Maandelijkse vaste lasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Maandelijkse vaste lasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:44

Ik gebruik (als ik het niet vergeet :+ ) overigens het jaaroverzicht van de Nibud. Daarin kun je perfect je maandelijkse uitgaven, maar ook een heel goed jaaroverzicht bijhouden. Dat geeft een goed beeld wat je elke maand standaard kwijt bent, zeker als je het ook bijhoud met wat je kwijt bent aan ditjes en datjes (want daar gaat meestal het meeste geld in zitten).

Mijn eigen wijze woorden ter harte nemend, ga ik nu mijn overzicht van 2018 maar eens maken :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:25

Wat zijn jullie hypotheek bedragen laag. Of wonen jullie allemaal in een huis onder de 150.?of doe ik iets verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:29

Wat een overdreven reacties op mijn post zeg :+ ik klaag nergens dat ik vind dat we veel betalen want we kiezen er immers zelf voor om beiden te willen werken. We kunnen het prima dragen dus prima. Vind alleen onze staat zo krom dat je klaarblijkelijk harder beloond wordt als je gewoon op je luie reet blijft zitten (in het geval van mijn bekende.) dan wanneer je beiden gewoon wil werken.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:36

Mee eens hoor @Jans, ik heb er ook wel eens over zitten denken om gewoon een uitkering te gaan trekken, ik lever tenslotte dan maar 30% in en die kunnen we makkelijk dragen/missen.
Alleen is stilzitten echt niks voor mij dus blijven we maar vrolijk doorwerken :D

Shirana1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:36

Dit is ons huidige uitgaven overzicht (2 personen, 1 kind). Let wel het is heel persoonlijk.
Ik heb alleen ons inkomen en onze spaarbedragen eraf gehaald, dat leek me niet relevant.

Wij hebben overigens een koopwoning, hoekhuis. Achteraf geïsoleerd, vloer/muur/dak en dubbel glas.

Voor Gas/Electra zou ik niet puur naar het maandbedrag kijken maar naar het gemiddelde verbruik (KWH) voor jouw gezinssituatie. Dan krijg je een redelijk beeld, omdat er nog geen historie is. Bijv. op easyswitch.nl kun je een vergelijking maken tussen energieleveranciers op werkelijk verbruik, maar ook op geschat verbruik waarbij je je gezinssituatie neemt of neem je gezinssituatie +1 dan zit je denk ik wel aardig goed, als ik het vergelijk met mijn eigen situatie en heb je een realistisch bedrag. Daarnaast is het erg afhankelijk van je type woning en hoe je zelf omgaat met je Gas en electra...

Ik heb voor de volledigheid ook onze toeslagen zichtbaar gelaten, dit wordt vaak vergeten, maar verlaagt wel de lasten. Kinderbijslag is overigens 1x per kwartaal maar heb ik voor het gemak even naar maand omgerekend.

Je zou dit ook heel snel voor jezelf kunnen maken met de vaste en variabele lasten die je al hebt en daaruit kun je dan ook snel zien wat je "over" hebt om te gaan kopen of huren (neem daarbij ook de eisen voor huurtoeslag e.d. mee mocht je willen huren en zorgtoeslag). En daarnaast een schema per maand wat de werkelijke uitgaven zijn geweest. Zoals je ziet heb ik ook een aantal bedragen die in 10 termijnen zijn of per kwartaal of per jaar.

Let op dat je bij kopen een aantal extra vaste kosten hebt, die je bij huur niet hebt. Zoals je gemeente belasting ligt hoger dan iemand in dezelfde plaats met een huurwoning, ook heb je geen recht op "huurtoeslag", maar bijv. misschien wel hypotheek rente aftrek. evt. extra verzekeringen en natuurlijk moet je een potje hebben voor onderhoud Huis, dit wordt bij de meeste huurwoningen door de huurbaas/woningbouw geregeld, maar als je een koopwoning hebt moet je dit zelf regelen. Soms bij bijv. appartementen heb je een VVE (vereniging van eigenaren) waar je dan bijv. al geld in legt voor onderhoud. Ook verschillen de bedragen nogal per gemeente!

