Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:55

Myrthe3 schreef:
Als ik op een zo'n site mijn hypotheek uitreken kom ik op 20 000 wat ik kan lenen.

Huh, maar dan verdien je echt maar 5000 euro ofzo?

Maar goed, ik heb ook alleen gekocht in de randstad. Single met studieschuld. En hier zijn ook echt nog wel wat goedkopere appartementen te vinden (ze worden steeds duurder, dat wel).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:56

Suzanne F. schreef:
veerledec schreef:
Die schuld aan je ouders moet je natuurlijk wel net zo hard vermelden als die studieschuld ;).

Niet als die nergens op papier staat. Als het een onderlinge afspraak is dan is er niks aan de hand.

Jawel, het is een maandelijkse financiële verplichting.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:01

Ik heb niet eens een studieschuld en vind dat ik een veel te lage hypotheek krijg... ik had vorig jaar bruto 39.000 en werkgeversverklaring geeft 35.000 aan (ziektewet momenteel) en kan maar 150.000 rentevast bij mijn eigen bank lenen... vind ik echt bizar weinig... verder gewoon vast fulltime contract, leidinggevende functie enzo,..
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 12-05-19 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:01

Tiggs schreef:
Suzanne F. schreef:
Niet als die nergens op papier staat. Als het een onderlinge afspraak is dan is er niks aan de hand.

En wat doen ouders als hun kinderen een maandje of 2 achterstand hebben? :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:09

Tiggs schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee hoor, als het nergens op papier staat is het dus geen verplichting. En hoef je het ook niet te melden.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:13

Een mondeling overeengekomen lening is ook een wettelijke verplichting.
https://www.finler.nl/onderhandse-lening/
Als je te weinig rente rekent, ziet de belastingdienst dat rentedeel ook nog eens als schenking.
En daarnaast, dit soort leningen zijn een bron van familieruzies. Door de onduidelijkheid, soms kwijtschelding door de ouders en allerlei communicatie gedoe.
Laatst bijgewerkt door Dammie op 12-05-19 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:14

En als je het niet op papier zet/ er is geen terugbetalingsverplichting dan is dat onzakelijk en dus een schenking. Met een beetje pech ben je dan schenkbelasting verschuldigd.

Edit: wat dammie zegt dus ook

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:47

lifaya schreef:
Ik heb niet eens een studieschuld en vind dat ik een veel te lage hypotheek krijg... ik had vorig jaar bruto 39.000 en werkgeversverklaring geeft 35.000 aan (ziektewet momenteel) en kan maar 150.000 rentevast bij mijn eigen bank lenen... vind ik echt bizar weinig... verder gewoon vast fulltime contract, leidinggevende functie enzo,..

Ik zou nog naar een andere hypotheek verstrekker gaan om te vragen, volgens mij kun je daar wel een betere hypotheek mee krijgen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:34

Myrthe3 schreef:
Als ik op een zo'n site mijn hypotheek uitreken kom ik op 20 000 wat ik kan lenen.

Dat is wel heel weinig.

Probeer eens een andere site uit om te rekenen. Zoqls https://www.berekenhet.nl/hypotheek/max ... kenen.html
Deze klopt redelijk.

Ik heb echt geen hoog loon (iets meer dan minimum). Ben vrijgezel en heb geen vast contract (wel 3 jaaropgaven).
En ik kon toch genoeg lenen om een huis te kopen en op te knappen. Wel in zuid limburg.

Ik had een studieschuld van 3500 en die had ik vanwege het lage bedrag het jaar voordat ik mijn huis kocht al afbetaald.

orion456

Re: Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:47

Ja als je alles precies volgens alle regeltjes wil doen, dan kun je idd weinig. Als je zo strak aan alles wilt houden vind ik ook niet dat je moet zeuren als je een wat lage hypotheek kan krijgen, blijkbaar vind je al die regeltjes super belangrijk, dus deal with it (niet naar TS bedoeld oid, voor wie zich graag aangesproken wil voelen.....). Zo strak met alle regels zijn niet alle mensen, dus laat iedereen kiezen wat zij willen en waar zij zich prettig bij voelen. In dit land zijn er regels voor werkelijk waar de stomste kleine dingen, dus als je wil kun je er altijd wel een vinden. Maar zo wordt het leven er niet leuker van ( in mijn ogen).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:48

Suzanne F. schreef:
Tiggs schreef:

Nee hoor, als het nergens op papier staat is het dus geen verplichting. En hoef je het ook niet te melden.

Waar haal jij deze kennis vandaan?
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en verder wat Veerledec zegt.

Ook verder vind ik de constructie niet slim. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je niet alles aan DUO hoeft terug te betalen. Je gaat dood, raakt arbeidsongeschikt of verdient om een andere reden heel weinig. Je ouders zouden dat geld in zo'n geval gewoon 'kwijt' zijn. Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn ouders dat risico lopen.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 12-05-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:49

Orion: En dan vinden mensen het gek dat banken/verstrekkers zo streng zijn.... :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:51

moonsparkle schreef:
lifaya schreef:

Ik zou nog naar een andere hypotheek verstrekker gaan om te vragen, volgens mij kun je daar wel een betere hypotheek mee krijgen.

