Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:35

Maar... Wat doe je dan wel op je zondag? Wandelen? Dat is toch ook een activiteit? Koken? Idem?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:45

Naar de kerk. Dat gaat lopend, vooral niet met de auto of de fiets. Naar de kerk lopen mag wel, als het maar niet frivool wandelen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:46

Hier gaan ze ook met de auto en op de fiets hoor, want de kerk is niet altijd naast de deur :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:48

Klopt. Maar éigenlijk mag het niet. Maar er zijn idd mensen die vanuit Vierhouten naar Ermelo gaan, naar hún kerk en vooral hún dominee. Of vanuit welk gat dan ook, naar eerder welk ander gat :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:54

Ibbel schreef:
Maw, zelfs breien mag eigenlijk niet :))

klopt, mijn zwaar grefo collega zegt altijd: "zondagse steek houdt geen week" of "zondags werk is niet sterk"

Wij zoeken ook in die richting, in de buurt van Apeldoorn, een levensloop bestendige woning (alles beneden dus) maar dat valt nog niet mee onder de 3 ton. We wonen nu ook al in een nogal gelovig dorp, in een appartementencomplex (helaas maisonnette met trap) waar in de reglementen van de VVE staat wat je allemaal niet mag op zondag. Toen ik nog een paard had, kwam ik rond half 10 's morgens thuis van de eerste ronde uitmesten, voeren en rijden in paardrijbroek, gevolg: de buren kijken me met de nek aan en kijken meewarig naar mijn echtgenoot.... arme man met zijn heidense vrouw.... -O-

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:06

Twee keer naar de kerk. Daar ben je wel twee keer drie uur zoet mee, als het niet meer is. Omkleden, lopen, daar sociale praatjes maken, de dienst, en dan hetzelfde achterstevoren. En dat dus twee keer. 's Avonds moet je extreem vroeg eten om op tijd klaar te zijn voor de avonddienst. Echt een middag heb je dus niet.

Omdat de avondienst tot laat duurt moeten veel kinderen op zondagmiddag slapen, of in ieder geval op bed liggen. Tot een jaar of 10 soms wel. Als het mooi weer is maken mensen soms een wandelingetje, maar tijd voor meer is er niet echt.

In het boek 'Een dorsvloer vol confetti' wordt ook beschreven hoe op de zondagen vooral heel veel omgekleed wordt. Daar gaan ze nog wel drie keer naar de kerk, maar het principe blijft hetzelfde.

Ik vind het zelf schitterend om vanuit mijn woonkamerraam de stoeten voorbij te zien trekken, en vooral te letten op de kleding. Iedereen doet zijn best om op een zo bescheiden mogelijk manier toch anderen de loef af te steken. Het is net een modeshow. Want ook zondagse kleding kent een eigen mode en de één is hipper dan de ander. Prachtig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:11

Ik vind het best heftig om te lezen allemaal... lijkt me toch niet echt de bedoeling... En ja, ik ben christen. Kan me niet voorstellen dat God blij wordt van zo'n strak regime waarbij uiterlijk en oordeel een (grote) plaats lijken te hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:40

Ik kom oorspronkelijk uit Ermelo en mijn familie woont er nog steeds. Ik heb er altijd erg fijn gewoond! Ben wel een keer m’n dekbed kwijt geweest die ik op zondag buiten had hangen om te luchten :') m’n oma had die weggepakt want stel de buren zien het Hihi. Maar verder nooit gedoe oid gehad.
In hulshorst molk ik koeien bij mijn oom en die liet rustig zijn hele hooioogst verregenen op zondag omdat God het dan zo gewild had. Tja voor mij onbegrijpelijk maar zij waren er blij mee met hoe ze leefden. Het is denk ik gewoon een kwestie van leven en laten leven.
In Ermelo en putten is ook nog een vloekverbod.

Heb ook in Brummen gewoond en dat is veel vrijer die kijken dan weer bijna nergens naar.

Omgeving van Ermelo is wel echt mega mooi! Je hebt er alles en mensen zijn lekker direct. Dat mis ik hier in het zuiden dan weer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:43

Morrie schreef:
Ibbel schreef:
Maw, zelfs breien mag eigenlijk niet :))

klopt, mijn zwaar grefo collega zegt altijd: "zondagse steek houdt geen week" of "zondags werk is niet sterk"

Wij zoeken ook in die richting, in de buurt van Apeldoorn, een levensloop bestendige woning (alles beneden dus) maar dat valt nog niet mee onder de 3 ton. We wonen nu ook al in een nogal gelovig dorp, in een appartementencomplex (helaas maisonnette met trap) waar in de reglementen van de VVE staat wat je allemaal niet mag op zondag. Toen ik nog een paard had, kwam ik rond half 10 's morgens thuis van de eerste ronde uitmesten, voeren en rijden in paardrijbroek, gevolg: de buren kijken me met de nek aan en kijken meewarig naar mijn echtgenoot.... arme man met zijn heidense vrouw.... -O-

Volgens mij hebben we allebei vroeger een paard gestald gehad bij een boer in Hollandsche Rading (bij Hilversum) waar je op zondag gewoon niet mocht komen. Maar ik kan me vergissen (Kudde waaraan rond 2006 alle paarden overleden zijn aan atypische myopathie).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:05

Century schreef:
Ik vind het best heftig om te lezen allemaal... lijkt me toch niet echt de bedoeling... En ja, ik ben christen. Kan me niet voorstellen dat God blij wordt van zo'n strak regime waarbij uiterlijk en oordeel een (grote) plaats lijken te hebben.

