Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48502
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:45

Keet schreef:
Ken iemand met zo'n Jaguar. Als Einhoven - Hilversum - Amsterdam - Eindhoven rijdt op 1 dag, moet hij 2 keer langs de weg opladen (80% in 20 minuten)
Oplader bij het werk laad 3% per uur. Thuis niet veel meer.

Best treurig voor zo'n dure auto


Joh weet je dat zeker die 3% per uur...? Dan zou je na 10 uur laden nog maar op 30% zitten :=

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:53

pmarena schreef:
Keet schreef:
Ken iemand met zo'n Jaguar. Als Einhoven - Hilversum - Amsterdam - Eindhoven rijdt op 1 dag, moet hij 2 keer langs de weg opladen (80% in 20 minuten)
Oplader bij het werk laad 3% per uur. Thuis niet veel meer.

Best treurig voor zo'n dure auto


Joh weet je dat zeker die 3% per uur...? Dan zou je na 10 uur laden nog maar op 30% zitten :=


Dat vertelde hij zelf. Kan ie zien in een app.
Zijn wel vrij "oude" palen. Dus denk dat er ook wel snellere zijn hoor

Shiloh

Berichten: 19807
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:35

Het traject Eindhoven,Hilversum, Amsterdam Eindhoven zou die met een Jaguar toch makkelijk op een volle accu moeten kunnen halen hoor! Vriend van mij heeft hem ook, en die haalt dat makkelijk. Nou ja. Misschien niet makkelijk, maar dan praten we dus over zon 400 km incl bijladen op bestemming. Dan klinkt 2 keer langs een snellaadpaal me echt als overdrijven in de oren.

Fastnet is een provider van snellaad palen en als ik zo het kaartje bekijk, zijn dat er best wel veel:

Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:25

Jij zal het dan wel beter weten.
Hij was de eerste met deze auto in Nederland en was zwaar teleurgesteld in de radius van de auto

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:29

DatBenIkNou schreef:
Sportschool niet, maar dat zou nu net mooi oplaadmoment zijn en je zou het verwachten gezien de locatie. Sauna idd 1.5uur enkele reis,al zit Elysium om de hoek voor ons, maar vinden we niks, dus rijden richting Zwolle. Ik bedoelde er voornamelijk mee te zeggen dat Nederland er echt nog niet goed op ingesteld is. Op dergelijke grote parkeerterreinen zou je gewoon overal moeten kunnen snelladen.

Waarom ga je met de auto naar een sportschool? Ik zag in mijn vorige woonplaats zoveel mensen met de auto naar een sportvereniging of sportschool gaan, dat ik echt even achter mijn oren moest krabben. Waarom gaan die mensen niet gewoon op de fiets... Twee vliegen in één klap: je hebt een warming-up en cooling-down, maar bovenal spaar je het milieu met analoog fietsen! :D

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:32

Ik vraag mij nog iets af: wat als je een trailer moet trekken met zo'n elektrische auto? Is het verbruik van de accu dan nog groter/sneller?

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:23

Shenavallie schreef:
Ik vraag mij nog iets af: wat als je een trailer moet trekken met zo'n elektrische auto? Is het verbruik van de accu dan nog groter/sneller?


Ja. Zelfs de radio hard aan maakt al een boel verschil.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 01:16

I loooovveee my BMW i3 volledig ELECTRISCH
Heerlijk autootje met n range van 220 km. De nieuwste kan nog 100 km meer.
Voor mijn werk prima en hij is zo snel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 02:33

Wij hebben een 2019 Chevrolet Bolt EV Premier, range van 370 km. We doen eigenlijk alleen maar thuis opladen, we hebben 'm ongeveer 1,5 maand en we zijn 1x bij een laadstation geweest :+

Ik weet niet precies wat we ervoor hebben betaald, geloof rond de 42-45k dollar. We krijgen rond de 10k terug in belasting en nog een rebate.

Wij vinden het ideaal!! Rijd ontzettend vlot, stil en veel goedkoper dan benzine.

Morgen nemen we 'm mee op roadtrip, 1200 km. Ben benieuwd :))


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 04:09

Ik weet niet of het al gezegd is, ik heb niet het hele topic gelezen. Afgelopen zaterdag was er bij kassa een test met verschillende merken elektrische auto's. Ik vond het erg interessant!

