De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
🏆 Paardenfluisteraar

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:48

WAt een super interessant topic dit! ik heb me helemaal vermaakt met de AH moestuintjes van vorig jaar en ik vind het errug leuk om dit te lezen! Ik ga hier meelezen en kijken of ik ook eens wat leuks kan planten! :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:01

imd schreef:
U vraagt wij draaien:

[img]m/qnYehO.jpg[/img

Tips:
- Zet m zo vaak mogelijk buiten, dan schijnt ie steviger te worden. Deze is een beetje iel :=
- Ik heb geprobeerd m de breedte in te laten gaan door m te toppen, maar dan gaat ie dus raar groeien. Beter niet doen dus :=
- Hij heeft zo te zien een beetje dorst nu, ga m gauw water geven. Z'n bladen kunnen wel normaal zijn hoor..

Hahaha geniaal! Ik heb ook een avocadoboom, een jaar of 2 oud nu. Die van mij groeit juist ontzettend in de breedte en qua hoogte is hij ook al een meter of 2. Ik geef niks extra's, hij staat alleen in een megapot. Misschien dat dat helpt? Hij staat bij mij ook recht voor een raam.
Overigens is de mijne inderdaad ook niet echt stevig, heel dun stammetje. Denk dat 'ie omknakt als er een avocado aan hangt :') Maar ik durf hem niet buiten te zetten, deels vanwege mijn huisbaas die alles zonder pardon uit de tuin mikt, deels omdat ik denk dat die boom dan zo hard groeit dat hij in de winter niet meer binnen kan. :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:02

Mijn kiwi is hier een klimplant, geen boom? Kiwibes ook klimplantje. Hmmmm.

Tomaatjes groeien hier terug op plek waar vorig jaar tomaat stond. :))

julius_juut
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:52

Kiwi is inderdaad een klimplant. Als het werkelijk een boompje is wat er groeit ben je heel liefdevol iets anders kiwi aan het noemen. :P

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:18

Haha sorry, een kiwi is inderdaad een klimplant :+
Ik snoei de mijne telkens een flink stuk terug , anders past ie niet meer in huis :D
En ik heb hem wel eens verplaatst ,ook een keer naar buiten, maar dan deed ie het niet goed meer, dus nu laat ik hem gewoon op een vaste plek in de woonkamer staan, en doet het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:25

Jongens, je zou kunnen stellen dat ik een probleem heb. Ik heb nu aan planten:

Ik heb nu:

-aubergines
-cayennepepers
-jalapeñopepers
-courgette
-pompoen
-watermeloen
-tomatilles
-vleestomaten
-cherrytomaten
-komkommers
-mango gezaaid
-granaatappel gezaaid
-citrus
-bijna avocadoplanten
-wortels
-radijzen
-tijm
-basilicum
-lente ui
-venkel
-bieslook
-cavolo nero van 2 meter
-pronkbonen
-snijbonen
-doperwten
-framberry
-pineberry
-aardbeien
-rabarber
-oregano
-sla
-mosterdsla
-rucola

En dan heb je nog geeneens de gewone planten gehad. :')

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:30

En hoe groot is je tuin? :')

Hier heb ik standaard de volgende (eetbare) planten staan:
- Pruim
- Vijg (nog geen rijpe vijgen aan gehad)
- Framboos (rood en geel)
- Bosaardbei

Wat ik los erbij heb:
- Tomaat white cherry
- gewone en witte komkommer
- Zwarte trostomaat
- 2 soort sla
- radijs easter eggs
- aardbei temptation

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:30

Pronkers geven mooie bloemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:36

Morganlefay schreef:
Dan moet je wel eerst waarom er een oculatie en/of enten wordt toegepast.

Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:13

Mijn zoete aardappel die aan het spruiten was, daarvan heb ik nu de spruiten in water gezet. Die zijn echt als een idioot wortels aan het maken. Binnenkort maar eens kijken waar ik die kan zetten en of dat een vaste plant is haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:48

Dorine92 schreef:
Morganlefay schreef:
Dan moet je wel eerst waarom er een oculatie en/of enten wordt toegepast.

Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen?

Oculeren en/of enten is vegetatief vermeerderen van een boom/struik waarbij een basis onderstam wordt gebruikt om een wat zwakkere sier of productieve struik /boom goed te laten groeien.
Rozen worden op deze manier vermeerderd.Oculeren
En er zijn cactus soorten met zwakke vochtgevoelige wortels die op een basissoort worden geënt met een goed wortelstelsel en groei.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:18

Iemand hier ervaring met gember-planten?
Ik wil er eentje gaan zetten, maar vroeg me af in hoeverre ze bestand kunnen zijn tegen het Hollandse klimaat? Bij welke temp ze weer naar binnen moeten e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:12

Siamsmeesje schreef:
Ik wil er eentje gaan zetten, maar vroeg me af in hoeverre ze bestand kunnen zijn tegen het Hollandse klimaat? Bij welke temp ze weer naar binnen moeten e.d.

Welke, de Roscoea?? of de gewone gember.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:21

Mijn vader heeft elk jaar heel veel paprika en peperplantjes van de zaadjes die hij zelf verzameld :) Ook erg handig en lekker (Pepertjes vriezen we gewoon in)

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:26

Mijn 4 paprika plantjes :D
Ze groeien alleen niet zo heel hard.