Het zijn vaak de regels die de kerk er zelf bij maakt wat het voor een buitenstaander lastig maakt. Maar dat is weer een andere discussie.

Ik ben van leven en laten leven. Wij wonen als 1 van de weinige niet kerkelijke dus veel kerkelijken in. We passen ons in zoverre aan dat we geen gras maaien, niet de was buiten hebben hangen, geen herrie maken als met bladblazer enzo. Wel ga ik er op uit op zondag. Dat heb ik vanaf begin af aan gezegd en ook gedaan. De buren kijken dan altijd en de meeste zwaaien ook even als we met de koets voorbij komen op weg naar het bos.
Voordeel is wel dat je daardoor ook echt een rustdag hebt, 6 dagen in de week aanpoten is meer dan genoeg!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:09

Ik ben ook zeker voor een rustdag, dat doet een mens (ieder!) gewoon goed. Maar elkaar niet meer aan kijken en dergelijke vind ik gewoon erg bizar. Niet oordelen lijkt me veel belangrijker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:19

Century schreef:
Ik ben ook zeker voor een rustdag, dat doet een mens (ieder!) gewoon goed. Maar elkaar niet meer aan kijken en dergelijke vind ik gewoon erg bizar. Niet oordelen lijkt me veel belangrijker.
Toch valt het me op dat het veel gebeurt op de zondag, mensen die je op een doordeweekse dag gewoon aanspreken en aankijken en op zondag kan dat niet. Vind dat altijd zo apart en bijzonder. Waarom kan er niet gewoon een gedag vanaf, beetje vriendelijkheid kost niets.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:21

Dat vind ik nog vreemder. Ik snap wel dat men christenen dan hypocriet vinden :\

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:25

Geloof blijft een bijzonder iets. Je gelooft of je gelooft niet, echt een weg daartussen is er niet.
Wat ik apart blijf vinden is dat veel kerken zelf een bepaalde draai er aan geven en regels er aan toe voegen. Terwijl als het goed is iedereen in hetzelfde gelooft? Ik ben geen gelovige, vind het prima als met dat wel zijn, heb er ook alleen maar respect voor als ze er voor gaan en er naar leven. Mensen die in een restaurant even bidden voor het eten, hoeveel mensen zie je dan niet kijken en wijzen en smoezen. Of mensen die netjes 2x naar de kerk gaan en stiekem een tv hebben weg gestopt en volop kijken zelfs op zondag, dat vind ik dan weer vreemd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:33

eekhoornerik schreef:
Volgens mij hebben we allebei vroeger een paard gestald gehad bij een boer in Hollandsche Rading (bij Hilversum) waar je op zondag gewoon niet mocht komen. Maar ik kan me vergissen (Kudde waaraan rond 2006 alle paarden overleden zijn aan atypische myopathie).

ik niet hoor ik heb bij een boer in Eemnes gestaan en later een eigen land + stal gehad, ook in Eemnes. Ben wel eens bij die boer geweest waar jij het over hebt, ben er wel bekend mee

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:47

Oeps dan ben ik toch in de war met iemand anders :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:49

eekhoornerik schreef:
Oeps dan ben ik toch in de war met iemand anders :D

Tinkerloos denk ik. Ik kwam wel eens met haar mee

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:55

Van een vloekverbod heb ik nog nooit gehoord. Vloeken wordt niet gewaardeerd, dus doet bijna niemand het, en we hebben in Barneveld de Roy Donders-affaire gehad, maar echt een verbod...? Wie handhaaft dat dan? De politie toch niet?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:13

LindyH schreef:
Wat ik persoonlijk wel een groot nadeel van de Veluwe vind, is dat er vaak geen openbare middelbare scholen in de buurt zijn. Je hebt keuze uit 'gewoon' christelijk en 'zwaar' christelijk. Maar zelfs op de gewoon christelijke scholen wordt er bijvoorbeeld gebeden in de klas.
Nu is dat een gevolg van ons nationale schoolsysteem, maar als ik kinderen zou hebben zou ik daar wel op letten als ik deze kant op zou verhuizen.

Openbare basisscholen zijn er vaak wel, maar niet in elk dorp.

