Buren op ons keukendak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:22

Oeps! Had in een ander topic moeten staan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:26

Mri schreef:
Oeps! Had in een ander topic moeten staan!

Echt? Dat hadden we niet door :P

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:13

Allemaal goed bedoelde advies en raad hier, maar nergens voor nodig. Het dak zit op jullie appartement dus is het jullie dak. Daar heeft niemand iets te zoeken, dus niet mee akkoord gaan. Ook niet omdat je de buren te vriend wilt houden. Afspraken zijn maar zo vergeten, en als je ooit nieuwe buren krijgt ben je helemaal nergens. Dus huurbaas bellen en zeggen dat dit niet kan. Ik zou het wel eerst tegen de buren zeggen. Gewoon eerlijk zeggen dat je er mee overvallen bent en er over nagedacht hebt, en er niet mee akkoord gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:51

Dit mag gewoon echt niet hoor. Wij hadden dit ook, bovenburen die hun balkonnetje verwijderden en op het dak van de uitbouw gingen zitten. Daar stak de gemeente toch even een stokje voor. En zij hoefden dus niet door het raam (balkondeur) maar wel een flinke afstap naar het dak.
Het dak moet op de belasting gebouwd zijn, er moet een hekje omheen en zo nog wat voorwaarden.
En dan nog de inkijk. Dit moet je echt nooit toestaan.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 09:33

De buren zouden vorige week langskomen om te praten en ons een dag doorgeven. Dit is tot op heden niet gebeurd dus voor nu laten we het maar zo.

Wel hebben we contact gehad met de gemeente. En het zou sowieso niet zonder vergunning en bouwplan gemaakt mogen worden. Dus wat dat betreft staan we gelukkig sterk mochten ze er nog over beginnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:36

Oh joh vind je dat niet "eng" om ze niet z.s.m. te vertellen dat je het niet ziet zitten? Ik zou me dan toch wat zorgen maken persoonlijk, zo lang het idee nog niet uit de wereld is en ze potentieel plannen aan het maken zijn hoe ze "hun dakterras" in gaan richten :=

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:48

pmarena schreef:
Oh joh vind je dat niet "eng" om ze niet z.s.m. te vertellen dat je het niet ziet zitten? Ik zou me dan toch wat zorgen maken persoonlijk, zo lang het idee nog niet uit de wereld is en ze potentieel plannen aan het maken zijn hoe ze "hun dakterras" in gaan richten :=

Dit inderdaad. Meteen kortemette mee maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:50

Ik zou ook er werk van maken gelijk. Bericht doen aan zowel de huurbaas als de buren dat jullie dit niet willen ivm privacy en kans op lekkage.
Jullie dak, jullie keuze.

Niet allerlei dingen er bij halen (mag niet van de gemeente enz) als het niet nodig is. Simpel houden, je bent niemand een verklaring schuldig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:57

MarliesV schreef:
Ik zou ook er werk van maken gelijk. Bericht doen aan zowel de huurbaas als de buren dat jullie dit niet willen ivm privacy en kans op lekkage.
Jullie dak, jullie keuze.

Niet allerlei dingen er bij halen (mag niet van de gemeente enz) als het niet nodig is. Simpel houden, je bent niemand een verklaring schuldig.

Helemaal mee eens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:27

Het kan handig zijn om juist wel de info van de gemeente te gebruiken, mocht de huurbaas er een zijn die niet gevoelig is voor argumenten van ik wil graag mijn privacy behouden maar wellicht wel voor een bericht van een officiële instantie ben je wel sneller klaar.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:04

Argumenten wat betreft de gemeente houden we achter de hand mocht privacy/lekkage etc niet genoeg zijn voor hun/hem.

Ga vanavond nog maar eens met m’n partner overleggen of we inderdaad niet even op het gesprek moet aandringen.
Bedankt voor de berichten weer!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:13

Precies, zo zou ik het ook aanpakken.

