niet meer aflossingsvrij afgesloten worden, dat argument gaat ook niet meer op.

En als je een huis wilt kopen is nu wel het moment. De rente is zo ontzettend laag.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 12:37

Qua verkoop van dit huis, zou het idd gunstig zijn om zsm te kunnen verkopen. Maar we wilden gewoon heel graag de zekerheid hebben van het hebben van een huurhuis ipv dat je stel op sprong als het snel verkocht wordt, naar een vakantiepark moet bv. Dat zouden we wel kunnen doen als blijkt dat we het huis nu snel kwijt zouden kunnen - want het is natuurlijk het meest fijn als we dat nu voor een mooie prijs kunnen verkopen.

We zijn er wel van overtuigd dat we minstens quitte spelen, en misschien wat winst, maar nooit meer als een paar duizend euro. Maar om hier natuurlijk nu meer over te vertellen, moeten we idd toch meer gesprekken gaan hebben met makelaar enz. Dat hebben we tot heden nog niet gedaan omdat we onze focus hadden liggen op het eerst vinden van een huurhuis omdat we dat gewoon graag wilden hebben nu.

janderegelaa
Het is meestal voor minimaal een jaar van wat we tot nu toe tegengekomen zijn in het aanbod van huurhuizen hier in de omgeving. Er zijn overigens ook contracten waarbij vastgelegd wordt dat je ook voor dat jaar eruit mag (toevallig gister nog bij eentje gezien), en dan moet je een toeslag betalen. Als je daar dus vooraf naar kijkt en op voorbereid bent, zijn er wel huurhuizen te krijgen waarbij dat contractueel vastgelegd is en je dat kunt doen bv. zodat je meer flexibiliteit en vrijheid hebt.

Het is voor ons nu even afwegen waar we de prioriteit willen leggen want idd: het is nu natuurlijk het meest gunstig om te verkopen. Om te kopen denk ik dus niet dat het zo zwart/wit is want in deze regio er is echt een biedingsoorlog gaan de op de huizen in ons budget en is alles heel snel weg.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:38

cursebreaker schreef:
En dat is idd een risico wat wij liever niet willen nemen want je hebt idd geen garantie dat je niet zonder huis komt te staan en we vermijden liever het vakantiepark en de gehele inboedel in opslag zetten (zouden we wel doen als nood aan de man is, maar liever niet dus en ik vind dat dat best iets is wat we dus als laatste optie zouden mogen neerzetten). Ervan uitgaan dat we sowieso wel wat vinden, vinden we gewoon een erg grote gok omdat we niet achteraf willen zeggen: hadden we maar rustiger de tijd gehad/minder druk waardoor je misschien alsnog concessies hebt gedaan die je eigenlijk niet had willen doen. En Ninx omschrijft idd hierboven heel goed waarom wij dit plan van aanpak van origine dan hadden; Zodat we idd o.a. kunnen afwachten en op het meest gunstige moment ons droomhuis kunnen kopen.

janderegelaa
Nee, wij zitten echt wel wat hoger als 400e maandlasten hoor (kochten ons huis zo'n 13 jaar geleden in een tijd vlak voor de crisis die vlak erna uitbrak). En om nog even wat dieper in te gaan op budget: we zoeken ons huurhuis tussen de €900-1200 euro per maand (ja ik weet het: een hoop geld wat je 'weggooit' :j). Alles onder de €900 zit helaas in wijken waar wij gewoon liever niet willen wonen, ook niet tijdelijk, en ik vind dat dat best een eis is die we mogen stellen: dat we niet op bepaalde plekken willen wonen. En wederom: Ik heb aangegeven dat we ook naar professionals gaan en andere opties nu beter gaan bekijken, maar alsnog mag ik hier toch wel vragen naar ervaringen/tips? Hier zitten toch echt niet alleen maar jonge mensen die geen verstand hebben. We zullen echt niet ondoordacht iets gaan doen, maar voor ons was het originele plan van aanpak ook niet ondooracht, en heeft het voor ons gewoon veel voordelen, dus daarin verschillen we dan van mening.

