In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:24

lizy29 schreef:
bobje26 schreef:
Ik volg graag even. Ik heb een ontzettend leuke baan aangeboden gekregen in het buitenland, waar ik bekend ben in omgeving. Ik zou in principe zo kunnen gaan... maar ja, alles he.. :')

Snel aannemen die baan, je koffer pakken en gaan!

Het lastige is dat het meer dan de helft van wat ik nu verdien, verdient. Paard kan mee, dat is geen probleem maar ik twijfel een beetje over de inkomsten en of ik er rond van kan komen.

superpony

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:44

Ik denk niet dat je iets over iemands mentaliteit kan zeggen als je mensen niet kent, de exacte situatie niet kent etc.

Mensen gaan om verschillende redenen en dan zal je motivatie ook anders zijn. Voor de liefde gaan is echt totaal anders dan voor werk of samen met je partner/gezin omdat je verliefd bent op een land.

Als het een kleine stap is, dus werk wordt je al aangeboden of je bent verliefd op iemand, zou ik het ook sneller doen, omdat spijt van niet doen erger is.

Maar in een huwelijk en of met kinderen, ben je gewoon niet alleen. Zelfs binnen Nederland weet ik wel stellen waarbij 1 dan per se in eigen dorp wil blijven bijvoorbeeld. Dan moet de ander toegeven of vertrekken. Meer smaken zijn er niet echt.

Ik had een vriendin die overal op de wereld heeft gewoond en daar ontzettend veel moeite mee heeft gehad. Pas toen ze ouder werd, begon ze dat te waarderen en zag ze het als een waardevolle herinnering. Zij zei ook altijd dat ze blij was dat zij en haar zus overal elkaar hadden. Tweeling, dus konden overal samen wennen, steunen etc.

Het reizen of emigreren krijg je ook een beetje van je ouders mee denk ik vaak. Ik ken meerdere mensen die op meerdere plekken hebben gewoond en nu hun kinderen ook rond reizen, in buitenland studeren en werken etc.
Als ik dat vergelijk met hier in het dorp, waar het dorp uit al niet snel gebeurt, is dat toch iets wat je mee krijgt. ( wij niet, komen hier niet vandaan en ook niet uit een dorp )

Zo gaan en zien hoe het gaat, is vast ook heel tof. Maar on voorbereid ergens komen, tegen problemen aanlopen etc, kan ook het hele idee van emigreren verknallen.
Ik ben lid op fb van groepen en mensen lopen tegen dingen aan die ze niet hadden voorzien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:49

Ik heb juist mijn ouders aangestoken met mijn reislust. Toen ik begin 20 was ging ik naar Indonesie op rondreis en het jaar erna gingen mijn ouders. We hebben ook samen nog veel mooie verre reizen gemaakt.

Juist doordat ik de afgelopen pakweg 30 jaar veel van de wereld heb gezien weet ik waar ik me thuis zou voelen en waar niet. Maar mijn eigen huis waar ik al 25 jaar woon en wat door mijn vader is verbouwd is me heilig. Bovendien is emigreren alleen leuk als je gezond bent en je in je levensonderhoud kunt voorzien. In de beste landen qua wonen is het sociale vangnet niet aanwezig of pas na 10 jaar binnen bereik.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:06

Ik woon al 3 jaar in Isle of Man. Mijn man en ik hadden altijd al zoiets van we willen OOIT wel emigereren maar geen idee wanneer of waarheen. En ineens, 20 jaar te vroeg eigenlijk, kreeg hij een baan aangeboden op dit eiland :') Dus hoppa, we gaan! Binnen 4 maanden na het aanbod waren we verhuisd haha en we hadden heel niet van het eiland gehoord daarvoor. Idioot eigenlijk nu ik erover nadenk.

We wonen hier prachtig, de mensen zijn aardig, natuur is geweldig en op de stoep, het is ook niet al te duur.
Maar ik begin wel familie steeds meer te missen en de praktische dingen van Nederland zoals lopend naar de supermarkt, lekker fietsend naar school, ik mis ook de warmere zomers van Nederland en qua werk mis ik de Nederlandse instelling ook (meer modern en open minded).

Ooit wil ik wel terug, of naar een ander land. Maar vooralsnog zitten we hier prima :) We hebben geen vaste plannen en manlief en ik kunnen beide ons werk overal mee naartoe nemen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:13

@superpony Ik heb het niet over de mentaliteit van 1 persoon. Het gaat niet eens over een bepaalde mentaliteit.
Het gaat om het feit dat een mentaliteit er voor zorgt hoe je tegenover dingen staat en hoe je er mee omgaat. Dat is voor iedereen verschillend.
Wat ik aangeef is dat het niet zit in procedures of iemand wel of niet emigreert, maar of die de procedures wil aangaan/ziet zitten.

