[VOLG] Verbouwing van ons huis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:01

En dat scheelt ook weer werk met dichtmaken, als ze niet breder worden dan nodig is. Wij mogen ook nog aan de bak, hij freest en legt de elektra, ik mag het dichtmaken en behangen...

FatCat

Re: [VOLG] Verbouwing van ons huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:21

Hi Boo,

Wat voor een muur is het? Welk materiaal?

Als je er met een houtbeitel vrij gemakkelijk doorkomt dat is het gasbeton/kalksteen. Dit kan je inpricipe met de hand uitkappen. Let wel, dan is het moeilijker om ook weer netjes dicht te krijgen.

Je kan ook sleuven freezen huren, maar let wel dat er 2 soorten zijn; 1 voor zachte steen en een andere voor harde steen. Deze laaste is een stuk duurder (koop en huur) en je hebt duren messen nodig.

Dan electriciteit - verzetten is echt niet moeilijk.

Bijmaken is andere koek - want je moet goed weten op welke kring je deze kan zetten, hoeveel watt er al op deze kring zit, en voor wat je deze stopcontacten wil gebruiken.

Zijn de nieuwe stop contacten in keuken? Dat moet je echt opletten met wattage. 2-3 kingen zijn toch wel nodig voor de moderne keuken (of je een electrische of gas oven maak wel een verschil uit)

Hoeveel groepen en aardlekschakelaars heb je nu?

Lees je dit laaste stuk en denk je; ''oliebol daar snap ik helemaal niets van'' dan zou ik een electricien laten komen, en eens je hele set up bekijken. Als het nu heel basic is dan is het een wijze investering om groepen bij te maken. Een electricien zou ook zijn eigen sleuvenfrees moeten hebben, freesd zo een sleuf in je muur.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 12:26

FatCat schreef:
Hi Boo,
Lees je dit laaste stuk en denk je; ''oliebol daar snap ik helemaal niets van'' dan zou ik een electricien laten komen, en eens je hele set up bekijken. Als het nu heel basic is dan is het een wijze investering om groepen bij te maken. Een electricien zou ook zijn eigen sleuvenfrees moeten hebben, freesd zo een sleuf in je muur.

Dit dus :)) :')

Wij hebben geloof ik 5 groepen, en 2 aardlekschakelaars. Alleen nog niet overal aardedraad (?). Wel in de keuken, en de aannemer legt nu ook die aardedraad naar de badkamer.
Hij gaf aan dat het verstandig is om dit in het hele huis te doen, maar geen idee wat dit gaat kosten. We kunnen niet echt meer dure grapjes gebruiken :+
De muren zijn best wel hard.

De nieuwe stopcontacten in de keuken zorgt de aannemer voor, het gaat nu echt om stopcontacten in de woonkamer en slaapkamers.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:18

Ok - 5 groupen is redelijk basic. Ter vergelijking - Ik heb nu 4 groepen (ex huis huis 1980) en ga dit uitbreiden naar 8 groupen. Alle groot verbruikers (2000watt) hebben in principe een eigen group nodig.

Ik zou eens vragen aan je aannemer of die weet op welke group hij de nieuwe gaat aanluiten, en welke stopcontacten op diezelfde group zitten.

Als hij je met grote ogen aankijkt, haal dan zelf een andere electricien in huis.

Dan kan je gaan rekenen. Op 1 kring kan 3680watt. Hier het verbruik (ong) per apparaat (en bij de grootverbruikers - zoek even het precieze wattage op online)
http://www.enymate.nl/besparen/verbruik

Als je een oven hebt van 3000 watt, en een kookplaat van 1400 dit je er al meteen goed over.

Als jouw hele keuken op 1 groep zit - dan zou ik me zorgen maken. Tenzij je gaat voor Gas oven en kookplaat? Dan zou het mss nog kunnen.

Waar komen je wasmachiene en droger te staan. Heb je hier wel een stopcontact met aarding voor?

Dit is echt iets waar je goed over moet nadenken. Anders slaat je aardlekschakelaar constand om.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:28

Jeetje Fatcat, je doet net of je er verstand van hebt :+

Goed hoor!!! :D

Van elektra heb ik echt geen kaas gegeten, zodra ze beginnen uit te leggen dan ontstaat er bij mij kortsluiting. Heb 1x een jongen gehad, die was voor electricien aan het leren. Dat was de enige die mij nog enigszins kon laten begrijpen waar zijn collega's het over hadden. Die liet ook echt zien van, ik denk dat je dit en dit bedoelt (en dan de leiding langs de muur leggen bijv.) Dat was fijn!

Denk dat ik hem maar eens een berichtje moet sturen ook voor ons huisje :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 14:41

FatCat schreef:
Ok - 5 groupen is redelijk basic. Ter vergelijking - Ik heb nu 4 groepen (ex huis huis 1980) en ga dit uitbreiden naar 8 groupen. Alle groot verbruikers (2000watt) hebben in principe een eigen group nodig.

Ik zou eens vragen aan je aannemer of die weet op welke group hij de nieuwe gaat aanluiten, en welke stopcontacten op diezelfde group zitten.

