Afwas uitstellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:25

ElCamino schreef:
Jeetje.... het was maar een grapje...Je noemt een lege aanrecht makkelijk schoon te houden en zet er vervolgens een compleet servies aan vieze vaat op!

Dan maar anders : wordt volwassen en ruim gewoon je rotzooi achter je reet op!
Al die reacties hoe het wel of niet moet.... jullie zijn gewoon een beetje zielig stel als je niet eens de afwas kan opruimen...

Maar een leeg aanrecht is toch ook makkelijk schoon te houden :+. Daar is niets aan gelogen toch.

Voor de rest mag je je mening hebben maar je hoeft hem ook niet altijd te zeggen. Beetje respect voor andere mensen graag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:25

YellowGray schreef:
ElCamino schreef:
Jeetje.... het was maar een grapje...Je noemt een lege aanrecht makkelijk schoon te houden en zet er vervolgens een compleet servies aan vieze vaat op!

Dan maar anders : wordt volwassen en ruim gewoon je rotzooi achter je reet op!
Al die reacties hoe het wel of niet moet.... jullie zijn gewoon een beetje zielig stel als je niet eens de afwas kan opruimen...

Zo een beetje minder kan ook wel. "Een beetje zielig stel", doe eens even normaal.

Het is natuurlijk wat gemeen uitgedrukt maar een beetje apart is het toch wel dat twee volwassen mensen niet zonder forum zichzelf een schop kunnen geven om de afwas te doen...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:29

Ayasha schreef:
YellowGray schreef:
Het is natuurlijk wat gemeen uitgedrukt maar een beetje apart is het toch wel dat twee volwassen mensen niet zonder forum zichzelf een schop kunnen geven om de afwas te doen...

Tsja ik kan het ook niet. Ik maak er alleen geen topic over aan, omdat ik ook wel weet dat het hierop uitloopt. Opgeruimde mensen die niet snappen dat niet iedereen dat is (of gewoon moeilijk vindt) en sloddervossen die niet begrijpen waarom er geen constructief advies gegeven wordt. Dat advies is er ook niet echt, alleen maar tips die het makkelijker maken om jezelf te dwingen.

Bhriseis

Re: Afwas uitstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:43

Laat gewoon water lopen van zodra je begint met koken. Tijdens het koken moet je zo vaak wachten, dan kan je toch meteen wat afwassen? Van zodra wij klaar zijn met eten, hoeft er nauwelijks nog iets afgewassen te worden, lekker makkelijk.

Ik ben ook chaotisch en een sloddervos, maar dat vind ik toch echt een stukje zelfdiscipline. Gewoon een kwestie van het te doen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:51

YellowGray schreef:
Tsja ik kan het ook niet. Ik maak er alleen geen topic over aan, omdat ik ook wel weet dat het hierop uitloopt. Opgeruimde mensen die niet snappen dat niet iedereen dat is (of gewoon moeilijk vindt) en sloddervossen die niet begrijpen waarom er geen constructief advies gegeven wordt. Dat advies is er ook niet echt, alleen maar tips die het makkelijker maken om jezelf te dwingen.

Weinig mensen zo chaotisch en slordig als ik. _O- oh en ik ken alle uitvluchten en het uitstellen. Maar er komt gewoon een moment in je leven dat je verantwoordelijkheid en zelfdiscipline moet hebben. Jezelf een schop moet geven als je uitvluchten verzint en er gewoon moet aan beginnen. Als je voor alles het uitvlucht 'ik kan het niet' (= ik wil het niet want je kan het wel) hebt valt er geen advies te geven. Als je een huishouden hebt moet je gewoon ook verantwoordelijkheid nemen. Ook bij de rottaken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:05

Nee hoor, dat "moet" niet. Ieder voor zich. Ik ben ook geen huisvrouw en dat zal ik nooit worden ook. Ik ben een sloddervos en een rommelkont. Het kost enorme moeite om het een klein beetje opgeruimd te houden, voor je het weet is het weer chaos. En dat na 24 jaar een eigen huishouden. Ik zit liever op kantoor. Of op stal. Als ik thuis ben kan ik me er echt niet toe zetten van die rotklussen te doen. Ik probeer het mezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken: steefs weer radicaal spullen wegdoen. Vaatwasser aangeschaft. Droger aangeschaft (in de wasmachine gooien geen probleem, maar was ophangen of vouwen: geen zin in), poetsvrouw doet de rest (inclusief het opvouwen van steeds weer 50 shirts die ik was en droog en dan in een mand voor haar opspaar :')
Maar "gewoon even doen" of "moeten" gaat niet op.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 18:34

