Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:55

Dan zit verkopende garage toch mis, op een tweedehands auto heb je in ieder geval wettelijk 6 maanden garantie: http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kop ... s-auto.htm

Officieel in gebreke stellen middels een aangetekende brief nu. Reageren ze niet? Heeft garage een moedermerk? Dan die aanschrijven, of toch je rechtsbijstand inschakelen. Dit zou bij mij een principekwestie worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:57

Jans schreef:
Dan zit verkopende garage toch mis, op een tweedehands auto heb je in ieder geval wettelijk 6 maanden garantie: http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kop ... s-auto.htm

Officieel in gebreke stellen middels een aangetekende brief nu. Reageren ze niet? Heeft garage een moedermerk? Dan die aanschrijven, of toch je rechtsbijstand inschakelen. Dit zou bij mij een principekwestie worden.

Het is een algemene dealer die allerhande merken verkoopt. Bij interesse wil ik de naam wel via pb geven.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:00

maessie schreef:
Ik snap nu wel waarom zoveel mensen vaak pech met de auto hebben :+ ik ben wel benieuwd of de mensen die de beurten overslaan hun paard dan wel tijdig een rondje tandarts/osteo/hoefsmid/etc. doen :j

Ja, want een auto kun je vergelijken met een levend wezen zoals een paard.

Wat een domme opmerking.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 12:03

Nadat we een bericht op Klachtenkompas hadden geplaatst kreeg ik zojuist een belletje van de dealer. Hij had een mail van Klachtenkompas gehad en vond dit toch wel heel vervelend.
Lang verhaal kort: de koop ongedaan maken is geen optie maar hij wil wel zelf naar de auto kijken en zien wat hij daarin kan betekenen.
Hij had dit nog niet eerder meegemaakt en wilde toch wel graag dat die slechte reclame van het internet af ging.
Hij probeerde nog wel even de discussie aan te gaan dat ik enkel zelf de onderkant had bekeken maar toen ik zei dat hij zelf had aangeboden de auto bij een garage om de hoek te laten checken en ons was verteld dat de garagehouder hem echt had gecheckt en hem in orde had bevonden voor de APK krabbelde hij terug en zei hij dat die discussie ook geen zin had en dat hij gewoon wilde dat dit wed opgelost. Ik heb hem gezegd dat we de slechte recensie ongedaan zouden maken nadat híj het probleem voor ons heeft opgelost.
Hij kon nog niet beloven dat hij alle kosten op zich neemt, daarvoor wil hij eerst zelf de auto zien wat ik ook wel kan begrijpen. Hij vond de prijsindicatie van 1500,- wel heel hoog als ik dat lijstje aan mankementen zo zag maar hij wilde toch eerst zelf de auto zien voor hij daar een uitspraak over kon doen. Mocht hij dan alsnog zeggen dat hij niks wil/kan betekenen dan blijft het bericht op Klachtenkompas staan.

eilleen333

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:50

Het is natuurlijk onzin dat hij de koop niet ongedaan kan maken. Als hij vindt dat het een goede auto is, dan raakt hij hem voor die prijs toch wel weer kwijt?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 13:19

Dat vind ik ook bijzonder maar als hij op zijn kosten zorgt dat de auto gefixt wordt dan heb ik alsnog waar ik destijds voor heb getekend. Ik was allang verrast door zijn belletje, dit had ik namelijk niet echt verwacht.
Hij zal niet op die recensie gerekend hebben dus kan hij alsnog zijn welwillendheid tonen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:14

soms heeft internet zijn voordelen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 23:33

Absoluut. :j
Ik ben er helemaal niet zo van om iemand in het openbaar aan de schandpaal te nagelen maar in dit geval is het toch schijnbaar een manier die werkt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 15:58

