Nieuwbouw woning!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:46

Dit zijn de tekeningen van de mijne. Zit dus inderdaad een dakraam op en 4 zonnepanelen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Krijg echt stress als ik zie hoe veel meer kosten dan ik zelf berekend had er bij jullie bij komen. Maar ligt er denk ik aan hoe luxe je het wil hebben.
Laatst bijgewerkt door _xManadisx_ op 23-08-20 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:48

Noeps schreef:
Wij zitten momenteel ook volop in het nieuwbouw-proces. Verwachte oplevering vlak na de kerstdagen.

Wat we hebben aangepast tov de standaardwoning:
- uiteraard veel meer stopcontacten, lichtpunten en schakelaars en alle stopcontacten verlaagd naar 30cm boven de vloer
- 10m grondkabel voor tuinverlichting
- buitenkraan op de achtergevel
- loze leiding voor een datakabel naar de eerste verdieping (ivm extra wifipunt in de werkkamer boven)
- waar jullie in slk 3 een gekke hoek hebben, komt bij ons een inloopkast
- keuken verlengen met 2.40m en openslaande deuren
- trapkast
- de badkamer laten vervallen bij de aannemer en gaan we in eigen beheer laten afbouwen. Via de aannemer vonden we de keuzes heel beperkt en belachelijk duur. Nu gaat de badkamer ons alsnog veel extra geld kosten, maar hebben we wel alle keuzevrijheid zoals een deel van de muren laten stuccen en inbouwkranen
- zonnepanelen

Geschatte meerkosten (zowel via de aannemer als via de partijen waar we de vloer / keuken / badkamer / afwerking muren hebben geregeld en wat we zelf nog moeten doen) komen tot nu toe uit op 80k ten opzichte van de v.o.n prijs.

En heb je daar ook je tuinen en oprit bij gerekend?

Noeps

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:01

Correctie: geschatte meerkosten 100k, we hebben voor de tuin een aparte begroting/spaarpot gemaakt maar dan is het wel zo fair om het bedrag mee te nemen in de totale meerkosten :7

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:01

_xManadisx_ schreef:
Dit zijn de tekeningen van de mijne. Zit dus inderdaad een dakraam op en 4 zonnepanelen :)

[ [url=m/aCpArF.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9tcfx7.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uvTtl8.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cemNci.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jAA41Y.png]Afbeelding[/url] ]

Krijg echt stress als ik zie hoe veel meer kosten dan ik zelf berekend had er bij jullie bij komen. Maar ligt er denk ik aan hoe luxe je het wil hebben.

Ja en nee. Er komt bij een nieuwbouwwoning gewoon altijd nog een flinke post bij. En natuurlijk kan je een badkamer van 7500 euro of eentje van 20.000 euro uitkiezen, net als bij een keuken. Maar feit blijft dat een nieuwbouwwoning kaal is. Zelfs zonder bijzonder meerwerk. Dus badkamer, keuken, wanden, vloeren, tuinen komen er allemaal nog bij. 50.000 euro ben je zo kwijt en dan doe je geen bijzondere dingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:06

Welke lamstraal heeft jouw badkamer ontworpen?

Wanneer je de douchebak naast de leidingkoker zet (in plaats van ervoor zoals nu gepland) dan kun je tegen de leidingkoker een toilet plaatsen en heb je een efficiënter gebruik van de ruimte.
Het muurtje inkorten en daar je leidingen en kraan in verwerken, dan kom je weg met de beperkte hoogte.

De warmtepomp op de BG (dat maak ik tenminste op uit tekst in de trapkast) is op zich niet dom maar kijk wel goed hoe ze de geluidsisolatie regelen. Zaag ze daar desnoods eens flink over door.

Daarnaast zou ik overwegen om de badkamer en slaapkamer 1 iets kleiner te maken ten gunste van slaapkamer 2 en 3. Echter, dat verplaatsen van die wanden is vaak erg duur omdat het fors ingrijpt in de installaties in die wanden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:38

ikke schreef:
Daarnaast zou ik overwegen om de badkamer en slaapkamer 1 iets kleiner te maken ten gunste van slaapkamer 2 en 3. Echter, dat verplaatsen van die wanden is vaak erg duur omdat het fors ingrijpt in de installaties in die wanden.

ik zou juist slaapkamer 2 opofferen ten gunste van de badkamer en slaapkamer 1 ( heb ik bij ons huis gedaan , maar dan hebben we de verdieping erboven nog twee goede slaapkamers )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 20:25

Ja ben wel hard na aan het denken over die hoek bij slaapkamer 3. Ik wil er denk ik een kast van maken uiteindelijk, maar dan twijfel ik of ik de kastopeningdeur in slaapkamer 3 wil hebben of juist op de gang, voor bijv. beddengoed in te bewaren.

