Bad of Douche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke optie kies jij

Zeer grote luxe douche
348 (56%)
Groot en breed bad (waar je ook in doucht)
144 (23%)
Een kleine douche (90x90) + Klein (hoek)bad
126 (20%)

Totaal aantal stemmen: 618

8nnemiek

Re: Bad of Douche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:32

Persoonlijk zou ik de wc weg laten, en dan kiezen voor een los bad met mooie douche en wastafel met bijpassend meubel. Als dat mogelijk is natuurlijk. Zo heb ik dat ook. Alleen beneden een toilet, en boven een kleine badkamer waar toch alles in past. Er zijn veel huizen met maar een toilet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:43

Momenteel heb ik een gigantisch 2-persoonsbad met douche in. Ik neem graag een bad, manlief liever een douche. We gaan ook graag samen in bad of samen onder de douche maar dat laatste kan helaas niet en dat eerste komt helaas amper voor haha!

In de nieuwe badkamer hebben wij dan ook gekozen voor een eenvoudig bad en een ruime inloopdouche voor 2 personen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:48

FatCat schreef:
Zitten er hier ouders met jongen kinderen bij? Zouden jullie een huis overwegen zonder bad?

Nope.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:51

Met kinderen is het ideaal.Maar nu 5 jaar later gaat eigenlijk alleen de hond nog in bad en is het bad een sta in de weg.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:04

Ik heb een hekel aan badderen. Vriend ook, dus keuze zou voor mij makkelijk zijn. Daarnaast kun je (kleine) kinderen in een babybadje doen. Als ze groter zijn niet meer, maar vaak zijn ze na 10min al klaar, dan is het zonde om je hele bad vol te hebben.

Ik zou bij het verbouwen echt kiezen voorbwat je zelf wilt... Een badkamer is over het algemeen niet waardevermeerdering voor je huis en het is erg smaakgevoelig. Ik woon in een nieuwbouwstraat waar iedereen een andere badkamer heeft. Van de 8 huizen, zou ik hem denk ik bij 5 huizen volledig eruit slopen omdat ik ze echt niet mooi vind. Dat is eigenlijk zonde, maarja.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:33

8nnemiek schreef:
Persoonlijk zou ik de wc weg laten, en dan kiezen voor een los bad met mooie douche en wastafel met bijpassend meubel. Als dat mogelijk is natuurlijk. Zo heb ik dat ook. Alleen beneden een toilet, en boven een kleine badkamer waar toch alles in past. Er zijn veel huizen met maar een toilet.

Ik heb nu alleen maar een toilet beneden en ik zou heel graag er boven ook een hebben. Ik moet nu 's nachts het hele huis door als ik naar de wc moet. Als je een heel gezin hebt is het hebben van een tweede wc ook geen overbodige luxe.
Als je voor een luxe uitstraling gaat is de 2e wc een must.

Maar als ik de plattegronden zie kan er makkelijk en een bad en een douche in de badkamer.
Opbergruimte heb je niet veel nodig en een smalle kast kan je overal wel kwijt.

Maar ik lees hier veel over douches met hoge instap, dat is tegenwoordig toch helemaal niet meer nodig?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:09

Aco schreef:
Wij hebben enkel een douche... En wat mis ik een bad!!! Het is een huurappartement en wat verlang ik naar een eigen huisje om meteen een badkamer te verbouwen voor een bad.
Een bad kan zoveel deugt doen als je spierpijn hebt, je grieperig voelt, je een dipje hebt, je het koud hebt,... Nee, voor mij is een bad echt een must om te genieten. Een douche is wel handig voor door de weeks als e weinig tijd hebt

Hier precies hetzelfde! Ik mis mijn bad zo erg, douchen in bad vind ik dan weer helemaal niet erg. Douchegordijn hoeft overigens niet plakkerig te zijn, daar had ik ook een gruwelijke hekel aan. Nu kan ik niet anders dan met douchegordijn douchen en ik heb een fatsoenlijke gekocht van zwaardere kwaliteit. Overigens gewoon nog altijd bij praxis ofzo, maar dus niet de eerste beste van de Aldi ofzo. Wat een verademing. Dat ding hangt gewoon naar beneden, neemt geen plek meer in omdat ie mij op komt zoeken om tegenaan te plakken, heerlijk! Maar, toch mis ik dat bad wel echt enorm. Maar ik ben dan dus wel iemand die er meerdere keren per week in ligt, boekje erbij, drankje erbij, zelfs leren voor tentamens inderdaad :')

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:11

De badkamer is vergelijkbaar met die van ons vorige huis. Daarin hadden we een douchehoek van 100x100 en een bad van 200x90. Het meubel was 100 breed, je kan voor een smaller meubel kiezen zodat er nog een hoge kast naast past (zou ik achteraf eerder voor gekozen hebben, meer bergruimte). Naar mijn idee de meest logische indeling van een ‘complete’ badkamer.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:12

FatCat schreef:
@Jans heb je een foto? Klinkt interessant maar ik heb geen idee wat ik er mij moet bij voorstellen!

Zal ik vanavond voor je maken! :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:43

Ik vind een bad wel echt een toegevoegde waarde voor een eengezinswoning, mocht je hem weer willen verkopen. Ik heb zelf een zoontje van 1,5 en ik zou echt niet zonder bad willen. Ik had dus ook geen huis gekocht zonder bad. Zit er zelf nooit in, maar mij zoon 3x in de week dus dan is het toch wel ideaal.

Ik zou ook zeker gaan voor een aparte douche, ik vind douchen in bad vooral onhandig, het voelt toch altijd wat opgepropter ofzo. Ik denk dat het een meerwaarde voor je huis is als je zowel een bad als douche hebt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:51

Maar niemand hier die zijn droomhuis vindt en dan gewoon zelf de badkamer onder handen neemt? Een badkamer is sowieso enorm smaakgevoelig.

