Private lease interessant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:16

sanso schreef:
Is private lease nu echt zo interessant als het lijkt?
Na aanleiding van een collega heb ik daarnet even zitten googlen.
Je hebt al voor zo’n €200 p/m een nieuwe leuke auto. 36 maanden looptijd, €300 eigen risico maar de rest alles all-in (exclusief benzine).

Ik rijdt momenteel een auto die alleen met belasting en verzekering al duurder is dan die €200, laat staan als er iets kapot is. Onze tweede auto idemdito.
Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en jullie ervaringen zijn!

met private lease is wel interessant. Maar als je huis wilt gaan kopen krijg je geen hypotheek maar daar hoor je niks over.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:25

Dat is echt onzin, pompadour. Je hebt een gedeeltelijke BKR-registratie voor het bedrag waar je voor least. Dat houdt in dat de hypotheekverstrekker deze vaste last meeneemt in het berekenen van je hypotheek. De kans bestaat dat je daardoor een minder grote hypotheek krijgt. Is de lease beëindigd, dan is de BKR-registratie ook weg.

Leasen doe je voor gemiddeld 4 jaar. Hoe vaak koop je een huis....?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:31

Anne. schreef:
Dat is echt onzin, pompadour. Je hebt een gedeeltelijke BKR-registratie voor het bedrag waar je voor least. Dat houdt in dat de hypotheekverstrekker deze vaste last meeneemt in het berekenen van je hypotheek. De kans bestaat dat je daardoor een minder grote hypotheek krijgt.

Maargoed, leasen doe je voor gemiddeld 4 jaar? Hoe vaak koop je een huis....?

Toch is het zo.

een lease wagen is een lening.
als je huis wilt kopen is dat voor bepaald bedrag en de banken rekenen de wagen mee ,

Er is een progamma geweest waar ze heel snel een huis moeten verkopen. En in 1 van de afleveringen kwam dat voor , Dat ze hun huis wilden verkopen en wilde verhuizen naar een andere plaats en ze wilde daar een flatje kopen. Dat kon dus niet . De vriend had ook een prive lease wagen.

robert45

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:38

Even een stukje gekopieerd van de Hypotheker.nl

Je bent een private leasecontract aangegaan met een looptijd van 48 maanden. Maandelijks betaal je € 340. De totale kosten komen daarmee uit op € 16.320 (48 x € 340). De OA codering die bij het BKR voor deze private lease geregistreerd wordt bedraagt 65% van de totale kosten, oftewel € 10.608 (65% van € 16.320).

De geldverstrekker neemt 2 procent van dit totaalbedrag mee als maandelijkse financiële verplichting; dit komt neer op € 212 per maand (2% van €10.608). Dit zorgt ervoor dat je (volgens de huidige leenregels, bij een toetsrente van 1,75% en een hypotheek van 30 jaar), bijna € 60.000 minder mag lenen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:17

robert45 schreef:

Je bent een private leasecontract aangegaan met een looptijd van 48 maanden. Maandelijks betaal je € 340. De totale kosten komen daarmee uit op € 16.320 (48 x € 340). De OA codering die bij het BKR voor deze private lease geregistreerd wordt bedraagt 65% van de totale kosten, oftewel € 10.608 (65% van € 16.320).

De geldverstrekker neemt 2 procent van dit totaalbedrag mee als maandelijkse financiële verplichting; dit komt neer op € 212 per maand (2% van €10.608). Dit zorgt ervoor dat je (volgens de huidige leenregels, bij een toetsrente van 1,75% en een hypotheek van 30 jaar), bijna € 60.000 minder mag lenen.

klopt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:18

robert45 schreef:

Thnx Robert _/-\o_ Een hoop mensen begrijpen dit echt niet.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:21

klopt, dat is het geniepige van private lease zoiets word je niet verteld .

