Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:21

Ik wissel als de temperatuur een aantal dagen achter elkaar 's ochtends onder de 7 graden is geweest, en vaak besluit ik dan net een dag te laat de banden eronder te leggen ^)

Ik woon aan een privé weg, gravel. Er wordt niet gestrooid en zeer weinig over gereden. Dus als ik dan 's ochtends met mooi weer weg ga en 's avonds met sneeuw terugkom glibber ik op mijn zomerbandjes die weg over. Thuis wissel ik dan natuurlijk meteen, en het verschil is groot! Zelfde auto, zelfde rijstijl, zelfde weg, maar een stuk meer grip.
Ik moet een bocht door die op een heuveltje ligt, en die is altijd spekglad omdat juist daar mensen overheen lopen. Op zomerbanden voel je de auto daar glijden, met winterbanden ga ik moeiteloos de bocht om.

En ik merk ook weinig verschil tussen zomer en winterbanden op een goed gestrooid wegdek, maar als je in een sneeuwbui terecht komt rij je lekkerder op winterbanden.

Ik koop altijd kwaliteitsbanden die onafhankelijk getest zijn, voor mijn eigen veiligheid en die van mijn medeweggebruikers! En als je investeert in 2 setjes banden op velgen en een krik, heb je de bandjes zo verwisseld.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:30

MerelV schreef:
Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor zomer en winterbanden. Merk zeker verschil. Heb nog even getwijfeld over all season, maar de garage zei dat met mijn aantal km (ook ongeveer 750 per week), je banden dan zo hard slijten dat je ongeveer ieder jaar een nieuwe set zou moeten. Met 2 sets banden hoef je ze dus minder vaak te vervangen.

Zo doe ik het ook. Nu woon ik in Luxemburg en is t hier ook verplicht, gelukkig. Maar de hoeveelheid toeristen die hier soms in de winter vast zitten,omdat ze met zomerbanden etc rondrijden zijn elk jaar niet op 2 handen te tellen.
Plus dat je bij t veroorzaken of hebben van n ongeluk dus niet verzekerd bent....

Edit: t moeten echt winterbanden zijn; met het sneeuwteken er op.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:43

In jou geval zou ik wel gaan voor winterbanden, maar zelf heb ik ze niet. Merk wel dat de meeste mensen dit wel hebben en ik misschien wel één van de weinigen ben die het niet heeft. Zelf rij ik ongeveer zo'n 1000/1200 km in de maand, maar tot nu toe gaat het altijd prima (en ja eens moet het fout gaan).
Er wordt (behalve in onze straat) goed gestrooid en dat i.c.m. rustig rijden scheelt al een boel vind ik.
Wie weet schaffen wij alsnog wel winterbanden aan.

Anoniem

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:46

Interessant om te lezen. Ik heb in mijn vorige auto altijd op zomerbandjes rondgecrosst en nooit problemen mee gehad, ook niet bij sneeuw of vorst (ondanks dat ik toch wel van het doorrijden ben en ook niet altijd even nette bochtjes pak). Vond het ook gewoon te duur. Nu heb ik een leaseauto en daar zit in principe bandenservice bij waarin ik ze zou kunnen laten verwisselen. Als het echt langdurig koud/sneeuwachtig wordt is dat misschien wel een goed idee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:48

Wij hebben thuis altijd winterbanden in de winter en ik ben daar toch erg blij mee. 5 jaar terug in Canada heb ik in de sneeuw met zomerbanden moeten rijden en dat vond ik echt geen pretje. Glibberen en glijden.

Ik denk dat het de investering in Nederland niet echt waard is vanwege de paar dagen sneeuw die wij hebben, persoonlijk zou ik dan kiezen voor all-season banden :) .

Maar wij gaan elk jaar op vakantie naar Oostenrijk en dan zijn winterbanden echt wel nodig :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:51

Ik rij best veel (bijna 40.000 km per jaar), en vroeg me eerder weleens hetzelfde af. 'Ja, beter, maar maakt het nou echt zóveel uit?'. Ik had een paar jaar winterbanden, maar veel meer jaren daarvoor zomerbanden gehad, weer of geen weer, sneeuw, glad, noem maar op.

Toen gleed mijn op zomerbandjes de afrit oprijdende voorganger op een onverwacht ijzelig stuk uit de bocht, waar mijn auto niet moeilijk over deed.