En zoals ik al eerder aangaf, hier in de nieuwbouwwijk worden huizen < 2 jaar oud volledig verbouwd wat de badkamer en keuken betreft. Ik zou mij echt geen zorgen maken over de verkoopbaarheid.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 10:51

Jullie halen allemaal goede argumenten aan.

Ik denk dat ik zowiso moet gaan voor een layout waarbij de douche centraal staat, dus aparte en zeker niet besparen op de ruimte hiervoor. Een kleiner bad (denk ik aan 150-160) kan er ook bij vooral voor kleine kindjes en het incidentele bad voor mams en paps.

Mocht die muur tussen de badkamer en slaapkamer geen draagmuur zijn overweeg ik nog om deze te slopen. Is het mogelijk dat alle binnemuren geen draagmuren zijn in dit soort huizen? Huis is van 1980.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:54

Misschien informeren bij de gemeente, daar liggen alle bouwtekeningen en mocht het een draagmuur zijn, een opening van een meter breed en twee meter hoog zal niet zo'n probleem zijn. Maar op jouw tekening lijkt het alsof het er allemaal wel in past. Hele smalle kast naast het bad voor handdoeken en wastafelmeubel met kast en dan is er ruimte genoeg.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:54

Selka, dat beeld herken ik niet. Een nieuwe badkamer is behoorlijk kostbaar en je merkt toch dat woningen die een nette keuken en badkamer hebben in no time verkocht zijn, terwijl woningen waar dat allemaal nog moet gebeuren, toch lastiger verkoopbaar zijn. Je moet toch wel een behoorlijk spaarpotje hebben voor een nieuwe badkamer.

Qua kleuren gewoon vrij neutraal gaan zitten, dan is het ook niet zo extreem smaak gevoelig. Wit en grijs zijn meestal voor iedereen wel prima.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 10:56

@Selka ik denk dat best wel veel kopers terug deinzen voor dit soort werk hoor. Als ik een badkamer kan ontwerpen met een tijdloze look en een goede layout denk ik dat dit zeker waarde toevoegd - ookal is het maar dat de kopers ze niet meteen moet veranderen, maar een aantal jaar kan sparen en dan naar eigen smaak renoveren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:59

Selka schreef:
Maar niemand hier die zijn droomhuis vindt en dan gewoon zelf de badkamer onder handen neemt? Een badkamer is sowieso enorm smaakgevoelig.

Exact.

Badkamer en keuken worden meestal het eerst vervangen.

Een bad van 160 zou er bij mij zeker direct uitgaan.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-01-18 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:00

Ja als het heel oud is, maar als het gewoon prima in orde is en netjes dan worden badkamers echt niet zomaar vervangen. Dat is namelijk best kostbaar.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:01

bigone schreef:
Misschien informeren bij de gemeente, daar liggen alle bouwtekeningen en mocht het een draagmuur zijn, een opening van een meter breed en twee meter hoog zal niet zo'n probleem zijn. Maar op jouw tekening lijkt het alsof het er allemaal wel in past. Hele smalle kast naast het bad voor handdoeken en wastafelmeubel met kast en dan is er ruimte genoeg.

Doel je op tekening no2? dat is eigelijk mijn minder favoriete layout. Omdat er meer mensen zijn die opteren voor een luxe douche vind ik dat het douchen centraal moet staan, en in dit ontwerp neem het bad erg veel ruimte op (de gehele achterste muur)

Ik ga nog wat meer puzzelen vanavond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:03

miccamaaike schreef:
Ja als het heel oud is, maar als het gewoon prima in orde is en netjes dan worden badkamers echt niet zomaar vervangen. Dat is namelijk best kostbaar.

Ik zou een badkamer vrijwel zeker direct vervangen. Alleen als het volledig naar mijn smaak zou zijn en heel erg nieuw(vrijwel niet gebruikt) zou zijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:04

Maar dan moet je daar dus wel de financiele middelen voor hebben. Een woning kopen kost ook al een hoop eigen geld tegenwoordig dus dan is er heel vaak geen budget voor zo'n grote uitgave. Ik zou een nette badkamer ook echt niet vervangen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:06

Bij ons zitten zowel de keuken als de badkamer er nog in na de verhuizing. Ook niet de ambitie om een van die op de korte termijn eruit te halen. Hier juist geselecteerd op een huis waar weinig aan hoefde te gebeuren.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:07

Tja het is wel heel erg persoonlijk, wij hebben de middelen op dit moment niet voor een nieuwe badkamer, ook was hij niet zo heel schoon toen we het huis kochten, dagje fanatiek poetsen en er is niks meer aan de hand :) dus inderdaad lang niet iedereen gaat direct aan het verbouwen als ie een huis koopt, andere dingen hebben soms gewoon prioriteit.

Ik zou echt gaan voor een douche en dan inderdaad maar een kleiner bad :j

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:09

Mijn ervaring is dat huizen met een degelijk (zelfs niet nieuw en modern, gewoon goed) badkamer en keuken sneller verkopen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:11

FatCat schreef:
Mijn ervaring is dat huizen met een degelijk (zelfs niet nieuw en modern, gewoon goed) badkamer en keuken sneller verkopen.

Klopt, daarom zou ik altijd kiezen voor basic zodat het lang “nieuw” lijkt. Onze badkamer en keuken zijn absoluut niet nieuw, maar wel tijdloos dus dat maakt dat je er niet direct tegenop hoeft te zien, omdat je perse moet verbouwen, dat kan rustig nog wat jaartjes uitgesteld worden :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:12