Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:05

Delaja schreef:
Hij had al iets bedacht als heg. Nog over giftigheid gevraagd, maar dat was bij deze niet het geval. En als hij geen bomen plaatst, willen wij zelf wellicht aan die kant nog wat neerzetten, dat vond hij ook een goed idee. Of de eerder genoemde winterlinde, of de ergens in dit topic genoemde haagbeuken.

Beuken vallen wel uit in de winter, dus daar heb je minder privacy van dan van laurier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:05

elnienjo schreef:
Waar hij snel de meeste privacy mee kan krijgen zijn laurierstruiken. Die zijn binnen no time 2 meter hoog. En dicht! En wintergroen!

Jammer wel dat de Prunus laurocerasus, laurierkers (echte laurier - Laurus - is hier niet winterhard) ook giftig is voor paarden.

Amyyy
Ruiter 🐴

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:08

Bij beuken blijven de dode blaadjes heel lang nog hangen aan de takken. Geeft echt wel een hoop privacy in de winter hoor! Waar woon je? Weet je op wat voor grond en hoe de grondwaterstand is? Daar kun je het best een haag of boomsoort op uitzoeken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:39

Fijn dat het al opgelost is.

Maar je hoeft ook echt niet zo bang te zijn voor eiken. Wij hebben er ook flink wat langs de de wei staan (als in, er zijn er net 25 uit gehaald en nu staan er nog minimaal 5....) en dat geeft echt geen probleem. De eikels kosten je even werk. Dus deel van de wei even een maand af zetten er opruimen. En inderdaad die rups.

Ik zou niet perse zeggen; géén eiken. Ik zou als ik iets te kiezen had voor een mix van bomen en struiken gaan. Daar past ook best en eik tussen. Maar dan afgewisseld met andere soorten. Zo heb ik het eikje wat boven de schuilstal stond wel gekapt ivm de ERP maar wil daar nu meidoorn gaan weg zetten voor de vogeltjes en het uiterlijk. Het probleem met al die plaagdieren is volgens mij vooral dat we iets te gek zijn doorgeschoten met veel van hetzelfde. En dat zou ik met die wetenschap dus ook niet snel opnieuw doen, ook niet met een andere boomsoort.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:50

Ibbel schreef:
elnienjo schreef:
Waar hij snel de meeste privacy mee kan krijgen zijn laurierstruiken. Die zijn binnen no time 2 meter hoog. En dicht! En wintergroen!

Jammer wel dat de Prunus laurocerasus, laurierkers (echte laurier - Laurus - is hier niet winterhard) ook giftig is voor paarden.

Dat meende ik ook ja. Snelgroeiend gevraagd? Bamboe schijnt zo snel te groeien dat je het bijna ziet gebeuren. Pandaberen leven uitsluitend hiervan dus giftig kan het niet zijn denk ik?

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:01

Bamboe maar doe dan maar niet te dicht bij de wei. Mijn paarden zijn er echt dol op!
Wordt de buurman ook niet blij van :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:06

Bamboe is echt hel haha wij hadden het in de tuin, alles eruit gestoken en in het paadje bij 2 buren verder komt het nog omhoog. Zou ik echt niemand aanraden. Tenzij je het helemaal in een bak kan planten, zodat het niet kan gaan woekeren.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 16:07

Bamboe zag ik eerder ook al voorbij komen ja, maar hier in de buurt (buitengebied Wehl, zandgrond) hebben de bewoners wel een vast idee over planten die hier passen en die er niet passen. Beuken (ook hagen), meidoorn, e.d. staat in zo'n beetje elke tuin, maar bamboe dan kijkt iedereen je raar aan en daar heeft m'n vriend geen zin in.
We zullen eerst eens afwachten wat zijn haagje gaat doen.
De meidoornhaag die vorig jaar bij ons is geplant is op sommige plaatsen al 2 meter hoog (de hele zomer water gegeven), nu de dichtheid nog. Alleen jammer dat de buren een hekel aan de meidoorn hebben vanwege het onderhoud en de prikkels (bij ons was het een verplichte plaatsing).

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 15:46

Helaas helaas, mijn eerste gevoel was toch juist.