Mooi mee doorpakken hoor, zo blijft het slepen. Ik zou daar echt slapeloze nachten van hebben, haha.
Dus liever zo snel mogelijk een gesprek hebben, dan ben je er vanaf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:39

Ja precies, ik zou me daar ook druk over liggen maken, dat het op komt borrelen in bed dat dit nog speelt :=

Blijkt ineens dat de buren vergeten zijn dat ze er nog over zouden praten, en is het in hun beleving geworden dat ze het toch gemeld hebben dat ze er een dakterras van wilden maken, en jullie hebben niet gezegd dat het niet mocht dus ze beginnen er maar mee :=

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:07

Ik zou daar zelf helemaal niet met de buren over praten, die kijken er al naar uit dus dan moet je ze teleurstellen (of erger; veroorzaak je wrijving) en daar bereik je helemaal niets mee. Want zij mogen toch niets beslissen. Zij willen gewoon dat dakterras.

Hoe ik het aan zou pakken: niet er omheen draaien zoals nu al een tijdje gebeurt, gewoon de telefoon pakken of naar de huisbaas toe stappen en zeggen dat je meegekregen hebt dat je buren jouw dak als terras willen gebruiken en dat jij dat niet wil. Omdat het jouw (betaalde) dak is, en je geen zin hebt in overlast (geluid, lekkage, inkijk). Punt. Als ie moeilijk doet, kan ie bij de gemeente navragen: een dak mag niet zomaar als dakterras gebruikt worden, dit moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Ik snap nooit zo dat mensen er zo omheen dralen, 100 mogelijkheden afwegen over een tijdspanne van weken... in 1 telefoontje heb jij je gemoedsrust terug. Of weet je dat je stappen moet ondernemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:13

GamblersCup schreef:
Ik zou daar zelf helemaal niet met de buren over praten, die kijken er al naar uit dus dan moet je ze teleurstellen (of erger; veroorzaak je wrijving) en daar bereik je helemaal niets mee. Want zij mogen toch niets beslissen. Zij willen gewoon dat dakterras.

Hoe ik het aan zou pakken: niet er omheen draaien zoals nu al een tijdje gebeurt, gewoon de telefoon pakken of naar de huisbaas toe stappen en zeggen dat je meegekregen hebt dat je buren jouw dak als terras willen gebruiken en dat jij dat niet wil. Omdat het jouw (betaalde) dak is, en je geen zin hebt in overlast (geluid, lekkage, inkijk). Punt. Als ie moeilijk doet, kan ie bij de gemeente navragen: een dak mag niet zomaar als dakterras gebruikt worden, dit moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Ik snap nooit zo dat mensen er zo omheen dralen, 100 mogelijkheden afwegen over een tijdspanne van weken... in 1 telefoontje heb jij je gemoedsrust terug. Of weet je dat je stappen moet ondernemen.

Dit.
En laat die huisbaas het maar lekker oplossen met je buren. Niet jij zodat je ruzie kan krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:04

Nou ik voorzie juist wrijving als je het via de huisbaas gaat spelen.

Zie je het voor je? :)

Buren geven aan TS aan dat ze graag een dakterras willen maken, en dat huisbaas het goed vindt.
TS laat niet weten dat ze dat niet ziet zitten. Maar wel krijgen ze ineens bericht van de huisbaas dat TS het niet wil.

Dat kan juist heel raar overkomen want dan vragen ze zich toch al snel af waarom TS het via de huisbaas speelt en niet gewoon tegen hunzelf heeft gezegd.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:10

Wat een getreuzel zeg. Hoeft toch ook op een speciaal moment besproken te worden? Gewoon als je elkaar op straat treft doorgeven. Het is een simpele boodschap. Niet groter maken dan het is lijkt me.