Met knikkende knieën vanmorgen de auto weggebracht. De snelweg op rijden ging met een gangetje van 60 km/u maar de rest van de rit hield hij zich aardig netjes aangezien dat voornamelijk aan één stuk snelweg was. Alleen bij het laatste kruispunt besloot hij niet weg te willen rijden en midden op het kruispunt stil te gaan staan, met een drammende bus en vrachtwagen achter me en inmiddels allerhande andere verkeerslichten die op groen sprongen. Uiteindelijk wilde de auto daarna wel weer gewoon starten maar toen liep het zweet wel even tussen mijn bilnaad.
Eenmaal bij de dealer werden we hartelijk ontvangen en kregen we meteen thee en koffie aangeboden want we moesten wel eventjes wachten. En daar kwam de grote baas (niet de verkoper) al naar me toe hoe vervelend het was maar dat ze het gingen oplossen. De verkoper kwam uiteindelijk ook bij ons aan tafel en zei ook dat het in orde gemaakt ging worden. Hoe en wat (ook gezien de kosten) kon hij nu niet niet zoveel over zeggen want hij wilde eerst met zijn eigen ogen zien wat er aan de auto mankeerde, maar het was nu in ieder geval wel duidelijk dat er iets aan de auto moet gebeuren en dat de sleche recensie ze toch wel erg hoog zit. Hij vroeg na de overhandiging van de autosleutel ook direct of we nu de recensie weg wilden halen, maar pas nadat hij ons heeft gegarandeerd het in orde te maken.
Maandag gaat de auto onder het mes en hopelijk kunnen we hem volgende week zaterdag dan weer ophalen.
Wordt vervolgd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:02

Even voor het beeld, dit is de dealer waar je hem aanvankelijk hebt gekocht en niet de garage bij jou in de buurt?
Zo ja, dan vind ik dat ze het heel sportief oppakken en hoop ik van harte dat je straks een goede auto hebt! :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 16:08

Renee1991 schreef:
Even voor het beeld, dit is de dealer waar je hem aanvankelijk hebt gekocht en niet de garage bij jou in de buurt?
Zo ja, dan vind ik dat ze het heel sportief oppakken en hoop ik van harte dat je straks een goede auto hebt! :j

Ja, dit gaat inderdaad over de dealer in Heerhugowaard. :j
Na ons bericht op Klachtenkompas heeft de verkoper vorige week gebeld dat ze er toch graag zelf naar willen kijken om het op te lossen.
Dankjewel. :) Ik ben hier ook erg blij mee, er vanuitgaande dat ik volgende week gewoon weer een auto heb die in orde is. Ik merk nu wel dat ik knallende koppijn heb door de stress die er nu uit komt maar er wordt in ieder geval aan de auto gewerkt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 18:47

Vanmiddag een telefoontje van de verkoper gehad dat er inderdaad het één en ander aan de APK gedaan moest worden dus daar zijn ze mee aan de gang gegaan. Uiteindelijk zijn de kosten onderaan de streep €300,- en dan is hij weer goed. Alleen...dat horten en stoten blijft een vraagteken. De verkoper heeft er zelf even mee gereden maar toen leek er weinig mis mee, toen was de auto echter al wel warm gedraaid en hij doet het vooral wanneer hij koud is. Dus morgenochtend gaat hij er even mee de snelweg op zodat hij zelf ook kan voelen wat de auto doet. Hij noemde daarbij nog wel dat het natuurlijk geen supersnelle auto is dus dat hij wat minder snel wegrijdt dan andere auto's, daar moest ik wel even om lachen en heb hem ook gezegd dat hij van mij echt niet binnen 1,5 tel bij het stoplicht weg hoeft te zijn maar dat hij echt inhoudt bij het optrekken en versnellen.
Ze hebben de auto wel uitgelezen, net als de monteur die hem laatst heeft gekeurd maar daar kwam ook niks uit. Ik hoop dus maar dat de auto morgen even flink tegenwerkt, want anders wordt het een gevalletje 'dat doet die anders nooit'.
Hoe dan ook zal de APK nu in ieder geval geen probleem wezen dus wat het horten & stoten ook veroorzaakt, ik hoef niet bang te zijn dat hij de weg niet op mag dus dat geeft weer meer tijd om die oorzaak te achterhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:28

Fijn dat ze er mee aan de gang zijn gegaan. Let wel, APK is ook niet heilig. Het wordt heel vaak met de oogjes een beetje dichtgeknepen gedaan en als een keurmeester geen steekproef heeft is het helemaal peanuts. Dus APK staat niet gelijk aan een 100% betrouwbare auto.
Maar ik hoop van harte dat je hem goed terug krijgt!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:08

Renee1991 schreef:
Fijn dat ze er mee aan de gang zijn gegaan. Let wel, APK is ook niet heilig. Het wordt heel vaak met de oogjes een beetje dichtgeknepen gedaan en als een keurmeester geen steekproef heeft is het helemaal peanuts. Dus APK staat niet gelijk aan een 100% betrouwbare auto.
Maar ik hoop van harte dat je hem goed terug krijgt!

