Ik kan geen huis vinden in Utrecht / Op straat met kids?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:09

Tegenwoordig moet je je een scheiding kunnen veroorloven.
Je moet (de kosten van) de gevolgen zelf kunnen dragen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:29

Tegenwoordig is ook een heel verschil in aantal mensen die scheiden. Vroeger bleven ze omwille van de kinderen vaak dan nog bij elkaar. Nu lijkt het ongeveer wel mode, 1 op de drie huwelijken strand weer. Met dit gegeven had je je ook al veel eerder in kunnen dekken, wat doe ik en met de kinderen als het fout loopt.
Nee het is niet ideaal je kind op een andere school te moeten zetten, maar ook mijn vriendin had destijds geen keus, kreeg urgentie in afgelegen dorp en was daar destijds dolgelukkig mee. Roeien met wat je aangeboden krijgt. Wel ver van de ex dus kwam er een andere omgangsregeling. En overigens paste die kinderen zich vanzelf na tijdje weer aan. En om nu te zeggen dat het met Nederland zo triest is; ik vermoed dat TS niet haar eigen urgentie wil gebruiken omdat de ex zelf op verdere afstand is gaan wonen en nu wil ze daar ook wel in het volle utrecht bij d'r ex gaan wonen. Daar krijgt ze dan vermoedelijk niet haar urgentie.
Ik blijf het nogal naïef vinden allemaal, niet nadenken over een handige omgangsregeling, waar dan te wonen na verkoop, maar gewoon zo hups het huis in de verkoop zetten en dan verkopen en verwachten tot er zelf wel ee nieuwe met urgentie aan komt waaien.
Beide partners zouden er beter vooraf over oplossingen kunnen hebben gedacht, dan dat er achteraf ineens nagedacht wordt over de ontstane problemen. Kinderen zijn hier vaak weer de dupe van. Ik zou het dan ook wel kunnen begrijpen dat de hulpverleners de kinderen tijdelijk elders onderbrengen als de ouders niet eens samen zorg kunnen geven voor een dak voor de kinderen en er een periode dakloosheid komt te ontstaan

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:55

Ik ben zelf in 2004 gescheiden en toen was het al drama.

In 2003 uit elkaar gegaan en heel hard gezocht naar woonruimte omdat de boerderij verkocht zou moeten worden.

Na daadwerkelijke verkoop uit wanhoop een stacaravan gekocht met opoffering van levensverzekering en voorschot van mijn moeder want niemand wil met twee kleine kinderen op straat komen te staan.

Op het allerlaatste moment toch een huurwoning gekregen. Vandaar uit weer verder gekund maar je moet zodra je weet dat je gaat scheiden actie ondernemen. Het lijkt dat jij dat niet gedaan hebt. Dat is niet meer terug te draaien maar ik denk dat een chalet, stacaravan o.i.d. echt wel een mooie overgangsoplossing is. In deze omgeving, zowel aan de Belgische als Nederlandse grens zijn er meer dan genoeg van dat soort oplossingen voor handen.

Te ver voor jou ts maar in jouw omgeving moet dat toch ook kunnen bestaan?

1000 euro huur is trouwens tegenwoordig niet meer zoveel vrees ik. Misschien anders bij sociaal huren maar dan zit je inderdaad met wachttijden van minstens tien jaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:00

karuna schreef:
Helaas een beetje herkenbaar en mijn nachtmerrie geweest ook en nog een beetje. Ik zit nog in huis van ex al drie jaar. En al drie jaar elke mogelijkheid bekeken, sociale dienst, gemeenteteam, politiek enz. Maar helaas ook ik kiep overal tussendoor. Geen huur (sociaal te weinig wachttijd, vrije sector blieft allimentatie niet,) geen koop, geen antikraak ivm honden en handicap, geen urgentie want je hebt dak boven je hoofd.ik kan nog blijven zitten maar voor hoelang gezien de wispelturigheid van ex?

Mijn opties idd illegaal in een stacaravan met adres bij iemand anders of onder een brug.

Helaas, ik kan hopen dat jou oproep effect heeft. Ouders of familie tijdelijk een optie? Hier niet ivm leeftijd paps die dan zijn aow ook zou kwijtraken vanwege mijn leeftijd. En als hij overlijdt mag ik niet blijven wonen in zijn huurhuisje.