Er is geen goed of fout, maar verschil. Je geeft dat zelf ook aan. Maar je geeft er geen naam aan. Ik wel. Het waarom men het wel of niet makkelijk doet zit ´m in de mentaliteit.

Overigens is dit topic, aan de titel te zien, opgezet om ervaringen van mensen te verzamelen die de stap al genomen hebben.
Mijn algemene ervaring is goed, ik zal net terugwillen, maar er zijn genoeg dingen die me niet bevielen en bevallen. Het is echt geen utopia, maar de voordelen wegen in mijn geval zwaarder dan de nadelen.

Ik heb vorig jaar iemand geholpen die hier wilde komen wonen om aan haar NIF tekomen enzo en ze is dit jaar terug gekomen om een huis te kopen en te blijven. Ze is een maand bij mij in huis geweest. Zij komt uit Amerika en houdt een blog bij over het hele gebeuren inclusief de voobereidingen.
https://rosalieredngreen.home.blog/page/1/
Ze heeft uiteindelijk een huis gekocht in een regio waar ze vooraf via een Facebookgroep al wat Britse expats heeft leren kennen. Ze vind zo´n vangnet van mensen die dezelfde weg al afgelegd hebben, wel zo handig. Ze heeft in die zin ook veel aan mij gehad met wegwijs maken.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:41

We hebben in 2012 heel serieus zitten denken om te emigreren.
Daarbij zaten we te denken aan Zuid Afrika. Ik heb daar familie wonen, en we zouden daar ons bedrijf verder kunnen voortzetten.
We hebben het uiteindelijk niet gedaan.
Maar dat kwam vanwege onze jongste zoon, die heel vaak ziek was.
Er was nog geen volledige diagnose gesteld.
En dan is emigreren, een nieuwe bedrijf opstarten en een kind wat regelmatig in het ziekenhuis moet zijn, geen optie.

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:24

[quote="tengeltje11"]@Lennylenny,waarom ooit naar Canada vertrokken en nu de VS?

We kregen een baan aangeboden in Canada en nu hetzelfde in de VS, dus dat maakt de stap een stuk eenvoudiger.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:41

lennylenny schreef:
We kregen een baan aangeboden in Canada en nu hetzelfde in de VS, dus dat maakt de stap een stuk eenvoudiger.

Waar in de VS zou dat dan worden? Een staat die je aanspreekt?

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:55

Arizona, ja prachtig, alleen heel warm in de zomer, daar zie ik beetje tegenop. Net zoals ik beetje op zag tegen de winters in Alberta, maar dat viel hartstikke mee en je went eraan dus ga ervan uit dat de hitte ook wel went.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:59

Lijkt me wel een heel gave staat. Zou minder met die droge hitte zitten dan met de lange koude winters van Alberta eerlijk gezegd.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:19

Ik ben verhuist en zou nooit meer terug willen naar NL. Ja ik mis mijn Fam maar het is uurtje en een half vliegen dus je bent zo in NL of vice versa, tuurlijk elk land heeft zijn nadelen en voordelen maar dat is gewoon naar jezelf kijken kan je er mee leven of niet :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 10:54

KarmaChansy schreef:
Ik ben verhuist en zou nooit meer terug willen naar NL. Ja ik mis mijn Fam maar het is uurtje en een half vliegen dus je bent zo in NL of vice versa, tuurlijk elk land heeft zijn nadelen en voordelen maar dat is gewoon naar jezelf kijken kan je er mee leven of niet :D

En waar ben je naartoe verhuisd? :)

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:00

Ik zet hier even een stipje.
Ik heb zelf al eens 4 maanden in zweden "gewoond" en een jaar in duitsland, daarnaast zou ik een jaar naar engeland gaan maar is wegens omstandigheden verkort naar maar 2 maanden.
Iedere x als ik in het buitenland zat, was het specifiek voor een baan.
Ik heb een zwak voor zweden, eigenlijk stiekem precies wat je omschrijft (geen vlak land, relatief goedkope huizen, vaak paarden bij huis kunnen hebben, buurtjes niet 5 meter naast je wonend, etc etc etc)
Nu heb ik een hele lieve vriend die net als ik gek op zweden is (heeft er ook al een half jaar gewoond en al langer gewerkt) en ons plan is om met een jaar of 5 ongeveer definitief naar zweden te verkassen. Ik ga dit topic dus even volgen :j :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:02

Zweden zo te lezen.....