Als hij je met grote ogen aankijkt, haal dan zelf een andere electricien in huis.

Dan kan je gaan rekenen. Op 1 kring kan 3680watt. Hier het verbruik (ong) per apparaat (en bij de grootverbruikers - zoek even het precieze wattage op online)
http://www.enymate.nl/besparen/verbruik

Als je een oven hebt van 3000 watt, en een kookplaat van 1400 dit je er al meteen goed over.

Als jouw hele keuken op 1 groep zit - dan zou ik me zorgen maken. Tenzij je gaat voor Gas oven en kookplaat? Dan zou het mss nog kunnen.

Waar komen je wasmachiene en droger te staan. Heb je hier wel een stopcontact met aarding voor?

Dit is echt iets waar je goed over moet nadenken. Anders slaat je aardlekschakelaar constand om.

De keuken is het probleem niet. In de keuken zit 1 groep, maar dat is inderdaad te weinig. Daar komt nu een groep voor bij. Hij heeft inderdaad uitgezocht welke apparatuur op welke groepen etc komen, hij is ook echt elektricien :)
Koken gaan wij trouwens wel op gas doen ja, ik vervloek elektrisch koken.
De wasmachine komt met de vriezer in de bijkeuken. Een droger hebben wij niet :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 14:41

Fatcat je woont trouwens bij mij om de hoek, kan je niet even een paar stopcontacten komen aanleggen? :')

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:12

Hahaha goh ik weet echt maar de basis hoor. Maar heb me recent moeten verdiepen aangezien ik electrische vloerverwarming wil in de badkamer en miijn wasmachiene/droger op de zolder komen te staan.

Liever niet Boooo :') Zit zelf in een bouwwerf. En zou me nooit vergeven mocht ik het toch niet helemaal correct doe bij iemand anders..... Maar als je er niet uitkomt wil ik wel een keer langskomen om alles eens uit te plannen? Vertrouw niet blindelings op je vakmensen - die doen soms ook maar wat.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:13

Het is zowieso slim om de elektra in een ouder huis te checken. Je wilt niet weten wat ik allemaal aangetroffen heb.
Hier hebben we alles nieuw gemaakt, en een nieuwe groepenkast gemaakt. I

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:17

Hier oo een huis van 1985 en alle eclectra is nagekeken en vervangen toen wij het kochten. Ook stopcontact bijgemaakt allemaal door een elektricien

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 15:25

FatCat; Nee dat snap ik haha!

Ons huis is van 1954, huurhuis geweest. De elektra is (grote)deels weleens vervangen als ik het zo van de aannemer hoor. Volgens hem is het niet hoofdzaak/nodig om nu alle elektra te gaan vervangen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:26

Wat een leuk project, ik volg ook!

Bij ons 2 jaar terug toen we het huis kochten ook flink verbouwd, maar dan alleen beneden. Ook de stopcontacten door elektricien naar beneden laten zetten en wat erbij. Ook andere stoppenkast erop gedaan gelijk.

In het huis daarvoor met mijn vader wat elektra gedaan, stoppenkast, en wat stopcontacten die echt aangelegd waren op een manier die schreeuwde om kortsluiting... Dus dat snel in orde gemaakt! Soms kom je dingen tegen, oef.. Haha!

Ben benieuwd hoe het wordt!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:26

Wij hebben bij de verbouwing ook de elektra vervangen en idd aardedraad erbij (is standaard in nieuwe huizen)
Kijk ook goed of je inbouw stopcontacten wil of opbouw, inbouw vind ik veel mooier maar kan niet altijd ivm dikte muur.
Soms is een hoge wcd wel handig hangt van je indeling huis af.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:52

Booooo schreef:
De keuken is het probleem niet. In de keuken zit 1 groep, maar dat is inderdaad te weinig. Daar komt nu een groep voor bij. Hij heeft inderdaad uitgezocht welke apparatuur op welke groepen etc komen, hij is ook echt elektricien :)
Koken gaan wij trouwens wel op gas doen ja, ik vervloek elektrisch koken.
De wasmachine komt met de vriezer in de bijkeuken. Een droger hebben wij niet :D

Ah ik zie dit stukje nu pas. Oh gelukkig maar! 2 groupen is idd voldoende dan. Wilde niet belerend overkomen, maar ik heb helaas niet veel vertrouwen in vakmensen hahaha. Had het spijtig gevonden als je na het zetten van de keuken toch nog aanpassingen moest maken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 20:15

Vandaag een aangename verrassing. Ze hebben veel gedaan!

Constructiebalk van de woonkamer/keuken erin
Afbeelding

Wat eerst de deur naar de douche was is dicht gemaakt
Afbeelding

Ook hebben ze 2 nieuwe deurkozijnen geplaatst, de nieuwe ingang van de badkamer dus, en de nieuwe ingang naar de slaapkamer er naast.
Afbeelding
Afbeelding

En aan de tussenmuur begonnen
Afbeelding

Helaas geen voor foto, wist niet dat ze hier al zo snel aan gingen beginnen :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:16

Electra zag ik in mijn vorige huis erg tegenop.
Totdat ik uitleg kreeg van neef van toenmalige vriend (electricien) hoe er een aarde draad getrokken moest worden naar alle vestaandr electra punten.

