Ons hoornaarsnest in de tuin...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:09

Wij hebben ze in de spouwmuur gehad en zodoende in huis. Toevallig ook een hommelnest in de tuin. De hoornaars bij ons waren echt veel groter als de hommels. En een herrie dat ze maakte.wij hebben ze weg laten halen . Ik ben allergisch aan een wespensteek. Dus moet er niet aan denken dat ik er van een hoornaar 1 krijg. Ze kunnen trouwens ook je huis vernielen eten zich gewoon een uitweg in hout of zo.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:09

Gothico schreef:
Tja iedereen denkt er anders over. Of je ze nou direct plat legt of later. In dit geval blijft het een heel volk dat plat gelegd word. De grote is dan misschien jammer.

Maar zolang het is TS haar schuurtje zit in dit stadium is er geen probleem. Ze jagen als klein volk vooral op kleinere insecten. En TS heeft al aangegeven dat als het niet goed meer gaat ze het weg laat halen. Mensen LEZEN is blijkbaar moeilijk.

TS je bent duidelijk hoor. Het is ook wel interessant om het te zien.(Zolang het veilig kan)

Mensen die allergisch zijn en een epipen bij zich moeten hebben is inderdaad ook super vervelend, maar zo'n nest kan overal zitten. Dus ik midden in het drukke centrum.

Ja en als er dan een melding word gemaakt word het weggehaald. Maar TS wil het graag laten zitten zolang er nog geen ongelukken zijn gebeurd, en zodra het kwaad geschied is weg laten halen.. ;)

Snap TS wel hoor, ik ben net zo goed een dierenliefhebber.. Alleen neem aan dat jullie ook niet tussen de leeuwen gaat zitten omdat je dat zo'n fascinerende dieren vind ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:10

upendo schreef:
antje_vip schreef:
Er zijn ook mensen allergisch voor katten en ik laat de mijne moedwillig buiten lopen... :z

Wel gaaf hoor TS, ik zelf had denk ik de imker gebeld := Die heeft vorig jaar ook een (leeg) nest weggehaald op onze zolder, we wisten niet of er nog iets in zat. 't Zijn prachtige bouwwerkjes!

:roll:

Wauw. Normaal gesproken krijgen mensen die allergisch zijn voor katten alleen ernstige jeuk/niesbuien.
Iemand die zo allergisch is voor insectenbeten dat ze een epipen bij zich moeten dragen kunnen hieraan doodgaan.

Wat een ontzettend bijzondere reactie dit.

Tja ik vind jouw reactie ook ontzettend bijzonder... Ik lees nergens dat TS of de buren een wespenallergie heeft. Wespen vliegen overal hoor, niet alleen bij TS op het erf.

upendo

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:12

Nogmaals. Ik onderstreep het woord moedwillig in mijn eerste post. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:13

Er is een verschil tussen rondvliegende wespen of een nest hoornaars in je tuin.

Overigens heb ik met bijen en hommels geen problemen. In ons vorige huis hadden we een hommelnest in de tuin en daar hebben we geen last van gehad. Neergestorte hommels en bijen krijgen hier altijd een lepeltje suikerwater en dan zijn ze zo weer fit.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:14

CharmingS schreef:
Ja en als er dan een melding word gemaakt word het weggehaald. Maar TS wil het graag laten zitten zolang er nog geen ongelukken zijn gebeurd, en zodra het kwaad geschied is weg laten halen.. ;)

Snap TS wel hoor, ik ben net zo goed een dierenliefhebber.. Alleen neem aan dat jullie ook niet tussen de leeuwen gaat zitten omdat je dat zo'n fascinerende dieren vind ;)

Ja ergens heb je gelijk, maar zolang ze nuttig zijn in plaats van gevaarlijk. Waarom zouden ze dan nu al weg moeten?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:19

Nou nou, onverantwoordelijk? Overdrijven is ook een vak.
Er zijn ook zat mensen die allergisch zijn voor bijensteken, en daar ook binnen enkele minuten dood aan kunnen gaan. Moeten we alle imkers dan ook maar vragen al hun bijen op te ruimen? 8)7
Over de hele wereld dealen mensen met giftige spinnen, slangen, schorpioenen en grote roofdieren. Maar de Nederlander, die het wat dat betreft super relaxed en relatief veilig heeft maakt zich zorgen om een hoornaarsnest.
Niet alles hoeft dood he.

