Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:54

Hij gaat 's nachts op 18/18,5 en daar blijft ie op als ik 's ochtends opsta, ga toch werken dus hoeft niet warmer. Maar als ik thuis kom gaat ie op 21/21,5.

Als ik het huishouden ga doen gaat ie terug naar 19 omdat ik het daar warm van krijg en zodra ik het weer kouder ga krijgen gaat ie weer naar 21.

Heb ook wel een dekentje nog over mij heen. := Ben een koukleum.

Ik lees 15 graden... :brr: Dat je daarin kan leven...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:59

18 graden. Maar als we er definitief wonen waarschijnlijk 20 graden. Ik heb het graag lekker warm :brr:

Woon momenteel in een woning zonder verwarming en dat is KOUD :brr: denk zo'n 12 graden binnen (nawarmte van het weekend, toen stond de houtkachel aan). Heb ook echt veel kleding aan: shirt, dik vest, ochtendjas, broek, fleecedeken rond de benen, thermosokken, dikke wollen sokken, dikke sloffen. En nog heb ik het fris. Gelukkig bijna gedaan!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:02

Jeetje wat hebben veel mensen de verwarming hoog staan! Dat moet wel een hoge rekening geven (en veel milieubelasting) Overdag en thuis 18 en 's nachts en niet thuis op 15, voor we vloerverwarming hadden zette ik hem helemaal uit. Alleen als ik me ziek voel of heel moe ben gaat ie iets hoger.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:06

Uit. Sinds we hier wonen is hij welgeteld een keer aan geweest, toen stond de wind verkeerd en was het hierbinnen nog geen 17 graden. Dat werd me te gek, ik zat gewoon te rillen.
Verder zakt het hier eigenlijk nooit onder de 20 binnen. Als ik aan het eind van de avond een beetje moe word en het koud krijg kruip ik wel onder een dekentje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:06

josien_m_ schreef:
Jeetje wat hebben veel mensen de verwarming hoog staan! Dat moet wel een hoge rekening geven (en veel milieubelasting).

Valt reuze mee hoor. Wij verbruiken wat een gemiddeld huishouden verbruikt.

In mijn vorige woning, een flat, stond de verwarming alleen in het weekend aan. De buren stookten netjes voor mij, was nooit kouder dan 17 graden in huis.

orkaan

Re: Hoe hoog /laag staat jullie verwarming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:10

20 graden

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:20

Oud huis uit de jaren 30. Isolatie kan beter, hebben van die soort chippies onder de vloer (maar voor ons gevoel helpt het niet), vader heeft voorkant beter geïsoleerd en in de zomer krijgen we betere ramen want deze zitten er al 30 jaar in en we hebben een serre waar ook kou vandaan komt en wonen aan een steeg.

Overdag 20.5 en in de avond 22. In de nacht geloof ik 17?

Paar jaar geleden hadden we een andere cv (dacht ik) en hadden we de temperatuur op 21 maar nu met de nieuwe vonden we 21 net te koud. Moeder en ik zijn wel koukleumen en lig nu ook alsnog met een dekentje.

Als er iemand bij ons gaat douchen gaat de kachel ook automatisch zachter. Dat is wel minder want dan kan het ineens echt koud worden en als diegene klaar is wordt het weer warm gestookt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:21

Als we weg zijn 16,5 als we thuis zijn 20.
Tenzij een van ons ziek is, dan kan die wat warmer haha.

Wonen boven de bakker (nog een verdieping er tussen) en dat merk je soms wel.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:24

Wij hebben thuis gewoon zo'n verwarming die op 1 t/m 5 kan. Geen idee hoe warm het hier is, maar meestal staat hij op 2 :')
Bij mijn vriend staat die s'nachts op 15 en als ik er ben overdag op 20 (of soms zelfs 21), als ik er niet ben zal hij wel lager staan, ik heb het altijd koud haha.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:26

josien_m_ schreef:
Jeetje wat hebben veel mensen de verwarming hoog staan! Dat moet wel een hoge rekening geven (en veel milieubelasting) Overdag en thuis 18 en 's nachts en niet thuis op 15, voor we vloerverwarming hadden zette ik hem helemaal uit. Alleen als ik me ziek voel of heel moe ben gaat ie iets hoger.

