Autolease, hoe werkt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:39

carika schreef:
RoosvanBlue schreef:
Ik werkte bij een IT bedrijf en had daar een mooie leaseauto (iedereen daar trouwens) met europese tankpas, helemaal privé (en zakelijk natuurlijk) te gebruiken voor zo’n 150 euro aan bijtelling per maand. Einde van de maand ga ik hem inleveren |( Ik heb een nieuwe baan waar leaseauto’s niet de standaard zijn. Doet wel even zeer hoor! In eerste instantie moest ik hem meenemen/afkopen maar gelukkig wilde een collega hem overnemen. Nu heb ik een auto gekocht die uit de lease komt met een hoop km’s op de teller, maar hij ziet er perfect uit en is ook een upgrade qua maat.

Ik heb ook gekeken voor private lease maar toch niet gedaan om de volgende redenen;

- Je investeert een hoop en houdt uiteindelijk geen restwaarde over
- Het argument geen gedoe met reparaties is niet helemaal legitiem want die heb je met een nieuwe auto sowieso niet echt veel
- Je zit eraan vast voor x periode
- Het is een lening met bijbehorende registratie
- Het type auto wat ik wilde is aan de dure kant. Alleen de wat kleinere auto’s zijn nog wel ‘goedkoop’

Bijkomende voordelen van eigen auto vind ik;

- Je hebt een bepaalde waarde in handen
- Je kunt hem zo weer verkopen
- Je bent niet afhankelijk van die specifieke werkgever voor je mobiliteit

Risico blijft natuurlijk de staat van de auto met een occasion, maar iets meer betalen bij een goede (merk)dealer kan in elk geval voorkomen dat je echt grote troep koopt.

Hebben jullie een contract moeten tekenen voor de zakelijke lease auto?
Ik vraag mee namelijk af hoe dat zit met mijn (zakelijke) leaseauto die ik sinds deze maand heb. Ik heb nergens iets getekend en vraag mee nu af of ik nu ook een afkopen/overname verplichting heb!?

Als je niets daarvoor getekend hebt dan hoeft dat zeker niet. Bij ons was dat alleen als je een andere auto wilde dan in de pool werd aangeboden. Wel bijzonder dat je helemáál niets hebt getekend... Iets van een overeenkomst zou wel handig zijn om afspraken in vast te leggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:02

Ik heb op dit moment een Citroën DS 5. Vrij dure auto, nog wel onder de 14% regeling. Kost nu € 330,00 netto per maand. Is een hybride (ik ben echt weg van deze auto!!)

Eind augustus komt mijn nieuwe auto. Een Renault Clio Estate. Die is een heel eind goedkoper qua bijtelling, maar ook minder luxe. Die gaat naar ongeveer € 225,00 netto. :)

Ik ben internationaal Accountmanager.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:20

AfricanLady schreef:
Ik lease een Hyundai i10 via justlease.
Momenteel staat hij op 1500 km pm maar ik heb het net verlaagt naar 1000 km pm.
Als je minder hebt gereden neem je die extra km gewoon mee.
Rijd je meer dan maak je eerst de km op die je over hebt van vorige maand en erna paar cent per extra km.
Kosteloos meer of minder kilometer nemen.
Ik betaal nu 201 euro per maand inclusief wegenbelasting maar straks 181 pm incl wb.
Alles zit erin ik betaal alleen het leasebedrag en wegenbelasting en benzine.
Er past bij mij 50 euro in de tank en dan is hij echt vol.
Ik kan daar 480-500 km op rijden extreem zuinig dus.
Tot nu toe alleen pluspunten maar ik ben pas sinds oktober bij justlease.nl
Ik heb een 3 jaar contract.
Erna de mogelijkheid om hem over te nemen voor lager bedrag of voor een andere nieuwe auto te gaan of te stoppen.
Eerder stoppen kan ook maar dan betaal je een bepaald percentage over de restererende maanden
Je rijd een nieuwe auto en kan hem personaliseren voor klein bedrag.
Ik ben er onwijs blij me :D

ik heb precies dezelfde auto, ook via justlease, ik rij echter makkelijk 600km met een tank benzine.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:25

Citaat:
Als je niets daarvoor getekend hebt dan hoeft dat zeker niet. Bij ons was dat alleen als je een andere auto wilde dan in de pool werd aangeboden. Wel bijzonder dat je helemáál niets hebt getekend... Iets van een overeenkomst zou wel handig zijn om afspraken in vast te leggen.