Edit: als je er naast woont en allergisch bent, oke, dan kan ik het me voorstellen dat je vraagt of het nest weg mag. Maar zolang niemand er last van heeft....
Laatst bijgewerkt door Laurora op 28-06-18 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:20

Laurora schreef:
Nou nou, onverantwoordelijk? Overdrijven is ook een vak.
Er zijn ook zat mensen die allergisch zijn voor bijensteken, en daar ook binnen enkele minuten dood aan kunnen gaan. Moeten we alle imkers dan ook maar vragen al hun bijen op te ruimen? 8)7
Over de hele wereld dealen mensen met giftige spinnen, slangen, schorpioenen en grote roofdieren. Maar de Nederlander, die het wat dat betreft super relaxed en relatief veilig heeft maakt zich zorgen om een hoornaarsnest.
Niet alles hoeft dood he.

Mooi antwoord. :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:36

Cayenne schreef:
Er is een verschil tussen rondvliegende wespen of een nest hoornaars in je tuin.

Overigens heb ik met bijen en hommels geen problemen. In ons vorige huis hadden we een hommelnest in de tuin en daar hebben we geen last van gehad. Neergestorte hommels en bijen krijgen hier altijd een lepeltje suikerwater en dan zijn ze zo weer fit.

Dat werkt echt goed he? Ik kwam gisteren een paar kinderen tegen die moedwillig met hun fiets over een hommeltje reden. Die gelukkig precies tussen 2 tegels lag en dus wat "ruimte" had. Toen ik ze er op aansprak, sjeesten ze weg uiteraard. Dochter en ik hebben hommel mee naar huis genomen en hem van suikerwater voorzien, maar hij bleef omvallen en ik had er een hard hoofd in. Daarna nog in een bloem gezet en toen is ie zelf onder dat plantje gekropen. Een klein half uurtje later was ie weg. Gelukkig maar.

Hoornaars heb ik gelukkig nog nooit van dichtbij gezien.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:39

Dat mensen hier zeggen dat hoornaars niet agressief zijn snap ik echt niet... Meerdere jaren hoornaarsnesten en pogingen daartoe gehad thuis en die krengen worden echt zo agressief als de t*ring op een gegeven moment := En dat was inderdaad omdat we ons in de nabijheid van het nest bevonden (kan ook niet anders als zo'n ding ergens boven je voordeur of in je spouwmuur gebouwd word en die beesten vervolgens overal in je huis rondvliegen). Wat een ware plaag was dat, pas toen het hele huis was verbouwd en bij de verbouwing ook de spouwmuren en andere nesthoekjes eruit gesloopt werden kwamen ze niet meer. Anders was het elk jaar feest.

Maar, ik vind ze wel indrukwekkend om naar te kijken via beeld als het nest zich niet in mijn nabijheid bevind :D En jeetje wat is die koningin toch enorm zeg. Zat eerst het filmpje te kijken van goh, die normale zijn idd echt al reusachtig... komt daar ineens nog een turbo unit voorbijgekropen die 2x zo groot is als de rest := Wel fascinerend hoor, lekker laten zitten toch als je dat graag wil er zelf (nog) geen last hebt.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:57

:= := :=
Je wilt even niet weten welke woorden ik zei toen die koningin tevoorschijn kwam. Ik had alles in de fik gezet en verhuisd :'). Bijen en hommels zijn welkom, maar dit is echt te eng voor mij :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:12

Gothico schreef:
CharmingS schreef:

Ja ergens heb je gelijk, maar zolang ze nuttig zijn in plaats van gevaarlijk. Waarom zouden ze dan nu al weg moeten?

Het enige nut dat ze hebben is dat ze muggen dood maken.. Maar dat doen spinnen ook, en daar ga ik niet dood van.. Voor de rest hebben ze geen nut.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:45

Ik denk dat ik zo'n beest bij onze paarden heb gezien, kan dit ??? Hij zat ook echt op het paard en bleef erom heen vliegen. Heb ze ook bij iemand anders zijn paarden gezien die zit 1km er bij mij vandaan en zou zweren dat dit beest het is. Heb er denk ik nu 4 gezien. Dus niet veel en vermoord maar ze zaten echt op en om de paarden

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:50

Zij dat geen (paarden)horzels BravoT? Die leggen die gele eitjes op de huid en blijven heel kenmerkend op/om het paard heen vliegen, ook als deze weg probeert te rennen. Die hebben ook een beetje een bij/wesp/hommel achtig uiterlijk maar steken of bijten niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:52

BravoT schreef:
Ik denk dat ik zo'n beest bij onze paarden heb gezien, kan dit ??? Hij zat ook echt op het paard en bleef erom heen vliegen. Heb ze ook bij iemand anders zijn paarden gezien die zit 1km er bij mij vandaan en zou zweren dat dit beest het is. Heb er denk ik nu 4 gezien. Dus niet veel en vermoord maar ze zaten echt op en om de paarden

Verwar je ze niet met een van de grotere dazen? Paardendaas, Grijze Runderdaas, die richting (geslacht Tabanus)?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:20

Het kan best een hoornaar geweest zijn, hoor. De bijnaam is trouwens paardenwesp.
(Al is het een fabeltje dat ze met één steek een paard kunnen doden).