Ik zou het overigens ook aan de huisbaas doorgeven maar nadat is mijn buren gesproken heb

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:40

Bel vandaag aan, zeg gewoon dat je dit niet wilt. Je hoeft niet eens een reden erbij te geven, jij huurt het gehele huis, punt. Druk het gewoon gelijk de kop in. Je weet niet hoe lang het duurt voordat zij een gesprek willen, als ze die überhaupt al willen (ik ken je buren wat dat betreft niet). Hoe langer het duurt voordat je het zegt, hoe groter de kans is dat ze denken dat je er wel okay mee bent.

Ik snap heel goed, buiten de regelgeving om, dat jij dit niet wilt.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:54

Johnie schreef:
Argumenten wat betreft de gemeente houden we achter de hand mocht privacy/lekkage etc niet genoeg zijn voor hun/hem.

Ga vanavond nog maar eens met m’n partner overleggen of we inderdaad niet even op het gesprek moet aandringen.

Kan het dak het zelf uberhaupt wel aan?
Een dakterras wordt namelijk anders ontworpen met ander materiaal dan een gewoon plat dak.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:01

Ben het eens met de gene die zeggen dat je het direkt moet melden dat je het niet wilt.Daar hoef je toch geen overleg voor te plannen. Je belt aan en zegt ,we hebben eens nagedacht we hebben het liever niet. We zijn bang voor lekkage's en we hebben dan inkijk. Hoe korter je het zegt hoe minder kans op tegen gepruttel of discussie's.

Jolien87
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:04

He wat een vervelende situatie.
Ik zou het erop gooien dat jullie het graag z.s.m. met hun willen bespreken in de hoop dat jullie er samen, als goede buren, uit kunnen komen. En mocht dat niet lukken, dat jullie je dan genoodzaakt voelen om contact op te nemen met de huurbaas.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:45

beatje schreef:
Ben het eens met de gene die zeggen dat je het direkt moet melden dat je het niet wilt.Daar hoef je toch geen overleg voor te plannen. Je belt aan en zegt ,we hebben eens nagedacht we hebben het liever niet. We zijn bang voor lekkage's en we hebben dan inkijk. Hoe korter je het zegt hoe minder kans op tegen gepruttel of discussie's.

Precies!
Wat een onnodig gedoe allemaal zeg.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:02

beatje schreef:

Mee eens, behalve met het stukje: we willen het liever niet. We willen het niet, punt. Woorden als liever houdt toch een soort kiertje open.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:51

Zooooo, alles zo ver gelezen en hoop, dat ik niet overheen gelezen heb... :

Wie zegt eigenlijk- behalve die buren dan- dat de huisbaas er daadwerkelijk zijn akkoord gegeven heeft of te wel op de hoogte is?

Ik ken ts niet, huisbaas niet, buuren niet , dus imo
zijn er meerdere scenario's mogelijk :

1) zoals door ts beschreven : huurbaas heeft daadwerkelijk alvast akkoord aan de buren gegeven.

2) huurbaas heeft tegen de buren iets gezegd á la: "bespreek dat maar en als de buren geen probleem ermee hebben, kunnen jullie dat dakje als terras gebruiken"
Jou buren vertalen dit tegenover jullie alvast als akkoord van kant van huurbaas om het zo iets gemakkelijker te maken

3) de huurbaas heeft überhaupt nog geen weet van de gehele "terraskwestie" en de buren hebben n beetje gejokt om dan met jullie akkoord op zak DAN eerst de huisbaas te vragen...

Ts : jij kent jou huurbaas en jou buren , dus jij kan inschatten of scenario 2 of 3 echt mogelijk zijn...of dat ik gewoon gek ben , haha.

Alleen : waarom heb je verder niets meer van de buren vernomen... ?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:14

_Snow_White schreef:
Johnie schreef:

Kan het dak het zelf uberhaupt wel aan?
Een dakterras wordt namelijk anders ontworpen met ander materiaal dan een gewoon plat dak.

Ms eerst alles even lezen. Dit is al tig keer gezegd.