starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:49

Ik ken enkelen die woning in de executieverkoop gekocht hebben. Zij zijn eenverdieners en al zo‘n 10 jaar niet meer tot starter te rekenen maar Randstad is nou eenmaal een ‚luxe paardje‘ waar je als 1-verdiener nooit echt leuk kan kopen.
Zij zitten heel tevreden incl tuintje, maar wel in locaties die ook weer practisch onverkoopbaar zijn (wijken met hoog buitenlander procent).
Dan is dus ook de vraag, hoe stabiel ben je nu en hoe is dat over 10 jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:49

Overigens niet alleen starters lopen hier tegen aan. Ook mensen die ouder zijn en opnieuw op zoek moeten naar woonruimte zonder een bult eigen geld of dik salaris
Ik worstel al ruim drie jaar om ergens een plek te vinden na scheiding. Maar ja wao en allimentatie maakt dat ik overal buiten val

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:51

Voor een hypotheek op basis van vast contract kan je de volgende berekening gebruiken. 1700 *1,08(vakantiegeld) *12 (jaar) *4,5(calculatiegetal voor berekening hypotheek). Dan zou je op een bedrag van ca. 99000 euro uitkomen mits geen schulden geregistreerd. Maakt nog steeds niet voldoende om te kopen, maar is al een positievere uitkomst dan 80.000. Zou komende jaren nog even zoveel mogelijk sparen. Momenteel is niet de markt om te gaan kopen of huren! :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:55

Daarom zei ik ook starters die al 10 jaar geen starter meer zijn :+
Ik kon na 7 jaar na mijn eerste contract ook echt no lang niet kopen :P
( vervolgens heb ik NL verlaten en kan nu ook niet kopen)
Mijn schoonbroer is halverwege de 40 maar de bank vind hem nog steeds starter, idem voor mijn broer die al zeker 10 jaar om zich heen kijkt.
Randstad inclusief tuin of andere wensen is danwel veel geluk, danwel 2 goede verdieners in 1 huishouden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:58

karuna schreef:
Overigens niet alleen starters lopen hier tegen aan. Ook mensen die ouder zijn en opnieuw op zoek moeten naar woonruimte zonder een bult eigen geld of dik salaris
Ik worstel al ruim drie jaar om ergens een plek te vinden na scheiding. Maar ja wao en allimentatie maakt dat ik overal buiten val

Helaas inderdaad de waarheid.. Ik maak dit nu van heel dichtbij mee en het is enorm frustrerend als je zo vast zit. Je kan gewoon echt geen kant op behalve particulier huren tegen de hoofdprijs :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:59

En die woningen zijn hier niet en willen je eigenlijk ook niet als huurder. Want geen zeker hoog inkomen bij een baas. En ik kan geen 800 plus aan huur betalen. Weet dan zeker dat ik met aantal jaren weer moet verhuizen ook nog en weer achteraan kan gaan sluiten in de rij zoekenden. -O-dus zit nu nog in huis van ex die weer elders zit in een huurhuis. Een heel rare situatie

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:06

Het is als starter inderdaad echt een crime op de woningmarkt. Ik heb onlangs een nieuwbouw woning kunnen kopen, dus ik blijf nog even thuis (keuze ging op volgorde van leeftijd en starterstatus en ik kan je vertellen, ik had niet eerste keus!). Bestaande bouw was overigens eigenlijk nog duurder, de betaalbaardere zijn vaak in vervallen staat dus kun je alsnog hoop werk gaan verrichten.
Voor starter ben ik al best oud maar eerder had ik geen vast contract en kon ik dus niks. Huren wilde ik niet, je zet jezelf klem omdat je amper nog kunt sparen, de huurprijzen zijn hoog. Ik blijf het ook beetje bodemloze put principe vinden, je steekt een hoop geld in iets wat nooit van jou wordt.