Pff wat vind ik bokt (internet in algemeen) toch sneu geworden.. het enige wat ik vraag zijn wat tips om me erachter te zetten. Die ik ook gekregen heb (waarvoor bedankt). Maar ik vraag toch niet om de les gespelt de worden?
Ik werk 40 uur tot 56 uur per week, ik ben vaak een paar dagen na elkaar weg, of moet midden in de nacht vertrekken, mijn vriend heeft 2 jobs, we hebben 2 honden waarvan een ziek is, we zijn verhuisd naar een huis is verbouwing omdat mijn broer me uit het huis van mijn grootouders heeft gezet waar wij tijdelijk mochten wonen van mijn vader, tot vorige maand hadden we via een tuinslang watervoorziening naar binnen hadden dus amper druk op het water, ervoor geen warm water in de keuken, Ik zit midden in een heel medisch-verzekeringen-rompslomp, en tóch wil ik dat mijn huis netjes is. Wat me erg goed lukt op de afwas na. Is dat zo een schande om daar tips voor te vragen? Is dat echt een reden om iemand uit te maken voor zielig stel? Het feit dat ik er tips voor vraag wil net zeggen dat ik geen vies mens ben, en dat ik er wel mee in zit dat dit gewoon niet lukt. Jammer dat er dan toch altijd vervelende mensen zijn die negatieve commentaar moeten geven, terwijl er zelfs meer reacties kwamen van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Maar goed, dat zal het leven van mensen met oogkleppen zijn dan.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:50

Zal ik eens met een ander idee komen?

Gaat je leven echt radicaal verbeteren als je je afwas braaf dagelijks doet?
Waarom ruim je niet een kastje uit, en zet je je vieze afwas daarin?
Het scheelt frustraties van het aanwennen van een nieuwe afwasdiscipline, en de decepties als dat niet zo gemakkelijk gaat.
Maar toch zie je de rotzooi niet meer. Je kunt eigenlijk gewoon verder gaan met hoe je de dingen nu doet, je hoeft de vuile zooi enkel maar ergens anders neer te zetten.

En nee, dit is geen flauw grapje, maar een strategie die ik zelf ook wel eens gebruik.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:00

Ik snap beide kanten. Iemand die jouw achtergrondverhaal niet kent denkt waarschijnlijk 'wat is er nou zo moeilijk' en jij voelt je niet genoodzaakt je achtergrondverhaal te benoemen vooraf je vraag.
En daar gaat het mis.

Persoonlijk vind ik het ook erg jammer om te zien hoe bot mensen uit de hoek kunnen komen. Via het internet is het allemaal zo makkelijk te zeggen. Bijna elk topic loopt wel weer uit op onenigheden.
Mijn boodschap: wees allemaal eens wat liever tegen elkaar! Typ je berichten alsof je het tegen een persoon hebt. Een mens. Iemand met gevoel, en niet een schermpje :)
En ik ben geen heilig boontje want ik ben ook wel eens niet aardig geweest :o

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 19:17

Wolkje schreef:
Zal ik eens met een ander idee komen?

Gaat je leven echt radicaal verbeteren als je je afwas braaf dagelijks doet?
Waarom ruim je niet een kastje uit, en zet je je vieze afwas daarin?
Het scheelt frustraties van het aanwennen van een nieuwe afwasdiscipline, en de decepties als dat niet zo gemakkelijk gaat.
Maar toch zie je de rotzooi niet meer. Je kunt eigenlijk gewoon verder gaan met hoe je de dingen nu doet, je hoeft de vuile zooi enkel maar ergens anders neer te zetten.

En nee, dit is geen flauw grapje, maar een strategie die ik zelf ook wel eens gebruik.

Maar dan blijft het nogaltijd ineens een grote berg, dat zou ik net niet meer willen. Koken zou ook een stuk aangenamer zijn als alle potten ter beschikking zijn zodat we niet onze maaltijd moeten afstemmen op wat we nog kunnen gebruiken zonder af te wassen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 19:20

Macs schreef:
Ik snap beide kanten. Iemand die jouw achtergrondverhaal niet kent denkt waarschijnlijk 'wat is er nou zo moeilijk' en jij voelt je niet genoodzaakt je achtergrondverhaal te benoemen vooraf je vraag.
En daar gaat het mis.

Persoonlijk vind ik het ook erg jammer om te zien hoe bot mensen uit de hoek kunnen komen. Via het internet is het allemaal zo makkelijk te zeggen. Bijna elk topic loopt wel weer uit op onenigheden.
Mijn boodschap: wees allemaal eens wat liever tegen elkaar! Typ je berichten alsof je het tegen een persoon hebt. Een mens. Iemand met gevoel, en niet een schermpje :)

Maar in feite hoef ik toch niet mijn hele achtergrond te vertellen? Met mijn openingspost was het toch duidelijk hoe het probleem ontstaan is. Ik had er ook wel kunnen bij vermelden dat ik echt amper tijd heb. Maar dan wist ik dat ik reacties ging krijgen dat 5 min afwassen wel even tussendoor kon.