Afbeelding
Afbeelding

Heb nu ook 6 appel pitjes liggen om te kiemen, ben benieuwd. :))

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:41

Siamsmeesje schreef:

Geen idee hoe die het buiten doet, maar op de vensterbank gaat best goed volgens mij. Begonnen met alleen zo'n uitlopend groen zijscheutbolletje van een gekocht stuk gember. Een keer van geoogst nu omdat hij uit de pot groeide. Smaakte naar gember.
Nu inmiddels is hij hard zijn best aan het doen om weer opnieuw zijn pot te vullen. Wat je ziet is de eerste scheut van dit seizoen, met daarnaast het (oude) stuk wortel waarmee hij na de oogst is teruggeplant.

Afbeelding

eclair98
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:45

Mijn moestuintjes hebben het helaas niet gered, iets met te weinig thuis zijn en ze laten uitdrogen :+ Ik ga me verdiepen in het experimentele zaaien :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:00

Hier zijn de tomaten van de moestuintjes van dit jaar niet opgekomen. Leek achteraf ook of er helemaal geen zaadjes in zaten. Radijs deed het wel, en zonnebloemen en komkommer staan nu volop te groeien. Eerste vrouwelijke bloemen van de komkommer zijn net uitgebloeid. Verder van vorig jaar nog de spinazie gezaaid en gegeten, maar dat is weinig experimenteel te noemen.
Tussen de komkommers in staan nog wat 'malawibonen'; rood-wit gevlekte bonen (lijken een beetje op borlottibonen, maar geen idee of ze dat ook zijn) die een oud-huisgenoot een aantal jaar terug uit Malawi heeft meegenomen. Weet niet meer of dit nog originele import is of eigen kweek F1 van de jaren erna. De oogst is tot nu toe ieder jaar bedroevend geweest. In de moestuin in Wageningen bleek dat ze slecht tegen geen water konden en hier op het balkon hebben ze dat de eerste keer bevestigd, met als aanvulling dat ook spintmijt niet helpt. Toch is het tot nu toe geen ongedierte dat de meeste schade heeft aangericht maar onze kat. Ze eet met alle liefde de toppen en jonge blaadjes uit de bonenplanten. De rest laat ze redelijk heel, maar de bonen zijn onweerstaanbaar. Tijm en citroengras ook, maar daar beginnen we inmiddels al niet eens meer aan.

De kikkererwt heeft nu trouwens zijn eerste peulen eraan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:01

oomens schreef:
Siamsmeesje schreef:

Geen idee hoe die het buiten doet, maar op de vensterbank gaat best goed volgens mij. Begonnen met alleen zo'n uitlopend groen zijscheutbolletje van een gekocht stuk gember. Een keer van geoogst nu omdat hij uit de pot groeide. Smaakte naar gember.
Nu inmiddels is hij hard zijn best aan het doen om weer opnieuw zijn pot te vullen. Wat je ziet is de eerste scheut van dit seizoen, met daarnaast het (oude) stuk wortel waarmee hij na de oogst is teruggeplant.

[ [url=m/hC2Zg6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is inderdaad de gewone gember
kan in de zomer buiten maar verder in de winter naar binnen. Kan niet tegen vorst

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:34

Morganlefay schreef:
Welke, de Roscoea?? of de gewone gember.

De gewone, uit de supermarkt. Heb nu al een paar keer gehad dat ze spontaan begonnen uit te lopen en dit jaar wil ik ze dan eens in een pot zetten.
Kijken of het lukt, en dan misschien ook nog andere soorten. Laatst een professor in Engeland gezien die onderzoek deed naar diverse soorten gember, een kas vol met diverse soorten. En eerlijk, daar zaten verrekt mooie bloemen aan :oo

Niet winterhard had ik wel op gerekend, maar hoe niet winterhard is dan de vraag. Mijn citroen is ook niet winterhard, maar -5 graden overleeft hij wel voor een paar dagen weet ik inmiddels. Kouder laat ik hem niet worden, dan gaat hij naar binnen. Mijn vijgenboompje mag vanaf dit jaar lekker de hele winter in de kas (kan tot -10 graden makkelijk hebben schijnt, variëteit Brown Turky) :brr:
We gaan het gewoon proberen, en als we er inderdaad nog van kunnen oogsten is het helemaal leuk +:)+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:14

Ik heb van de week kersen gekregen van de buurman, pitten zijn gelijk in een potje gegaan :+

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:26

Wij hebben gember in de tuin staan, en die heeft toch al best wat vorst gehad, -10 zelfs dacht ik.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:45

Oh, dat is mooi om te horen. Dat biedt dan zeker goede hoop voor een overwintering in de kas en misschien zelfs wel een plekje in het vaste planten bed :j
Ik ga morgens eens in de boekenkast kijken. Ergens moet ik nog een boekje hebben over zeldzame en tropische groente en fruit. Eens kijken of daar ook iets over de gember in staat :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:58

Ik zal morgen even fotos maken van mijn punt paprika en witte komkommer. Heb ook een gestreepte groene tomaat staan. En mijn mango pit is ontkiemt :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:08

De komkommer
Afbeelding

Puntpaprika
Afbeelding

En de mini mango boom

Afbeelding