Die meerkosten zijn inderdaad geen pretje. Zit inmiddels aan zo'n 80k en moet er nog een paar dingen bijrekenen. Dit is overigens wel al incl. tuin, oprit, keuken en nieuwe badkamer. Probeer alles zo ruim mogelijk te pakken zodat het alleen maar meevalt. En een buffer overhouden voor onverwachte kosten.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:31

Badkamer kn sws niet vergroot worden ivm dakkapel. Denk dat de muren verzetten niet gaat lukken. Opzich vind ik de positie en de grootte van de kamers wel prima.
Warmtepomp lijk inderdaad beneden te zitten. Ik zal eens vragen wat kennissen van mij zeggen over de pomp, zitten in een vergelijkbaar huis.
Even voor de duidelijkheid, dit is een huis waar ik niet wil blijven wonen als ik ooit een vriend krijg en aan kinderen wil beginnen. Dan wil ik sws op zoek naar iets groters. Op 1 salaris kan ik dit betalen, dan moet iets groters op een inkoen van 2 presonen makkelijk lukken. Zeker aagezien ik helemaal onderaan de schaal van verdienen sta binnen mijn beroep.
Badkamer en wc zitten bij mij bij de prijs in, ik wil er wel andere tegels in dan de mini tegels. Keuken moet ik zelf regelen.
Achter zit ik te denken over openslaande deuren of een schuifpui.
Verder zijn de waterpomp en zonnepanelen (4 stuks) naar ik weet inbegrepen in de prijs. Stopcontacten en dergelijke wil ik wel naar gaan kijken hoe die zitten. Verder wil ik nog een kraantje buiten (490 euro) maar twijfel of ik dat achteraf moet laten doen.
Verder zijn er niet veel opties waar ik aan zit te denken. Zeker omdat het niet een huis is waar ik mezelf mijn hele leven zie wonen. Of mis ik nu echt cruciale punten. Vind het soms erg moeilijk want ik sta echt een beetje alleen in het hele proces omdat ik alleen koop. Ik kan overigens wel geld van mijn ouders lenen mocht het nodig zijn. Heel erg jammer dat dit niet volgend jaar op mijn pad komt. Dan zou ik nog zeker 25.000 extra kunnen lenen als mijn salaris weer opgeschaald word.Ik kon het alleen echt niet laten lopen omdat het maar 232.000 euro is en je dar in deze regio nog niet eens een appartementje uit de jaren 40/50 voor hebt. Zo overspannen is deze regio
Laatst bijgewerkt door _xManadisx_ op 23-08-20 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:32

IMANDRA schreef:
Ja ben wel hard na aan het denken over die hoek bij slaapkamer 3. Ik wil er denk ik een kast van maken uiteindelijk, maar dan twijfel ik of ik de kastopeningdeur in slaapkamer 3 wil hebben of juist op de gang, voor bijv. beddengoed in te bewaren.

Die meerkosten zijn inderdaad geen pretje. Zit inmiddels aan zo'n 80k en moet er nog een paar dingen bijrekenen. Dit is overigens wel al incl. tuin, oprit, keuken en nieuwe badkamer. Probeer alles zo ruim mogelijk te pakken zodat het alleen maar meevalt. En een buffer overhouden voor onverwachte kosten.

hmmm hier zou ik denk ik kiezen voor in slaapkamer 3. Scheelt je daar wel echt ruimte

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:33

Manadis: Hoeveel extra heb je dan nu gebudgetteerd?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:36

Suzanne F. schreef:

Nouja als je puur naar de kosten van de bouw extra kijkt 10-15 k. Afwerking ook zoiets, dus rond de 30k. Met een keuken zonder hele uitgebreide aanpassingen. Gewoon combi-oven, koelkast/vriezer en afwasmachine. Meer is wel mogelijk, maar dan moet ik meer van familieleden lenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:39

_xManadisx_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Nouja als je puur naar de kosten van de bouw extra kijkt 10-15 k. Afwerking ook zoiets, dus rond de 30k. Met een keuken zonder hele uitgebreide aanpassingen. Gewoon combi-oven, koelkast/vriezer en afwasmachine. Meer is wel mogelijk, maar dan moet ik meer van familieleden lenen.