Het topic werd in basis gestart om te kijken of er meer mensen waren waarbij de zoektocht naar particulier lastig was en daar was imo niks mis mee, maar topics op Bokt diepen idd altijd enorm uit en dat had ik kunnen verwachten. :')

Als je dan toch gaat praten met een professional vraag dan ook of het lonend is om je hypotheek nu over te sluiten. Weet niet hoeveel rente jullie nu betalen maar in 2007 was de rente volgens mij tussen de 4% en 6%. Hij is nu 1.07% dat scheelt honderden euro’s.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:41

Maar je antwoord nu wel steeds met het scenario in je hoofd dat je eerst verkoopt en dan pas gaat zoeken naar een nieuw huis. Juist in deze tijd kan je het andersom doen, waardoor je misschien dat vakantiehuis en opslag tussendoor niet nodig hebt of maar voor 2 maanden bijvoorbeeld.

Ik zou inderdaad eerst met professionals alles bespreken, zowel hoe huidige huis in de markt zou liggen als alle scenario's en kijken wat de beste optie is. Het klinkt nu voor jullie misschien als de beste oplossing, maar dat weet je pas als alles uitgezocht en berekend is. Ook bijvoorbeeld het sparen van het verschil tussen de huur die je wilt betalen en de hypotheek die je nu hebt qua kosten.

EDIT: Verder is de hele huizenmarkt moeilijk nu om wat te vinden. Zowel koop als huur helaas. Succes met de zoektocht iig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:45

janderegelaa schreef:
Ze kunnen niet weglopen van dat huurhuis want particulier heb je een contract.

Met een maand opzegtermijn. In slechte tijden hebben mensen hun huis soms wel een jaar tot zelfs 5 jaar te koop staan. Dus waar hebben we het over?

En de buitenkant van een huis is inderdaad voor de verhuurder maar het onderhoud van de binnenkant is voor de huurder.

Binnenkant: dat gaat alleen om stoffering.... dan hebben we het over tientjes of hondertjes. Dat is iets anders dan de hele buitenboel sauzen, een lekkend dak repareren, een cv ketel vervangen, etc... De kosten van een eigen huis, versus de kleine kosten om een huurhuis gerieflijk te maken staan niet in verhouding.
In de jaren '80 (waar we nu op af stevenen) daalden huizenprijzen van 15 tot 30%..... van de geld kun je heel wat gordijnen en tapijt kopen hoor :-P

Dus jouw 2 belangrijkste argumenten kloppen niet.

Wel dus ;-)

Verder mogen hypotheken in Nederland allang niet meer aflossingsvrij afgesloten worden, dat argument gaat ook niet meer op.

Dat klopt niet helemaal. Het mag nog steeds. Maar sinds 2013 wordt dit fiscaal ontmoedigd (wat heel verstandig is) Maar de huizenprijzen zijn dermate hoog dat met dat marginale aflossen (want dat is het feitelijk... nog steeds primair rente en een kleine stukje aflossing) kom je tegenwoordig zelfs met 3 mensenlevens niet in de buurt van bezitten. Bovendien zijn heel veel VOOR 2013 afgesloten hypotheek aflossingsvrij aangegaan, dat is een enorme groep... die moet straks gaan oversluiten, hebben nog bijna niks afgelost en hebben straks hele hoge lasten

En als je een huis wilt kopen is nu wel het moment. De rente is zo ontzettend laag.

Als de huizenmarkt instort wordt die nog lager.

tengeltje11

Re: (Particulier) huis huren: Hoe dan? Lijkt onmogelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:56

@Ninx, wat een onzin.

iedereen die een huis koopt,ook al is dat grotendeels met geleend geld, heeft op het eind van de afbetaling gewoon een eigen huis.

tuurlijk als je eerder moet verkopen of eender wat, heb je in het begin vooral rente betaald, dat is in belgie niet anders, maar hoe verder in je afbetaling, hoe minder rente en hoe meer 'huis' dat je maandelijk betaald.

maak het vergelijk.

A huurt 25 jaar
B betaalt 25 jaar een lening van een huis af.