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 02:26

Mij werd dat als eerste verteld! Ze adviseerden evt eerst een huis te kopen en dan te leasen. Nu hebben wij al jaren een koophuis, wij hoefden daar dus geen rekening mee te houden.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 06:37

Nogmaals; wij hebben een huis met hypotheek en gaan niet verhuizen.
Mocht het toch moeten dan heb ik een flexibel contract getekend voor meerprijs dat je na een jaar al kan beïndigen, met opzegtermijn van 2 maanden.. ik maak mij niet druk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:19

Spannend hoor! Wanneer verwacht je m?? :D

Ik zag ook een leuke deal met een peugotje :j

Bij welke maatschappijen hebben de mensen met een pl auto geleased, en waarom daar? Waar heb je je keuze op gebaseerd zeg maar...?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:52

Ik lease via de consumentenbond (collectief) een kia picanto, luxe uitvoering, obv 25.000km, 6 jaar (na een jaar opzegbaar zonder opgaaf van reden) voor 283euro. Wat betreft bkr registratie logisch dat het meegenomen wordt in je hypotheek, zijn toch maandelijks vaste kosten. Voorlopig ideale oplossing en geen onverwachte kosten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:55

Anne. schreef:
Ik heb een private lease auto, maar voor het geld hoef je het niet te doen hoor. Het is gewoon niet goedkoop.
Het is wél leuk.. want je hebt geen onverwachte onderhoudskosten, je rijdt een splinternieuwe auto en je weet 100% waar je aan toe bent. Het is onwijs comfortabel. :j

Ik heb altijd kleine autotjes gehad waar áltijd iets mee was. Dan waren het altijd maar kleine dingetjes, maar áltijd als hij naar de garage ging kon ik weer makkelijk €200 meer betalen dan ik had gehoopt/verwacht. Ik was daar zó klaar mee.. en tegelijk zag ik mijn vriend een tweedehands kopen waar vrijwel alles mee mis was wat er mis kon zijn.. dus ik wilde graag zekerheid. En dat heb ik nu :j

Dit is precies waarom ik nu ook een lease auto heb.
Zekerheid dat ik geen reparatie kosten heb van dat onderhoud. Altijd pech gehad zelfs met een vrij nieuwe auto van 6 jaar oud waar ik echt niet raar mee gedaan heb qua rijden en gebrek aan onderhoud kon het ook niet zijn. Ik ging elk half jaar naar de garage voor kleine / grote beurt afwisselend en toch altijd pech... veel kosten.

Nu rust wat dat betreft, echt heerlijk :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 07:57

Cer schreef:
Spannend hoor! Wanneer verwacht je m?? :D

Ik zag ook een leuke deal met een peugotje :j

Bij welke maatschappijen hebben de mensen met een pl auto geleased, en waarom daar? Waar heb je je keuze op gebaseerd zeg maar...?

Alle documenten moeten eerst goedgekeurd worden (1-2 dagen) en dan is het geloof ik 3 weken wachten :j
Ik heb volgens mij zo’n beetje alle sites wel gehad maar deze had de beste deal qua looptijd, km’s en luxe (meer opties) op de auto. Ook zijn ze flexibel in mijn ogen (tussentijds km’s aanpassen enzo) en ik vondt het een hele leuke auto (voor de beste prijs)!
Je mag wel PB en voor de maatschappij hoor, een hele bekende. Maar ik weet niet of ik dat zomaar mag posten hier :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:05

Ik ben ook geïnteresseerd in Lease, maar inderdaad eerst een koophuis. Wel leuk om de ervaringen etc. even te volgen. Ik heb op dit moment een Renault Twingo van 2011. Dus die kan hopelijk nog wat jaartjes mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:07

Eigenlijk zouden ze dan ook moeten kijken wat een paard per maand kost... want over het algemeen nemen mensen daar ook niet snel afstand van als de nood hoog is :')

Ik kan beter een auto private leasen dan hier in de randstad een paard stallen qua kosten.
Als ik mn hypotheek omgezet heb, kan ik eens kijken wat er pm 'overblijft' voor een private lease, want ook ik heb veel pech met tweedehandsjes..

Citaat:
Punt wat ik hier lees is dat jullie om welke reden dan ook alles uitbesteden. Ik doe het zelf en dan zie je wat onderdelen daadwerkelijk kosten.

