Moestuintjes van de AH: wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:11

Ik heb net een aantal potjes van vorigjaar geplant in een Terrarium, aangezien mn katten er anders mee aan de haal gaan :')

Zal zo een foto uploaden

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:51

Hier zijn rucola en paksoi van vorig jaar al geboren. Binnen 3 dagen :')
Ik had alleen voor de zekerheid ook rucola van een nieuw zak zaadjes gestrooid. Uhm heel heel veel rucola ... najah altijd lekker!

Nu alleen hopen dat april niet te warm gaat worden en de paksoi gaat schieten.. maar die heb ik voor het eerst geprobeerd nu..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:00

Potate schreef:
Maar 2 weken?! Ik was van plan een compleet moestuintje voor op mijn balkon te verzamelen -O- zoveel geld kan ik nou ook weer niet uitgeven

Ik vraag gewoon aan de caissière of ik ze mag hebben van degene voor me die ze niet wilde hebben. Score 1e keer: 4 stond terwijl ik er eigenlijk maar 1 zou moeten krijgen :D

Ik ga dit jaar waarschijnlijk even nog niets planten verder. We hadden bij de action 2 zaai sets gekocht, rucola en tomaat. Manlief heeft alle zaadjes in de aarde gemikt, ik heb denk ik straks 30 tomatenplanten en 70/80 rucola plantjes :')

amandananana

Re: Moestuintjes van de AH: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:33

Ik heb gisteren mijn moestuintjes geplant, had er nog een aantal over van vorig jaar ook. Heb zo’n kweekbak gekocht bij de action daar staan ze nu in. Ook nog zaadjes meegenomen om paprika te kweken. We waren gisteren bij de Gamma en daar hebben we zaadjes voor puntpaprika, watermeloen en aardbeien meegenomen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:08

Wat kost die kweekbak van de Action? Hoe groot is die? Voor binnen of buiten?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:03

Is het niet te vroeg om nu al met de moestuintjes te beginnen? Ik ben bang dat als ze nu gaan groeien de grond nog knoeihard buiten is en ik ze niet kan verpotten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:15

Onze radijsjes zijn geboren!
En ik gok dat ik de komkommer heb vermoord, hij begint te schimmelen.. :+..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:24

Die van de action is formaat a3 ongeveer en kost 3 euro

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:42

Voor komkommers is het nu nog wel vroeg om te zaaien, want die moeten tot eind mei binnen blijven.
Wel zijn wij ideale komkommer-mensen, want die planten doen het, als ze groter zijn, erg goed op stalmest. :)*

Ik heb zelf een kleine moestuin. Ben dit jaar wat beperkt in gewas door teeltwisseling, dus ga voor het eerst niet met de AH moestuintjes aan de slag.

De beste tip is inlezen voordat je gaat zaaien. Dan weet je bijvoorbeeld dat je wortels niet in het moestuinbakje van de AH moet zaaien, maar gelijk in de volle grond. Gelukkig kun je altijd nog opnieuw beginnen.
Er zijn veel leuke sites met informatie, dit is één van mijn favorieten: https://www.mooiemoestuin.nl/

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:44

Radijsjes kun je ook beter niet voorzaaien. Sowieso vind ik dat zaaimatje vreselijk onhandig, tenzij er maar 1 zaadje in zit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:45

superlotje schreef:
Voor komkommers is het nu nog wel vroeg om te zaaien, want die moeten tot eind mei binnen blijven.
Wel zijn wij ideale komkommer-mensen, want die planten doen het, als ze groter zijn, erg goed op stalmest. :)*

Ik heb zelf een kleine moestuin. Ben dit jaar wat beperkt in gewas door teeltwisseling, dus ga voor het eerst niet met de AH moestuintjes aan de slag.

De beste tip is inlezen voordat je gaat zaaien. Dan weet je bijvoorbeeld dat je wortels niet in het moestuinbakje van de AH moet zaaien, maar gelijk in de volle grond. Gelukkig kun je altijd nog opnieuw beginnen.
Er zijn veel leuke sites met informatie, dit is één van mijn favorieten: https://www.mooiemoestuin.nl/

Dan ben ik verkeerd ingelicht (niet door de AH medewerkster), maar door iemand die in de land/tuinbouw zit :+.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:47

Wie door mij?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:51

In de verwarmde glastuinbouw hoef je ook niet aan ijsheiligen te denken.