AOW kwijt raken? Nog nooit van gehoord. Bedoel je niet aanvullende bijstand?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:04

Wat iemand al eerder zei zou ik toch echt wel al je berichten, op die van de woning na, op prive gaan zetten :+ Volgens mij kan je al je oude berichten gewoon in 1x aanpassen. Want ik snap wel dat mensen die op jouw fb gaan kijken, die misschien een woning voor je hebben, dan toch maar besluiten om die niet aan te bieden.. Niet iedereen is zo open daarin. Nadat je een woning hebt gevonden kan je het altijd weer terug aanpassen.

Edit: ook je profiel aan de zijkant..even aanpassen dat alleen vrienden al die info zien.

Aan een `badass cuddleslut & kinky tantrica` zou ik ook geen woning verhuren als ik dat zo zou zien staan en dan doorklik naar je werk pagina´s.
Laatst bijgewerkt door Ianthe op 11-08-18 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:05

Voor zover ik weet is AOW een vast gegeven in Nederland en kan je dat nooit kwijtraken. Daar heb je voor gewerkt. AOW is een recht wat je hebt opgebouwd en wat niet afhankelijk is van je leef/woonomstandigheden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:14

Percy schreef:
Voor zover ik weet is AOW een vast gegeven in Nederland en kan je dat nooit kwijtraken. Daar heb je voor gewerkt. AOW is een recht wat je hebt opgebouwd en wat niet afhankelijk is van je leef/woonomstandigheden.

Klopt je bouwt 2% per jaar op, vanaf je 15e. Als je 1 of meerdere jaren uitgeschreven bent, dan wordt je 2% gekort per jaar uiteindelijk.
Je kinderen mogen gewoon bij je thuis wonen, maar indien, zij inkomen hebben, heeft dat wel invloed op bepaalde toeslagen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:34

Percy schreef:

Mits je naar het buitenlnd gaat en je laat je uitschrijven, je betaalt je sociale premies niet door, dan heb je voor die jaren buitenland week,geen Nederlands aow, de jaren dat je weer die sociale premis gaat doorbetalen tellen

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:37

Ianthe schreef:
Wat iemand al eerder zei zou ik toch echt wel al je berichten, op die van de woning na, op prive gaan zetten :+ Volgens mij kan je al je oude berichten gewoon in 1x aanpassen. Want ik snap wel dat mensen die op jouw fb gaan kijken, die misschien een woning voor je hebben, dan toch maar besluiten om die niet aan te bieden.. Niet iedereen is zo open daarin. Nadat je een woning hebt gevonden kan je het altijd weer terug aanpassen.

Edit: ook je profiel aan de zijkant..even aanpassen dat alleen vrienden al die info zien.

Aan een `badass cuddleslut & kinky tantrica` zou ik ook geen woning verhuren als ik dat zo zou zien staan en dan doorklik naar je werk pagina´s.

Eens.. snap dat je wil kunnen zijn wie je bent, maar dat is nu even niet handig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:48

Ik vind TS haar fb er niet toe doen en hoop dat verhuurders daar ook geen punt in zien. Ik zie namelijk niet in waarom haar pagina haar een slechte huurder zou maken?

Weinig inkomen is wel een duidelijke reden. Dat zie ik hier niet als je tot 1000 euro kunt huren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:50

Balen dat het huis al verkocht is. Lijkt me in deze situatie niet slim, maar goed, zal wel nodig zijn geweest. Als je met NHG gekocht hebt, had je ook de nood van tijdelijk de kosten van een 2e woonruimte daarmee kunnen oplossen.

Particulier huren kan je als normaal mens alleen echt niet betalen. Je krijgt geen huurtoeslag, dus betaald volle mep. En vaak moet je 5x de huur verdienen en nog eens 1 of 2 maanden borg vooraf kunnen betalen.

Ik zou ook eens kijken of je met je ex kan gaan praten dat jullie ene chalet huren waar jullie om de beurt zitten en degene die aan de beurt is bij de kids in huis, als hij wel een huis heeft.

Urgentie was vroeger goed geregeld, maar is al jaren waardeloos. Iedereen weet dat, iedereen klaagy, maar er gebeurt niks.

