Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:20

Ik zou eigenlijk elke dag wel willen stofzuigen. Verder doe ik altijd zorgen dat afval is opgeruimd, alle vaat is opgeruimd en het aanrecht er netjes bij ligt.

Bed gooi ik elke dag open en de was doe ik op zaterdag. Ben alleen dus gooi alles in 1 machine en klaar.

De rest doe ik eigenlijk als ik vind dat het nodig is. Moet wel zeggen toen ik samenwoonde dat het huis er veel netter en schoner bij lag. Af en toe krijg ik de wubbes en dan vlieg ik er doorheen en is alles kraaknet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 01:55

Ik hou ontzettend van een opgeruimd en schoon huis, en neem het schoonmaken dus maar voor lief. Ik heb twee katten, en heb het wel echt gemerkt toen nummer twee erbij kwam.

Ik maak iedere dag mijn bed strak op (ik kan me er echt aan storen als dat scheef ligt of als er kreukels in zitten), gooi alle ramen en deuren open om te luchten (ook in de winter), maak het aanrecht schoon en ik doe twee à drie keer per dag de afwas. Ik zorg dat alle troepjes opgeruimd zijn.

Maandag vervang ik mijn beddengoed, en ik prop dan ook onmiddelijk het spul in de wasmachine zodat het de volgende ochtend schoon en droog is.

In principe doe ik dingen als stofzuigen, dweilen, stoffen, toilet schoonmaken, handdoeken wassen etc. één keer per week op dinsdag, maar omdat ik in mijn eentje woon en binnen geen schoenen draag wordt het ook gewoon niet zo snel vies. Ook geef ik op dinsdag alle planten water en dan haal ik direct een doekje over de vensterbanken.

Op vrijdag/zaterdag doe ik tegenwoordig vaak nog een rondje met de stofzuiger over de beneden verdieping, omdat ik zelf continue in en uitloop 's zomers en er dan dus meer troep naar binnen komt.

Op zaterdag doe ik alle was van de hele week, en die hangt dan zaterdagavond weer netjes in de kast.

Verder hou ik gedurende de hele week alles bij. Als ik het idee heb dat er iets vies is (of als mijn oog er ineens op valt) dan maak ik dat gewoon even schoon. Ik zorg ervoor dat er nergens troep blijft slingeren, vanuit het Feng Shui principe dat je negatieve energie van vandaag (afwas, rommel) van vandaag niet je energie van morgen moet laten beïnvloeden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 04:49

Planning heb ik helaas niet behalve vriend maakt puinbende ik moet tijd vinden om het op te ruimen.

Ik zweer bij mijn robo zuiger van de Lidl met 3 honden en een papegaai maakt mijn leven een stuk makkelijker.

Ik hou zelf van lege aanrechten en lege tafels maar als mijn vriend thuis komt dan pleurt tie alles van zich af en kan ik op nieuw beginnen.
Ik kom vrij weinig aan poetsen toe omdat ik dagelijks bezig ben met opruimen. Vaatwasser moet ik elke dag in en uit ruimen als ik er bij kan.
Bedden 1x per week was 8x per week. Stoffen om de dag verder doe ik waar ik tijd en energie voor heb maar de laatste ontbreek er vaak bij mij door ziekte...

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 05:20

Een schema is wel handig, maar als ik 1x er vanaf wijk dan is het al mis :+

Ik heb een peuter en een grote hond, en stofzuig iedere dag. Op maandag bedden verschonen en voor de rest probeer ik alles een beetje bij te houden. Op woensdagochtend komt de schoonmaakster die poetst de dingen waar ik nog niet aan toe ben gekomen of geen zin in heb zoals wc’s en badkamer.
Scheelt mij al heel veel werk en frustraties als zij langskomt :o

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:10

Oh en wat betreft haren. Ik ga wel elke dag of om de dag even met de Swiffer rond. Dat helpt al veel en pakt ook veel stof op

