verbouwing nieuwe woning en paarden aan huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: verbouwing nieuwe woning en paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:46

Van Ako hebben wij in het midden er eentje op batterij staan en blijven ze alle 4 achter, ook de shet. Hij heeft meestal respect, maar niet altijd. Meestal rond wintervacht periode dat hij het wel deed.

Ooit in pension heeft de stalhouder het draadje tegen hem aan gehouden en vertelde me dat daarna heel leuk. Dat werkte niet, want als ze eenmaal een tik krijgen, kunnen ze nog altijd kiezen om toch door te lopen te rennen. Niet elke pony zet dan een stap terug ipv naar voren.

Wij hebben aan 3 zijdes hekwerk en als we een huis vinden gaan we daar ook voor. Zouden het wel laten begroeien, maar het is met de paarden en honden zo makkelijk. En je houdt wel zicht als je het open laat.
Bij ons is het deels 2 meter hoog en een stuk wat lager, zeg 1,50m. Er zitten alleen veel kont afdrukken in :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:48

@superpony: moet je op konthoogte een dun stroomdraadje zetten. Heb ik hier ook gedaan. Zonde van mijn gaas anders }>

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:57

DubbelDun schreef:
@superpony: moet je op konthoogte een dun stroomdraadje zetten. Heb ik hier ook gedaan. Zonde van mijn gaas anders }>

De stroomklok van stal doet het al heel lang niet en het is allemaal ook niet 1 aangesloten stuk. Hebben toen wel geprobeerd alle draad aansluitend te maken en ding aan te sluiten, maar dat gaat niet hier.

En we gaan er verder ook niet meer teveel aan doen. Hebben hier en daar hekwerk gerepareerd waar het al slecht was toen we kwamen.

We hebben wel een leuke paal met 2 bezems, maar die lijken ze niet altijd te kunnen vinden of het bevalt niet.........

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:00

Ik heb ook een Ako. Iets zwaarder type maar ook meer lint er aan hangen. Nou dat ding geeft een hele goeie klap.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 18:19

Verdorie, een heel verhaal getypt en kan ik weer opnieuw beginnen.
Vanmiddag ben ik met mijn ouders naar de woning gegaan. Meteen kennis gemaakt met de buren, die er al 51 jaar wonen.
Hun voorzichtig ingelicht ( voorbereid) dat er straks 2 kinderen, honden en paarden naast hun komen wonen. Zal vast wennen zijn nadat er al 51 jaar een stel met alleen hondjes naast hun heeft gewoond.

De kersenboom is volgens de buurman ziek, daar wil ik wel nog naar laten kijken want het is een mooie oude boom die echter wel op een onhandige plek staat.
Ook denk ik dat ik de hooiopslag niet achter de stallen maar ervoor komt.
Er is namelijk meer ruimte vanaf de oprit dan ik in eerste instantie meende. Morgen een smet mijn man erheen en kijekn wat hij van mijn wilde ideeën vind.
Filmpjes heb ik nog niet kunnen plaatsen helaas

Morgen wil ik beginnen met wat paaltjes te plaatsen en beginnen met het grondwerk voor de kippen en konijnenren. Ik wil 4 m2 uitgraven, metertje diep, gaas erin en weer dichtgooien en de rest van de ren wordt dan betegeld. of zal ik mij dat werk besparen en er gewoon een berg zand ingooien zodat de konijnen kunnen graven maar ik niet al dat werk hoef te doen voor hun.
Als deze konijnen overlijden komen er namelijk geen nieuwe en voor de kippen hoeft er geen diep gat gegraven te worden met gaas erin.

Ook blijkt de plek waar de bak zou komen nu net een plek in de tuin van de buren te zijn waar ze graag zitten en van de zon genieten. Ik wil hun ook geen overlast veroorzaken ( die komt er al genoeg met 2 kinderen en 2 honden) en ben er nu aan het denken om de rijbak op het achterste stuk van ons perceel te plaatsen. Daar heeft niemand last van ons en dan komt er vanaf de stallen en paddock een pad van 3 (?) meter breed naast of door de wei tot aan de bak. Het enige nadeel is dat ik dan als ik aan het rijden ben ook een heel stuk van de woning af ben. Nou ja nadeel, misschien ook een voordeel dat ik dan het geruzie tussen de kinderen niet kan horen.

Of toch vooraan de rijbak en bij het stukje waar de buren zitten een schutting plaatsen over een lengte van een meter of 8. Ik zal 3 a 4 keer per week rijden en hun zullen niet altijd op dat tijdstip in de tuin zitten.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:42

Lynn_Nikita schreef:
Verdorie, een heel verhaal getypt en kan ik weer opnieuw beginnen.
Vanmiddag ben ik met mijn ouders naar de woning gegaan. Meteen kennis gemaakt met de buren, die er al 51 jaar wonen.
Hun voorzichtig ingelicht ( voorbereid) dat er straks 2 kinderen, honden en paarden naast hun komen wonen. Zal vast wennen zijn nadat er al 51 jaar een stel met alleen hondjes naast hun heeft gewoond.