A heeft na 25 jaar niets
B heeft een huis die van hem is

zo eenvoudig is dat hoor, is net hetzelfde in nl als in be

en veel leningen betalen in het begin vooral rente af, maar dit bedrag zakt elke maand(heel miniem natuurlijk)

@TS, idd,informeer eens naar een overbruggingskrediet. Zal uiteindelijk een stuk voordeliger en makkelijker zijn dan huren denk ik. En je weet nooit hoe het loopt, mss zal alles wel komen te kloppen en kan je onmiddellijk van het een naar het ander.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:02

tengeltje11 schreef:
@Ninx, wat een onzin.

iedereen die een huis koopt,ook al is dat grotendeels met geleend geld, heeft op het eind van de afbetaling gewoon een eigen huis.

Dat klopt wel..... wanneer je 250 jaar oud wordt.
Verder niet.....

Hoe meer eigen geld je erin steekt, hoe gunstiger je het gekocht hebt en hoe meer je aflost, hoe reëler dat is.
Helaas is dat een uitzondering.

Je zegt dat het onzin is.... maar de cijfers helemaal niet uit dat dat onzin is.
Wenselijkheden en waarheden zijn niet hetzelfde.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:05

Nou Ninx, ik ben het niet helemaal oneens met je, maar wel dat je dus nooit een huis kunt afbetalen. Een annuïtaire hypotheek met een 30-jarige looptijd heb je gewoon na 30 jaar afgelost, en hier is echt al een deel afgelost nar krap 2 jaar. Dat een aflossingsvrije hypotheek waarbij je niks aflost niet slim is ben ik met je eens.
TS haar gedachtegang is echt niet enorm vreemd en volg ik echt wel. Maar zoals ze als zegt, ze hadden nog niet gekeken naar andere opties en komen daar nu met dit topic achter. Wat overigens compleet anders loopt als dat haar doel was :+

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:15

Ninx schreef:
tengeltje11 schreef:
@Ninx, wat een onzin.

Dat klopt wel..... wanneer je 250 jaar oud wordt.
Verder niet.....

Hoe meer eigen geld je erin steekt, hoe gunstiger je het gekocht hebt en hoe meer je aflost, hoe reëler dat is.
Helaas is dat een uitzondering.

Je zegt dat het onzin is.... maar de cijfers helemaal niet uit dat dat onzin is.
Wenselijkheden en waarheden zijn niet hetzelfde.

Naar mijn weten worden er de laatste jaren eigenlijk alleen nog leningen afgesloten die na 30 jaar afgelost zijn.
Dan heb je na 30 jaar gewoon een huis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:22

Er worden leningen afgesloten die na 30 jaar afgelost zouden moeten zijn... op papier.

Zinnige informatie is voor iedereen toegankelijk.
Wat de bank je adviseert is veelal niet het gezondste advies voor jezelf.

Je kunt beter jezelf goed informeren en op basis daarvan verstandige beslissingen nemen.

En ik geloof dat ts wel zo verstandig is.

Succes met het vinden van een huurhuis en veel geluk in je toekomstige woning.
Good things come to those who wait!

Zerena schreef:
Naar mijn weten worden er de laatste jaren eigenlijk alleen nog leningen afgesloten die na 30 jaar afgelost zijn.
Dan heb je na 30 jaar gewoon een huis.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 13:23

ontherun schreef:
Nou Ninx, ik ben het niet helemaal oneens met je, maar wel dat je dus nooit een huis kunt afbetalen. Een annuïtaire hypotheek met een 30-jarige looptijd heb je gewoon na 30 jaar afgelost, en hier is echt al een deel afgelost nar krap 2 jaar. Dat een aflossingsvrije hypotheek waarbij je niks aflost niet slim is ben ik met je eens.
TS haar gedachtegang is echt niet enorm vreemd en volg ik echt wel. Maar zoals ze als zegt, ze hadden nog niet gekeken naar andere opties en komen daar nu met dit topic achter. Wat overigens compleet anders loopt als dat haar doel was :+

Maar echt :') :j

Niet erg ook overigens, alleen schiet het soms wel z'n doel voorbij omdat ik het topic startte om over particulier huren te praten. Dat ik idd een beetje meer over de situatie vertel en dat daar dan meer op ingegaan wordt als over het particulier huren zelf is denk ik wel typisch bokt als je een topic opent _O- :') Dus ik zal ook verder niet veel gaan mee discussiëren met de kant dat het topic op is gegaan, omdat ik daar nu verder niet veel meer aan zal hebben - ik kan op zondag nu toch geen makelaar bellen en ermee om tafel gaan zitten en er zullen niet per direct nu andere stappen genomen worden.

