Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:08

NatasjavE schreef:
campanula portenschlagiana?

[ Afbeelding ]

Over onkruid gesproken.... %)
Ik heb ook ooit de fout gemaakt dat in een plantenbak te zetten. En inmiddels kom ik het overal tegen. Niet uit te roeien....

Waar zit je Moonsparkle? Je kan gratis wat stekjes van mij krijgen :+ .

Ik wil nog een keer een walnotenboom en een kersenboom. En een kamperfoelie.
Ik heb 3 appelbomen: Schone van Boskoop (Goudreinet), Zoete Campagner en een Transparente de Croncels en een peer (Witte Cousin). Allemaal oude hoogstam rassen <3 . De laatste 3 zijn nog jonge bomen, en de Transparante is van een ent van een oude boom die bij mijn huis stond. Dus die geven nog maar een hele bescheiden opbrengst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 12:27

Die campanula is wel een fleurige bodembedekker! :D

Vrouwenmantel is ook zo'n plant die je moet beperken omdat je hem anders overal tegen komt :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:47

Leuk topic!

Prunus staat bij ons in de voortuin, hij is nog jong dus zo mooi als op dat plaatje is hij nog lang niet :D

Wensenlijstje:
Blauwe regen
Lavendelhaag (bij mij gaat lavendel altijd dood)
Magnolia
Een rozenboog (ga ik dit jaar aanplanten)
Clematis die het wél doet

Kom vast nog op ideeën hier!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:56

senna21 schreef:
Ik zou graag twee frambozen struiken in mijn tuin willen (een vroeg en een laat bloeier).
Heerlijk! Maar helaas heb ik geen ruimte voor twee Woekeraars :P

Kan ook in een speciekuip dan krijg je er best nog wel wat vanaf hoor

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:58

Een wintereik, ik vind het zelf een ongelooflijk machtige boom. Helaas groeien die hier niet -O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:59

smit_ilse schreef:
Dorine92 schreef:
Die wil ik ook. Ook omdat die boom de Anna Paulownaboom heet en ik woon in Anna Paulowna. Maarja ik zet alleen dingen die in klei kunnen en op de (zee)wind. Magnolia is hier dus ook geen optie helaas. Net als rhododendron en al die dingen die zo mooi bloeien. Gelukkig bloeien abrikozenbomen en amandelbomen ook prachtig en die heb ik wél

Zie bericht @ibbel. Ik woon redelijk vlakbij anna paulowna en hier ook kleigrond dus. De boom doet het er perfect op bij ons. Uiteraard altijd welkom om te komen kijken als hij in bloei staat as mei.

@lente dat klopt idd. Heb jij aan je boom de donkerbruine zaaddozen al zitten? Weet niet hoe oud die van jullie is, maar begin mei komt er verandering in de boom. Dan begint hij met de bloemen. Na de bloemen komt pas het blad tevoorschijn.

Maar ik heb ook nog wel zeewind denk ik. Ik durfde het niet aan na me ingelezen te hebben. Kon die plek dan beter gebruiken voor een abrikozenboom. Bloeit ook prachtig en dan heb ik ook nog kans op fruit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:01

Wisteria Florabunda Rosea en een Clematis Armandii. ;)
Wat betreft de Wisteria, gewoon goed snoeien en wel bijhouden.
Zoek als kuipplant nog steeds een mooie Strelitzia.
Heb nu 3 ukken staan. Reginae en de Nicolai.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:07

Dit is mijn acer die het hele jaar donker rood blijft.
Maar hij is nu niet op zn mooist natuurlijk. Ik zal eens kijken of ik er een foto van heb als hij helemaal in blad staat.
Ik heb er 35 euro voor betaald, maar dat zal wel inkoopprijs zijn want ik heb hem via mn ex.
Afbeelding

En mn andere acers, die hebben groen blad en in het najaar rood

Afbeelding

Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:32

Oh wat een leuk topic! Ik volg even mee. Momenteel hebben wij een olijfboom van inmiddels een metertje of 2 hoog staan, een eikenboom en tegen de schutting achter een grote druif en roos :) Dit huis komt binnenkort te koop omdat we een ander huis gekocht hebben. Van het nieuwe huis is de tuin helemaal kaal (tegels, stenen muren). Dus we kunnen lekker aan de slag daar! De olijf verhuist mee, de rest blijft achter.

Ik ga hier dus volgen om wat inspiratie op te doen! Vind die blauwe regen op stam echt fantastisch <3

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:33

Leuk topic!

