ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wyoming

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 05:20

Hier gaat alles op loting. Eerste keer had ik met mijn ex binnen 3 maanden een huis. Toen ik bij hem weg ging, ben ik terug gegaan naar mijn vader en weer ingeschreven. Binnen 3 weken had ik een heel leuk huis.
Nu ben ik getrouwd en hebben we een koopwoning.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 06:48

Als ik dit zo lees snap ik waarom het voor nieuwkomers op de huurmarkt onmogelijk is om aan een huurhuis te komen. Als zoveel mensen zich op de lijst laten staan terwijl ze niks zoeken zodat ze stel dat ooit meteen wegkunnen. Eigenlijk niet helemaal eerlijk. Hierdoor komen mensen die echt accuut nodig hebben in de problemen. Makkelijke verenigingen dan overal.

Ik kom in woonplaats niet meer ingeschreven want ik heb een koophuis. Ook al is het van ex en moet ik eruit. Jammer voor me maar ik heb toch een dak boven hoofd -O- en ook hier nagenoeg nooit een vrij

De enige die me wel wilde inschrijven heeft een redelijk gebied maar komen nauwelijks huizen vrij. Misschien 8 per jaar of zo. En daar duiken dan 30/40 of meer mensen op. Geen loting alleen inschrijfduur. Dus ik ben kansloos nog jaren lang. In twee jaar een keer een in vrije sector gebied. Wel veel in de verkoop. :roll: enige kans is wachten op 55 jaar -O- dan is aantal reacties wat lager en heb ik wat jaren opgebouwd en duimen dat ex niet gaat klooien voor die tijd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:36

Hoezo is dat niet eerlijk? Woningnood is woningnood en het probleem zit hem in te weinig sociale huur en niet in preventieve inschrijvers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:41

Niet eerlijk als in je zoekt geen huis maar blijft ingeschreven.na jaren zoek je pas wat en ben je meteen aan de beurt. En mensen die echt wegmoeten grijpen daardoor mis. Is voor mij hetzelfde als een wachtrij waar iemand langsheen loopt. Mensen wachten bv al uren maar deze komt aanlopen en is meteen aan de beurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:43

Dat is gewoon goede voorbereiding. Degenen die een wachtrij voorbij lopen zijn meestal ook voorbereid met een fastpas.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:46

Dat kan voor jou hetzelfde zijn, maar dat is niet zo. En die hele constructie komt doordat er te weinig huizen zijn, heb je het topic van die vrouw uit Utrecht die straks op straat staat met 3 kleintjes gemist? Hád ze zich jaren geleden maar ingeschreven.

En hoezo mensen die echt weg moeten? Waarom maak je dat onderscheid en wat zijn de criteria?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:48

Het idee van je ingeschreven laten staan voor hrt geval dat, is natuurlijk ook dat je het alleen gebruikt als de nood echt hoog is. Zolang ik de keuze heb tussen een random sociale huurwoning die vrijkomt en een mooi huis in een fijne wijk die ik kan kopen dan ga ik natuurlijk voor dat laatste. Het gaat om het punt waarop die keuze er niet meer is, en dan is het ook geen kwestie meer van een huis ‘afpakken’ van iemand die in nood zit, want dat geldt dan voor mij ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:50

Voor jongeren kennelijk normaal want opgegroeid met woning huurnood. De iets ouderen helaas zijn er niet op ingesteld. Destijds konden we in lelystad kiezen tussen 5 leegstaande huurhuizen. En ja je trouwt en gaat ervan uit je blijft bij elkaar. En nu ja jammer dan, imschrijven gaat op veel plekken niet of jaren en jaren wachttijd en bijna geen aanbod.

Dus ja dat vind ik oneerlijk. -O-

Criteria scheiding bijvoorbeeld. Een zal dan huis uitmoeten. In mijn geval is ex verhuisd naar huurhuis dat door mij niet te betalen is. Maar ik zit dus nu al 3 jaar in koophuis wat van beiden is. Kan ik alleen niet betalen waardoor er een ongelukkige situatie is ontstaan

Ik ken mensen die gescheiden en inmiddels een nieuwe relatie nog steeds bij ex moeten wonen na jaren in hun koophuis omdat ze geen huurhuis kunnen vinden. Ik zou graag kopen maar helaas allimentatie en wao die combi geeft geen hypotheek. En geen partikulier huurhuis

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:54

Ik heb het wel overwogen, maar niet gedaan. Als er een relatiebreuk is, kan ik nu in mijn eentje een huis kopen.
Toen ik jonger was wel, ik heb vanaf mijn 18e ingeschreven gestaan. Mijn relatie ging toen uit en ik had daarna binnen 3 maanden een huis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:59