Maar zonder grapjes: het is natuurlijk heel fijn om gewoon ervaringen van iedereen te lezen en tips e.d. En daarnaast zal mijn man ook zeker nog wel zijn eigen 'huiswerk' doen; die is daar beter in als mij haha. Ik opende het topic vooral in een moment van frustratie omdat het gewoon zo lastig blijkt te zijn om een particulier huurhuis te vinden dat in een beetje leuke wijk ligt hier in de regio. Maar we waren idd beide van mening dat ons originele plan van aanpak fijn zou zijn mits we idd een huurhuis zouden kunnen vinden. Maar we zullen dus idd zeker nog verder kijken ook en advies inwinnen bij experts :j En dan zien we wel hoe het loopt. Je kunt nog zoveel plannen... maar met dingen als dit loopt het soms ineens toch heel anders.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-20 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:24

Tenzij je nu aflossing vrij hebt. Dan kun je vaak dat deel meenemen naar je nieuwe huis.

Ik heb nu een hypotheek die over 19 jaar voor een groot deel ingelost is.
Dan sluit ik weer een hypotheek voor 10 jaar af voor een aanzienlijk laag bedrag omdat ik dan al zn 110000 heb afgelost.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:34

Ninx, begrijp je de werking van een lening niet? Want stellen dat iemand zijn huis nooit afgelost krijgt is gewoon onzin. Of in Nederland moeten de kredieten volledig anders zijn dan in België (wat ik betwijfel)

Ts, ik snap niet waarom je extra geld zou willen verliezen door te huren, terwijl je al schrikt hebt dat je lastig aan een nieuwe hypotheek zou kunnen raken? Waarom niet nu extra sparen in je koophuis (vb het geld dat je extra aan huren kwijt zou zijn opzij zetten) en langzaam uitkijken naar je droomhuis? Dan heb je extra eigen inbreng.

Daarnaast zou ik niet zo'n grote beslissing nemen zonder je eerst grondig te informeren over hypotheken, kredieten en overbruggingskredieten enz.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:35

Je moet het maar zo zien, deze frustrerende zoektocht is of een goede voorbereiding op dezelfde frustrerende zoektocht naar hét droomhuis of juist in plaats van de frustratie bij zoektocht naar koophuis, omdat de markt dan weer anders is? :')

Om het maar van de positieve kant te bekijken O:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 13:44

Schemerdier schreef:
Ninx, begrijp je de werking van een lening niet? Want stellen dat iemand zijn huis nooit afgelost krijgt is gewoon onzin. Of in Nederland moeten de kredieten volledig anders zijn dan in België (wat ik betwijfel)

Ts, ik snap niet waarom je extra geld zou willen verliezen door te huren, terwijl je al schrikt hebt dat je lastig aan een nieuwe hypotheek zou kunnen raken? Waarom niet nu extra sparen in je koophuis (vb het geld dat je extra aan huren kwijt zou zijn opzij zetten) en langzaam uitkijken naar je droomhuis? Dan heb je extra eigen inbreng.

Daarnaast zou ik niet zo'n grote beslissing nemen zonder je eerst grondig te informeren over hypotheken, kredieten en overbruggingskredieten enz.

Ik zal het dan maar nogmaals herhalen hihi:
We hadden een plan wat voor ons prima leek (een bepaalde aanpak moet ook bij je passen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en ja sommige kosten meer geld en in veel van jullie ogen dan ook onnodig meer geld, maar dat betekent toch niet dat het niet werkt voor een ander, zoals ons) maar we gaan ook zeker nog verder informeren en advies inwinnen bij experts - we blijven wel alsnog doorzoeken naar een particuliere woning omdat dat voor ons nog steeds goed voelt. Maar mocht er aan de hand van wat er uit komt bij zo'n gesprek met makelaar/financieel adviseur uitkomen dat een andere aanpak dan toch ook een goede optie is voor ons, en iets waarbij we voor ons gevoel alsnog niet heel veel risico en stress mee lopen, staan we daarvoor open. Maar we schrijven onze eerste optie niet af, omdat wij ons daar nog steeds prettig bij voelen (ook al gooien we geld weg door particulier te huren, maar daar zijn we ons van bewust en kiezen we toch voor dan omdat het voor ons veel voordelen brengt in theorie waar we ons prettig bij voelen) omdat dat voor ons een vrij risicoloze en minder stressvolle manier is om alles te doen, mits we idd een huurhuis vinden, en waarin we het geld wat we kwijt zijn dan minder belangrijk vinden. Maar niks is definitief uitgesloten verder.

