Wat voor kilometerstand 2e hands auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:17

shilady schreef:
Ik ben de ts :P

Wat heb jij zelf ongeveer in gedachte?
En welk budget? Ben wel benieuwd naar wat andere zoeken dan kan ik daar ook meschien inspiratie uit krijgen

Ooww hahaha :')
Ik kijk momenteel voor een "nieuwe" Fiat Panda(schijnen qua onderhoud sterke auto's te zijn, kom er ook verrassend weinig klachten over tegen voor een italiaan :D ), Daihatsu Sirion, en Nissan Micra(nieuwe model, vanaf pakweg 2004). Dus een klein compact autotje maar niet helemaal formaat rolschaats :')

Qua budget probeer ik het het liefste onder de €2000 te houden, maar voor een goed onderhouden exemplaar ben ik echt bereid meer te betalen.
Ik vind een 2e hands auto toch altijd Russisch roulette, want hoe goed het op papier er ook uitziet je weet pas wat je echt hebt gekocht nadat je er een tijd in rijd haha

En het hoeft van mij niet de mooiste of de nieuwste te zijn dus vond dit wel prima qua budget :')

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:00

_San87_ schreef:
xPabloBokt schreef:
@_San87_ niet alle auto's hebben een ketting. Gros heeft gewoon een riem :)

Ik bedoelde dat de auto's die ik ga bekijken een ketting hebben :).

Ketting kan ook knappen heb ik 2 jaar geleden ondervonden ;( Motor was gelukkig niet stuk, maar wel duur grapje. Monteur adviseerde om de ketting elke 200.000 km te vervangen omdat daarna de kans op knappen steeds groter wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:32

shilady schreef:
Dieseltje
Ik zou inderdaad wat anders kopen als ik jou was.. als je voor voor reparatiekosten plus paar honderd meer wat jongers hebt :j

Ik dus niet, het is maar de vraag of je voor dat geld een betrouwbare auto weer krijgt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:36

Mies7 schreef:
_San87_ schreef:

Ik bedoelde dat de auto's die ik ga bekijken een ketting hebben :).

Ketting kan ook knappen heb ik 2 jaar geleden ondervonden ;( Motor was gelukkig niet stuk, maar wel duur grapje. Monteur adviseerde om de ketting elke 200.000 km te vervangen omdat daarna de kans op knappen steeds groter wordt.

Dat klopt inderdaad, de ketting in de auto is nagekeken en in uitstekende conditie :j.

Met mijn rijgewoonte kom ik over vier jaar tegen de 200k aan :P.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:10

Heb 10 jaar lang een Opel Astra gereden.
G3 en 488700 op de teller .
Nu heb ik ze weggedaan.
Hij reed niet meer lekker.
Bleek achteraf een kleinigheid.
Maar ze was zo uitgeleefd inmiddels.
Paarden auto , jaren lang hond mee op de achterbank, 2 kids erin en veel gereden
Kocht een andere 2e hands G3 opel een meriva met 230000 op teller .
Helaas pech gehad , omdat deze auto easy tronic automaat is . En er geen onderhoudt is geweest aan de automaatbak wat betreft olie etc .
Helaas heb ik niet meteen een grote beurt gedaan bij aankoop
Als t goed is ,is ze na t weekend weer klaar om met me op pad te gaan .
En hoop ik dat ze me een jaar of 5 brengt waar ik wezen wil .

Heb wel een voorliefde voor Opel
Komt door mijn vader .
Die zocht telkens andere auto voor me als ik een nodig had en was meestal een Opel

Opel zijn goede auto,s
Goed betaalbaar en meestal nagenoeg onderhouds arm .

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:48

Ik heb zelf ook een oud (ge)bakje. Een Peugeot 206 uit 2004.
Auto zat al behoorlijk hoog in de km's toen ik die kocht..
Toen der tijd met die garage afgesproken dat ze de auto nog helemaal zouden nakijken, alles vervangen wat boven de X aantal km's vervangen moet worden..
Zo gezegd zo gedaan... En m'n bakje tuft nog steeds als een trein rond.

Dit was toch wel m'n beste 'oude' koop ooit.