In epe een grote openbare middelbare school.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:34

Ja. Van LWO tot en met VWO.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:40

Wij wonen sinds een maand in Hoenderloo, komen uit een zwaar gelovig dorpje en hier hebben we nergens last van op zondag :) Vind de omgeving hier prachtig en wij kunnen prima aarden op de Veluwe :D

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:55

Ik kom uit Amersfoort en woon sinds 5 jaar in uddel. We wonen buitenaf met twee super leuke buren. Maar we houden wel rekening. Niet grasmaaien enz op zondag. Maar zijn nooit raar aangekeken oid.
Volgende maand verhuizen we naar Garderen, aan het bos en paarden aan huis. Garderen is vrij toeristisch dus ze zijn wel wat gewend daar. Dus echt zwaar en raar aangekeken worden is daar niet...
Krijgen overigens een BenB aan huis waar paard mee naartoe te nemen is dus als iemand nog een leuk vakantieadres zoekt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:59

Wij aten op zondag wel eens bij de snackbar in Garderen. De pinautomaat aan de overkant deed het nooit en wij zaten altijd buiten op het terras om hoedjes te kijken.

In Stroe hadden we gelovige buren; ze waren echter vroeger ook boer geweest en snapten goed dat er gewoon gevoerd en gemest moest worden, en als de omheining stuk was, die ook gemaakt moest worden. Verder hielden we rekening met zondagsrust, maar gingen wel met de pony’s naar het bos.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:02

Klopt, Garderen zijn snackbar en restaurants gewoon open. Pinnen kan trouwens ook op zondag :-)
In uddel overigens niet op zondag....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:36

MarjanB schreef:
Omgeving van Ermelo is wel echt mega mooi! Je hebt er alles en mensen zijn lekker direct. Dat mis ik hier in het zuiden dan weer.

Hahaha, Ik vind de mensen hier van alles behalve direct. Ik spreek wel meer import en die zijn het er toch allemaal wel mee eens dat ze dat niet zijn. Maar het is echt helemaal wat je gewend bent. Dat is je eigen comfort zone denk ik. Dus niet erg, maar wat je nu meemaakt is gewoon anders.

Ik ken een gezin met kinderen die echt de hele week 100x op en neer rijden met de auto. Zelfs kinderen moeten met de auto naar school, tussen de middag opgehaald etc etc.
maar op zondag.........Dan gaan ze met de fiets naar de kerk. Jongste gaan nog niet, dus 1 ouder blijft thuis.

Maar wij rijden langs de kerk en het staat helemaal vol bij de kerken met auto's.

Ook op woensdag avond trouwens......Geen idee wat er de rest van de week is.

Ik vind het geen probleem. Maar ik vind het van de "zware" kerk wel echt een probleem dat ze naar doen tegen mensen die op zondag werken als dat in de zorg is. Je kan zieken en of gehandicapten gewoon niet aan hun lot overlaten.
Oke, je kan zeggen dat een gelovige het dan niet mag doen. Maar doe dan wel normaal tegen een niet gelovige die dat werk wel wil doen op zondag. Dat gebeurt in de strenge groep echt niet.

Onze zoon is 20+ en die generatie is vrij modern, maar merk wel bij zijn vrienden/vriendinnen dat als ze het eerste kind van het gezin zijn, er wat meer moeite was hier en daar met uitgaan en werken.
Niet elke horeca gelegenheid is op zondag open, maar veel wel en daar moet gewerkt worden. Niet iedereen mag dat.
En van mensen in Putten weet ik dat sommige jongeren op zaterdag uit mogen, maar echt 12 uur binnen moeten zijn, dan is het zondag en rustdag.

Bij sommigen zie je dat na een tijdje ook weer wat soepeler worden.

Er zijn ook meerdere tankstations ( onbemand ) en er zijn er die gesloten zijn op zondag.

Toen we in Drenthe in een christelijk dorp woonden, was het een beetje gelijk, maar was mega klein. Maar toen er regen werd voorspeld gingen de boeren wel op de trekker oogst en hooi binnenhalen. Ik was daar wel verbaasd over, maar snap dat wel.

Ermelo mag nooit een winkel open. In Harderwijk was dat jaren een discussie toen ik er nog werkte, maar inmiddels mag het wel. Je krijgt alleen wel dat niet iedereen open wil of wil werken, dus er zit ook wat dicht.
Maar de Jumbo is open, dus ook vanuit Ermelo wordt daar flink boodschappen gedaan.

En alles went. Ik woonde in Almere en kon 12jr terug al op zondag van 10 tm 22 u op zondag naar de AH. In Amsterdam waar we werkten had je nachtwinkels en bleef alles tm 22uur open elke dag.
Toen ik in Drenthe kwam, dus echt voor een dichte deur gestaan en even moeten wennen. Maar het went en het scheelt nog in de portemonnee ook.

Als iemand nu tegen me zegt op zondag; ik moet nog boodschappen doe, ben ik zelfs verbaasd en moet ik echt even, o ja, dat kan......Want ondanks dat het nu kan in Harderwijk, hebben wij er nog nooit gebruik van gemaakt.