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:14

Ik gebruik gewoon een zachte bezem tegen de haren, swiffer heb ik ook maar dan blijf ik het doekje vervangen. :')

Het enige schema wat ik heb is dat donderdags de schoonmaakster komt. Verder kijk ik vooral wanneer ik energie heb en geen belangrijke dingen te doen heb. Schema is wel makkelijk, dus ik lees even mee. Al is het maar dat ik het een beetje bij kan houden wat er nog niet gedaan is die week. := Ik heb twee honden, waarvan er 1 helaas 365 dagen per jaar verhaart sinds ze gecastreerd is. De ander is nog een volle reu, die verhaart 2 keer per jaar, dat zijn wel 2 vreselijke periodes, haha.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:28

Haha ik herken het :') 4 honden klote haren :+ ik moet van mijzelf echt 1 keer per dag stofzuigen. Schoenen gaan altijd uit hier dus het is echt puur haar. Stomme dubbele vachten. Schema werkt voor mij niet maar gewoon ff gelijk opruimen nadat je gegeten hebt en tijdens koken al aanrecht opruimen helpt zo veel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:32

Die onderwol is een ramp. Het lijkt hier soms na het stofzuigen alsnog een of andere western. Deur open en er rollen plukjes haar, terwijl je alles gehad leek te hebben. :')

Ik loop trouwens wel met 'nette' schoenen aan binnen, daar komt niet zoveel vuil mee naar binnen. Stal en hondenschoenen gaan bij de achterdeur uit.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:36

Haha ja verschrikkelijk ik herken het :') ze lopen schudden even en hoppa daar gaan de hele plukken.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:16

Wij houden het thuis momenteel op:

- elke dag stofzuigen (krabpalen incl.)
    - s ochtends voor ik naar mijn werk vertrek en s avonds na het eten, kattenbak uitkuisen
    - afwas doen na het eten en meteen alles opruimen
    - Elke week het stof eens afnemen
    - elke vrijdag de bedden verschonen en in het weekend de was doen
    - 1 keer in de maand een kamer volledig kuisen van top tot teen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:12

Ik herken het heel erg. Ik ben een ontzettende rommelkont en vind het heel moeilijk om overzicht te houden in de troep in huis, dus laat ik het snel lopen. Ik heb 'geluk' dat ik een vriend heb met een ontzettende schoonmaakdrift die eens in de zo veel tijd als een kip zonder kop door het huis heen crosst en alles dan weer netjes maken. Bij ons zijn de pijnpunten vooral onze salontafel (waar op dit moment 3 glazen, 2 flesjes neusspray terwijl we allebei niet verkouden zijn, cbd olie, nagellakremover en twee potten Nivea op staan) en onze eettafel. We eten nooit aan tafel en daardoor is het eigenlijk meer een plek waar we onze rommel dumpen als we thuis komen van werk.

Omdat ik dus zo veel moeite heb met overzicht houden in het huishouden wil ik nu idd een lijstje opstellen met dingen die dagelijks moeten (kattenbak, keuken even met een doekje afnemen, vaatwasser etc), dingen die wekelijks moeten en dingen die maandelijks moeten. Er zijn nu gewoon veel dingen die er bij in schieten, zoals de vensterbanken of de plintjes doen, omdat ik denk dat het pas nog gedaan is terwijl het in feite al drie maanden geleden is ofzo. Ik moet binnenkort ook echt de voegen van onze badkamer gaan schrobben met een tandenborstel want die zijn echt niet fris meer. Krijg gelijk motivatie van dit topic :+

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:13

Hoe doen jullie dat met onregelmatig werk? Ik kan echt geen schema's maken want m'n werk is elke keer een ander tijdstip of dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:16

fjordjes schreef:
Hoe doen jullie dat met onregelmatig werk? Ik kan echt geen schema's maken want m'n werk is elke keer een ander tijdstip of dag.