Renee_S

Re: Wat voor kilometerstand 2e hands auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:46

Ik heb 1,5 jaar geleden een opel corsa gekocht uit 2003. Toen rond de 180.000 op de teller, zit nu bijna op 210.000. Op een kapot remlicht na nog nooit iets mee gehad. Destijds gekocht voor 2000. Werd voor dat geld ook nog volledig APK klaar gemaakt en afgeleverd.

Corsa’s zijn er veel te vinden 2e hands. Ik kan m erg aanraden :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:11

Achterom schreef:
shilady schreef:
Dieseltje
Ik zou inderdaad wat anders kopen als ik jou was.. als je voor voor reparatiekosten plus paar honderd meer wat jongers hebt :j

Ik dus niet, het is maar de vraag of je voor dat geld een betrouwbare auto weer krijgt.

Ja dat is dus mijn twijfel inderdaad ... Aan de andere kant, hoeveel km's mag ik nog van het motortje/ versnellingsbak etc verwachten als er nu al 250.000 km op de teller staat voor een net geen 20 jaar oude 1.4 franse benzine motor? :\

Ik weet dus echt niet wat wijsheid is....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 23:44

Hyundai atos kwam ik vandaag tegen
Lijkt me ook wel een redelijke auto.. iemand ervaring mee?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 01:47

shilady schreef:

Zeer onstabiel. Voel me daar niet veilig in. Ooit een keer mee de snelweg op genomen (auto van mijn tante). Ben gek op autorijden maar voelde me ongelooflijk ongemakkelijk. Letterlijke definitie van een koekblik :Y) je voelt je echt alsof je wegwaait.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 07:47

Ik heb 6 jaar lang een pandatje gehad. <3 nooit stukken aan gehad. Zit nu op 160.000 en gaat verhuizen naar mijn zusje. Dagelijks heel intensief gebruikt op korte en lange ritten maar dit was echt een door en door betrouwbare auto.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:23

Ik denk ook geluk hebben met de auto. Mijn vader was mee en die heeft heel wat auto's uitgesloten (op achterstallig onderhoudt, lichte verkleuringen na vervangen van onderdelen of deukjes bij ongelukken die niet vermeld worden e.d. Ik heb mijn fiat seicento gekocht geloof ik met 97.000 op de km teller voor 1100,-. Hij zag er netjes uit.
Ik heb hem nu al een jaar of 5 denk ik en heb er net 15/20.000 mee gereden schat ik. Ideaal voor slecht weer, af en toe een lange rit en de grote boodschappen.

Ik was de tweede eigenaar. Distributie riem was al vervangen. Ik heb op de eerste dag meteen een ongeluk gehad waarbij een aantal onderdelen vervangen moesten worden. Ook is er twee keer iemand bij mij achterop gereden. :') Ik heb standaard een ingevuld schade formulier in mijn auto liggen haha.

Ondanks dat er niet veel km op staat heb ik soms wel mijn vraagtekens hoe lang hij het vol gaat houden, omdat ik en de eerste eigenaar voornamelijk korte stukjes inderdaad ermee heeft gereden. Toch komt hij elke keer redelijk probleem los door de keuring (laatst alleen nieuwe voorwielen).
Ik merk nu vooral dat kleine dingen die niet belangrijk zijn voor het rijden maar comfort (1 geluidsbox die hapert soms, ruitenwisser achter die er mee stopt, etc.) maar hij rijdt nog lekker door.
Ik hoop eind dit jaar een upgrade te kopen voor meer comfort en hopelijk gezinsuitbreiding volgend jaar. Ik heb hem een keer een beurt gegeven (luchtfilter, bougies, olie verversen e.d.) maar ik rij zo weinig! Als hij tot het einde van het jaar door gaat helemaal goed en dan kan hij denk ik makkelijk voor een nieuwe ronde mee. Dus het lijdt allemaal niet veel. Voor een eerste auto, ervaring op de weg op doen was dit echt helemaal prima.

Advies: sluit wel bij verzekering 1 x no claim af. Zeker als je net gaat rijden. Dit had mij een hoop schade vrije jaren bespaart en je moet toch ervaring op doen in het begin.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:31

Eigenlijk komt het neer op geluk hebben. :j Ik heb dus dikke pech met mijn Peugeot 206 en het liefste schreeuw ik bij die auto: niet doen! Maar andere hebben weer andere ervaring. Dus je hebt geluk of je hebt pech.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:53

Ik vind het onderhoud van een auto belangrijker dan een KM stand.