Ja dat vond ik ook al zo vreemd... ik ga nog eens aan een collega vragen of die wel iets getekend heeft.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:39

Frummels schreef:
Dat is ook niet helemaal correct hoor. Ik heb na 3 jaar nog niet eens de helft van de nieuwwaarde betaald. En dan moet je daar eigenlijk nog verzekering, wegenbelasting, APK, onderhoud etc. afhalen dus dat haal je bij lange na niet. :)

APK en onderhoud heb je toch niet op een nieuwe auto? APK is sowieso pas vanaf 3 jaar dacht ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:44

Century schreef:
Frummels schreef:
Dat is ook niet helemaal correct hoor. Ik heb na 3 jaar nog niet eens de helft van de nieuwwaarde betaald. En dan moet je daar eigenlijk nog verzekering, wegenbelasting, APK, onderhoud etc. afhalen dus dat haal je bij lange na niet. :)

APK en onderhoud heb je toch niet op een nieuwe auto? APK is sowieso pas vanaf 3 jaar dacht ik.

Eerste 4 jaar geen APK, de volgende 4 jaar om het jaar. Vanaf 8 jaar elk jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:44

Century schreef:
Frummels schreef:

Onderhoud wel hoor, elk jaar grote/kleine beurt. Weet niet wat ze allemaal doen, maar wel olie verversen enzo en ruitenwissers vervangen en aircovloeistof ofzo.
APK moest mijn nieuwe na 2 jaar wel geloof ik.

Century

Re: Autolease, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:47

Klein beetje onderhoud inderdaad wel, maar ik vind het niet echt in verhouding op zo'n nieuwe auto. Afschrijving daarentegen :P
Mijn (lease)auto moest inderdaad na vier jaar APK (en toen moest hij ook uit de lease).

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:55

Ik heb een private lease via ANWB
Gaat om een fors fiesta ST line met 100pk turboboost motor. Eigenlijk zwaarste motor en alle opties erbij in.

Heb een contract voor 2 jaar met 20.000 km per jaar voor 250 euro. Zeer goede aanbieding (contract is overigens over te nemen mocht iemand interesse hebben)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 22:00

Romeo2007 schreef:
Gaat om een fors fiesta ST line met 100pk turboboost motor. Eigenlijk zwaarste motor en alle opties erbij in.

Heb een contract voor 2 jaar met 20.000 km per jaar voor 250 euro. Zeer goede aanbieding (contract is overigens over te nemen mocht iemand interesse hebben)

Dan betaal je de benzine nog wel apart neem ik aan?

En hoeveel rij je?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:14

MarjanB schreef:
Ik werk in de sales :) accountmanager buitendienst.

Ik ook.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:34

Century schreef:
Frummels schreef:

Ah oké dat wist ik niet. Dan nog kom ik in elk geval nog niet eens op 1/3 van de nieuwprijs uit. Zie mijn post erna. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:35

Een eigen auto koop je als je geld hebt. Dat gezegde is mij altijd bij gebleven. Alleen al om die reden is private lease niets voor mij.

Ik rij nu een qashqai business uit 2018 voor 277 netto pm, privé en zakelijk gebruik incl tankpas. Geen eigen bijdrage maargoed ik rij gemiddeld zo'n 750 km per week.

Mocht ik deze job zat zijn, dan staat er 7.5 k apart op een spaarrekening om terug een goede, eigen auto te kopen.
Kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Ik ben graag zelfstandig in dat soort dingen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:45

Advies van mijn dealer, is niet leasen, financieren is goedkoper per maand en dan is de auto ook van jou na de looptijd. Met leasen heb je niets.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 22:52

Wiske2 schreef:
Advies van mijn dealer, is niet leasen, financieren is goedkoper per maand en dan is de auto ook van jou na de looptijd. Met leasen heb je niets.

Uhh... om wat voor looptijden en bedragen gaat dit?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:06

Janine1990 schreef:
Romeo2007 schreef:

Dan betaal je de benzine nog wel apart neem ik aan?

En hoeveel rij je?

Klopt benzine nog apart. Is 45 euro voor een volle tank voor 600 km. Gemiddeld 5,7/100km voor zo’n auto heel zuinig dus. Ik heb er nu in 14 maanden 13.000 km mee gereden

Afbeelding

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:26

Janine1990 schreef:
Voor de mensen die zakelijk leasen heb ik nog wel een vraag: Wat voor baan hebben jullie?