Ben ik met je eens. Zodra hij weer in Almere staat laat ik hem nog keuren bij het APK station en ook de puntjes die buiten de APK om zijn gevonden wordt aan gewerkt.
Het blijft natuurlijk een 18 jaar oude auto maar als dit alles achter de rug is dan mag ik er toch vanuit gaan dat hij weer veilig is. Dan nóg kan er van de ene op de andere dag iets kapotgaan maar voor nu is hij in ieder geval zo goed als hij kan zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:09

Mjah, ik zou het nog steeds niet vertrouwen. De een zegt dat er vanalles mis is en het zeker 1500 gaat kosten en de andere maakt het voor 300 met een nieuwe apk. Hoe weet je nou zeker of alles wat mis is ook echt gemaakt is? Zeker als ze pas aan de gang gaan nadat je een recentie hebt geplaatst.

Wat is er over van het lijstje dat de andere garage gaf, en waar het prijsverschil vandaan kwam?

Ik zou als ik in jou situatie zat die 300 euro ook wel betalen, maar daarna zou ik die auto direct met verse apk verkopen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:11

Shiloh schreef:
Mjah, ik zou het nog steeds niet vertrouwen. De een zegt dat er vanalles mis is en het zeker 1500 gaat kosten en de andere maakt het voor 300 met een nieuwe apk. Hoe weet je nou zeker of alles wat mis is ook echt gemaakt is? Zeker als ze pas aan de gang gaan nadat je een recentie hebt geplaatst.

Wat is er over van het lijstje dat de andere garage gaf, en waar het prijsverschil vandaan kwam?

Ik zou zodra je die auto terug hebt met apk hem direct verkopen.

Volgens de verkoper klopte het lijstje van de keuring inderdaad maar zoals ik al aangaf: ik wil hem hierna nogmaals laten keuren. Daarnaast zijn er wel meer mensen geweest die hebben aangegeven dat €1500,- echt wel heel veel geld is voor wat er op de lijst met mankementen stond en daarbij komt dat de verkoper er naar eigen zeggen niet aan hoeft te verdienen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:13

Shiloh schreef:

Ik zou als ik in jou situatie zat die 300 euro ook wel betalen, maar daarna zou ik die auto direct met verse apk verkopen.

Niets aan toe te voegen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:43

Mijn auto had APK, maar was hartstikke rot. En ja, de uitlaat was luchtdicht, maar hoe lang? Want daar zat gewoon wat kit op de gaten. Dat zij hem door de APK trekken zegt echt 0,0 over de staat van de auto.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:51

Daarom wederom: ik laat hem hier nog een keer keuren door een onafhankelijk bedrijf.

Overigens vind ik het wel heel fijn hoe er met me wordt meegedacht.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:55

mjah, persoonlijk zie ik daar het nut niet zo van in. Anders dan dat dat bedrijf wel weer met dingen op de proppen komt, zodat je het misschien wel door hun laat maken.

Ik ben met auto's sowieso wel snel pessimistisch en heb altijd het gevoel dat ze me aan het naaien zijn. Dus ik zou echt klaar zijn met dat ding en hem gewoon direct verkopen. Met een verse apk moet dat toch wat opleveren.

Ik rijd sinds een jaar lease van mijn werk, en dat is ook niet goedkoop, maar hell, dat zorgeloze is geweldig!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:00

Shiloh schreef:
mjah, persoonlijk zie ik daar het nut niet zo van in. Anders dan dat dat bedrijf wel weer met dingen op de proppen komt, zodat je het misschien wel door hun laat maken.