Sindsdien ben ik liever aan de vroege kant met ze erop laten leggen. Komende zaterdag gaan er nieuwe Fulda winterbanden op

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:53

Ik had vroeger nooit winterbanden, maar toen ik vorige winter bij de 1ste sneeuw mijn auto moest achterlaten omdat ie de bocht niet om kon op n piepklein hellinkje, en ik 's anderendaags ook n platte batterij had, lag ik toch aan n mooi sommetje: takelen, winterbanden (gelukkig 2dehands) en dure batterij (start-stopsysteem). Sindsdien zijn de winterbanden er zelfs niet af geweest. Voor mij dus sowieso winterbanden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:12

TS, bij jouw aantal kilometers zou ik zeker wel winterbanden doen, of op zijn minst goeie all-weather banden.
Wij hebben tot voor kort ook richting 1000 km per week gereden, en aangezien wij de laatste kilometers naar huis ook nog eens door het bos en heel afgelegen moesten rijden was goeie banden een must!

Dat is nu een van de dingen waar je bij die kilometers niet op moet besparen vind ik.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:58

laura1987 schreef:
Wat wij doen om niet hele sets te moeten vervangen is de achterbanden naar voor laten leggen als we nieuwe moeten en de nieuwe achter. Omdat het voorwiel-aangedreven auto’s zijn slijt voor harder.

BMHP schreef:
ik adviseer om de banden met het meeste profiel op de aangedreven as te monteren, voor jouw auto dus op de vooras te monteren

laura1987 schreef:
En waarom zou dat dan moeten volgens jou?
Het is bekend dat onderstuur opvangen gemakkelijker op te vangen is dan overstuur.

ik heb gezegd adviseer, niet moeten.
grip gaat over controle, niet het verliezen van controle.
De banden met het meeste profiel geven de aangedreven wielen de beste kracht overbrenging.
Bij jouw zijn de voorwielen aangedreven. Dat helpt je ook nog eens bij je bochten werk. extra grip met remmen en extra grip in de bocht. Ik heb geen slipschool en doe geen opvang, dus geen reden om overstuur te reageren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:29

De landen waar meer sneeuw valt, rijden veel mensen ook vaak andere auto's. Onze familie hebben een huisje in Noord Italie in de bergen en daar rijden ze zelfs met panda's die 4x4 zijn en de rest is allemaal meer geschikt dan wat je hier gemiddeld ziet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:37

nieky1993 schreef:
Ik rij het jaar rond met winterbanden. Ik heb een hekel aan dat gewissel :+

En ik moet zeggen het bevalt mij echt prima. Ik doe ongeveer 2 jaar met mijn banden ( voorwielaandrijving). Mijn vriend wisselt wel de banden regelmatig van voor naar achter zodat ze gelijkmatig slijten ( degene met hem meeste reliëf liggen van voor in de winter) . Kwa slijtage valt het reuze mee met winterbanden in de zomer. Ze slijten echt niet zo hard als sommige beweren hoor.

Je remweg is alleen ca 25% langer (en bij 30+C zelfs 30% langer) met winterbanden in de zomer....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:58

Ik rij ook op winterbanden in de winter. Om meerdere redenen. Op 1 staat dat wij een huis in Oostenrijk hebben en daar normaliter de winter doorbrengen. Winterbanden zijn daar verplicht. Vroeger reed ik ook op mijn zomerbandjes in de winter en als je niet beter weet en met die zachte Hollandse natte winters vaak ook niet noodzakelijk. En 2 de veiligheid. Ik heb het kostbaarste bezit ter wereld in mijn oude (mijn kids).

MAAR zodra ik een lease auto kreeg en de winterbanden er voor het eerst onder gingen was het een wereld van verschil. De grip is zoveel beter de remweg zoveel korter.

Dus tsja je kan 'prima' met je zomerbandjes de winter doorkomen, zeker als deze niet streng is en er geen sneeuw valt, maar met de lage temperaturen heb je gewoonweg meer grip en rij je veiliger. Het verschil is groot. Wat dus niet wil zeggen dat je niet met de zomerbandjes in de winter kunt rijden. Alles kan, het is maar net hoeveel of hoe weinig risico je wil nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:02

Ik rij met all-seasons met sneeuwvlok (en nog meer winterbandkeurmerkjes) sinds vorig jaar en hoewel ik iets meer benzine verbruik (verwaarloosbaar) merk ik wel verschil met mn zomerbanden in de winter.

Heb de Continental AllSeason Contact. Niet goedkoop, maar wel top 3 beste getest. Bewuste keuze, heb altijd goede ervaringen met conti gehad met zowel zomer als winter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:05

Bij diverse shops waar je online kan bestellen, kun je ook wat eigenschappen erbij zien. Verbruik, geluid, regen etc.