Wij gaan deze zomer onze tuin helemaal aanpakken. Vorig jaar heeft mijn vriend een vlonder gebouwd en dit jaar willen we een border en een gazon aanleggen. Het is niet een heel grote tuin dus veel ruimte voor planten is er niet. Er staat al een appelboom in die we graag willen houden, daar bouwen we de border omheen en daarnaast wil ik graag een vlinderstruik. Wat we verder willen zijn we nog niet over uit. We hebben niet heel groene vingers dus het moet vooral niet te moeilijk zijn qua onderhoud.
En verder hopen we deze zomer de schuttingen te kunnen vervangen in overleg met de buren.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:40

moonsparkle schreef:
Misschien heeft iemand hier nog een tip voor mij, ik zoek een bodembedekker met bloemetjes (liefst wit, roze, blauw of paars) die ook in de schaduw kan (van ochtend tot 13 uur zon). Ik heb dus helemaal geen verstand van planten, maar dat pampagras wil ik ook wel achterin de tuin naast mn bamboe :D

Je zou ook naar vinca's kunnen kiijkken

Je hebt een grote en kleine soort. Bloemmetjes kunnen wit, blauw of paars zijn.

Maar campanulas zijn ook erg leuk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:56

moonsparkle schreef:
Misschien heeft iemand hier nog een tip voor mij, ik zoek een bodembedekker met bloemetjes (liefst wit, roze, blauw of paars) die ook in de schaduw kan (van ochtend tot 13 uur zon). Ik heb dus helemaal geen verstand van planten, maar dat pampagras wil ik ook wel achterin de tuin naast mn bamboe :D

Lievevrouwenbedstro is een hele leuke, sterk, bloeit wit, ruikt lekker en doet het goed in de schaduw, bedekt goed de bodem zonder te woekeren...en ja ik weet het, rare naam :D

https://www.vtwonen.nl/tuinieren/plant/ ... ro-galium/

Vinca is ook heel mooi, wij hebben de blauwbloeiende.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:30

Bij mij blijft de vrouwenmantel aardig binnen de perken. Vind het alleen zo jammer dat je er net als hosta's alleen in de zomermaanden plezier van hebt. Ik ben echt fan van groenblijvende planten. O ja, en hortensia's :j

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:15

Leuk! Ik kom misschien in de gelegenheid om mijn tuin een stuk uit te breiden, zou daar dan inderdaad bomen willen planten. Wil graag een tamme kastanje, staan er hier veel aan de bosrand dus hoop dat dat betekent dat het wel een soort voor “hier” is. Heb nu een hoogstam kers in de tuin waar de buren over klagen, dus een reserve zou ik ook wel willen! Schijnt ook een lokaal goedgroeiende boom te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:38

Wat een leuk topic! Ik wil mijn tuin ook aanpakken. Weet alleen nog niet wat ik wil, dus lees graag mee! Heb nu alleen een vlinderstruikje en vorig jaar een stekje van een boom waar ik de naam niet meer van weet :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:44

Guess what, ik heb het een hortensia en de vinca gehaald :')

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:05

Ik wil heel graag een beukenboom, en heel erg graag een sequoiadendron giganteum ofwel een mammoetboom :D <3

Afbeelding
In nederland worden ze lang niet zo groot, maar ík vind dít een prachtige boom!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 16:12

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:26

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:54

Pff zullen de buren blij mee zijn.

Ik heb geen tuin maar een terras. Hier staat nu een blauwe bessenstruik en Toscaanse jasmijn.

Verder heb ik nog wat groenten en kruiden geplant.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:19

Een limoenboom! Onze sinaasappel en citroen doen het super, de kersenboompjes bloeien voor het eerst e; de nectarines kunnen we bijna eten. De granaatappelboompjes zijn trouwens draken die erg prikken en de vijgenbomen vind ik wel mooi, maar ik hou niet van vijgen.

Olijven genoeg elk jaar, maar mijn grote oude vriend is er voor de sier, die geeft geen vruchten meer.