Ik werk ook regelmatig, maar vind dat geen goed excuus persoonlijk. Als ik ochtenddienst heb ben ik om 15.00 thuis en kan ik nog prima schoonmaken, als ik avonddienst heb hoef ik pas om 14.30 op werk te zijn en kan ik dus 's morgens prima dingen doen. Ik vind het alleen lastig met dagdiensten, dan ben ik kantoortijden van huis en heb ik daarna echt geen puf meer om nog dingen te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:22

fjordjes schreef:

Ik werk niet onregelmatig maar mijn privéleven is wel vrij onregelmatig.

Lijstje maken met wat er gedaan moet worden en doen als je tijd hebt. Werkt extra satisfying als je afstreept :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:24

fjordjes schreef:

Ik werk ook onregelmatig (vanavond nachtdienst bijvoorbeeld) maar ik heb op mijn schoonmaakdag altijd wel iets aan vrije tijd om even te poetsen. Het hoeft ook geen hele dag te kosten toch?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:27

Haha dat is nog een rustige schoonmaak!!

Ik ben niet van de poets maar probeer toch wel elke dag tot om de dag te stofzuigen en probeer ook vaak wel 1 tot 3x per week de dweil er door te halen

keuken wordt ook gewoon elke avond gedaan en doe hem 1x per maand echt grondig.
wc pak ik vaak ook even mee als ik ga stofzuigen.
badkamer mag wel wat vaker die zit 1x per maand

ow en dan doe ik met het dweilen ook alle vensterbanken en tafels en kasten af.

Haha dit klink als echt schoonmaken en toch is het hier altijd een paasei. maar dit komt echt door de katten en de hond owjah en omdat ik een vent heb die met zijn schoenen steeds door het huis banjert |(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:28

Ik zou dan idd een lijst maken voor de hele week en afstrepen wat je doet. Dus geen vaste dagen, maar wel vaste taken. Ik houd me ook niet aan vaste dagen, behalve woensdag even laatste dingen opruimen voor donderdag als de schoonmaakster komt. De rest is wat er per week moet gebeuren en dat gebeurt wanneer er tijd en energie voor is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 13:27

MyWishMax schreef:
Ik zou dan idd een lijst maken voor de hele week en afstrepen wat je doet. Dus geen vaste dagen, maar wel vaste taken. Ik houd me ook niet aan vaste dagen, behalve woensdag even laatste dingen opruimen voor donderdag als de schoonmaakster komt. De rest is wat er per week moet gebeuren en dat gebeurt wanneer er tijd en energie voor is.

Ja dat lijkt me ook handig. Dan kun je het flexibel indelen. En je weet zelf ook wel dat je een wekelijks taakje niet op zaterdag hoeft te doen en dan maandag weer :+

Eventueel een extra lijstje als er dingen zijn die écht wel elke dag (of hooguit eens per twee dagen) moeten gebeuren. Kattenbak in mijn geval, denk dat die er weinig boodschap aan hebben als ik een dag geen tijd of zin heb haha. En aanrecht rechttrekken is denk ik ook wel nuttig op zo'n lijstje, dat wordt er ook niet beter op als je het dagen laat staan.

Ik heb een krijtbord, daar kan ik het misschien wel op gaan schrijven.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:52

Nou, het is bij ons behoorlijk schoon, en ik hou van schoon en opgeruimd maar...
Ik dweil 1x per week/2 weken, stofzuig 1x per week (onze puck, robotstofzuiger helpt nog 1/2x per week mee), poets toilet en badkamer 1x per week tenzij we vakantie hebben, dan 2x.

Keuken doe ik dagelijks en 1x per week uitgebreid. Stof 1x per week ook alles af in huis. Verzorg dan ook alle planten enz.
Bed leggen we elke ochtend open, 1x per week verschoon ik het.
1x per maand zoek ik mij een aantal kasten uit die ik van binnen schoonmaak.

Wij hebben geen kinderen (nog niet), geen huisdieren in huis, geen frutsels op elke tafel staan etc. Ik ruim elke avond alles direct op. Vaatwasser elke nacht aan, dag erna voor het koken leegmaken.