Dat is ook het enige wat je kan doen als je iets wilt kopen, langer thuis blijven en zoveel mogelijk sparen. Moet zeggen dat ik er ook wel beetje wanhopig van werd, maar gelukkig geen problemen met thuis.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:51

TS: Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik las ergens dat je nu je nog bij je ouders woont en eigenlijk niet echt een moment voor jezelf hebt. Is er op jouw slaapkamer of op de logeerkamer geen mogelijkheid om echt ‘jouw plekje’ te maken? Het gezellig inrichten met een zithoekje, tv eventueel laptop e.d.?
Dan kan je je daar terugtrekken als je daar behoefte aan hebt.

Ik ben nu nog aan het afstuderen (en al eind 20 ;)) en ook langzaam aan het oriënteren om het huis uit te gaan. Nu zal ik dan eerst wel een vaste baan moeten hebben, maar het zal voor mij ook huren worden. Het is helaas niet makkelijk voor starters op de woningmarkt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 19:28

ItsMe2 schreef:
TS: Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik las ergens dat je nu je nog bij je ouders woont en eigenlijk niet echt een moment voor jezelf hebt. Is er op jouw slaapkamer of op de logeerkamer geen mogelijkheid om echt ‘jouw plekje’ te maken? Het gezellig inrichten met een zithoekje, tv eventueel laptop e.d.?
Dan kan je je daar terugtrekken als je daar behoefte aan hebt.

Ik ben nu nog aan het afstuderen (en al eind 20 ;)) en ook langzaam aan het oriënteren om het huis uit te gaan. Nu zal ik dan eerst wel een vaste baan moeten hebben, maar het zal voor mij ook huren worden. Het is helaas niet makkelijk voor starters op de woningmarkt.

Ons huis nu is niet groot genoeg daar voor helaas. Mijn moeder heeft een slaapkamer, mijn vader slaapt op zolder en ik heb de kleine bijkamer. Staat een bed in en een kast maar meer gaat ook niet passen ben ik bang. Ga 's avonds soms wel op bed zitten en heb wel een tv aan de muur dus kan wel wat tv kijken, maar de verbinding op de tussenverdieping is niet zo goed dus blijft vaak hangen, dan ga ik toch maar weer terug naar beneden _O-

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 19:33

Bedankt voor de vele reacties en wat lief dat jullie zo goed mee denken! ben blij om te horen dat ik niet de enige en die hier tegen aan loopt, nouja blij, fijn is het natuurlijk niet, maar ben in ieder geval niet de enige.

Nieuwbouw is inderdaad onbetaalbaar.
Ik denk dat ik voor nu toch bij het plan moet blijven van sparen en thuis blijven wonen en hopen dat ik op den duur iets kan kopen met wat eigen geld.
Toch maak ik mij dan zorgen om het feit dat de huizen prijzen blijven stijgen en daar niet tegen op de sparen valt met mijn loon. En stel de markt stort ooit in dat de rente dan flink omhoog schiet, je weet natuurlijk nooit echt wat er gaat gebeuren, dus de vraag is of er wel een juist moment komt, misschien is het over 2 jaar juist alleen maar moeilijker -O-

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 19:39

Stephanie_M schreef:
Voor een hypotheek op basis van vast contract kan je de volgende berekening gebruiken. 1700 *1,08(vakantiegeld) *12 (jaar) *4,5(calculatiegetal voor berekening hypotheek). Dan zou je op een bedrag van ca. 99000 euro uitkomen mits geen schulden geregistreerd. Maakt nog steeds niet voldoende om te kopen, maar is al een positievere uitkomst dan 80.000. Zou komende jaren nog even zoveel mogelijk sparen. Momenteel is niet de markt om te gaan kopen of huren! :).

Heb gelukkig geen schulden :D Ook nog geen vast contract, maar mijn jaar contract is net recentelijk voor nog een jaar verlengd dus als ze mij willen houden moet ik volgend jaar een vast contract krijgen :j
Maar het is inderdaad nog steeds bij lange na niet voldoende om te kopen. Nouja stel ik krijg voldoende eigen geld bij elkaar, dan bied het wel meer ruimte.
Heb ook verschillende reken sites gebruikt en kwam eigenlijk continu ergens in de 80.000 uit, soms wat meer soms wat minder.

