Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:Overigens niet alleen starters lopen hier tegen aan. Ook mensen die ouder zijn en opnieuw op zoek moeten naar woonruimte zonder een bult eigen geld of dik salaris
Ik worstel al ruim drie jaar om ergens een plek te vinden na scheiding. Maar ja wao en allimentatie maakt dat ik overal buiten val
ItsMe2 schreef:TS: Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik las ergens dat je nu je nog bij je ouders woont en eigenlijk niet echt een moment voor jezelf hebt. Is er op jouw slaapkamer of op de logeerkamer geen mogelijkheid om echt ‘jouw plekje’ te maken? Het gezellig inrichten met een zithoekje, tv eventueel laptop e.d.?
Dan kan je je daar terugtrekken als je daar behoefte aan hebt.
Ik ben nu nog aan het afstuderen (en al eind 20) en ook langzaam aan het oriënteren om het huis uit te gaan. Nu zal ik dan eerst wel een vaste baan moeten hebben, maar het zal voor mij ook huren worden. Het is helaas niet makkelijk voor starters op de woningmarkt.
Stephanie_M schreef:Voor een hypotheek op basis van vast contract kan je de volgende berekening gebruiken. 1700 *1,08(vakantiegeld) *12 (jaar) *4,5(calculatiegetal voor berekening hypotheek). Dan zou je op een bedrag van ca. 99000 euro uitkomen mits geen schulden geregistreerd. Maakt nog steeds niet voldoende om te kopen, maar is al een positievere uitkomst dan 80.000. Zou komende jaren nog even zoveel mogelijk sparen. Momenteel is niet de markt om te gaan kopen of huren!.
Faelynn schreef:Stephanie_M schreef:Voor een hypotheek op basis van vast contract kan je de volgende berekening gebruiken. 1700 *1,08(vakantiegeld) *12 (jaar) *4,5(calculatiegetal voor berekening hypotheek). Dan zou je op een bedrag van ca. 99000 euro uitkomen mits geen schulden geregistreerd. Maakt nog steeds niet voldoende om te kopen, maar is al een positievere uitkomst dan 80.000. Zou komende jaren nog even zoveel mogelijk sparen. Momenteel is niet de markt om te gaan kopen of huren!.
Heb gelukkig geen schuldenOok nog geen vast contract, maar mijn jaar contract is net recentelijk voor nog een jaar verlengd dus als ze mij willen houden moet ik volgend jaar een vast contract krijgen
![]()
Maar het is inderdaad nog steeds bij lange na niet voldoende om te kopen. Nouja stel ik krijg voldoende eigen geld bij elkaar, dan bied het wel meer ruimte.
Heb ook verschillende reken sites gebruikt en kwam eigenlijk continu ergens in de 80.000 uit, soms wat meer soms wat minder.
Heb van een collega een nummer van een adviseur gekregen waar hij ook zijn huis bij gekocht heeft, misschien moet ik maar eens contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek, dat is als het goed is nog kosteloos.
Tiggs schreef:Ik zou je aanraden een opleiding te gaan volgen waardoor je meer gaat verdienen... Nu woon je nog thuis dus kun je het qua lasten missen.
Ik vind dat je echt heel weinig verdient, zeker als je nu al verwacht bijna niet meer te stijgen in loon.
Cayenne schreef:TS, heb je je al aangemeld in dit topic? Daar komen ook goede tips voorbij: [HTT] [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III
moonsparkle schreef:Overigens zou ik ook pas gaan nadenken over kopen als je echt een vast contract hebt
Faelynn schreef:Ik sta inderdaad al ingeschreven voor de sociale huurwoningen. Kom alleen nog niet goed aan de bak omdat ze een jaaropgave van het salaris het jaar daar voor willen hebben en toen had ik nog veel minder inkomen gezien ik veel minder werkte.
.
beatje schreef:En zeist? https://www.funda.nl/koop/zeist/apparte ... -3/#foto-1 Zie daar nog wel dingen staan die je kan betalen,hoewel ik het veel geld vind voor wat je krijgt.
Ik denk dat thuis wonen en nog doorsparen de wijste oplossing is.
Sizzle schreef:In de randstad storten de prijzen eigenlijk nooit in. Zelfs als de marktwaarde zakt zullen mensen overbieden. Randstad verliest geen waarde want dat is altijd gewild.
Waarschijnlijk moet je afwegen wat belangrijker is voor je: beetje groen en buiten wonen met veel reistijd of vlak bij alles maar dan zonder groen om je heen.
Wat ons destijds geholpen heeft is kijken bij particuliere huur en dan enkel reageren op huizen die langer dan 2 maanden leeg staan en dan iedere week drammen.
Wij zaten absoluut niet aan de inkomenseis maar uiteindelijk wilde ze het blijkbaar dan toch liever aan ons geven dan leeg laten. Echter spreek je dan wel van heel veel geld voor een woning met enkel glas en geen centrale verwarming.
Van sparen is dan geen sprake meer.