Ik sta meestal vroeg op, ochtendmens dus. Als ik s avonds op de bank zit, wil ik het niet koud hebben vanwege moeheid. Als ik mijn gasverbruik vergelijk met anderen, zit ik erg laag. Huis (ca. 600 m3) is supergoed geïsoleerd en hier wordt niet belachelijk veel (lees elke ochtend en avond) gedoucht.

Voor de electra liggen er zonnepanelen, hierdoor betaal ik een maximaal maandbedrag voor energie van 100 euro.

Wat milieubelasting betreft: zolang jan en alleman meerdere keren per jaar naar verweggistan vliegen, voel ik me niet bezwaard om mijn cv op standje comfort te zetten.
Laatst bijgewerkt door frankiej op 15-01-19 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:29

josien_m_ schreef:

Met 18 graden is het hier echt enorm kil binnen. Hier staat hij 's nachts op 17 gr en overdag op 20 gr. Volgens mij is dat toch wel gemiddeld hoor.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:33

S nachts op 18, anders wordt t echt 15 graden in huis. Als we weg zijn op 15. Als we thuis zijn en bezig zijn op 20.5 en s avonds als we op de bank zitten op 21.5.

Ik kwam er van het weekend achter dat we ondanks dubbele tochtstoppers onder bijna iedere deur (1 kan niet) nog steeds last hebben van tocht (ik zag het hoeslaken gewoon bewegen van de tocht!). Laatste optie die ik nog zie voor er nieuwe ramen en kozijnen in moeten is dikke gordijnen voor de ramen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:38

Ik woon half vrijstaand in een hoekhuis. Als ik niet thuis ben en in de nacht staat hij op 17 graden. Ik werk fulltime en ben meestal pas rond acht uur thuis in de avond, dan gaat hij op 19 graden. In het weekend/vrije dagen/vakantie laat ik hem overdag ook wel eens op 18 graden staan als ik thuis ben en bv. Huishouden doe of alleen voor een snelle boodschap weg ben. Volgende winter hoop ik op elektriciteit te gaan stoken volledig (heb zonnepanelen). Ben erg benieuwd hoe dit zal bevallen!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:41

Standaard op 21 graden. Heb vloerverwarming dus duurt mega lang voor het warm is en mega lang voor het weer afgekoeld is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:47

s'nachts gaat de thermostaat naar 15. Overdag en s'avonds staat die op 20, behalve de uren dat we weg zijn; dan staat die op 18. Maar dat is sowieso nooit langer dan 3 uur achter elkaar (ik werk parttime, vriend werkt fulltime), omdat ik zelf wel veel thuis ben overdag, omdat we ook nog een hond hebben.
Als het echt flink vriest, gaat overigens de thermostaat lager s'nachts (naar 10) omdat anders alsnog de hele nacht de verwarming aan staat.....bij flink vorst zakt de temperatuur in huis in de loop van de nacht toch nog naar 14 graden. Dan zou die dus aanslaan met thermostaat op 15, dus vandaar op 10 graden als het echt stevig vriest s 'nachts.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:51

Wij hebben de CV maar zelden aan, we gebruiken bijna altijd de houtkachel. We hebben een redelijk nieuw en goed geisoleerd huis.
Als de temperaturen zijn zoals nu, dan steek ik ergens in de middag de houtkachel aan. Die blijven we stoken tot een uur of negen 's avond (meestal rond de 21 graden) en dan geeft ie nog lang genoeg warmte af om het comfortabel te houden.
Wanneer ik 's ochtends beneden kom dan is het meestal rond de 19 graden. Soms zakt dat nog iets terug en zodra ie rond de 18 graden komt dan merk ik dat ik het fris krijg en dan gaat de kachel weer aan.

Als het serieus gaat vriezen dan doen we de CV ook wel (erbij) aan, maar tot nog toe was dat nog niet nodig.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:53

's avonds en 's nachts gaat ie op 17.5/18, ligt eraan wie hem naar beneden zet en overdag 19.5 of 20. Soms 21 als het echt koud is.
En vanaf eind van de middag gaat de houtkachel aan en de CV naar beneden, dan is het in de woonkamer zo 25 graden :+

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:56

Onze thermostaat hangt aan de andere kant van de woonkamer en die staat dan op ongeveer 21 graden, maar in de buurt van de kachel word je bij ons ook bijna gegrild. Heerlijk :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:59