Heb van een collega een nummer van een adviseur gekregen waar hij ook zijn huis bij gekocht heeft, misschien moet ik maar eens contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek, dat is als het goed is nog kosteloos.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:22

Faelynn schreef:
Stephanie_M schreef:

Heb gelukkig geen schulden :D Ook nog geen vast contract, maar mijn jaar contract is net recentelijk voor nog een jaar verlengd dus als ze mij willen houden moet ik volgend jaar een vast contract krijgen :j
Maar het is inderdaad nog steeds bij lange na niet voldoende om te kopen. Nouja stel ik krijg voldoende eigen geld bij elkaar, dan bied het wel meer ruimte.
Heb ook verschillende reken sites gebruikt en kwam eigenlijk continu ergens in de 80.000 uit, soms wat meer soms wat minder.

Heb van een collega een nummer van een adviseur gekregen waar hij ook zijn huis bij gekocht heeft, misschien moet ik maar eens contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek, dat is als het goed is nog kosteloos.

Die adviseurs kan ik je afraden. Ook die moeten verdienen en dus houd je nog minder over.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:30

Ik zou je aanraden een opleiding te gaan volgen waardoor je meer gaat verdienen... Nu woon je nog thuis dus kun je het qua lasten missen.

Ik vind dat je echt heel weinig verdient, zeker als je nu al verwacht bijna niet meer te stijgen in loon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:42

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:46

Overigens zou ik ook pas gaan nadenken over kopen als je echt een vast contract hebt ;)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 20:49

Tiggs schreef:
Ik zou je aanraden een opleiding te gaan volgen waardoor je meer gaat verdienen... Nu woon je nog thuis dus kun je het qua lasten missen.

Ik vind dat je echt heel weinig verdient, zeker als je nu al verwacht bijna niet meer te stijgen in loon.

Mijn ambitie ligt helaas echt niet bij verder studeren, zou ook totaal niet weten wat ik zou moeten studeren dan, er is niks binnen mijn sector waarmee je hoger op komt.
Wat ik wel een dingetje vind is dat ik met het loon dat ik nu heb ook geen enkel pensioen opbouw, wij hebben gewoon geen pensioen regeling op werk, nu kan ik zelf wel een lijfrente of iets dergelijks starten maar dan hou ik nog minder over per maand. Maar dat is weer een ander verhaal, schiet mij ineens te binnen, volgensmij heeft dat ook te maken met de sector waar ik in werk. Hoewel de dierenartsen het wel krijgen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 20:50

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 20:57

moonsparkle schreef:
Overigens zou ik ook pas gaan nadenken over kopen als je echt een vast contract hebt ;)

Zal waarschijnlijk ook pas een hypotheek krijgen als ik een vast contract heb, eerder zullen ze zoiets niet verstrekken verwacht ik.

Maar er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik geen vast contract krijgen denk ik, heb deze baan aangeboden gekregen, heb ook nooit hoeven solliciteren, er werd na een tijdje nog net niet gesmeekt of ik meer uren wou gaan werken :')
Mocht er echt iets op mijn pad komen dan zal ik aan mijn werkgever vragen of ze zo'n soort garantie willen geven dat ik een onbepaald contract krijg als mijn jaarcontract verlopen is, begreep dat dit wel kan

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:06

Faelynn schreef:
Ik sta inderdaad al ingeschreven voor de sociale huurwoningen. Kom alleen nog niet goed aan de bak omdat ze een jaaropgave van het salaris het jaar daar voor willen hebben en toen had ik nog veel minder inkomen gezien ik veel minder werkte.
.