Ik volg mensen die naar Zweden zijn gegaan en die zijn helemaal happy. Van iets zuidelijk naar iets kouder deel, maar allemaal wonen ze echt super mooi. Is ook een land dat ons erg aanspreekt, maar ik zie geen voordelen qua klimaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:07

Ik woon sinds September in California en het bevalt me goed. :j Vind het veel fijner dan Nederland, Nederland voelt altijd zo klein en 'krap'.
We zijn niet van plan om voor de rest van ons leven in Californie te wonen, maar weinig keus aangezien mijn man in de USAF zit. :+ Wanneer hij over een paar jaar met pensioen gaat hopen we richting Arizona oid te vertrekken.

Vind Amerika 10 keer leuker en fijner dan ik had gedacht. Vooral de gezondheidszorg vind ik ontzettend goed en preventief, kreeg laatst van m'n arts nog op m'n kop dat ik nog geen uitstrijkje had laten maken. Dat moet blijkbaar vanaf dat je 21 bent, elke 2 jaar. :+

Ik ben geëmigreerd via een K1 visa.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:21

superpony schreef:
Zweden zo te lezen.....

Ik volg mensen die naar Zweden zijn gegaan en die zijn helemaal happy. Van iets zuidelijk naar iets kouder deel, maar allemaal wonen ze echt super mooi. Is ook een land dat ons erg aanspreekt, maar ik zie geen voordelen qua klimaat.

Het klimaat is hier fijner dan in NL. Niet van die vieze natte winters, maar droge kou. Daar kun je je veel beter op kleden! Ook is het hier met 18 graden vaak al lekker om in een korte broek en t shirt rond te lopen :) Ik was laatst voor een weekje vakantie in NL maar ohhh wat vonden wij het koud met 12-14 graden! We hadden gewoon een sjaal en handschoenen aan :oo

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:24

Iemand ervaring met het verhuizen naar Curacao of Bonaire. Een tijd geleden was ik me aan het orienteren maar door allerlei dingen naar de achtergrond geschoven.

Ik ben alleen en heb niets achter te laten, enige wat mee moet is de hond. Maar is het zoiets waar je op 'de bonnefooi' naar toe kan vertrekken? Sowieso ben ik van plan om er eerst even naartoe te gaan als 'vakantie' om een duidelijker beeld te krijgen van het eiland. Het klimaat spreekt me erg aan en het eilandleven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:31

Een (NL) nicht van mij heeft op St Maarten gewoond. Heel leuk gehad maar op den duur waren ze het ongeregelde zat, vooral toen kinderen op komst waren. Ze zijn toen naar Belgie gegaan.
Zo was er bijvoorbeeld in het weekend vaak geen benzine en moest je uren in de rij staan bij het postkantoor met je loonbriefje terwijl iedere 30 min de stroom uitviel. Lijkt mij ook vrij irritant zo iets :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:39

superpony schreef:
Zweden zo te lezen.....

Nee precies. Die lange donkere koude winters, zouden niets voor mij zijn. Ik word hier in NL al gek van die donkerte.

Maar qua ruimte en natuur is het natuurlijk weer ideaal. Helaas is het altijd of het een of het ander...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:41

Schuur_ schreef:
Iemand ervaring met het verhuizen naar Curacao of Bonaire. Een tijd geleden was ik me aan het orienteren maar door allerlei dingen naar de achtergrond geschoven.

Ik ben alleen en heb niets achter te laten, enige wat mee moet is de hond. Maar is het zoiets waar je op 'de bonnefooi' naar toe kan vertrekken? Sowieso ben ik van plan om er eerst even naartoe te gaan als 'vakantie' om een duidelijker beeld te krijgen van het eiland. Het klimaat spreekt me erg aan en het eilandleven.

Wellicht dan juist in het orkaanseizoen gaan om een realistisch beeld te krijgen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:41

Ik woon sinds 5 jaar in Afrika, eerst 3 jaar in Zuid Afrika en nu 2 jaar in Namibie.
Er zijn nog steeds dingen die ik mis aan Zuid Afrika, maar Namibie is mooi, veilig, en zo vrij.
Mijn man woont hier al 15 jaar en is Duits en ook hij zou nooit meer terug naar Europa willen.
Het leven is hier zoveel echter, mensen geven meer om dingen die er echt toe doen, make up etc, de laatste mode, dat soort dingen zijn hier niet zo belangrijk en dat is heerlijk!