Maar mochten we dus nu opeens een huurhuis tegenkomen, waar we voor in aanmerking komen gaan we dat dus wel doen - ook al zijn er genoeg mensen die dat nooit zouden doen of niet slim vinden. Topic werd ook geopend in basis om over particuliere huurwoningen te praten en hoewel ik heel blij ben met veel gegeven advies en ervaringen, is het natuurlijk niet hetgeen waar ik het topic voor startte dus ik hoop dat onze visie gewoon gerespecteerd blijft ;). Maar wederom: Ik ben heel blij toch met de gegeven adviezen en ervaringen. En dan gaan we dus gewoon verder met wat we voor ogen hadden. Maar we gaan nu ook zeker andere stappen ondernemen en dan kijken we wel welke 'manier/weg' uiteindelijk hetgeen gaat zijn wat we gaan doen, afhankelijk van wat mogelijk is en wat we 'tegen het lijf lopen'. Mijn man zal sowieso ook zeker nog zijn huiswerk doen zoals gezegd. Ik opende het topic dus in een moment van frustratie, maar we zullen zeker niet zomaar domme dingen gaan doen maar voor iedereen is zo'n situatie heel anders en niet alleen vanwege financiele redenen maar ook hoe je er gevoelsmatig mee om wilt gaan/gaat. En ik was gewoon benieuwd of er meer mensen dus moeite hadden met het vinden van een particuliere huurwoning :')

MyWishMax
haha ja we gaan zien wat het ons gaat brengen :') :j

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:28

Veel particuliere huurhuizen worden aangeboden op de site van pararius, dat is een site waarop het aanbod van verschillende verhuurmakelaars worden verzameld. Een soort funda voor particuliere huurhuizen. Over het algemeen wisselt het aanbod best snel, er kan zomaar weer wat nieuws op staan en huizen worden vaak vrij snel verhuurd (in ons geval binnen twee weken). Opzegtermijn voor de huur is meestal een maand. Ik zou deze site zeker in de gaten houden.

Gelukkig is een aflossingsvrije hypotheek niet meer de norm, het voorkomt dat mensen met een restschuld blijven zitten als de woningprijzen dalen. Al ligt dat laatste voorlopig niet in de lijn der verwachting, met de woningtekorten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:28

Schemerdier schreef:
.

In Nederland koop je voor de prijs van een vrijstaand huis in België een rijtjeshuis.
Ht is volstrekt andere markt, huizen zijn hier VEEL duurder.

Bovendien zijn er bij jullie meer eisen t.a.v. eigen geld meebrengen, in Duitsland ook. dat is een veel gezonder uitgangspunt.
Dus dat bij jullie mensen hun huis uiteindelijk bezitten geloof ik direct.

De lonen liggen hier gemiddeld wellicht wel wat hoger, maar de stijging van huizenprijzen en huren is zo buitenproportioneel dat je daar niet veel mee kunt.
Alles lijkt hier steeds duurder te worden, in werkelijkheid wordt ons geld steeds minder waard.

Dit is het einde van de opwekkende nieuwsberichten :D
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-09-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:30

_djoeke_ schreef:
Al ligt dat laatste voorlopig niet in de lijn der verwachting, met de woningtekorten.

Woningtekort.... er zijn meer dan voldoende woningen.

Er zijn echter te weinig betaalbare woningen. Dat is een trend over de hele planeet.
Steeds meer mogelijkheden voor groot geld, steeds minder mogelijkheden voor de kleine portemonnee.
Een mooi voorbeeld van de gevolgen van het kapitalistisch systeem.