Daarnaast kun je e.e.a. natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. (denk aan netflix, playstation abonnement, kranten/tijdschriften/clubs/hobby's, internet/tv). En het loont om elk jaar je energiekosten en zorgverzekering te checken of je nog bij de juiste maatschappij bent aangesloten.

En een aantal dingen zou ik niet op bezuinigen, denk aan WA verzekering, rechtsbijstand, uitvaartverzekering eventueel.

En natuurlijk altijd goed om een spaarpotje te hebben en te blijven vullen. Dit heb ik zeker ook meegenomen toen wij wilden gaan kopen. Dat er genoeg over bleef om te sparen, zeker nu er ook kinderen in het spel zijn is het leven wel iets duurder geworden op een aantal fronten (kinderopvang, boodschappen, gas/electra, uitvaartverzekering)

Daarnaast is het NIBUD ook al genoemd en zeker een handig hulpmiddel om berekeningen in te maken en bij te houden. Ook staan daar gemiddelde bedragen die je kunt gebruiken om te kijken wat voor jouw situatie haalbaar is. Dat heb ik inderdaad ook gebruikt toen wij in de voorbereidingen zaten om te gaan kopen. Wat zijn gangbare bedragen, waar moet ik allemaal rekening mee houden. Om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen.

Laatste tip: wees realistisch! Beter bijv. huur/hypotheek te hoog schatten en dat het mee valt, dan andersom. Dat voorkomt dat je in de problemen komt.

En voor mijn man was de oplossing een tweede rekening, bedrag wordt er automatisch op gezet, wat daarop staat is voor deze maand boodschappen, benzine, kleding en extra's en mag je opmaken (hoeft niet), op is op. Hij raakte het overzicht compleet kwijt op een totaalrekening waar dus ook de vaste lasten elke maand af moesten. Hoeveel mocht hij uitgeven?

(ik heb dus ook alles in mijn overzicht zitten d.m.v. tabbladen, incl. de benodigde buffers voor lange termijn, hoeveel moet ik daarvoor per maand sparen en in mijn maandbudget uitgaven zit dus ook een bedrag voor kleding en kleine uitgaven. Een soort huishoudboekje maar dan in excel, ik werk het meestal 1x per maand bij. Mocht je belang hebben bij mijn format hoor ik het wel ;) )

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:44

moonsparkle schreef:
Wat zijn jullie hypotheek bedragen laag. Of wonen jullie allemaal in een huis onder de 150.?of doe ik iets verkeerd?

Hier een deel met eigen geld betaald waardoor de hypotheek lager uitkwam.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:46

Wij zijn aan het kijken of we een huis kunnen kopen dus ik lees even mee.

@Shirana1989: wat een fijn overzichtelijk schema zo! Wij zitten momenteel in een huurhuis met een allinclusive huur. We zijn nu dus op een rijtje aan het zetten wat er allemaal bij komt kijken en daar helpt zo'n schema ook zeker aan mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:50

Wij wonen in een dure regio omdat we beiden ons werk in deze regio hebben. Idealiter wil ik op termijn naar het oosten of noorden en dus goedkoper. Maar dan moet er daar eerst voldoende werkgelegenheid zijn in ons vak, dat zit allemaal rond de randstad en als je dan dagelijks anderhalf uur heen en terug moet rijden gaan je lasten ook gewoon omhoog door je auto. Dus kiezen we ervoor in de randstad te blijven.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:52

Selina schreef:
moonsparkle schreef:

Hier een deel met eigen geld betaald waardoor de hypotheek lager uitkwam.

Wij ook inddd. Huis van 2ton maar veel eigen geld voor de aanschaf.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:01

2 personen en 1 hond

Huur: €675
Gas/water/licht: €125
Zorgverzekering: €95 en €120 (zorgtoeslag beide €89) dus eigenlijk maar €6 en €31
Telefoonabbonement: €50 en €50
Tv: €45
Boodschappen: Tussen de €50 en €100 per week (kan goedkoper natuurlijk, helemaal als je alleen bent)
Andere verzekeringen? Auto: €45 pm en €32,50 wegenbelasting pm

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:24

Wat een goedkope huur/hypotheken hier allemaal! Wij betalen al 1150 aan hypotheek.