Ondanks dat we direct bij kennismaking al hadden verteld over ons doel om weer paarden aan huis te hebben, is er vanuit de kant van de buurman nooit met enig woord gerept over dat hij dat niks vindt. Hij heeft een tijdje geleden gemeld dat hij bang was voor overlast van de mest, maar toen ik uitlegde dat ik iedere dag zou uitmesten was dat ook oké. Tot vandaag.
Hij kwam afgelopen week woest naar ons toe dat we stil moesten zijn (8 uur 's avonds en we waren net een uurtje bezig met de trekker). Omdat dat gesprek niet zo leuk was, is mijn vriend net met een bloemetje en biertjes op gesprek gegaan om het uit te spreken. En daar kwam het hoge woord eruit. Hij vindt het vreselijk dat er paarden komen, asociaal dat wij ze daar neer willen zetten terwijl er buren zijn die niks van paarden willen weten (hij is de enige, we hebben bij iedereen nagevraagd en ze zijn verder allemaal of heel enthousiast, of neutraal) en hij vindt wel een manier om er vanaf te komen (letterlijk: "ik regel het wel op mijn manier"). Hij heeft onder andere ook gezegd dat als wij geen rekening met hem willen houden, hij doelbewust die eiken toch neerzet in de hoop dat de paarden dood neervallen.
Ik schrijf bewust alleen over hem, zijn vrouw staat hier een stuk relaxter met een meer "leven en laten leven" instelling in.

Gelukkig ben ik wat de eiken betreft wel gerustgesteld na jullie berichten, dat het sowieso lang duurt voordat we daar last van krijgen en dat de overlast wel mee zal vallen. Maar jeetje wat baal ik van deze situatie.
Ik heb het er nog met de andere buren over gehad, met wie deze buurman best goed bevriend is (geen details genoemd, alleen de situatie uitgelegd) en die mensen begrijpen er ook niks van...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:57

Wat vervelend, snap dat je hier enorm van baalt. Ik volg je andere topic, het is niet alsof je in een woonwijk bent gaan wonen, ik snap niet helemaal hoe je buurman last van jouw paarden zou krijgen :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:02

vraag of er nog wat meer speelt (of laat een ander die ze goed kunnen eens vragen hoe het echt met ze gaat), vaak als mensen opeens zo reageren speelt er meer en zijn jullie plannen een druppel die bij hem de boel doet overlopen, en je dus dit soort gesprekken uit het niets krijgt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:06

Hoe groot is de grond waar de paarden op komen te staan ?Gaat hij er veel hinder van hebben?
Het scheelt natuurlijk best of het 1000 of 10.000 m2 is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:15

Oh wat 'n nare buurman! Je kunt beter paarden in de tuin naast je hebben dan kleine kinderen op 'n trampoline tenslotte! Dat laatste geeft pas veel overlast!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 16:22

beatje schreef:
Hoe groot is de grond waar de paarden op komen te staan ?Gaat hij er veel hinder van hebben?
Het scheelt natuurlijk best of het 1000 of 10.000 m2 is.

Het stuk uit de openingspost is ongeveer 6000, waarvan alleen het achterste deel (ongeveer 1/3) aan hun kant ligt. De rest ligt aangrenzend aan ons huis.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:24

Poeh, toen ik dit las dacht ik dat jouw paarden bijna bij de buren op het terras zouden staan, daarom toch maar even je andere topic opgezocht. Ruimte genoeg dus en lekker buitenaf, wel vervelend zo’n moeilijke buurman

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:36

En weet je waarom hij denkt zo'n last van je paarden te hebben?Is dat door vorige bewoners?Kan je zelf aan zijn kant geen haag of bomen al planten?Een mooie beukenhaag goed voor je paarden en hij hoeft ze niet te zien dan. Ben je gelijk van het gezeur af.

En verder laten gaan ,als het tijd is dat de eikels vallen sluit je dat stukje af,ruimt de meeste op en daarna kan je het weer gebruiken.Kan het gras ook even bijkomen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:58

Wij hadden kastanjes in de wei. Prachtige bomen met in het voorjaar ook echt super mooie bloesem! Misschien vindt hij dat wat op de lange termijn?
Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:32