En deze uitspraak snap ik niet... :?
Ja als je zelf kan klussen is een oud barrel kopen goedkoper. Maar niet iedereen is zo handig..
Mijn Pixo is uit 2012, geen moeilijke mechaniek, hydrauliek of electra.. en toch staat ie steeds bij de garage.. (als ie niet midden in de polder staakt)
Een lease auto waarbij je kan zeggen "hij is stuk, maak m maar en ik wil nu graag ook rijden dus een lener" en dan instappen en wegrijden is ook best wat waard..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 09:19

Ik heb 3 jaar een opel corsa hatchback uit 2000 gehad, ding heeft mij 4 keer de aanschafwaarde aan reparaties gekost (zo’n 4K...) nog €450 voor gekregen uiteindelijk..
De auto daarvoor was op een bepaald moment zo kapot dat die niet meer te maken viel.
Huidige auto heeft een nieuwe homokineet gekregen en nieuwe banden, april weer APK..

Dalijk geen zorgen meer daarover.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:55

Amyy_ schreef:
Op het moment ben ik ook aan het overwegen om over te stappen naar private lease. Steeds heb ik net een beetje spaargeld opgebouwd, gaat mijn oude barrel weer stuk, waardoor ik van dat beetje opgebouwde spaargeld een nieuw oud barrel moet kopen.

Vervolgens ben ik dan minimaal 3 tot 5 maanden bezig met de 'schade' op mijn bankrekening te herstellen, kan ik een paar maandjes zorgeloos rijden en weer wat spaargeld opbouwen.

Dan komt die enge APK weer, en keurt mijn nieuwe oude barrel af, waardoor ik opnieuw een niet oud barrel moet kopen.

Er komt steeds geen einde aan dit cirkeltje. En nu zit ik met een auto waarbij de binnenspiegel er opnieuw afgevallen is, nadat deze 2 maanden geleden gemaakt is, een lamme ruitenwisser en vage geluiden die ik voor mijn eigen rust negeer...

Vind het maar een lastig verhaal... Die auto's

Dit is zó herkenbaar! Hierom overweeg ik ook private lease, ik heb voor mijn huidige tweedehands al zo veel kosten gemaakt dat mijn spaartegoeden in de buurt van Nibud-afgekeurd komen. En ik wil echt een potje voor de paarden houden. Ik rij nu een zware diesel om de trailer te kunnen trekken, die luxe gaat dan drie jaar van de baan, maar het idee dat ik voor het geld wat ik nu aan wegenbelasting en verzekering betaal een koekblik kan rijden voor naar m’n werk en alle onderhoudskosten eens even richting spaarrekening kan dirigeren trekt enorm.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:50

Ik heb een private lease. ben er zo blij mee!
Heb hiervoor een autootje gehad, wat een drama. Bijna 3000,- aan onderhoud gehad in 1,5 jaar. Was het zo zat. Ben toen voor private lease gegaan. Nu een Kia picanto met 15k per jaar, voor 3 jaar. incl wegenbelasting, verzekering, onderhoud, winterbanden betaal ik zo'n 280 per maand. Mag in oktober weer voor een nieuwe dus ben rustig aan het rondzoeken voor een nieuwe private lease. Bevalt me prima zo!

Ik had nav de reparaties van de oude auto niet voldoende geld meer om een nieuwe, degelijke waggel te kopen. Afgewogen, een tweedehands met financiering betaalde ik ongeveer hetzelfde voor, maar dan moest ik ook wegenbelasting, verzekering, onderhoud, apk's, winterbanden etc zelf betalen. Was ik toch huiverig voor geworden.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:52

pompadour schreef:
Anne. schreef:
Dat is echt onzin, pompadour. Je hebt een gedeeltelijke BKR-registratie voor het bedrag waar je voor least. Dat houdt in dat de hypotheekverstrekker deze vaste last meeneemt in het berekenen van je hypotheek. De kans bestaat dat je daardoor een minder grote hypotheek krijgt.

Maargoed, leasen doe je voor gemiddeld 4 jaar? Hoe vaak koop je een huis....?