Hypotheek: 1150
G/W/L : 125
Zorgverzekering : 130 + 140 geen zorgtoeslag
2 x telefoon abbo: 30 + 30
Tv : 45
Boodschappen : probeer op 300 per maand uit te komen
Andere verzekering ( inboedel + 2 auto’s ) : 80 ( schatting weet ik zo niet uit mijn hoofd )
Stalling paard : 295
Sport abbo’s : 20 + 20
En zo kan ik helaas nog wel even door gaan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:06

L_iek schreef:
Wat een goedkope huur/hypotheken hier allemaal! Wij betalen al 1150 aan hypotheek.

Hypotheek: 1150
G/W/L : 125
Zorgverzekering : 130 + 140 geen zorgtoeslag
2 x telefoon abbo: 30 + 30
Tv : 45
Boodschappen : probeer op 300 per maand uit te komen
Andere verzekering ( inboedel + 2 auto’s ) : 80 ( schatting weet ik zo niet uit mijn hoofd )
Stalling paard : 295
Sport abbo’s : 20 + 20
En zo kan ik helaas nog wel even door gaan.

Zeker voor de crisis gekocht? Wij hebben het september 2016 gekocht. Betalen maar 1,53% rente....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:21

Ik woon alleen en heb een wajonuitkering.

Huur 480
Gas/water/licht 69 =Essent
Zorgverzekering 154 = Menzis
Telefoonabbonement 26
Tv 34
Boodschappen variabele
Andere verzekeringen 4
Lenzen 22
(staat uit ivm vooraad)

ABN amro betaalpakket 3

Afbeelding

Afbeelding

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:04

kim_1990 schreef:
Mijn hoefsmid is ook 30 bekappen en 70 voor voorijzers...maar mijn paard gaat 1 x in de 2 maanden heen en niet iedere maand dus is het gehalveerd.
Mijn stalling is idd goedkoop...ik heb geen binnenbak (wat ik zelf niet nodig vind) maar verder wel alle service incl voer, stro en onbeperkt hooi.
Het is maar net hoe duur je het zelf maakt...maar hier in de buurt is de stalling incl binnenbak ook maar 200/210 euro maar die stallingen bevielen me niet qua hoeveelheid buiten staan.

Op deze manier met stalling en goedkoop huisje kan ik makkelijk een paard houden :D dat is wat ik graag wil dus pas ik mijn uitgave daar op aan.
Nu heb ik mazzel dat ik een goedkoop huis en stalling heb + dat ik een telefoonabbo van de zaak heb, geregeld in zakelijke auto kan rijden dus 200 benzingeld is wel erg ruim gereden...tv en internet, gwl zit bij mijn huur in allemaal...dus ik heb het aardig goedkoop kunnen regelen allemaal...ik huur particulier, als ik via de woningbouw zou huren ben ik gauw 300/400 euro verder qua huur gwl tv en.ibternet...dan wordt een paard houden ook wat moeilijker haha

Ohja helder, hoefsmid komt bij mij ook niet maandelijks haha.
Ik heb ook geen binnenbak, verder wel all in service.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:59

Jans schreef:
_suus19_ schreef:

Holy Moly.. das wel erg veel.. na aftrek van kinderopvangtoeslag?

Als je dat schijntje van kinderopvangtoeslag eraf haalt blijft er alsnog 3500 over :') je zou met ons land gewoon niet zeggen dat het loont om tweeverdieners te zijn. :n wij houdden netto minder over dan een bekende evan ons in de bijstand met 4 kinderen. En wij werken beiden 32 en 36 uur.

Ja das een hoop. Val je waarschijnlijk wel in een hele hoge inkomensschaal, waar ik gezien je leeftijd dan weer verbaasd over was ;-)

Maar die bekende woont dan waarschijnlijk wel heel anders dan jullie met hele andere auto’s. Anders kan het nooit. Iemand in de bijstand krijgt echt geen 3500 euro per maand binnen hoor!