Wat versta je onder de afwerking? De muren en de vloeren?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:43

Ja, tuin nog even niet meegerekend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:46

IMANDRA schreef:

Je kunt ook nog dat vak in twee delen en in beide slaapkamers er een inbouwkast van maken.
Stukje muur eruit hakken en er een kozijn met deur in zetten. Dat kun je achteraf ook zelf doen.

@Manadis: kijk wel naar die zaken die echt iets toevoegen, zoals een buitenkraan en aansluiting voor buiten/tuinverlichting, evenals het bijplaatsen van wandcontactdozen.

Dat zijn opties die ik erg vaak voorbij zag komen in optielijsten.
Maakt je huis wat verkoopbaarder in de toekomst.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:55

ikke schreef:
Welke lamstraal heeft jouw badkamer ontworpen?

Wanneer je de douchebak naast de leidingkoker zet (in plaats van ervoor zoals nu gepland) dan kun je tegen de leidingkoker een toilet plaatsen en heb je een efficiënter gebruik van de ruimte.
Het muurtje inkorten en daar je leidingen en kraan in verwerken, dan kom je weg met de beperkte hoogte.

De warmtepomp op de BG (dat maak ik tenminste op uit tekst in de trapkast) is op zich niet dom maar kijk wel goed hoe ze de geluidsisolatie regelen. Zaag ze daar desnoods eens flink over door.

Leiding koker komt op de 1e verdieping niet overeen met de leiding koker op de begane grond...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:59

ikke schreef:
IMANDRA schreef:

Je kunt ook nog dat vak in twee delen en in beide slaapkamers er een inbouwkast van maken.
Stukje muur eruit hakken en er een kozijn met deur in zetten. Dat kun je achteraf ook zelf doen.

Hoe bedoel je?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:05

Wat tuin betreft.. wij gaan nu wat dingen wijzigen bij ons in de bestrating.
Bij 2 hoveniers offertes opgevraagd. Netjes gekregen, gespecificeerd. Scheelde nauwelijks waf. Beide tegen de 4k aan. Nou, als het zoveel kost dan zouden we alleen laten afgraven en de rest zelf doen.

Als je iemand kan vinden die wel wil bij beunen kan het voor 1/3 van de prijs. Die hebben wij dus ook gevonden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:08

IMANDRA schreef:

Ik zou kiezen voor vanaf de gang. Dan kan je die wand in de kamer gewoon gebruiken om iets tegenaan te zetten. Anders is het meteen een loze hoek waar je niks kan vanwege de kast.
En vanaf de gang hoef je alleen rekening te houden met de deuren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:19

IMANDRA schreef:
ikke schreef:

Hoe bedoel je?

Nee, onzin wat ik schrijf. Twee dingen door elkaar gehaald. Sorry.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 22:22

ikke schreef:
IMANDRA schreef:

Hoe bedoel je?

Haha geen probleem.

@mri: goede!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:48

ikke schreef:
IMANDRA schreef:

Hoe bedoel je?

Jij had in je hoofd dat deze inham tussen 2 kamers zat, of niet?
Dat je dan vanaf beide kamers een ondiepe inbouwkast zou hebben.

Bij een vriendinnetie van vroeger hadden ze 1 hele kleine slaapkamer. Daar hadden ze een muur deels doorgebroken. In de kamer ernaast stond een hoogslaper, die was aan 3 kanten dicht (opening naar de kleine kamer). Onder de hoogslaper stond een 1 persoons bed, die dus bereikbaar was vanuit de kleine kamer.

Hiermee was de hele kleine kamer dus "kamer " en stond het bed eigenlijk in de kamer ernaast.

Zoiets is alleen te realiseren als je 2 slaapkamers naast elkaar hebt en je kan ook bijna niks meer veranderen aan de indeling. Daarnaast wil je dat niet in een nieuwbouw woning (waar je muren nog kan verplaatsen) maar doe je zoiets eerder in bestaande bouw...

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 06:34

Gaaf huis Imandra!