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 06:19

Die test heb ik gezien volgens mij. Ik had het idee dat ze met opzet alleen het negatieve commentaar lieten zien, of alleen negatieve testers bij elkaar hadden gezocht. Alleen in de studio zaten positieve mensen, dat waren dan ook de enige die echt bekend waren met elektrisch rijden.

MyChoice

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 07:46

Sinds gisteren hebben we naast mijn Hyundai Santa Fe een Tesla model 3. Ik word erg blij van z'n power en snelheid. Holy moly! Voorheen hadden we een Volvo V60 die deels elektrisch reed en deels diesel. Ik haat het om een stuk te moeten lopen naar een laadpaal. Maar als het goed is komt er een dicht bij huis. Met die Volvo kon je prima zonder elektrisch rijden rijden. Dat wordt m bij de Tesla helaas niet.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:21

Hier zitten we eraan te denken om de 2e auto electrisch te kopen. De eerste niet, inderdaad voor de lange ritten van mijn man (en de vakanties). Ikzelf rij vooral in de provincie rond, dus dat zou ik makkelijk moeten halen op de actieradius. Wij zijn vooral aan het kijken Naar een Smart ForFour, die vind ik de mooiste van de kleinste auto's. Maar kan nog weinig reviews vinden

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:12

Keet schreef:
Jij zal het dan wel beter weten.
Hij was de eerste met deze auto in Nederland en was zwaar teleurgesteld in de radius van de auto


Klopt hoor, de radius van de Jaguar valt echt enorm tegen. Eerst zouden wij nl deze krijgen maar omdat de actieradius tegen valt én het laden echt langzaam gaat is er toch gekozen voor de Tesla.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:25

Shenavallie schreef:
Ik vraag mij nog iets af: wat als je een trailer moet trekken met zo'n elektrische auto? Is het verbruik van de accu dan nog groter/sneller?

Mag niet! Alleen hybrides. Vanuit leasemaatschappij mag je er zelfs geen trekhaak op laten zetten.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:26

Shenavallie schreef:
DatBenIkNou schreef:
Sportschool niet, maar dat zou nu net mooi oplaadmoment zijn en je zou het verwachten gezien de locatie. Sauna idd 1.5uur enkele reis,al zit Elysium om de hoek voor ons, maar vinden we niks, dus rijden richting Zwolle. Ik bedoelde er voornamelijk mee te zeggen dat Nederland er echt nog niet goed op ingesteld is. Op dergelijke grote parkeerterreinen zou je gewoon overal moeten kunnen snelladen.

Waarom ga je met de auto naar een sportschool? Ik zag in mijn vorige woonplaats zoveel mensen met de auto naar een sportvereniging of sportschool gaan, dat ik echt even achter mijn oren moest krabben. Waarom gaan die mensen niet gewoon op de fiets... Twee vliegen in één klap: je hebt een warming-up en cooling-down, maar bovenal spaar je het milieu met analoog fietsen! :D

Zoals ik al schreef, bedoelde ik er meer mee te zeggen dat Nederland nog helemaal niet ingericht is op geheel electrisch rijden. Op de grote parkeerplaats van de sportschool/ ijshal/ evenementenhal kan je nergens laden. Maak je geen zorgen,over het algemeen wordt er hardgelopen naar de sportschool. Maar je gaat ook wel een vanuit werk bijvoorbeeld hé?

Sanne_zepp

Berichten: 197
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:34

Mijn vriend heeft als leaseauto’s de opel ampera (hyrbride) en de e-up gehad. Vond de ampera een heerlijke auto, snel, en als voordeel dat je nog op benzine kan rijden. De e-up volledig elektrisch vonden we echt bagger. Het rijden zelf was leuk en het trekt snel op. Maar actieradius valt zwaar tegen. In de winter hooguit 100km zonder laden. Voor de afstanden die wij rijden totaal niet handig. Onderweg laden vind ik echt zonde van tijd, maar ja je moet weg. Maar het scheelt je zo weer 15 minuten extra, dat vond ik echt niks. Daarbij hebben we thuis via de gemeente een laadpaal aangevraagd, dat heeft eerst al een jaar geduurd voordat die er eindelijk was. En toen die er stond hebben we ook zo vaak gehad dat we niet konden laden omdat mensen zonder elektrische auto vonden dat ze daar wel konden parkeren... zware frustratie, al paar keer politie gebeld daarvoor. Want ja als je accu leeg is en je niet kan laden dan sta je.
Inmiddels heeft mn vriend andere baan zonder leaseauto, en ik ben blij dat we weer gewoon benzine rijden haha. Electrisch is leuk, maar ik vind alles er omheen nog prut geregeld. Het is leuk als je alleen maar korte afstanden hoeft te rijden, anders niet.