Toch is het zo.

een lease wagen is een lening.
als je huis wilt kopen is dat voor bepaald bedrag en de banken rekenen de wagen mee ,

Er is een progamma geweest waar ze heel snel een huis moeten verkopen. En in 1 van de afleveringen kwam dat voor , Dat ze hun huis wilden verkopen en wilde verhuizen naar een andere plaats en ze wilde daar een flatje kopen. Dat kon dus niet . De vriend had ook een prive lease wagen.

Onzin, dan zal je wellicht van alles lease en lenen wat niet naar je budget is.

Wij hebben een auto op lease gehad, vrachtwagen en geen 1 aanmerking bij de hypotheek aanvraag en dat gaat wel om iets meer dan een paar duizend euro.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:55

Hier ook een private lease, wil ook niks anders meer voor de volgende keren.

Het is zorgeloos rijden, mocht je iets voelen/zien aan je auto, dan bel je de garage en dan ga je er naar toe en je hoeft niks te betalen, want onderhoud zit in de lease prijs.

Verder hebben wij een gloednieuwe auto (inmiddels wel al een jaar), met alle opties die wij wilden hebben.
Wij hadden niet even een € 40.000 liggen voor die auto, zoals wij deze wilden, dus dit was voor ons een ideale oplossing.

Wij betalen één bedrag per maand, en verder alleen benzine.
Over een paar jaar ruilen we hem in en nemen we een nieuwe mee :)

Oh, en overigens geen last gehad over BKR registraties oid.
We hadden de hypotheek al en zijn voorlopig ook niet van plan te verhuizen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:56

Private lease is interessant als je weinig km's maakt.
Die prijzen van 200/300 euro zijn met zeer weinig km's.
Maar niks op aan te merken als je dat doet. Lease maatschappijen zijn er gek op, want de jong gebruikte auto's kunnen ze erna ook nog zeer goed verkopen.

Wij zijn van private lease overgestapt naar financial lease, we maken minimaal 70 duizend km per jaar en er zit op een gegeven moment een omslag punt in.

Nu doen we de auto financial lease, los je hem in 3 jaar af en kopen we een nieuwe. Dit is echter wel zakelijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:57

mvdbijl schreef:
Maar niks op aan te merken als je dat doet. Lease maatschappijen zijn er gek op, want de jong gebruikte auto's kunnen ze erna ook nog zeer goed verkopen.

Wij zijn van private lease overgestapt naar financial lease, we maken minimaal 70 duizend km per jaar en er zit op een gegeven moment een omslag punt in.

Nu doen we de auto financial lease, los je hem in 3 jaar af en kopen we een nieuwe. Dit is echter wel zakelijk.

Dat is niet waar. Ik betaal 280 en heb 15k aankm. In het begin heb ik hem op 20k staan, betaalde ik net 300,-.

Zie nu pas de opmerking 70 k staan, dan is het niet interessant nee, maar dat is ook wel extreem veel. Maar 20k aan km's vind ik niet weinig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:59

Als je 70K km per jaar maakt dan is 15K km heel weinig en 20 ook :D

Ik betaal 190 voor 15K, Seat Mii met alle opties.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:01

Celiien schreef:
mvdbijl schreef:

Dat is niet waar. Ik betaal 280 en heb 15k aankm. In het begin heb ik hem op 20k staan, betaalde ik net 300,-.

Zie nu pas de opmerking 70 k staan, dan is het niet interessant nee, maar dat is ook wel extreem veel. Maar 20k aan km's vind ik niet weinig.

Ja dat noem ik zeer weinig km's, wij maken minimaal 70 duizend km per jaar, dan zijn het niet meer zulke vriendelijke bedragen.

Tevens wil ik geen aygo, wij leasde een auris met 20k per jaar die zat toch echt op ruim 6 honderd euro per maand op basis van 5 jaar. uiteindelijk heeft ie hier ene half jaar voor de deur gestaan.

Hij zat aan de km's en alvast een andere auto kopen en rijden was echt voordeliger dan over de km's met de auris gaan.

Je moet natuurlijk goed kijken naar je km's, type auto en afspraken.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 11:02

Woww 70 duizend per jaar := :wow:
Dan is het zeeeker niet interessant nee..
ik heb nu een bundel van 12K per jaar, kan hem per kwartaal verhogen of verlagen.