Kan je na de verkoop ook niet iets heel kleins kopen? Dan maar iets verder weg en dat toch bespreken met de ex. Als jij de kids met auto nog naar school kan brengen en naar hem etc, is misschien een aantal km;s verder wel bespreekbaar. Ik neem aan dat hij ook snapt dat jij niet met kids op straat kan.

Voor een betaalbare chalet ben je nu iets te vroeg. Na het seizoen, zijn ze goedkoper te huur en dat zijn vaak best goede opties. Echt beter dan op straat, een opvang of op kamers. Ik zou nog liever een caravan kopen en mn eigen plekje hebben met de kids dan iets anders.

Ben je al bij maatschappelijk werker geweest?
In uiterste nood zullen ze bij je ex man moeten wonen en moet jij iets zelf gaan regelen.

Het is echt belachelijk hoor dat het in een land als Nederland zo slecht geregeld is. Helemaal omdat we in een moderne tijd leven en het nu slechter geregeld is dan voorheen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:53

Tegenwoordig doet dat er wel toe wat er op je fb staat en daar kijken verhuurders sowieso na als je via fb een oproep plaatst. Heel leuk en aardig dat je dat allemaal wil laten zien hoor, prima, maar voor nu is dat gewoon niet handig zodat je echt alle kansen hebt om een woning te vinden.

Banner foto weg, berichten en profiel op prive, zodat de eventuele verhuurder via fb niet gelijk allemaal rare ideetjes in zijn hoofd krijgt over wie je bent.

Als je echt zo wanhopig bent, moet dat ook niet teveel moeite zijn om even te doen lijkt mij.

poes

Re: Ik kan geen huis vinden in Utrecht / Op straat met kids?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 01:04

Het zou alleen niet moeten vind ik. Waarom maakt een fb pagina als de hare je een potentieel slechte huurder.

Heel kortzichtig vind ik dat.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 01:08

Tuurlijk zou het niet moeten, maar niet iedereen is zo open daarin he? En als de nood zo hoog is, moet je gewoon zorgen dat je alle kansen krijgt. Dus als je daarvoor tijdelijk even wat aanpassingen moet doen, dan moet het maar. Dat zou niet zo´n drama moeten zijn lijkt mij als je anders op straat staat met je kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:15

Ik mis ook de vader in dit verhaal het zijn ook zijn kinderen die straks dakloos zijn.....

Waar gaat hij wonen? Trekt hij bij een nieuwe partner in of heeft hij een eigen woning? In dat laatste geval kijk naar de mogelijkheden van birdnesting. Dan hebben de kinderen in ieder geval een vaste thuisbasis.

Waarom moeten jullie binnen 8km van elkaar wonen? Mijn man en zijn ex wonen bijna 40km uit elkaar en hebben co-ouderschap (zij wilde elders gaan samenwonen). In overleg en met wederzijdse toestemming kan dat gewoon. Sterker nog; toen zij de boel wilde omzetten naar een omgangsregeling en hiervoor naar de rechter stapte had ze toch echt pech. Ondanks de afstand werd het co-ouderschap door de rechter bekrachtigd en staan de kinderen ingeschreven bij de vader en gaan ze daar ook naar school.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:27

Percy schreef:

Je hoeft niet gewerkt te hebben voor je aow, gelukkig maar, dat krijg je inderdaad gewoon als je je hele leven Nederlands staatburger bent geweest..maar ga je in het buitenland wonen en je betaald geen sociale premies door, wordt je uitgeschreven omdat je nl ingeschreven staat in dat andere land en geen ingezetene bent in Nederland....zou betekenen dat de bejaarden die niet gewerkt hebben, de vrouwen meestal, geen aow krijgen dus geen inkomen als ze weduwe zijn, gelukkig is dat in de jaren 50 ik geloof door Drees ingevoerd...einde armoede voor de weduwvrouw, zoals mijn oma heeft meegemaakt en dolblij was met deze regel..