Tja, probeer hem een beetje tegemoet te komen. Stel voor dat als jullie in gezamenlijk overleg de bomen uitzoeken, dat ze dan niet 50 cm uit de kant hoeven maar op de erfgrens en dat jullie ze gezamenlijk betalen. Dan houdt je controle want je bent half eigenaar. En als de buurman zo'n hekel aan paarden heeft, zo te horen hebben jullie flink de ruimte, laat een stuk van 2 meter oid tussen de erfgrens en het begin van de wei, zodat de paarden niet aan zijn planten kunnen knagen, niet met hun hoofd over zijn terrein kunnen. Je kunt je buren maar beter te vriend houden dus met kleine aanpassingen, een beetje toegeven hier en daar bereik je gewoon het meest. Heel eerlijk, ik ben gek op paarden, maar ze kunnen best wat overlast veroorzaken voor buren. Jij ligt al wakker bij het idee dat je buurman eikenbomen op zijn eigen terrein wil plaatsen...voor hetzelfde geld ligt hij op dezelfde manier al tijden wakker van het idee dat jullie paarden op jullie terrein willen zetten. En ik denk eerlijk gezegd dat dat laatste een veel grotere inbreuk op het woongenot is als een paar eikenbomen. Als je pech hebt en je jaagt hem tegen je in het harnas zet ie straks een taxushaag neer en dan ben je pas echt de sjaak.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:13

oji schreef:
Je kunt je buren maar beter te vriend houden dus met kleine aanpassingen, een beetje toegeven hier en daar bereik je gewoon het meest.
Normaliter ben ik het hier mee eens, maar als een buurman onredelijk blijft, is het ook een gebed zonder eind en tot hoe ver moet je dan nog compromissen willen sluiten?
Het moet van twee kanten komen.

Ik weet niet hoe concreet hij zijn bezwaren uit spreekt, maar anders kun je nog een laatste poging doen het gesprek aan te gaan om dit concreet te krijgen en wat butengewoon ook schrijft, proberen te achterhalen of er niet iets anders mee speelt.
Maar dan moet het ook klaar zijn, aangeven waarin jullie hem en wel en ook niet in tegemoet kunnen komen en daar dan ook de grens trekken en voor je eigen rechten blijven staan. Jullie kunnen ook niet in alles op jullie tenen blijven lopen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 18:39

Ik weet niet waarom hij zo'n hekel heeft aan paarden. Hij vertelde wel dat ze eerder vlak naast een manege hebben gewoond, wellicht was dat niet zo'n succes.
Hij is net wel zijn excuses komen aanbieden aan mijn vriend, wellicht komen we nog ergens :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:04

Ik zou de wei een meter of 5 voor de erfgrens laten ophouden en het open stuk opvullen met dingen die paarden mogen eten (bijv haagbeuk). Zodoende creëer je afstand en heb je ook geen/minder last van vallend blad en eikeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:16

Joh, laat die buurman lekker in z’n sop gaar koken. Elkaar behandelen als buren en alleen noodzakelijk contact. Dat is, wat denk ik het beste werkt. Je weide een stukje van de grens afhalen, en op die manier heb je ook geen last van de eikels. Als de eikels uiteindelijk daadwerkelijk op jouw erg belanden, dan zou ik daar tzt eens een gepeperde brief over sturen. Zijn bomen, zijn rotzooi. Dat hij die bomen zo dichtbij de erfgrens wenst te plaatsen, zorgt vooral voor hem zelf voor problemen. Takken mogen niet overhangen op jouw terrein, dus dan mag hij z’n halve bomen kaal snoeien als ze eenmaal volwassen zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:23

DubbelDun schreef:
Ik zou de wei een meter of 5 voor de erfgrens laten ophouden en het open stuk opvullen met dingen die paarden mogen eten (bijv haagbeuk). Zodoende creëer je afstand en heb je ook geen/minder last van vallend blad en eikeltjes.

Zo zou ik het ook oplossen. Als hij effectief naast een manege heeft gewoond kan ik zijn angst voor overlast wel begrijpen. Hoewel dat redelijker wijs niet te vergelijken is met 2 paarden in een wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:26

beatje schreef:
DubbelDun schreef:

Zo zou ik het ook oplossen. Als hij effectief naast een manege heeft gewoond kan ik zijn angst voor overlast wel begrijpen. Hoewel dat redelijker wijs niet te vergelijken is met 2 paarden in een wei.

Als je helemaal in de hand wil houden wat je buren allemaal doen, kun je het beste in een hut op de hei gaan wonen. Dat zou ik deze beste buurman aanraden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:27

@beate: klopt, maar dát weet hij nog niet.
@joman: voor particulieren gelden dan zeker andere regels als voor 'overheids'bomen, want ik zit langs een weg met beurtelings eiken en beuken en moet jaarlijks mijn PP een paar máánden dicht doen vanwege bladval en eikels/nootjes. En als er gesnoeid wordt door de gemeente/rijk is dat omdat de takken de vrachtwagens raken, niet omdat ze bij mij over de erfgrens hangen zélfs niet als de boom behoorlijk uit balans gaat staan door die eenzijdige kap.