Dat was zo relatief simpel (stoom eraf, lichtknopje eraf, kunststof trekveer erin richting plek waar de lamp zat en langzaam doorvoeren maar, op einde nieuwe aardedraad door trekveer vast maken en langzaam terug trekken, aansluiten en klaar)

Daar waar de oude draden nog zaten (oude kleuren) was het helemaal makkelijk. Daar maakten we gewoon de nieuwe draad aan de oude vast en trokken hem langzaam door/terug zodat de nieuwe draad erin zat.

Wel alles laten controleren toen of het wel goed zat.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:56

Wat een heerlijk topic, zo leuk om te zien. Ik volg zeker! :D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:46

Ik volg ook! Vind het altijd zo leuk om te zien hoe mooi het eindresultaat uiteindelijk wordt :-)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:19

Mri: Electra is toch een dingetje wat wij gaan laten doen, hier durf ik zelf niet met weinig verstand mee te gaan knutselen :+

Ik ga morgenavond pas weer naar het huis, ben benieuwd hoe het er dan weer uit ziet :')

Dit weekend gaan we voorbereidingen van de vloerverwarming treffen. Mijn man en ik gaan de isolatiefolie en betonmatten leggen, de monteur komt dan dinsdag om de slangen te leggen en de boel aan te sluiten.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 16:45

Vandaag begonnen met de isolatie folie en de matten om straks de slangen van de vloerverwarming aan te bevestigen. Ging redelijk snel, morgen nog een de gang, bijkeuken en wc en dan is dat klaar. Dinsdag komt de monteur de slangen leggen en die radiator gaat natuurlijk nog weg :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 09:46

De muur in de badkamer is inmiddels ook helemaal opgebouwd, toch apart om te zien nu een veel beter beeld van de ruimtes. Zal binnenkort even foto's maken.

De verwarmingsmonteur heeft gisteren alle radiators beneden weg gehaald. Nu liggen we 1,5 week stil -O- Aannemer gaat op vakantie, en kan pas daarna de nieuwe zand/cement vloer leggen dus de slangen van de vloerverwarming hebben we deze week ook niet meer gedaan. Zonde als iedereen daar straks overheen loopt.

Nog een dilemma; volgens het keukenplan moet er een 4cm gaskraan uit de muur komen. Onze aannemer zegt dat hij die nergens kan vinden, dat de kleinste 8cm is. Keukenboer gebeld, die geeft aan dat de gasaansluiting dan in het kastje ernaast mag komen daar mag tie wel 8 cm zijn. Omdat wij onder het koken lades hebben kan het daar maar 4 cm. Naast het koken zit een kastje, waardoor die zo groot mag zijn als hij wilt.
Aannemer zegt weer dat verplaatsen niet meer kan, omdat alles nu op zijn plek zit. -O-

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:54

Kan er niet meer uitgeboord worden en aangesmeerd dan om het te verleggen? Dat is bij ons ook nog last minute gedaan omdat gasaansluiting niet paste.. :+ Die moest paar cm naar beneden, kwam anders boven aanrecht uit.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:55

Even meelezer hier: Mijn ervaring met keukenboeren is dat ze zelf qua techniek het ook niet zo goed weten. Wij hebben de meest vreemde capriolen uitgehaald omdat de keukenboer dat wou, om vervolgens van de monteur te horen dat het makkelijker had gekund. Kijk even of je contact kan opnemen met de persoon wie het zet. Die weet het vaak wel beter.

Wij hebben overigens ook lades onder het fornuis, hebben er gewoon een standaard kraantje onder zitten zonder moeite. Maar hebben dit wel in de muur gefreesd voor zover dat kon.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 17:45

Het is blijkbaar gelukt met het keukenplan, en de gaskraan is gefixt.

De badkamer muur staat:
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag zijn we gaten en sleuven gaan maken voor de nieuwe stopcontacten. Iets wat we nog nooit hadden gedaan maar het is gelukt :+
Afbeelding

En de nieuwe wc’s uitgekozen voor boven en beneden. De wc beneden gaat er helemaal uit en wordt nu inbouw. Boven is er nog geen wc en riolering.
Mijn man wou graag een wc met bidet, dus dit wordt hem:
Afbeelding

Aannemer is paar dagen op vakantie, wat helaas best klote uitkomt.
Vloerverwarming wordt dinsdag gelegd, dan zou eigenlijk de nieuwe zand/cement vloer erop gaan, maar daar begint de aannemer pas volgende week maandag mee. Volgend weekend komt de electricien de nieuwe stopcontacten en elektriciteit aanleggen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:00

brr bidet wc. 1 keer onverwacht meegemaakt. Ik kon net een gil binnenhouden.

Leuk hey die vakanties van mensen hahaha. Komen nooit goed uit.