Hier ook tweeverdieners, even veel uren als jullie, universitaire opleiding maar wij kunnen alleen maar dromen om ooit in die richting te verdienen. We verdienen net genoeg om alle toeslagen mis te lopen, maar zouden nog wel behoorlijk wat kinderopvangtoeslag krijgen bv. Maar een huis kopen kan echt niet. Dus tweeverdieners zijn en willen werken zegt ook niet alles.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:27

@Drico: ik heb alleen de appie in de buurt zitten. Dit vind ik heel jammer aangezien ik daar dus afhankelijk van ben

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:46

Ik hou het ook bij in excel, zoals een aantal hier laten zien. Dat heeft wel een stuk inzicht om erachter te komen waar je geld heen gaat :j

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:50

Zo goed voor mezelf ook om een keer alles overzichtelijk op een rij te zetten }:0
Interessant om te zien waar iedereen in welke verhoudingen geld aan uitgeeft!

Ik woon alleen in een vooroorlogs 3 kamer huurappartement (enkelglas) in Den Haag

Huur 408,46
Gas & Electra 80
Scooterverzekering 28,06
TV & Internet 49
Telefoon 54
Gemeentebelastingen 19,30
Regionale belastingen 21,50
Netflix 10,99
Aansprakelijkheidsverz 2,35
Boodschappen 250
Benzine 40
Postcodeloterij 13,25
Tennis contributie 28,13
Tennisles 58
Zorgverzekering 107,50
Totaal maandelijks 1170,54

Elk kwartaal:
Water 40
Betaalpas 5,90

Elke 4 maanden
Apotheek 69,13

Halfjaarlijks
Kattenvoer 180

Jaarlijks
Creditcard 18

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:55

iirrssjjee schreef:
Zeker voor de crisis gekocht? Wij hebben het september 2016 gekocht. Betalen maar 1,53% rente....

Nee, vorig jaar juli. Hebben een lineaire hypotheek omdat we nu allebei 40 uur per week werken en het makkelijk kunnen betalen. En met het oog op de toekomst ( kindjes als het ons gegund is en minder werken ) deze keuze gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:34

Nou ja, goedkope hypotheken... Ligt eraan hoe duur het huis was natuurlijk :D
Ik als alleenstaande heb geen eengezinswoning (laat staan met een weiland erbij :P )

Voor mij was het toentertijd de keuze tussen duur huren of proberen wat goedkoper te kopen en dus mijn eigen maandlasten bepalen. Ik had hoger gekund, maar dan werden de maandlasten te hoog, en aangezien ik ook nog 3x mn baan verloor tussentijds was die wat lagere hypotheek best prima :j

Nu moet ik er wel wat mee gaan doen om m af te gaan lossen, maar gezien mn werksituatie wat stabieler is, kan dat nu misschien wel. Dus ook weer rekenen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:13

In de crisis gekocht of erna...hoogte rente is mede bepalend...de meesten zijn van vaste baan in die tijd naar contracten gegaan en dan kan je niet meer veranderen van rente....wij zouden de helft minder gaan betalen, maar geen vast contract meer..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:18

Ja in de crisis, maar de rentes zijn daarna nog flink gezakt... volgens mij kan het zomaar 1% omlaag..

Maar goed, dat voegt niet veel toe aan het onderwerp

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:21

Ik heb inderdaad maar een hypotheek van €108.000, daar is het huis uiteraard ook naar, maar ik ben maar alleen en zonder vast contract kon ik niet veel meer lenen.
Ik heb maar 1,6% rente dus dat scheelt echt een hele hoop, daar kon ik niet voor huren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:32

Zo....dat bedoel ik, wij zitten nog op 5,3%

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:34

dan is het wel balen dat je niet kunt oversluiten..
Ik heb goede hoop dat het mij gaat lukken, 2 beleggingsdelen eruit en geen aflossingsvrij deel meer, maar volledig aflossen tegen een lage rente.
(wat de eventuele boete dan gaat worden, moet ik nog horen. Als die te hoog is gaat het niet door)