Wat wel kan gebeuren is dat de huursubsidie wordt gekort als er iemand, de dochter in dit verhaal intrekt en ook inkomen heeft...dan komt het voordeurdelen ter sprake, ook als dochter bijstand en alimentatie en kindertoeslagen krijgt...maar dat is dan maar zo...het gaat om een plekkie en als ze dit zelf heeft gevonden, kunnen de ouders weer huursubsidie aanvragen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:18

En anders is het heel simpel: kinderen tijdelijk bij de vader laten wonen, dan hoef je in eerste instantie alleen een oplossing te zoeken voor jezelf. Dat is toch al iets simpeler.
Als je dat voor elkaar hebt, kun je vervolgens kijken naar een oplossing waarbij ook je kinderen weer bij je kunnen wonen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:19

GDG schreef:
Twiggy2008 schreef:
De parken rondom Utrecht zijn niet geschikt voor permanente bewoning. Ik moest destijds echt een gemeente inschrijving hebben. Voor kinderbijslag etc. Zo simpel is het echt niet.

Voor de kinderbijslag kunnen de kinderen gewoon op het adres bij vader ingeschreven worden, dat is het probleem niet.

Met mijn parttime baan en 60% co-ouderschap moest ik wel degelijk ingeschreven staan. Anders krijg je geen zorgtoeslag en kindgebonden budget. Waar ik gelukkig wel recht op had, want particulier moeten huren is echt erg duur. Bovendien kun je hier rondom Loosdrecht, Hollandsche Rading en Hilversum nergens permanent wonen. Helaas.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:54

Er zijn al veel goede adviezen gegeven. Ik wil nog wel even ingaan op een bericht aan het begin van het topic, waarin stond dat "ze je kinderen van je afnemen" als je geen woning weet te regelen.
Gelukkig is dat niet zomaar het geval. Als je niets hebt gevonden kun je met kinderen aankloppen bij het Leger des Heils en wordt je opgevangen. Er wordt juist alles aan gedaan om ouders en kinderen niet van elkaar te scheiden.
Verder ben ook ik benieuwd naar de vader in dit verhaal.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:04

deze kwam langs op fb Sietske Vermeulen
9 augustus om 19:52
Jacco van Hoeven en ik gaan verhuizen
Per 1 november aanstaande komt ons heerlijke appartement in Utrecht vrij, vlakbij Ledig Erf!

We mogen van Rebo vastgoed een nieuwe huurder voordragen! Wie kunnen wij blij maken met:
* 121 m2 woonoppervlak (2 slaapkamers en een apart washok)
* een eigen parkeerplaats
* afzonderlijke berging
* een loggia (inpandig balkon 6 m2) in de zon en
* uitzicht op de Dom vanaf de bank?

Nieuwe huurprijs is helaas nog niet bekend, op te vragen bij Rebo vastgoed.

Delen is fijn, wie zal de nieuwe huurder zijn?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:32

Ik zou zolang je met zoveel spoed een huis zoekt, je Facebook niet openbaar zetten, enkel het bericht wat je noemde.
Ik kan mij voorstellen dat het niet fijn is je eigen kijk op zaken te 'verbergen' maar gezien (voor)oordelen, zou het je wel kunnen helpen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:40

Ik mis eigenlijk het hele wat als in het verhaal. Goed, er is vastgesteld dat je een x aantal km uit elkaar mag wonen, maar je kan mij niet wijsmaken dat als er geen woning te krijgen is, daar geen oplossing voor gevonden kan worden. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je moedwillig dakloos met je kinderen moet worden, omdat er een afstandsbeperking is ivm co ouderschap

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:11

Ik huur momenteel nu zelf wat via nederwoon en had t vrijsnel voor elkaar. Daar misschien een poging wagen?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:11

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:56

Nikass schreef:
Er zijn al veel goede adviezen gegeven. Ik wil nog wel even ingaan op een bericht aan het begin van het topic, waarin stond dat "ze je kinderen van je afnemen" als je geen woning weet te regelen.
Gelukkig is dat niet zomaar het geval. Als je niets hebt gevonden kun je met kinderen aankloppen bij het Leger des Heils en wordt je opgevangen. Er wordt juist alles aan gedaan om ouders en kinderen niet van elkaar te scheiden.
Verder ben ook ik benieuwd naar de vader in dit verhaal.

Dat klopt, maar als de verstandhouding met vader niet zo goed is, kan hij dit wel aangrijpen om wijziging van de zorgregeling te verzoeken bij de rechtbank.