De sinaasappel bloeit, net als de olijfboompjes. Niet best voor mijn hooikoorts, maar zo mooi!
Afbeelding
Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:26

Ik wil vooral weer bomen... We hebben hier in onze tuin alle bomen moeten kappen, waren allemaal berken (3 stuks). Helaas waren ze allemaal zo’n 75-80 jaar oud, wat een behoorlijke leeftijd is voor berken blijkbaar, en hadden ze allemaal berkenweerschijnzwam, dus moesten ze echt om voor ze vanzelf naar beneden kwamen.
Nu heb ik dus een boomloze tuin, gelukkig nog wel een aantal grote struiken, maar er moeten écht weer bomen in. Ik ben dus heel hard op zoek naar geschikte bomen :+ En liefst snelle groeiers ook nog, want het is nu echt geen porum.... en het hoeven geen kleinblijvende bomen te zijn, ik heb 400m2 beschikbaar om ze neer te zetten.

Pauwlonia tomentosa zag ik al genoemd en wil ik ook heel graag, groeit ook behoorlijk snel heb ik begrepen. Die heb ik eigenlijk al besloten := ik heb er een hele mooie redelijk beschutte plek voor.
Verder denk ik aan een prunus, Japanse sierkers vind ik heel mooi, maar ik denk toch dat ik voor de prunus avium plena ga. Die hebben mijn ouders in de tuin, 3 stuks, en zijn hele mooie grillige bomen. Redelijk groot maar niet enorm.
Afbeelding
En ik vind een sierpeer ook erg mooi, met name pyrus calleryana ‘chanticleer’. Die zou mooi op een wat kleiner plekje kunnen, want die wordt helemaal niet mega groot.

Afbeelding

Wat betreft de wisteria, ik heb er 2 staan, een blauwe en een witte. De blauwe groeit tegen het huis (en ja, de groeikracht is enorm, je moet echt niet een keer het snoeien overslaan!), en de witte heb ik als kleine boom opgekweekt. Staat tegen de schutting aan en vormt een soort halve parasol. Als boom opkweken is heel makkelijk!

Ik zag net iemand zeggen dat er zevenblad als bodembedekker was aangeplant.... hier nog gekker. Onze buren hebben jaren geleden de achterkant van hun tuin, rondom een vijver, helemaal volgezet met Japanse duizendknoop -O- Er is geen erger onkruid dan Japanse duizendknoop, echt niet. Zevenblad, kruipende boterbloem, brandnetels, allemaal een eitje vergeleken met deze zooi. Groeit met gemak in een paar weken meters(!!!!) hoog, is een wortelonkruid (rhizomen) en wortelt tot op 3 meter diep. Hoort bij de meest invasive exoten, en groeit dwars door funderingen, leidingen en verharding (zelfs asfalt) door. Oh, en ondergrondse uitlopers verplaatsen zich rustig 10-15 meter. Hiep hoi.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:30

Hier nog wat plaatjes van wisterias als boom gekweekt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:47

Echt mooi die wisteria maar op internet vind je altijd de allermooiste exemplaren. Ik denk altijd de kans dat je zo'n mooie krijgt die zo rijk bloeit zal wel niet zo groot zijn. Daarom richt ik me maar op bomen die produceren dan heb ik in ieder geval eten :D
Als je een mooie boom wil die ook nog vruchten geeft kun je voor de prunus trailblazer gaan. Die is echt heel mooi qua bloesem maar geeft ook lekkere kerspruimen

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:00

wij zijn in december verhuisd dus het is nog een beetje een verrassing wat er hier allemaal in de tuin staat en of en hoe het gaat bloeien. Er staan in iedergeval een vijgenboom, een appelboom en een peer (die hebben we vorige week verplaatst, maar hij lijkt het nu wel naar zijn zin te hebben op de nieuwe plek). Verder een aantal heesters die 5 meter hoog waren en die we fors terug gesnoeid hebben onder het mom, als ze stuk gaan is het ook goed. Verder lijkt er nog een 4 meter hoge liguster te staan en een net zo hoge boom die dacht ik paarse pluimpjes had (als ik het me goed herinner van de bezichtigingen). Ook stonden er mega hoge vlinderstruiken en een hibiscus. Ook die hebben we flink gesnoeid, maar die mogen wel blijven als ze het overleefd hebben.

Op mijn wishlist staan planten en bomen met paarse of roze bloemen. O.a. een passieplant en een blauwe regen.
Verder wil ik nog wel een mooie sering. Ook een acer staat in de planning, maar die pik ik uit de tuin van mijn ouders :-)
Verder zit ik te denken over roze pampasgras, maar ik weet nog niet goed waar.

Ik ben verzot op varens en hosta's dus daar ben ik stiekem ook al een verzameling van aan het aanleggen. En laatst heb ik een rodondenderon gekregen. Ik hoop heel erg dat die het gaat doen, want we zitten hier op kleigrond dus dat is wel een uitdaging.