De kersenboom is volgens de buurman ziek, daar wil ik wel nog naar laten kijken want het is een mooie oude boom die echter wel op een onhandige plek staat.
Ook denk ik dat ik de hooiopslag niet achter de stallen maar ervoor komt.
Er is namelijk meer ruimte vanaf de oprit dan ik in eerste instantie meende. Morgen een smet mijn man erheen en kijekn wat hij van mijn wilde ideeën vind.
Filmpjes heb ik nog niet kunnen plaatsen helaas

Morgen wil ik beginnen met wat paaltjes te plaatsen en beginnen met het grondwerk voor de kippen en konijnenren. Ik wil 4 m2 uitgraven, metertje diep, gaas erin en weer dichtgooien en de rest van de ren wordt dan betegeld. of zal ik mij dat werk besparen en er gewoon een berg zand ingooien zodat de konijnen kunnen graven maar ik niet al dat werk hoef te doen voor hun.
Als deze konijnen overlijden komen er namelijk geen nieuwe en voor de kippen hoeft er geen diep gat gegraven te worden met gaas erin.

Ook blijkt de plek waar de bak zou komen nu net een plek in de tuin van de buren te zijn waar ze graag zitten en van de zon genieten. Ik wil hun ook geen overlast veroorzaken ( die komt er al genoeg met 2 kinderen en 2 honden) en ben er nu aan het denken om de rijbak op het achterste stuk van ons perceel te plaatsen. Daar heeft niemand last van ons en dan komt er vanaf de stallen en paddock een pad van 3 (?) meter breed naast of door de wei tot aan de bak. Het enige nadeel is dat ik dan als ik aan het rijden ben ook een heel stuk van de woning af ben. Nou ja nadeel, misschien ook een voordeel dat ik dan het geruzie tussen de kinderen niet kan horen.

Of toch vooraan de rijbak en bij het stukje waar de buren zitten een schutting plaatsen over een lengte van een meter of 8. Ik zal 3 a 4 keer per week rijden en hun zullen niet altijd op dat tijdstip in de tuin zitten.

Heerlijk zon eigen plek!

Zelf zou ik de bak zo ver mogelijk naar achter leggen indien dit mag uiteraard. Denk ook aan stof etc. Kan mij goed voorstellen dat je daarover gedoe kunt krijgen in de toekomst. Zijn ook wel diverse regels voor natuurlijk. Zo mag een bak of paddock soms vergunningsvrij mits het in je bouwblok past maar aangezien dat vaak niet past is er vergunning voor nodig. Stalgebouw moet bvb bij ons in de gemeente een x aantal meter van de erfgrens en voordeur van de buren verwijderd zijn etc etc...
Je wil natuurlijk geen slapende honden wakker maken maar het is ook zonde dat er iemand komt vertellen dat alles weer weg moet als net alles klaar is.
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 18-04-19 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 18:43

Ik heb alles al nagevraagd bij de gemeente en ik mag de stal tegen de grensafscheiding plaatsen alleen niet verder dan 40 meter van het huis af, juist niet tever naar achteren. Stallen komen nu op ik schat een 15 meter van de achterdeur van ons te liggen. Over de bak en paddock waren geen regels. De reden waarom ik de bak meteen na de stallen wilde is dat ik dichterbij de kinderen/ woning zou zijn als mijn man werkt en ik ga rijden en dat deze overdag ook als paddock gebruikt gaat worde.
ow ja, en poep scheppen is wel fijn als de bak grenst aan de mestaanhanger ipv 150 meter verderop
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-04-19 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:45

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb alles al nagevraagd en ik mag de stal tegen de grensafscheiding plaatsen alleen niet verder dan 40 meter van het huis af, bak en paddock ware geen regels over

Ok dat scheelt al een stuk. Dan zou ik er echt voor kiezen om alles met zand zover mogelijk naar achter te leggen ivm overlast van stof.
En bijkomend voordeel is inderdaad dat ruzie van de kids niet hoort :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 18:47

ajesca123 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik heb alles al nagevraagd en ik mag de stal tegen de grensafscheiding plaatsen alleen niet verder dan 40 meter van het huis af, bak en paddock ware geen regels over

Ok dat scheelt al een stuk. Dan zou ik er echt voor kiezen om alles met zand zover mogelijk naar achter te leggen ivm overlast van stof.
En bijkomend voordeel is inderdaad dat ruzie van de kids niet hoort :D

heerlijk lijkt mij dat, vecht het maar uit, mama hoort jullie niet O:)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:51

Worden ze mooi zelfstandig van :P
Ruzie maken is vaak ook veel minder leuk als mama niet in de buurt is is mijn ervaring _-:(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:52

Ga je verlichting langs je bak plaatsen ?? Kan me indenken dat de buren daar dan weer niet zo blij mee zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 18:57

DubbelDun schreef:
Ga je verlichting langs je bak plaatsen ?? Kan me indenken dat de buren daar dan weer niet zo blij mee zijn.