Ik ben met auto's sowieso wel snel pessimistisch en heb altijd het gevoel dat ze me aan het naaien zijn. Dus ik zou echt klaar zijn met dat ding en hem gewoon direct verkopen. Met een verse apk moet dat toch wat opleveren.

Ik rijd sinds een jaar lease van mijn werk, en dat is ook niet goedkoop, maar hell, dat zorgeloze is geweldig!

Het APK station is puur om te keuren en verdient er dus niets aan als er wat aan de auto moet gebeuren.
Ik wacht nog even af hoe hij eraan toe is als we hem zaterdag op kunnen halen, ik vind het moeilijk om mijn gevoel nu te volgen.

Private lease heb ik ook weleens aan gedacht maar is voor mij echt niet voordelig, ik werk 3 km verderop en ga voornamelijk op de fiets tenzij het pokkeweer is of als ik 's avonds moet werken. En ik gebruik de auto verder om naar de sportschool of de stad te rijden en zo nu en dan naar mijn familie in Zwolle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:13

Ik zou als ik jou was de auto direct verkopen hierna. Zou het niet meer aandurven om er zelf mee rond te gaan rijden.
Wij hebben ondanks ook een 2e hands auto gekocht, en dit keer hebben we dit bij een officiele dealer gedaan incl half jaar garantie op alles. Dat is tch wel prettig hoor, dan weet je iig dat als er wat mis mee is, zij er garant voor staan. Nou snap ik dat je budget daar toereikend voor moet zijn.
Maar als je toch uitkomt bij handelaren, google ze dan en/of wanneer het niet goed voelt, niet doen. Zo heb ik al een paar keer een garage af kunnen schieten of de recensies van internet, dat geeft vaak wel een goed beeld van een bedrijf.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 12:30

Joolien schreef:
Ik zou als ik jou was de auto direct verkopen hierna. Zou het niet meer aandurven om er zelf mee rond te gaan rijden.
Wij hebben ondanks ook een 2e hands auto gekocht, en dit keer hebben we dit bij een officiele dealer gedaan incl half jaar garantie op alles. Dat is tch wel prettig hoor, dan weet je iig dat als er wat mis mee is, zij er garant voor staan. Nou snap ik dat je budget daar toereikend voor moet zijn.
Maar als je toch uitkomt bij handelaren, google ze dan en/of wanneer het niet goed voelt, niet doen. Zo heb ik al een paar keer een garage af kunnen schieten of de recensies van internet, dat geeft vaak wel een goed beeld van een bedrijf.

Ik had ook gehoopt dat ik bij deze dealer goed zat, een bedrijf wat al 20 jaar loopt verwacht je niet van dat ze je in de maling nemen.
Helaas is mijn budget momenteel inderdaad niet toereikend om iets in een hogere prijsklasse met garantie te kopen omdat we aan het sparen zijn voor onze bruiloft. Mijn bedoeling was om een jaartje met deze auto rond te rijden en daarna iets nieuwers te kopen. Een VW Up of Skoda Citigo (praktisch dezelfde auto natuurlijk) of iets in die trant lijkt me wel wat.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:49

Ik zou me er niet teveel van aantrekken hoor Topicstarter. Je laat de auto al herkeuren door een ander bedrijf en aangezien de huidige garage netjes reageert denk ik echt niet dat ze je oplichten.

Gewoon lekker weer 1 jaartje van je lupo genieten!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 18:22

Urona447 schreef:
Ik zou me er niet teveel van aantrekken hoor Topicstarter. Je laat de auto al herkeuren door een ander bedrijf en aangezien de huidige garage netjes reageert denk ik echt niet dat ze je oplichten.

Gewoon lekker weer 1 jaartje van je lupo genieten!

Dat vind ik lief van je. :)

Ik had net een voicemail van de verkoper dat de auto nog niet is zoals ze hem hebben willen dus morgen gaan ze er weer verder mee. Ook zei hij dat ze hem naar het APK station hadden gebracht dus schijnbaar laten ze hem zelf ook keuren. Ik weet nu alleen niet of de auto nog niet in orde is voor de APK of dat het om iets anders gaat. Maar morgen ga ik daarover bellen, ze zijn nu gesloten.