Zou ik ook doen Lifaya, er is een bepaald trucje met de gemiddelde rente (een klein deel van je lening met een rente die korter dan 5 jaar vaststaat), waardoor je opeens meer kan lenen. Heel gek, m'n adviseur heeft het uitgelegd, maar de details ben ik vergeten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:51

orion456 schreef:
Ja als je alles precies volgens alle regeltjes wil doen, dan kun je idd weinig. Als je zo strak aan alles wilt houden vind ik ook niet dat je moet zeuren als je een wat lage hypotheek kan krijgen, blijkbaar vind je al die regeltjes super belangrijk, dus deal with it (niet naar TS bedoeld oid, voor wie zich graag aangesproken wil voelen.....). Zo strak met alle regels zijn niet alle mensen, dus laat iedereen kiezen wat zij willen en waar zij zich prettig bij voelen. In dit land zijn er regels voor werkelijk waar de stomste kleine dingen, dus als je wil kun je er altijd wel een vinden. Maar zo wordt het leven er niet leuker van ( in mijn ogen).

Betalen in een winkel is ook onzin toch?

Je leent een gigantisch bedrag, tuurlijk houd je je dan aan de spelregels..

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:52

Marrit13 schreef:
Orion: En dan vinden mensen het gek dat banken/verstrekkers zo streng zijn.... :')

haha idd! Alleen al de helft van alle reacties hier, passen precies in dat strakke regeltjes land van die banken e.d. Maar goed....ze zijn natuurlijk bang geworden van de crisis....Daarvoor was het een stuk losser met de hypotheken en leningen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:01

Terecht bang ja... Zit je zelf in het bankwezen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:10

Ik denk dat je het kunt verzwijgen mits je heel goed bij jezelf te rade gaat wat je met gemak op kunt hoesten elke maand. Het is niet alleen de hypotheek. Telefoon, internet, gas/water/electra , gemeentelijke belastingen, verzekeringen, boodschappen en nog heel veel meer.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:14

Ik vind het echt uitzichtloos en wordt echt moedeloos hoe achterlijk moeilijk ik een woning kan vinden. Zelfs als ik geen lening had, dan nog had ik geen eigen huis kunnen kopen met een hypotheek. Want de huizenprijzen liggen veel hoger dan 120.000, en qua eigen geld kan ik daar niet significant aan bijdragen.

Huurwoningen onder de sociale grens (ik ben te jong voor huursubsidie maar he 720 excl voor een woning vind ik ruim zat) zijn amper te vinden alleen met achterlijke inkomenseisen.

TS bereid je er maar op voor dat je weer een tijd thuis komt te zitten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:26

Ligt eraan waar je zoekt, voor 120k is in genoeg regio's nog wat te vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:34

laraxXxemma schreef:
Ik vind het echt uitzichtloos en wordt echt moedeloos hoe achterlijk moeilijk ik een woning kan vinden. Zelfs als ik geen lening had, dan nog had ik geen eigen huis kunnen kopen met een hypotheek. Want de huizenprijzen liggen veel hoger dan 120.000, en qua eigen geld kan ik daar niet significant aan bijdragen.

Huurwoningen onder de sociale grens (ik ben te jong voor huursubsidie maar he 720 excl voor een woning vind ik ruim zat) zijn amper te vinden alleen met achterlijke inkomenseisen.

TS bereid je er maar op voor dat je weer een tijd thuis komt te zitten.

Sowieso als je een eigen huis wilt kopen zou ik toch wel een kleine 20k gespaard willen hebben... :o

Gelukkig kan dat mooi als je bij je ouders zit... :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:36

@tiggs, ja die heb ik ook gehoord en dat wil ik juist niet omdat de rente nu heel gunstig is. Anders kon ik idd 15.000 meer lenen....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 00:16

lifaya schreef:

150.000 euro is een flinke zakgeld. Dat het niet wellicht niet voldoende is voor een huis naar je wensen dat kan.

Het probleem is dat wanneer de banken je een tophypotheek geven en je het allemaal net kan betalen dan zou dat ook niet goed zijn. Dan heb je en geen geld meer als buffer en je kan met een kleine tegenslag je nota’s al niet meer voldoen.

Er worden op dit moment voor gigantische bedragen leningen afgesloten. Het probleem is dat het wel betaald moet worden. Er komt ongetwijfeld weer een economische dip binnen afzienbare tijd. Die mensen komen straks met een beetje tegenslag al in de knoei, of de huizen komen onder water en de bank eist een aflossing.
Laatst bijgewerkt door robert45 op 13-05-19 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 00:33

Ik denk dat je best nu eerst je studie schuld kunt afbetalen en sparen. De prijzen zijn nu op het hoogst. Geef even de tijd tot de prijzen weer zakken. Kan niet heel lang meer duren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 04:09

moonsparkle schreef:
lifaya schreef:

Dat lijkt mij ook.

Ik heb net een hypotheek afgesloten van 165.000
Ik verdien 36.000 bruto per jaar.
Ik kon geloof ik bij 20 jaar vast met NHG tot 168.000€ gaan.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:11

Kunnen je ouders mogelijk helpen de schuld af te lossen? Dat je zegmaar de schuld bij hun hebt staan? Ik weet niet hoe hoog de schuld is natuurlijk... maar dan is die schuld afgelost en kun jij een huis gaan kopen. Ondertussen kun je dan bij je ouders aflossen.

Ik weet niet hoe jullie financiële situatie is natuurlijk... maar wellicht is het iets om te overwegen.