Je hebt niet persé een jaaropgave nodig. Laatste 3 salarisstroken is genoeg. Daarmee kan je zelf je gemiddelde jaarinkomen uitrekenen. Bij de woningbouwvereniging kunnen ze je hier ook mee helpen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:12

In wijk bij duurstede lid worden van een aantal facebook sites. Family market 1 en 2, verkoop 0343 enz.
Hier worden zeer regelmatig apartementen enz van particulieren te huur aangeboden.

Kopen in wijk: minimaal toch rond de 180.000 euro...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 21:16

beatje schreef:
En zeist? https://www.funda.nl/koop/zeist/apparte ... -3/#foto-1 Zie daar nog wel dingen staan die je kan betalen,hoewel ik het veel geld vind voor wat je krijgt.
Ik denk dat thuis wonen en nog doorsparen de wijste oplossing is.

Niet helemaal iets voor mij inderdaad, maar dat heeft ook vooral met de locatie te maken, heb een tijdje rond gereden in zeist voor mijn vorige werk en zeist ligt al jaren continue op zijn gat wat betreft werkzaamheden en de locatie is een hele drukke straat zo goed als in het centrum, nou net wat ik wil vermijden :P
Ga liever voor de kleine omliggende dorpjes :j

Maar wel heel erg bedankt voor het mee denken! Dat is fijn, had deze nog niet gezien

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:19

In de randstad storten de prijzen eigenlijk nooit in. Zelfs als de marktwaarde zakt zullen mensen overbieden. Randstad verliest geen waarde want dat is altijd gewild.
Waarschijnlijk moet je afwegen wat belangrijker is voor je: beetje groen en buiten wonen met veel reistijd of vlak bij alles maar dan zonder groen om je heen.

Wat ons destijds geholpen heeft is kijken bij particuliere huur en dan enkel reageren op huizen die langer dan 2 maanden leeg staan en dan iedere week drammen.
Wij zaten absoluut niet aan de inkomenseis maar uiteindelijk wilde ze het blijkbaar dan toch liever aan ons geven dan leeg laten. Echter spreek je dan wel van heel veel geld voor een woning met enkel glas en geen centrale verwarming.
Van sparen is dan geen sprake meer.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 21:20

Tieme schreef:
In wijk bij duurstede lid worden van een aantal facebook sites. Family market 1 en 2, verkoop 0343 enz.
Hier worden zeer regelmatig apartementen enz van particulieren te huur aangeboden.

Kopen in wijk: minimaal toch rond de 180.000 euro...

Allemaal lid van inderdaad :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 21:40

Sizzle schreef:
In de randstad storten de prijzen eigenlijk nooit in. Zelfs als de marktwaarde zakt zullen mensen overbieden. Randstad verliest geen waarde want dat is altijd gewild.
Waarschijnlijk moet je afwegen wat belangrijker is voor je: beetje groen en buiten wonen met veel reistijd of vlak bij alles maar dan zonder groen om je heen.

Wat ons destijds geholpen heeft is kijken bij particuliere huur en dan enkel reageren op huizen die langer dan 2 maanden leeg staan en dan iedere week drammen.
Wij zaten absoluut niet aan de inkomenseis maar uiteindelijk wilde ze het blijkbaar dan toch liever aan ons geven dan leeg laten. Echter spreek je dan wel van heel veel geld voor een woning met enkel glas en geen centrale verwarming.
Van sparen is dan geen sprake meer.

Ik ben ook bang dat het uiteindelijk kiezen word. Voor nu nog geen haast gelukkig.
Probleem van veel reistijd is niet eens zo zeer de hoeveelheid reistijd (al heb ik die liever niet natuurlijk), maar vooral de hoge kosten die het met zich mee brengt, werkgever vergoed maar echt een minimaal bedrag en aantal kilometers per dag, geloof dat het 20km per dag, 0,19 cent per km maximaal is, als je verder weg gaat wonen moet je de rest dus zelf betalen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:00

Je moet bij appartementen ook altijd goed opletten hoe hoog de servicekosten zijn. Dat zijn soms echt heel hoge bedragen.