We hebben hier ook dingen die we in Europa niet zouden kunnen hebben. We gaan straks verhuizen en hebben dan een gigantisch vrijstaand huis, met heerlijke natuur om ons heen, onze paarden aan huis en onze eigen rijbaan. We kunnen regelmatig uit eten en vaak weekendjes weg, we hebben straks een schoonmaakster in dienst. Dat zijn toch dingen die we in Nederland niet kunnen doen met onze huidige banen.

Ik heb het geluk dat ik nog een Nederlands salaris krijg, maar moet wel zeggen, wat mensen noemen is waar. Je kunt met een (in ons geval) Afrikaans salaris een stuk minder dan een NL salaris en dat betekent dus dat een vakantie naar Nederland ineens errug duur kan zijn!

Verder is het toch vrij stressvol om van visum naar visum te moeten leven. Je weet in veel gevallen nooit zeker hoelang je kunt blijven, het is lastiger om een hypotheek af te sluiten als buitenlander, echt wat op te bouwen etc. Als je die stress en de lading papierwerk niet erg vindt, dan zeg ik DOEN.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:45

Wij wonen nu 13 jaar in Duitsland en willen niet terug naar Nederland. En dat nog wel met een ongewilde en meer gedwongen emigratie 13 jaar geleden :D

We wonen vrij met paarden aan huis, fam woont ongeveer 3 uur rijden bij ons vandaan.

Wat betreft tv , we hebben schotel met Canal Digitaal , en kijken nooit duitse tv, alleen maar Nederlandse en Engelse zenders...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:20

moonsparkle schreef:
KarmaChansy schreef:

En waar ben je naartoe verhuisd? :)

Zweden inderdaad, heerlijk land! in NL bv had ik het altijd koud terwijl ik hier helemaal dat probleem niet hebt. Zelfs met min 20 heb ik het echt niet koud, donkere dagen was ik zo aan gewent heb er zelf geen last van, lange zomernachten heerlijk met een goede verduisterings gordijnen ook geen last van vroeg licht :) en ja de natuur is gewoon geweldig hier! Nederland is gewoon elk stukje land wordt gebruikt, niet echt meer ruig, terwijl je hier dat nog genoeg kan vinden :D

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:32

Wij zijn 3 jaar geleden naar Australie verhuisd en wonen ongeveer 500km ten noorden van Melbourne. Meegenomen manlief, kind en hond. Inmiddels 3 paarden, 2 katten, 2 honden. Buitenaf maar zo heerlijk rustig ik wil absoluut niet meer terug.

Paarden staan aan huis. Wij hebben voornamelijk rood zand dus ik moet wel veel hooi kopen. Maar ik kan dus wel zelf bepalen wat, wanneer en hoeveel ik ze voer.

Ook hier moet natuurlijk gewoon gewerkt worden. Ik vind het financieel goed te doen, lonen zijn ok, huur van ons huis is laag, water is gratis want we zijn nergens op aangesloten.

School zit 20km bij ons vandaan maar schoolbus stopt netjes aan de brievenbus.

Het weer is wel iets waar je tegen moet kunnen wij hebben lange warme droge zomers met ongeveer 4 maanden lang 40 graden oplopend tot 48 graden op sommige dagen.

Voor mij is her beste plek. Ik heb rust en ruimte en voel me niet meer zo opgejaagd als ik in Nederland voelde. Ik voel me echt thuis. Ondanks wat nadelen maar goed die zullen er overal zijn.

Oeps dit is wel heel lang geworden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:35

KarmaChansy schreef:
Zweden inderdaad, heerlijk land! in NL bv had ik het altijd koud terwijl ik hier helemaal dat probleem niet hebt. Zelfs met min 20 heb ik het echt niet koud, donkere dagen was ik zo aan gewent heb er zelf geen last van, lange zomernachten heerlijk met een goede verduisterings gordijnen ook geen last van vroeg licht :) en ja de natuur is gewoon geweldig hier! Nederland is gewoon elk stukje land wordt gebruikt, niet echt meer ruig, terwijl je hier dat nog genoeg kan vinden :D

Hoe zit het daar nu precies met de gezondheidszorg?
De zoon van een kennis woont en werkt daar (beiden goeie banen) en hun kinderen kunnen in de winter elk weekend op een duur ski kamp in het noorden, maar toen zo'n kind een gebroken enkel had waren ze aangewezen op een dure privékliniek omdat ze bij een gewoon ziekenhuis werden weggestuurd van kom over een paar weken als we tijd hebben maar terug. Dat kan natuurlijk niet met iets wat gebroken is, daar moet een xray van en eventueel gezet/geopereerd worden.