Mijn vorige 2 (diesel) auto´s hadden beide 300.000 plus op de teller en waren goed onderhouden
maar voor mij was diesel toen niet meer rendabel dus weer over gegaan op Benzine.

Die van mij is nu ook 20 jaar oud en 260.000 op de teller maar toen ik deze kocht stond er 210.000 erop en heb veel minder betaald dan wat ze er voor vroegen vanwege het onderhoud eraan o.a distributieriem
en banden.

Maar je moet idd geluk hebben met wat je koopt maar ik neem altijd een kennis mee die ook altijd mijn auto's maakt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:55

xPabloBokt schreef:
shilady schreef:

Zeer onstabiel. Voel me daar niet veilig in. Ooit een keer mee de snelweg op genomen (auto van mijn tante). Ben gek op autorijden maar voelde me ongelooflijk ongemakkelijk. Letterlijke definitie van een koekblik :Y) je voelt je echt alsof je wegwaait.

Dat is ook wel eigen aan het model en het gewicht van de auto. Ik rijd een cuore. Ding weegt niks, is smal en relatief hoog. Ik rijd veel snelweg, ook met regelmaat wat langere afstanden, maar met wind is het 'all hands on deck'. Ik kan dan niet met 1 hand relaxt het stuur vasthouden. _O-

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:01

djinnie schreef:
xPabloBokt schreef:

Dat is ook wel eigen aan het model en het gewicht van de auto. Ik rijd een cuore. Ding weegt niks, is smal en relatief hoog. Ik rijd veel snelweg, ook met regelmaat wat langere afstanden, maar met wind is het 'all hands on deck'. Ik kan dan niet met 1 hand relaxt het stuur vasthouden. _O-

Dat is wel mede de reden dat ik nu voor een wat zwaardere auto ben gegaan... Ik heb ook een Alto geprobeerd, minder km's, net zo goed onderhouden, maar ik voelde me er niet prettig in met die stevige wind.

En nee, die staat er niet altijd, maar ik heb ook geen zin in een zwabber aan t stuur als er een zwaardere auto/vrachtwagen voorbij komt.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:32

Mijn eerste auto was een vw polo 1.9 diesel, altijd starten en lopen, ideale auto. Uiteindelijk na 2 jaar weggedaan omdat ik veel op de weg zit en wat meer luxe in mn auto wou hebben en de paardentrailer wou kunnen trekken. Zeer sterke auto, gekocht met rond de 280.000 op de teller, gereden tot ver over de 300.000. Dit was dan wel een diesel, maar ik zou je vw zeker aanraden

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:49

Neverland schreef:
Eigenlijk komt het neer op geluk hebben. :j Ik heb dus dikke pech met mijn Peugeot 206 en het liefste schreeuw ik bij die auto: niet doen! Maar andere hebben weer andere ervaring. Dus je hebt geluk of je hebt pech.

Hier ook! Dacht een leuk klein autotje te kopen toen ik zonder werk zat. Menn wat een spijt!
Heb jaren ford mondeo gereden voor de trailer en nu ik een kleinere pony heb een ford focus :')

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:53

neile schreef:
Ik heb 6 jaar lang een pandatje gehad. <3 nooit stukken aan gehad. Zit nu op 160.000 en gaat verhuizen naar mijn zusje. Dagelijks heel intensief gebruikt op korte en lange ritten maar dit was echt een door en door betrouwbare auto.