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:56

Cayenne schreef:
Het kan best een hoornaar geweest zijn, hoor. De bijnaam is trouwens paardenwesp.
(Al is het een fabeltje dat ze met één steek een paard kunnen doden).

Ik heb ze bij mijn wei ook gezien, een koningin vorig jaar en een gewone dit jaar. Onder het afdak bij de schuilstal staat achter in de hoek een oude propvolle kliko, er steekt een randje van een oude voerzak uit. Ik heb 'm daar in zien kruipen. Vermoed dat ze het papier/karton gebruiken voor hun nest. Of misschien zit het nest in de kliko. Ik zoek het niet zo om even de klep open te doen om te controleren :=

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:26

Ik heb ze ook al in huis gehad.. meerdere individuele . Nooit geen nest ontdekt wel meerdere wespennest en weg moeten halen vorige zomer..

Een voordeel dat ze naar het licht vliegen.. zo heb ik hem uit de woonkamer na de bij keuken gekregen. ( Dingen er heen gooien en snel de deur dicht doen van de hal ) de anderen zijn geplet. Een zat op de trap stond er bijna boven op.

Ik zie ze vaak bij de buiten lamp die ik s'avonds aan heb in het najaar.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:51

Wijsje schreef:
Hier van het voorjaar een koningin gehad, was begonnen een nest te maken in een vogelhuisje. Toen ze weg vloog hebben we het complete huisje verbrand in de vuurkorf!
Later kwam ze telkens terug om te zoeken naar het nest, toen met een tennisracket tegen dr grond gemept en plat gestampt.
Brr, wat een monster was dat. En dat geluid, alsof er een drone boven de tuin hangt.

Goed verhaal :)) !

Ik weet inmiddels alles (nou ja.., bwvs) over Hornaars door dit topic, heb even gegoogled haha! Die nesten zien er wel vet uit vanbinnen.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:16

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een hornaar gezien in het echt. Maar hoeft ook niet. Dat TS het fascinerend vind snap ik heel goed. Ik zou het ook leuk vinden om te zien zolang ze in een terrarium zouden zitten oid. Maar zo in real life....no way, gossee. Mij niet gezien. Zeker zo’n koningin niet. Bijna groter dan mijn grote teen. X_X

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:41

Memories schreef:
Zij dat geen (paarden)horzels BravoT? Die leggen die gele eitjes op de huid en blijven heel kenmerkend op/om het paard heen vliegen, ook als deze weg probeert te rennen. Die hebben ook een beetje een bij/wesp/hommel achtig uiterlijk maar steken of bijten niet.

Nee echt niet, dit is 4 x zo groot en heeft geel in zijn lijf

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:49

BravoT schreef:
Memories schreef:

Nee echt niet, dit is 4 x zo groot en heeft geel in zijn lijf

Zoiets? Afbeelding Wordt tot bijna 3cm lang.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:53

oomens schreef:
BravoT schreef:

Verwar je ze niet met een van de grotere dazen? Paardendaas, Grijze Runderdaas, die richting (geslacht Tabanus)?

Nee zeker niet. Met ff gegoogeld en het blijkt dat die hoornaars sap van eikenbomen drinken als ze suikers nodig hebben. En die staan er bij mij veel. Gelukkig ook net gelezen dat ze niet zo giftig zijn : De LD50 van bijengif op ratten is ongeveer 6 milligram per kilo lichaamsgewicht, dat van de hoornaar varieert van 10 tot 90 milligram :o dat stelt mij gerust want ze zaten gewoon aan de binnenkant van het achter been, :(
Laatst bijgewerkt door Tuittuit op 28-06-18 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:54

Ik vind het cool. Had het zelf niet gedaan, maar vind Hornaars prachtige beesten. Wij hebben ze hier ook, niet een nest dan, maar ze vliegen zo af en toe in de tuin. Eerder hadden we dan in plaats van die twee hornaars vijfhondervierentwintig wespen. :')

Kan overgins wel lachen om sommige reactie’s, vooral die van katten en hornaars vergelijken en dan de reactie’s daarop.
Wij mensen verwoesten de hele aarde maar worden ook niet afgeschoten omdat we dat dus doen. lol

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:57

[/quote]
Zoiets? Afbeelding Wordt tot bijna 3cm lang.[/quote]

Als ik de volgende x een tegen kom zal ik eerst een foto proberen te maken. Heb er nu in mijn eigen land 2x een gehad