Criteria scheiding? Vrouw, hou op met me :') dat is toch precies waar we het over hebben en waarom mensen zich hier preventief inschrijven nadat er gezamenlijk een huis is gekocht? Inschrijven in betere tjden is dus slim.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:03

Je doet pas mee in de lijst als je gaat reageren, voor die tijd zit je niemand in de weg hoor. Ik woon hier nu 21 jaar en sta 8 jaar ingeschreven. Hier betaal je wel bijna tien euro per jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:08

Klopt de jongeren dus wel. Alleen mijn generatie (helaas wat ouder)is daar dus niet op voorbereid omdat je niet opgroeid met huurwoningnood. En dus ook niet met stel dat scenarios

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:12

Die woningnood is al eeuwen, in de jaren 80 bij de kroning van Bea werd er al geprotesteerd, "Geen woning geen kroning". Dat is 30 jaar geleden. Je hebt gewoon nooit rekening gehouden met het feit dat je huwelijk kon klappen en nu vind je het oneerlijk als andere vrouwen dat wel doen? Hmmmm.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Woningnood hoezo niet opgegroeid met woningnood? Kom op hoor.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:17

Woningnood is juist iets van vroeger. Toen mijn ouders geboren werden (jaren 60), woonden mijn opa’s en oma’s nog op de bovenverdieping bij hun ouders. Dat waren vrij veel mensen in een heel klein huis :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:18

Niet in gebied waar ik gewoond heb. Niet in de grote stad nodig geweest om te zoeken. En niet in het westen, dat is ook verschil. Lelystad destijds keuze uit 5 beschikbare huurhuizen. Later binnen drie uur een huurhuis gevonden. En ook met stages nooit problemen gehad. En nee ik ben destijds uitgegaan van trouwen en blijven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:21

Tja, ik denk dat het hem vooral in het laatste zit en dat vind ik naar voor je. Maar om anderen dan oneerlijk te noemen als ze zich wel inschrijven...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:24

Ianthe schreef:
Roodvos schreef:
Ik vind het wel verbazingwekkend dat nog steeds heel veel (jonge) vrouwen hun financiële onafhankelijkheid overboord gooien in een relatie en al helemaal als er kinderen komen.

Ik hoor ook heel vaak dat mensen alleen een gezamelijke rekening hebben :') Ik ben veels te zelfstandig om zoiets ooit te doen, naja sowieso zou ik niet echt samen kunnen wonen :P
Is toch wel handig als je gewoon je eigen rekening hebt en daarop een mooi bedrag spaart voor als het ooit nodig zou zijn. Je kan er nooit vanuit gaan dat je echt voor altijd samen bent.

Ik ga daar wél vanuit en wij hebben ook maar één rekening, ook nooit anders gehad met zijn tweeën. Wij vinden die gescheiden rekeningen juist van de zotte.

Ik vind het raar om ingeschreven te blijven, ik ga er niet vanuit dat er iets gebeurt in onze relatie. Zeg nooit nooit, maar ik zie het niet gebeuren. Daarvoor voelt hij teveel als mijn soulmate en delen we alles wat lief en leed is.

Ingeschreven staan zou voelen als "Ik word toch niet oud met je". Maar als ik (wij) die intentie niet hadden gehad dan hadden we geen huis gekocht.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:26

Maar wat is nou het probleem van ingeschreven staan Karuna? Als je alleen ingeschreven staat maar er geen gebruik van maakt omdat je nu een huis hebt dan maakt dat toch niet uit? Dat vergroot het aantal mensen wat op dat moment (dringend) een huis nodig heeft niet. Er staan alleen meer mensen ingeschreven maar dat betekent niet dat meer mensen een huurwoning nodig zijn. Het is voor als..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:30

KimD schreef:
Ik vind het raar om ingeschreven te blijven, ik ga er niet vanuit dat er iets gebeurt in onze relatie. Zeg nooit nooit, maar ik zie het niet gebeuren. Daarvoor voelt hij teveel als mijn soulmate en delen we alles wat lief en leed is.

Ingeschreven staan zou voelen als "Ik word toch niet oud met je". Maar als ik (wij) die intentie niet hadden gehad dan hadden we geen huis gekocht.

Toen ik een huis kocht met mijn ex had ik ook niet de intentie om ooit bij hem weg te gaan. Toen hij vreemd ging met een vriendin van me veranderde dat de zaak. ;)

Daarnaast is relatiebreuk niet de enige reden waarom je een huurwoning nodig zou kunnen hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:31

Ik noem ze niet oneerlijk maar het systeem is oneerlijk. Hier bv huis hebben is niet kunnen inschrijven. De oude inschrijvingen blijven wel staan maar als nieuwkomer heb je pech. Buren hebben zelfde koophuis, wonen er al vanaf 1985 maar mogen wel ingeschreven blijven staan. Idem mensen die met topsalaris in goedkope huizen blijven zitten enz.