Ja vermoedelijk wel, al zal dan wel een nieuwe kabel getrokken moeten worden als die zover naar achteren komt. Zullen buren daar veel last van hebben? Het zouden 2 lampen worden dan aan de lange zijde

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:19

Zou ook ff checken of het überhaupt mag. Ik zou er als buren iig zeker niet blij mee zijn nee.

Edit; lees dat je hebt nagevraagd over de bak en dat er geen regels zijn. Dat is vaker zo, maar dat er geen specifieke regels zijn betekent niet dat je geen vergunning hoeft aan te vragen.
Hangt ook af van hoe je het bouwt, maar het kan ook zonder specifieke regels een vergunningsplichtig bouwwerk in algemene zin zijn. Heb je dat ook gecheckt? Niet dat straks de buren klagen en je gezeik hebt omdat je algemene vergunning had moeten hebben? Je zal niet de eerste zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 20:13

Ik heb bij de gemeente duidelijk aangegeven dat wij gaan verhuizen naar dit huis en een aanbouw, loods, stallen en rijbak wilden en wij wilden weten of dit we of niet vergunningsvrij mocht en welke voorwaardes eraan vast hingen. Deze heb ik gemaild gekregen en alles was vergunningsvrij, tot 150 m2 mochten wij aanbouwen incl de stallen en loods. De stallen mochten niet verder dan 40 meter van de woning afstaan en mochten zelfs tegen de grens et de buren worden geplaatst aan beide kanten, de loods moest dan juist weer 1 meter achter de voorgevel komen en mocht niet meer dan ( ik meen) 3.20 goothoogte zijn en de rijbak ( waar verder niks met ander zand in gedaan wordt) mocht overal komen achter de woning

Ik heb die mail heel goed opgeslagen mocht er ooit iets zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:33

Die zou ik idd printen en ook op papier goed bewaren :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:29

Heel gaaf! Veel geluk. Ik volg mee

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 00:15

Qua rijbak zou ik hem achterin plaatsen en evengoed schutting tussen de bak en de buren misschien. Onze rijbak zit aan 1 kant een stuk hoge muur en verder schutting, bomen en houtopslag van de buren. Echt hoger dan 2 meter, maar zoals nu waait de stof er overheen.

Heb ooit ergens les gegeven, waar nieuwbouw werd neergezet naast mensen die al een bak hadden en nieuwe buren klaagde over hun was aan de molen....
En bij een andere stal, ook de nieuwe buren die meteen begonnen te zeuren over een bak, die later paddock werd....

Als je een duurdere bak aanlegt met vlokken en je houdt hem goed vochtig, heb je de stof ook niet. En leemzand goed vochtig houden geeft ook niet veel stof.

Maar reken er maar op dat je wil sproeien evengoed. Verkeerde wind en het gaat echt alle kanten op.

Verlichting kan tegenwoordig wel meevallen met goed gerichte led. Grote lantaarn palen en echt 6 rond je bak, gaan ze niet leuk vinden.
Ik heb hier op 2 stallen meegemaakt dat buren klagen over verlichting van de rijbak. Bij eentje zaten die buren echt wel op flinke afstand.
Maar goed, mensen zeuren hier ook over straatlantaarns en plakken ze half af aan kant van hun huis.

Als je paarden overal mogen lopen, moet je daar altijd mest scheppen, dus dan blijft de afstand hetzelfde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 07:27

Bij beide buren is op het achterste stuk tuin bos, dan zullen ze de lampen vermoedelijk niet eens zien. Dat zal wel een betere plek zijn, voor het evt stof maar ook licht. Ik ga er zometeen met mijn man naartoe als de kinderen op school zitten en dan bepalen waar wat komt voor ik paaltjes en de kippenren ga plaatsen
De ren wordt namelijk ook meteen al 6 meter van de afscheiding en wil ik dus niet weer verplaatsen als het toch niet de juiste plek blijkt te zijn

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:03

Oohh Kiek, lees dit topic nu pas.
Wat leuk om te volgen.
Jij weet als geen ander van aanpakken, dus dat wordt ongetwijfeld een prachtig stekkie!!