Wij hebben zelf zo’n 5/6 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht. Wij kwamen wat laat in het project waardoor we bijv. verplicht een uitbouw erbij moesten maar wel 50% korting kregen. Verder konden we nog ongeveer alles.
We wilde alle stopcontacten laag (bleek toen al standaard te zijn) achteraf zou ik nu meer stopcontacten gewild hebben (bijv op de slaapkamer is er maar 1).
We hebben extra loze leidingen laten plaatsen, koste niet veel extra maar we zijn er nu blij mee dat we het gedaan hebben.
We hadden al het idee van waar de tafel moest komen, dus we hebben het lichtpunt laten verplaatsen.
De keuken hebben wij het bouwproject uitgekozen door het zo te doen kregen we een korting en wel de keuken naar wens. We konden de standaard keuken dus kiezen of bij dezelfde keukenboer een andere en dan korting krijgen.
Badkamer hetzelfde verhaal, korting op de tegels. Maar we hebben geen meubel laten plaatsen en geen douche wand, dit achteraf zelf gedaan.

Heb ik ergens spijt van? Nee absoluut niet. Zou ik dingen de volgende keer anders doen? Jazeker.

Die volgende keer is al sneller dan we denken, op kort termijn hopen we eigenaar te zijn van ons 2de nieuwbouwhuis.

Voordeel is dat ons eerste nieuwbouwhuis aaanzieeeenlijk meer waard is geworden en we dus nu een groter huis (en tuin) kunnen nemen.

Wat zou ik anders doen? Meer stopcontacten. Meer nadenken over wensen keuken (en badkamer).
Verder eigenlijk niet zoveel. De muur weer laten spachtelputzen maar dan wellicht vooraf al een kleur uitkiezen voor accentmuur.
BuitenKraan aan de voorkant van het huis (en achterkant).

Voordeel is dat we nu veel meer tijd hebben om overal over na te denken gezien we nu vanaf de start van het project meedoen.
We wonen nu in de buurt (de vorige keer zeker niet) dus een paar keer naar de keukenboer gaan is geen probleem.

Oh en mocht je gras in je tuin willen, kijk vooraf op wat voor grond je huis staat en wat je buren in de nabije omgeving doen. Als iedereen tegels hebt en je hebt zandgrond is je gras zonder drainage gedoemd te mislukken :p
Nog 1 tip maar die werd al genoemd geloof ik. Wordt lid van vereniging eigen huis. Dan kun je zo’n mannetje vanuit hun mee laten lopen bij de oplevering. Voor ons was alles nieuw, maar hij wist precies naar de juiste punten te kijken.

Heel veel plezier en succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:41

_xManadisx_ schreef:
Ja, tuin nog even niet meegerekend.

Ik denk dat je er goed aan doet je voor te bereiden dat je het hier niet mee gaat redden. Hoe simpel je het ook gaat houden. Zelfs als je je muren gaat behangen door het hele huis, laminaat van de Kwantum haalt en een basis keuken en badkamer kiest. Die tuinen kunnen altijd nog later, dan leg je voorlopig maar een plank neer om overheen te lopen.
Maar misschien is het goed om te kijken of er andere mogelijkheden zijn of je anders voor te bereiden dat niet alles gaat lukken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:58

hey allemaal.

Wat een goeie tips komen hier voorbij.
Ik meld me ook graag.

vorige week bij het bouwbedrijf geweest en aankomende woensdag de optie voor de grond ondertekenen. ik heb dus veel aan jullie tips. dat gaat bij ons allemaal nog komen.

enige waar ik wat van schrik zijn die meerprijzen haha.. maar jullie hebben dan een standaard huis waar je aanpassingen op wilt?

we hebben een vrijstaandhuis en vanaf een standaard aan het knutselen geweest met het bouwbedrijf. (doen ze meestal).

ik verwacht dus: prjis van het huis zoals wij het bedacht hebben
badkamer en keuken zelf (+ 20K - 4K omdat we t niet doen, dus 15 K of zo)
afwerken, muren vloeren etc (+ 10K?)
mijn man is van het berekenen ik zal eens vragen wat hij er heeft staan
en dan misschien nog 20K voor de tuin

en als ik het zo opschrijf kom ik ook al richting een halve ton.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:08

Mri schreef:
ikke schreef:

Jij had in je hoofd dat deze inham tussen 2 kamers zat, of niet?
Dat je dan vanaf beide kamers een ondiepe inbouwkast zou hebben.

Yep. Op de een of andere manier zat ie verkeerdom in mijn hoofd en niet meer gekeken.

Joltsje: Het belangrijkste is dat je dingen die achteraf kunnen, je meestal ook achteraf moet doen.
Een stopcontact achteraf bijplaatsen is echter vrijwel onmogelijk dus bezuinig daar niet op!!

Enne, tuinen kosten vrijwel niks maar je moet wel even moeite doen op lokale contacten en uiteraard zelf doen want het zijn de uren die het doen.