En daarnaast: iedereen heeft wel eens een oeps-momentje. Wie weet heb je geluk en komt het wel goed met de komkommers. Je hoeft er niet van te leven (hoop ik) dus een mindere opbrengst is ook geen ramp.
Daarnaast is wat werkt ook erg afhankelijk van grondsoort, ligging, bemesting ed.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:13

Janinevv schreef:
Wie door mij?

Haha nee, iemand die het studeerde en toen vroeg ik het.

Nee, het is meer een extraatje, en omdat ik ze leuk vindt.
En onze vorige cavia's vonden het erg lekker, misschien onze nieuwe konijnen ook wel :).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:16

superlotje schreef:
In de verwarmde glastuinbouw hoef je ook niet aan ijsheiligen te denken.

En daarnaast: iedereen heeft wel eens een oeps-momentje. Wie weet heb je geluk en komt het wel goed met de komkommers. Je hoeft er niet van te leven (hoop ik) dus een mindere opbrengst is ook geen ramp.
Daarnaast is wat werkt ook erg afhankelijk van grondsoort, ligging, bemesting ed.

De eerste keer had ik de peterselie in de volle zon gezet. Vond hij niet zo leuk :+

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:17

Wij doen ze altijd planten, eerst even binnen, daarna gaan ze in de serre waar het net een kas is als de zon erop staat en daarna gaat alles naar buiten. Vorig jaar echt heel veel hele grote komkommers gehad, waren zooooo lekker, niet zo waterig en een stuk steviger. Worteltjes hebben we ook wel eens gehad, alleen die waren heel klein, tomaten deden het ook, maar daar waren de vogels al te snel bij. Onze zonnebloemen vorig jaar kwamen ruim boven de tussenmuur van onze tuin en die van de buren uit. Dus hier altijd een groot succes en mijn zoontje vind het heel leuk om de zaadjes te planten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:32

Als ze naar buiten moeten gaan ze naar mijn mama.
ik heb nu geen huisje met tuin, en aangezien we 1 mei moeten verhuizen weet ik ook nog niet of we een huisje/appartement krijgen waar dat mogelijk is.
Mag zij voor de plantjes zorgen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:41

Jaa komkommers in de kas hebben nu geen "moeite" met dit weer, wij houden de kassen verwarmd.

Je merkte in het begin wel erg dat ze langzaam groeide door de korte dagen en vaak haast geen zon.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:48

Mocht ik ze weer krijgen wacht ik gewoon eventjes met zaaien :).

Vond ze de vorige keer wel lekker, en dat vonden de beesten ook haha.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:50

Ik heb eergisteren mijn eerste moestuintje ooit geplant en ben gisteren al vergeten water te geven :=
Ik heb een zonnebloem gekregen! Ben benieuwd :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:57

Wij hebben er alweer een lading klaar liggen, ga ze maar snel planten, maar dit weekend niet thuis, anders vanmiddag even met zoontje ervoor gaan zitten, dan kunnen we weer met modder gaan spelen haha.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 11:00

Mijn komkommers staan al bijna een week. :')

Zie het wel...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:18

Waar hebben jullie de plantjes staan?
Ik heb ze op een lichte plek, maar er komt (nog) geen zon.
Heb alleen geen vensterbank, maar ze staan op de kleine boekenkast.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:14

Bij mij op de vensterbank in de eetkamer, daar zit zeg maar een raam met de serre aan de andere kant, dus als het zonnetje schijnt is het daar ook lekker warm. Ik heb er wel weer zin in om de zaadjes te gaan planten. Alleen buiten wordt het even een uitdaging want er lopen nu 2 nogal uit de kluiten gewassen konijnen, dus dat wordt de moestuin even goed afzetten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 13:31

Mijne staan ook in de vensterbank.