Héél veel succes en plezier!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:53

Het ligt ook aan de buren en hoe je contact wordt. Mensen kunnen alles vinden stinken, ook kippen.....En anderen vinden het gezellig en bij buitenaf wonen horen.
Als het contact goed is, kunnen mensen vaak veel meer hebben.

Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat als je er woont, je soms iets praktisch gezien toch niet zo handig vindt en wil veranderen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:16

Er was laatst een topic over het verwerken van de verlichting in de bakrand :) wellicht kan je daar nog fijne ideeen uithalen zonder dat die veel lichtvervuiling geven bij de buren

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 18:42

De buurman heb ik vandaag voor de 2e keer gesproken. Hij heef zelf geitjes en kippen maar vond het wel fijn toen ik hem vertelde dat de bak achteraan kwam ipv naast hun zon plekje.
Hem ook verteld dat wij nu ontzettend leuke buren hebben en ook geen gedoe met de buren willen ( eigenlijk is de hele huidige straat ontzettend leuk, wij lopen niet de deur bij elkaar plat, maar net zoals vandaag dat mijn zoon zijn huissleutel vergeten is hief ik maar te bellen en ze vangen hem op zo fijn) krijgen en willen houden

Goede vrijdag = goede klusdas
Meteen 8 uur gewerkt en al een mooi begin gemaakt. Het kippenhok is afgetekend en al m2 ongeveer 40 cm diep uitgegraven en bijna alle paaltjes heb ik al in de grond gezet helaas is de palenrammer gewoon te smal en kon ik ze nog niet vastslaan in de grond. maar het meeste werk, de gaten boren is al gedaan op de plekken waar ik eraan kon
Ook heb ik op het achterste deel al de jonge boompjes uitgetrokken, de overige struiken en bomen wil ik morgen met de motorzaag omzagen en dan kan ik ook aan die kant de paaltjes plaatsen.
Ook kan ik morgen een weidepoort ophalen bij een vriendin en kan ook de achterkant aan de bosrand gesloten worden dmv die poort en draadpanelen

Wij zijn er nog lang niet, maar het begin is gemaakt. En dat met heerlijk weer, ik ben zelfs verbrand {:}

Afbeelding

Dit is het gedeelte waar de opslag en de stallen komen. De garage zou een goede opslag zijn als deze 6 meter verder naar achteren stond. nu krijg ik helaas de draai met de auto en aanhanger niet gemaakt vanuit de wei naar de oprit. het is te smal tussen de garage en de woning.
Rechts naast de boom komen de stallen, tot aan het gedeelte waar nu al stoeptegels liggen. daar komt ook de omheining te staan en begint de paddock. Aan de stallen vast achter de omheining komt een zadelkamer en dan de opslag van 6 x 3.5 en de garage gaat zodra de loods geplaats is weg.

Het rode dak is van de huidige bijkeuken, toekomstige keuken.

Het prieeltje wat je ziet blijft en dat zal een heerlijk plekje worden om te zitten met uitzicht op de paarden. De stenen ervoor gaan weg en wordt ook tuin, waarschijnlijk gazon waar ik de zomer het grote zwembak op komt te staan.

Planning voor morgen, eerst hooi halen erna de poort oppikken met de trailer ,een deel van het speeltoestel erbij proppen en dat afzetten in de tuin. In de middag bomen en struiken snoeien, paaltjes plaatsen en misschien nog verder met het kippenhok als er tijd is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 18:55

corine1981 schreef:
Oohh Kiek, lees dit topic nu pas.
Wat leuk om te volgen.
Jij weet als geen ander van aanpakken, dus dat wordt ongetwijfeld een prachtig stekkie!!

Héél veel succes en plezier!!

Dankjewel, tot nu toe ook nog veel plezier erin, ik was echt blij dat ik kon beginnen vandaag. Voor nu heb ik nog genoeg energie maar ik denk dat als je mij over een maand vraagt hoe het gaat dat ik het klussen even moe ben.
Ons 3e klushuis, op 1 of andere manier besluit ik steeds zodra de woning klaar is te verhuizen en volledig opnieuw te beginnen. Nu is wel de bedoeling dat dit de laatste keer is. 3 keer is meer dan genoeg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 19:10

Ow en nog een foto waar een stukje kippenrek op te zien is en de ruimte naast de woning waar de loods komtAfbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:18

Wat leuk gefeliciteerd!
Ik vind het extra leuk want ik had het gevoel dat ik het topic geschreven had :D

Wij zitten in een soort gelijke situatie en jij hebt me geïnspireerd om ook een topic te openen. Leuk!

Ik blijf volgen, ben heel benieuwd wat jullie er van maken!