Maar elke dag stofzuigen? Jeetje... Ik werk 36 uur met 10uur reistijd per week (mits geen files). Mijn vriend werkt 40 uur met ongeveer 14uur reistijd per week (ook mits geen files). Daarnaast hebben we het paard nog, dus ben savonds ook veel van huis. Zou niet weten hoe ik het moet doen. Sta om 05:15 op en ben om 18:00 thuis. Na eten, afwassen en paard is het al gauw 22:00. Dan wil ik douchen en naar bed.

Vrijdag middag ben ik vrij. Dan doe ik dus alles grondig.
De was doe ik tussendoor maar standaard is op zondag alle was schoon en gevouwen. Strijk stel ik zo lang mogelijk uit. Heb ook altijd maar weinig strijk.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:55

Dit is echt een goed topic voor mij!
Ik ben van complete neat freak naar schoonmaak-hater gegaan door een burn-out.
Alleen werk ik wel onregelmatig en wil ik op mijn vrije dagen het liefst zo min mogelijk doen.
Ik zorg bijv dat ik de was doe op dagen dat ik werk (werk vaak avonden, dus mooi s ochtends tijd voor).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:13

ik meld mij ook!! hier huishouden een ramp. Kost mij zo veel energie. Voor mijn depressie maakt ik elke woensdag en vrijdag het huis schoon. Ook al ben ik uit mijn lichte depressie. Dat elke woensdag en vrijdag men huis schoonmaken is nog steeds niet terug in mijn rimte.

terwijl ik veel blijer wordt als ik een schoner huis heb. ik relaxter naar mijn paard ga omdat ik dan ook daarvoor meer tijd heb. ipv oja ik moet op tijd naar huis omdat ik nog schoon moet maken. En dan eenmaal thuis het niet doet..

mijn vriend doet ook niet veel in het huis.. soms de was en that it.. Terwijl we met zn 2en veel sneller klaar zijn en hij secuurder is dan ik, vooral met stofzuigen

maar gaan verhuizen en mijn nieuwe huis, heb k voorgenomen die moet ik gewoon bijhouden!!!

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:35

Wij hebben 2 katten en een hond, dus heel wat haar hier.
Ik heb ook echt een grote hekel aan troep en viezigheid.
Stofzuigen doen ik hier elke dag, soms, zelfs 2x als er veel troep ligt van de kattenbak.
Het aanrecht maak ik begin van de middag met een sopje schoon en na het avondeten nog een keer plus het gasfornuis.
Wat ik nog meer dagelijks doe is bedden opmaken en was draaien en opvouwen.
Wekelijks stof ik het huis, badkamer en wc schoonmaken en grote schoonmaak door de keuken.

Ik vind schoonmaken gelukkig ook helemaal niet erg, muziekje op en lekker het huisje aankant maken vind ik heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:52

Ik meld me ook!! Ben op zich niet heel slecht in alles bijhouden, maar de grotere klusjes schieten er altijd een beetje bij in. Ik had voorheen overal tapijt (ja... :+ ) en 2 katten, dat was echt een ramp en 1x per dag stofzuigen was eigenlijk al niet eens genoeg. Nu overal laminaat en nog maar 1 kat, ik hoop dat dat wel scheelt (heb het nog niet echt kunnen merken, sinds de nieuwe vloer erin ligt zijn ook mijn ouders met hun 2 honden op bezoek dus momenteel alsnog overal haar).

Ik heb ook een krijtbord in de keuken, klinkt inderdaad wel als een goed idee om het daarop bij te houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 15:58

Nu is het natuurlijjk ook wel zo dat als je amper thuis bent en dus amper tijd hebt om te stofzuigen, dat je huis waarschijnlijk ook niet zo heel vies wordt :)* want je bent er niet zoveel. Dan is het ook niet elke dag nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:08

Klopt inderdaad maar de kat is wel de hele dag thuis :')