Of zoals hier nu aangepaste huizen voor 55 plus. Dus bed en slaapkamer gelijkvloers een van de weinige woningen hier. Drie jaar geleden kwam er een leeg. Huur 510 euro Maar helaas ik was te jong. Nu worden de leegkomende huizen verhuurd aan gezonde jongeren met een goed hoog inkomen huur nu 758 euro en heb je als gehandicpte het nakijken.

Ik kom er inmiddels wel achter dat heel erg veel mensen buiten hun schuld in problemen komen omdat ze geen huurwoning kunnen vinden, niet mogen huren, inkomen niet geaccepteerd wordt enz. Heel veel mensen vallen buiten de standaard regels. Ik ben echt blij dat ik poot stijf gehouden heb huis niet in verkoop te zetten. Heeft veel bozigheid opgeleverd maar ik heb nu nog een dak boven hoofd.

Ingeschreven staan als je niks zoekt is als je nodig hebt meteen aan de beurt zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:32

Als jij aan de criteria voldoet van nood krijg je hier ook netjes voorrang. Een vriendin van mij werkt in die sector, en dat is echt wel netjes geregeld al beweren veel mensen van niet.

Maar scheiden is geen nood, en imo terecht, je kiest er zelf voor en dan kun je ook best je eigen boontjes doppen. Dat sommige mensen een greep doen naar het record 'vechtscheiding van de eeuw' kan een gemeente niks aan doen natuurlijk.

Jildau schreef:
Toen ik een huis kocht met mijn ex had ik ook niet de intentie om ooit bij hem weg te gaan. Toen hij vreemd ging met een vriendin van me veranderde dat de zaak. ;)

Daarnaast is relatiebreuk niet de enige reden waarom je een huurwoning nodig zou kunnen hebben.

Ach, veel mensen noemen het naïef, maar ik ga ervan uit dat wij samen tachtig worden. :j Wij hebben elkaar gezocht en gevonden.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:36

Ik sta bij twee sites ingeschreven. :') De eerste waar ik vandaan kom en de tweede waar ik nu sinds enkele maanden woon. Voor het geval dat, want op dit moment komen we niet in aanmerking. Ik sta samen met mijn partner ingeschreven. Mochten wij uit elkaar gaan, kunnen de accounts gesplitst worden en behouden we allebei onze inschrijftijd. Je weet nooit hoe het leven loopt en hoe het er over een aantal jaar voor staat qua financiën bijvoorbeeld. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:37

Scheiding hoef je niet zelf voor te kiezen -O- ik ben ingeruild in kader van midlife crisis voor een jong blondje.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:42

Wij staan niet ingeschreven. Onze woningbouw is ook wel okee. De laatste keer dat wij via de woningbouw een huis nodig hadden omdat we binnen een maand uit het huis moesten omdat dat verkocht was, hadden we met anderhalve week een woning.

Bij ons hebben ze drie categorieën, op inschrijving, op loting en met urgentie. Degene die aangeboden worden op inschrijving, mag je weigeren, tot 3x toe geloof ik en dan kom je weer onderaan de lijst terecht. Degene die op loting gaan, schrijf je je zelf voor in, de woningbouw maakt een selectie (klopt het met het inkomen, alleenstaand/gezin/samenwonend in het juiste type huis/gebied etc.) en dan wordt er een loting gedaan. Eerste drie personen mogen komen kijken, zij kiezen dan degene uit die zij graag in dat huis willen hebben.

Nu hebben we overigens een huis gekocht en ik ga me ook niet inschrijven. Sowieso verdien ik teveel, ook alleen kan ik mijn koophuis gewoon blijven betalen. En daarnaast heeft het dorp waar ik woon nog geen 20 huurhuizen in totaal, waarvan ook nog eens 6 huisjes bejaardenwoninkjes zijn, dus dan kom ik sowieso in een kern terecht waar ik niet wil wonen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:45

Charmaine schreef:
Hebben nog 'mazzel' dat de doorstroomregeling is afgeschaft. Is dat overal eigenlijk zo? Man wat vond ik het frustrerend dat die voorgingen zeg! Ze lieten wel wat achter wat vrij komt, maar dan nog...Zat je een beetje in buurt met je 8 jaar, kwam er zo'n doorstromer die 'gratis' de duur van huur als inschrijfduur cadeau kreeg...

Dat is hier nog steeds zo. Mijn vader krijgt punten cadeau voor het huis wat hij achterlaat. Als je jezelf inschrijft terwijl je woont gaat het zelfs dubbel op. Mijn vader woont gewoon en staat niet ingeschreven maar wil hij verhuizen en schrijft zich in krijgt hij in 1 klap meer punten dan ik heb opgebouwd vanaf mijn 18e.
Ik sta wel ingeschreven geen idee of ik het ooit nodig ga hebben.