Ik heb een kantoorbaan in de financiële sector. Ik bezoek geen klanten of iets dergelijks, ik heb de auto echt om van en naar werk te komen en een dag in de week naar mijn opleiding een eind verderop in het land.
Ze zijn bij ons vrij makkelijk met die auto’s. :D
Over afkoop: mijn auto is een standaard auto met reclame. Ik zou hem met liefde meenemen naar een eventuele volgende werkgever, maar dat vindt de baas denk ik geen tof plan. :+

Leuke Fiesta hierboven!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:56

Heb even globaal het topic doorgelezen. Ik heb in het verleden meerdere auto's van de zaak gereden en heb nu een eigen zaak waarin ik weer zakelijk een auto lease. Als werknemer in mijn eigen zaak betaal ik hier dan weer bijtelling over, net als iedereen die gewoon in loondienst is. Alles wat ik aan zinnigs toe te voegen heb is dat lease eigenlijk altijd een stuk duurder is dan zelf kopen. De leasemaatschappij moet er ook winst op maken, dat moet ergens vandaan komen. Het is dan wel een beetje appels met peren vergelijken, want je vergelijkt een stuk zekerheid en het rijden van een altijd vrijwel nieuwe auto met een waarschijnlijk oudere auto met mogelijk onverwachte kosten. Het stukje zekerheid en het weten waar ik qua kosten aan toe ben is voor mij reden om toch zakelijk te leasen (peugeot expert, 25% bijtelling, maar ideaal voor meisjes met paarden).

Waar ik hier niemand over hoor bij het vergelijken van wat hun (zakelijke) leaseauto hun uiteindelijk netto per maand kost, is dat dit een flink stuk secundaire arbeidsvoorwaarden is, waar een stuk bruto loon of andere vergoeding tegenover gestaan zou hebben als je niet geleased zou hebben. Dat moet je ook meetellen. Een leaseauto is duur voor een werkgever, die krijg je niet voor niks van je baas zonder dat daar iets voor ingeleverd moet worden. Al is het maar je reiskostenvergoeding. Tel dat eens mee in de vergelijking en realiseer je dan wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je leasebak.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:32

Speedster schreef:
Heb even globaal het topic doorgelezen. Ik heb in het verleden meerdere auto's van de zaak gereden en heb nu een eigen zaak waarin ik weer zakelijk een auto lease. Als werknemer in mijn eigen zaak betaal ik hier dan weer bijtelling over, net als iedereen die gewoon in loondienst is. Alles wat ik aan zinnigs toe te voegen heb is dat lease eigenlijk altijd een stuk duurder is dan zelf kopen. De leasemaatschappij moet er ook winst op maken, dat moet ergens vandaan komen. Het is dan wel een beetje appels met peren vergelijken, want je vergelijkt een stuk zekerheid en het rijden van een altijd vrijwel nieuwe auto met een waarschijnlijk oudere auto met mogelijk onverwachte kosten. Het stukje zekerheid en het weten waar ik qua kosten aan toe ben is voor mij reden om toch zakelijk te leasen (peugeot expert, 25% bijtelling, maar ideaal voor meisjes met paarden).

Waar ik hier niemand over hoor bij het vergelijken van wat hun (zakelijke) leaseauto hun uiteindelijk netto per maand kost, is dat dit een flink stuk secundaire arbeidsvoorwaarden is, waar een stuk bruto loon of andere vergoeding tegenover gestaan zou hebben als je niet geleased zou hebben. Dat moet je ook meetellen. Een leaseauto is duur voor een werkgever, die krijg je niet voor niks van je baas zonder dat daar iets voor ingeleverd moet worden. Al is het maar je reiskostenvergoeding. Tel dat eens mee in de vergelijking en realiseer je dan wat je daadwerkelijk kwijt bent aan je leasebak.

Klopt. Zakelijke leasen is vaak gewoon een extra arbeidsvoorwaarde. Je rijdt een auto die je normaal gesproken niet zou kunnen betalen (of willen betalen) en als er iets gebeurt met die bak is het als regel jouw probleem niet. En dat genoegen kost je dan een fiscale bijtelling en het inleveren van een eventuele vergoeding woon-werkverkeer.

Dat hoeft niet voor 100% te gelden bij prive lease. Als iemand die lease-auto's op het werk 'erbij doet' (kleine vloot en ik ben een petrol head dus het is leuk werk) merk ik dat er bij het inleveren van lease-auto's tegen 'einde leasecontract' steedsw vaker discussie ontstaat over zaken als 'normale gebruiksschade' en zelfs de vergoeding van forse schades zoals ontplofte/vastgelopen motoren (het beroemde TSI verhaal van de Audi's, VW's, Skoda's, etc.).