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:45

Ik snap niet dat iedereen zo valt over die actieradius van een paar honderd kilometer. De meeste mensen rijden helemaal niet meer dan 200km per dag.

Het is gewoon even een andere mindset, ipv 1x per week/2 weken je tank vol te gooien moet je auto elke nacht aan de lader. Net zoals je mobiele telefoon. En als je dan toch een keer met de auto op vakantie wil dan kan je er altijd 1 huren.

blackstar

Berichten: 3194
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:26

_Nelleke_ schreef:
Ik snap niet dat iedereen zo valt over die actieradius van een paar honderd kilometer. De meeste mensen rijden helemaal niet meer dan 200km per dag.



Even naar mijn paard die 125 kilometer verder op staat is dan geen doen. Ook is daar in de weide omtrek geen laadpaal te vinden (zag in dat handige laadpaal overzichtje). Halverwege opladen als ie nog niet leeg is kost op een rit van een uur en een kwartier nog eens 20 minuten extra (misschien zelfs heen en terug)

En dan nog eens als je geen laadpaal thuis hebt, dan moet je je auto al ergens anders neerzetten en dan met de fiets naar huis. Hier in het dorp is 1 laadpaal en die staat een kilometer van mijn huis af. Lekker dan als je om 5 uur in de ochtend moet beginnen met werken....

Dammie

Berichten: 3331
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:30

De meeste mensen hebben hun auto ook om vrienden en familie te bezoeken.
Die van mij wonen niet allemaal binnen 100 km.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:37

Hier draai ik ook aardig wat km. Even maar mijn vader is heen en weer voor een krappe actieradius niet te doen. Daar geen laadpalen ook.

Mijn grootste nachtmerrie is igv nood wil ik een auto hebben die ook s nachts gewoon rijdt en ik er mee naar dierenarts ziekenhuis of wat ook kan komen. Zal ook nooit een bijna lege tank hebben om die reden. Iets te vaak s nachts of s avonds laat accuut weggemoeten.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:40

Maar de meeste huishoudens hebben twee auto’s..
Voor die vakantie en lange stukken neem je dan toch gewoon de benzine auto? En voor woon-werk verkeer de elektrische. Als wij een elektrische krijgen dan wordt dat die van mijn vriend. Voor lange afstanden nemen we dan mijn auto evt, als we weinig tijd hebben om tussendoor te pauzeren.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:43

Maar als je fietsen mee wilt nemen op vakantie en je grootste auto is de elektrische en de kleinste een boodschappenwagentje heb je toch echt een probleem ;)
En dan heb ik het nog niet over de rest van de bagage die je mee wilt nemen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:45

Als je in je eentje bent? Ook die huishoudens zijn er.

Ik heb nu zelfs een inmiddels paria bus namelijk diesel die op veel plekken al niet meer welkom is. Goddank heb ik vorig jaar een nieuwere kunnen vinden betaalbaar. Mijn oude transit is in heel veel plaatsen al verboden, de bus die ik nu heb is van 2012 en mag nog even. Maar goddank heb ik en invalide parkeerkaart waardoor ik het verbod mag negeren voorlopig nog.

Voor bestelbussen is nog geen goede electrische optie

blackstar

Berichten: 3194
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:53

Hier in ons huishouden maar 1 auto.
Auto word het meest gebruikt voor lange afstanden.
Paard staat op 125 km enkele reis vanwege revalidatie, de kinderen ophalen in Belgie 110 kilometer enkele reis en dan vaak ook nog daar heen en weer rijden naar wedstrijden voordat ze mee gaan naar papa in Nederland.
We gingen ook regelmatig even koffie drinken bij een vriend in Groningen a 220 km enkele reis.

Voor ons geen doen