Uit welk jaar komt jouw panda? Ik heb er ook wel es naar gekeken maar twijfel toch nog. Voelt voor mij altijd een beetje als een auto waar alle opa's en oma's in rijden. Net als die Opel agilas. Het oudere model van die Opels dan hé.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:02

Ik had een panda van 2005 met vorige week maar 80.000 op de teller. Afgelopen 5 jaar mee gereden, daarvoor heeft hij meerdere jaren stilgestaan en daarvoor is hij van mijn opa geweest die alleen stukjes van 10 minuten ermee reed.
Gister heb ik hem weggebracht, met pijn in mijn hart. Zo'n fijne auto!
Hij was uit elkaar aan het vallen, er gingen steeds meer dingen aan kapot en de reparatie was duurder dan de auto zelf.
Ik wilde heel graag weer een panda, de nieuwe panda vond ik alleen verschrikkelijk rijden. Geen power in de motor en maakte het geluid van een koffie molen.
Nu voor een Volkswagen up gegaan. Hij rijdt een beetje als mijn oude panda! (Maar dan zuiniger)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:06

MaTuMi schreef:
neile schreef:

Uit welk jaar komt jouw panda? Ik heb er ook wel es naar gekeken maar twijfel toch nog. Voelt voor mij altijd een beetje als een auto waar alle opa's en oma's in rijden. Net als die Opel agilas. Het oudere model van die Opels dan hé.

Maakt toch niet uit als jij het een fijne en mooie auto vindt?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:25

2008. Ik vind hem eigenlijk net best stoer?! Iedereen lacht altijd met de panda's, maar ik vind ze net leuk. Ik vind mijn modelletje wel mooier dan de huidige modellen. Ik heb ze ooit, nog lang voor ik mijn rijbewijs zelfs haalde, een 4x4 versie tegengekomen in Frankrijk. Toen vond ik 'em al geweldig! :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:38

Nielojram schreef:
Ik vind de hoeveelheid eigenaren interessanter dan de hoeveelheid kilometers.

Goeie om te benoemen :j Veel eigenaren is wel een dingetje om op te letten. Op ovi.rdw.nl kan je van de laatste 9 jaar inzien.

Wij hebben eind januari een Suzuki Alto gekocht(bj 2002, het nieuwe model) met iets meer dan 160.000km op de teller. Veel research gedaan over de morot van de Alto en die komt toch wel goed naar voren.

Het is vooral aan te raden om iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft, die kan horen en voelen wat er mis is. :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:50

Het is moeilijk te zeggen, je kan kijken naar kilometers, aantal eigenaren, maar het zegt niet alles ...Mijn super degelijke Suzuki heb ik gekocht met 45.000 van de eerste eigenaar, maar was bij 100.000 echt op. Ik rijd niet netjes en schakel te lomp, daarnaast pleeg ik vrijwel geen onderhoud.
Nu heb ik een Twingo van 20 jaar met 250.000 op de teller en die doet het verbazingwekkend goed (en dat voor een Renault).

Het beste is om gewoon iemand mee te nemen en er nuchter naar te kijken. Veel kilometers kan aangeven dat het ding op het eind is, maar dat een hoge kilometerstand is bereikt zegt natuurlijk ook iets. Golfjes zijn kwalitatief betere wagens dan oude fiats, maar menig golfje is van een 18 jarige met een petje geweest en een panda niet.
Ik ben ooit bij een oude Swift gaan kijken waar de verkoper heel trots de hele geschiedenis van de auto erbij had, met het idee dat het liet zien dat de auto goed was onderhouden...Dat hetzelfde onderdeel 3x was vervangen in 4 jaar is dan niet echt iets handigs :'). kritisch naar de voorgeschiedenis kijken is, indien mogelijk, heel erg handig, net als het apk rapport. Met bepaalde minimale slijtage komt een wagen door de apk en dat wordt dan als het goed is in het rapport vermeld. Het kan goed zijn dat het het jaar erop wel teveel versleten is.

Dus, lekker kijken in de prijsklasse en het type auto, iemand meenemen en heel erg kritisch erna kijken. Er zijn genoeg pareltjes te vinden die spotgoedkoop zijn omdat ze veel kilometers hebben maar echt nog niet op zijn.

Laatste tip: het nadeel van veel kilometers is dat er een moment komt dat de distributieriem vervangen moet worden. 2 ton op de teller kan betekenen dat je binnen een paar maanden daar een hoop geld aan kwijt bent, vandaar dat auto's rond die kilometerstand flink in prijs dalen. Veel Aziatische auto's hebben een distributie ketting die veel langer meegaat, maar 2 ton op de teller schrikt nog steeds af waardoor ze dus vaak onterecht erg goedkoop zijn.