Als zakelijk leaserijder gaat die discussie mij never nooit niet raken zolang er geen sprake is van opzet of grove nalatigheid. Als prive-leaserijder daarentegen kun je zomaar is discussies belanden die je als machtsmindere in de relatie niet wil voeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:55

Speedster schreef:

Klopt dat het (ook)een extra arbeidsvoorwaarde is.

Maar stel ik kom met een eigen auto in dienst die ik zou willen gebruiken. Krijg ik niet meer loon op een ander vlak. Je krijgt uiteraard een vergoeding voor je autokosten maar dat dekt uiteraard niet de gehele kosten van die priveauto.

Ook krijg je er op andere vlakken niks extra bij. Je krijgt als je bij ons binnenkomt een loonaanbod en daar valt echt helemaal niets over te onderhandelen. En dat werkt heel simpel. Ze kijken naar relevante werkervaring(ze gaan aan de bovenkantzitten van wat bij ons in de markt gebruikelijk is). Je kan geen tegenbod doen. Je accepteerd het of niet.

En dat geld voor de primaire en secundaire voorwaarden.(en waarover ik niks te klagen heb)

Met een priveauto bij ons is het is eigenlijk altijd minder voordelig bij ons bedrijf.

Ik ga dan wel uit van een vergelijkbare auto dan wat je zou gaan leasen. Want als je zelf met een 20 jaar oude golf aankomt dan gaan ze niet accord. Je moet wel in een representatieve auto rijden.
Een Golf van 4 jaar oud is prima.(in de praktijk wordt dit gewoon niet gedaan hoor)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:14

Mijn vriend heeft sinds begin dit jaar ook een leaseauto puur omdat een eigen auto gewoon weg veel te duur wordt. Hij rijdt tussen de 55.000/65.000 km per jaar, probeer dan maar eens een betaalbare dieselauto te vinden. Het is gelukt en hij rijdt nu de Renault Megane Estate en dan de Bose uitvoering, luxe genoeg voor de kilometers die hij dagelijks rijdt.

Dit is zakelijk.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:25

Speedster heeft zeker een punt. Voor ik de auto kreeg ging ik met het ov en kreeg ik ruim 450 euro meer op mijn bank aan het eind van de maand.
De auto is het me waard, na al die recente nare gebeurtenissen betreffende jonge vrouwen alleen op straat ben ik blij dat ik veilig voor m’n deur in kan stappen en bij m’n werk weer uit kan stappen, in plaats van bij nacht en ontij op de fiets naar het station, daar in m’n eentje op de trein wachten en op bestemming nog eens lopen of met de bus.
Ik had deze auto inderdaad zelf nooit kunnen of willen kopen, ik had denk ik nog niet eens genoeg geld voor een 20 jaar oude Golf... _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:05

Ik heb een ambulante functie bij de overheid en ben verplicht al mijn zakelijke kilometers in een dienstauto te rijden.
Met je eigen auto rijden is niet meer toegestaan in mijn functie.
Nu zijn onze voorwaarden om ook privé te rijden niet gunstig.
Je betaalt per gereden privékilometer 22 ct aan de werkgever (dit wordt wel afgetrokken van het bijtellingsbedrag waarover je inkomstenbelasting betaalt) én we hebben maar zéér beperkt keus uit auto's en nul keus over opties in de auto.
Heel veel van mijn collega's rijden de auto dus niet privé.
Ik wel, ik had nog geen auto toen ik aan deze functie begon en dan vond ik 1 auto voor de deur toch gemakkelijker dan 2.
Ik rijd zakelijk zo'n 23.000 km/jaar en privé zo'n 17.000.
Ik rijd nu trouwens een Ford C max van 2018.
Ik hoef ook geen leasecontract over te nemen, de auto gaat gewoon naar een collega als je uit dienst gaat.
Dat is het handige van standaardauto's hebben.
Ik betaal per maand een voorschot op basis van de te verwachten privé kilometers per jaar en elk jaar in januari vind de daadwerkelijke berekening plaats en wordt het verschil verrekend via hwt salaris van februari.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:56

Marije_jiplover schreef:
<KNIP>
Ik hoef ook geen leasecontract over te nemen, de auto gaat gewoon naar een collega als je uit dienst gaat.

<KNIP>

Je bedoelt dat het handig is dat iedereen even ongelukkig is? _O- _O-

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:02

Cowboy55 schreef:
Marije_jiplover schreef:
<KNIP>

<KNIP>

Je bedoelt dat het handig is dat iedereen even ongelukkig is? _O- _O-

Gedeelde smart is halve smart! :D