Snachts of als we weg zijn op 16, als we thuis zijn op 18. We hebben een oud vissershuisje vlak aan het strand, maar de isolatie is meer dan prima want met de verwarming op 18 is het goed warm in huis! :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:00

Bij ons op 19 overdag, 20 in de avond en nacht 15.. Oh en alleen op 19 als we thuis zijn. Ons huis verliest de warmte snel, dus kosten lopen erg op als je altijd hoge temp wil. Ondanks alle isolatie die we er aan hebben gedaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:00

@ Froukje: och ja, dat herinner ik nog wel van vroeger ja. Toen mijn ouders een houtkachel hadden; s'avonds bloedheet in huis, want de temp vloog zo naar de 25 + in de woonkamer.
Zat je gewoon in een t shirt in huis...om een dikke trui aan te trekken als je naar het toilet moest, want daar was geen verwarming en stonden de ijsbloemen op het raampje :brr:
Verschrikkelijk vond ik het.

Lukte ze ook nooit om de kachel de hele nacht wat door te laten smeulen, dus s'ochtends was het stervenskoud in huis en duurde wel een uur voor het aangenaam werd in huis. Tegen die tijd zat ik al op de fiets naar school........heb er een behoorlijke afkeer van gekregen, van houtkachels daardoor.
Ben dan ook superblij met de cv <3 ....en de dubbele beglazing en spouwmuurisolatie (want dat ontbrak ook in het vroegere ouderlijk huis, vandaar ook de flinke ijsbloemen altijd; kon soms de halve winter niet uit mn slaapkamerraam kijken)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-01-19 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:02

Als ik thuis ben op 21 en als ik weg ben of 's nachts op 19,5.
Wel goed geïsoleerd dus lage stookkosten.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:03

De enige radiator die aan staat (op 3) is in de badkamer. Verder overal uit. We hebben stadsverwarming en ook geen thermostaat gek genoeg dus hoeveel graden het binnen is geen idee. Ik ben best wel een koukleum maar dit is zo’n ontzettend warm huis. Vaak zet ik dan nog de balkon deur open... van de week had ik t wel fris maar lig eigenlijk altijd onder een plaid.

*wonen in een appartementencomplex met ouderen, die stoken voor ons heb ik het idee

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:08

xxCYNNxx schreef:
@ Froukje: och ja, dat herinner ik nog wel van vroeger ja. Toen mijn ouders een houtkachel hadden; s'avonds bloedheet in huis, want de temp vloog zo naar de 25 + in de woonkamer.
Zat je gewoon in een t shirt in huis...om een dikke trui aan te trekken als je naar het toilet moest, want daar was geen verwarming en stonden de ijsbloemen op het raampje :brr:
Verschrikkelijk vond ik het.

Lukte ze ook nooit om de kachel de hele nacht wat door te laten smeulen, dus s'ochtends was het stervenskoud in huis en duurde wel een uur voor het aangenaam werd in huis. Tegen die tijd zat ik al op de fiets naar school........heb er een behoorlijke afkeer van gekregen, van houtkachels daardoor.
Ben dan ook superblij met de cv <3 ....en de dubbele beglazing en spouwmuurisolatie (want dat ontbrak ook in het vroegere ouderlijk huis, vandaar ook de flinke ijsbloemen altijd; kon soms de halve winter niet uit mn slaapkamerraam kijken)

Daarom blijft de CV hier ook lekker op 18 graden staan, zodat de rest van het huis ook nog een soort van aangenaam is. Verkleumen in eigen huis vertikken we.

Doorsmeulen gaat hier eigenlijk best prima. Tijdens echt koude winters houden we de houtkachel wel eens een week 24/7 aan. Zo veel fijner dan CV!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:11

Ergens tussen de 16,5 en 19,5. Meestal rond de 17,5/18. Maar het is nieuwbouw en met vloerverwarming als hoofdwarmte en een warmteterugwininstallatie blijft het bijna altijd zo'n 18 graden, ook als ik hem met dit weer s nachts terugzet op 16 en een raam op een kier heb.
Als ik het koud heb pak ik meestal eerst een dekentje of ik kruip tegen mn vriend. Veel warmer dan 19 willen we het ook niet hebben want anders koelt het s nachts niet af en mijn vriend heeft het nog sneller warm dan ik..