Het gaat me ook enkel om tips, niet dat ik de les gespeld moet worden. Het is gewoon zo jammer dat blijkbaar een vraag om advies ook al kan afgekraakt worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:09

Er zijn trouwens ook op zichzelf staande afwasmachines, dat hoeft niet perse in de keuken. Misschien heb je er ergens anders plek voor? (En een kraan en een afvoermogelijkheid)
Bijkeuken, kelder, zolder, schuur?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:12

GamblersCup schreef:
Er zijn trouwens ook op zichzelf staande afwasmachines, dat hoeft niet perse in de keuken. Misschien heb je er ergens anders plek voor? (En een kraan en een afvoermogelijkheid)

Mijn mini-vaatwasser staat op mijn wasmachine in de bijkeuken. Is alleen een beetje onhandig met heen en weer lopen voor in- en uitruimen, maar daar kan je een dienblad oid voor gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:41

GamblersCup schreef:
Nee hoor, dat "moet" niet. Ieder voor zich. Ik ben ook geen huisvrouw en dat zal ik nooit worden ook. Ik ben een sloddervos en een rommelkont. Het kost enorme moeite om het een klein beetje opgeruimd te houden, voor je het weet is het weer chaos. En dat na 24 jaar een eigen huishouden. Ik zit liever op kantoor. Of op stal. Als ik thuis ben kan ik me er echt niet toe zetten van die rotklussen te doen. Ik probeer het mezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken: steefs weer radicaal spullen wegdoen. Vaatwasser aangeschaft. Droger aangeschaft (in de wasmachine gooien geen probleem, maar was ophangen of vouwen: geen zin in), poetsvrouw doet de rest (inclusief het opvouwen van steeds weer 50 shirts die ik was en droog en dan in een mand voor haar opspaar :')
Maar "gewoon even doen" of "moeten" gaat niet op.

Da's allemaal prima, maar dan "moet" je ook niet zeuren over de gevolgen. :?

Maar als je een bepaalt resultaat wil, dan zal je toch de stappen moeten volgen die daartoe leiden. :?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:56

Leen schreef:
Macs schreef:
En daar gaat het mis.

Maar in feite hoef ik toch niet mijn hele achtergrond te vertellen? Met mijn openingspost was het toch duidelijk hoe het probleem ontstaan is. Ik had er ook wel kunnen bij vermelden dat ik echt amper tijd heb. Maar dan wist ik dat ik reacties ging krijgen dat 5 min afwassen wel even tussendoor kon.

Het gaat me ook enkel om tips, niet dat ik de les gespeld moet worden. Het is gewoon zo jammer dat blijkbaar een vraag om advies ook al kan afgekraakt worden.

Nee, ik bedoelde ook zeker niet dat je alles moet vertellen :) Maar dat is wel een reden dat mensen denken 'waar maak je een probleem van'. Ze zouden misschien anders gereageerd hebben als ze het van te voren wisten, maar het kan ook een keus van de reageerder zijn om überhaupt niet bot te reageren.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:32

Vroegah ging hier de afwas in een afwasteil en de teil onder de gootsteen in een kastje
(was schoonmoeders huishouden trouwens)

Ik was 3 keer per dag af, minimaal
Ontbijt, middag en avond
Mja met 2 kleine Kids erbij word het al snel een gesmeer en je hebt meteen een sopje om.de tafel en stoelen af te nemen
Bovendien komt hier vaak onverwachts bezoek

Mja er is altijd wel een maar..
Of een reden om iets niet te doen of uit te stellen

Het is net waar je prioriteiten liggen denk ik

En een echte tip kan ik je niet geven

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:25

Wij wassen ook niet echt direct af na het eten. Eerder tijdens het koken :+ Dan is de een aan het afwassen en de ander aan het koken. We hebben echt zo veel pannen en ander kookgerei dat afstemmen echt niet nodig is :+ En dat ene fijne snijmes kun je ook even als eerste afwassen. Misschien is dat het proberen waard? Dan blijf je natuurlijk wel met een beetje vaat zitten maar dat is dan niet zoveel. Zeker bij ovengerechten kun je tijdens het in de oven bakken ook alle benodigdheden vast afwassen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:01

Gewoon nog voor dat je kookt er aan beginnen. Dus ipv, ik kook dus ik neem de pannen er even bij als eerste; je water klaarzetten voor de afwas. En dan afwisselen, de ene roert eens in de kookpot of bakt het vlees, de andere wast/droogt af. Is bij ons een routine geworden, en dan heb je na het eten haast geen werk meer.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:13

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, was er vaste afspraak:
Degene die kookt, hoeft NIET af te wassen!
Maar dat betekende natuurlijk niet dat je een zooi in de keuken achter kon laten 8-)

Is dat een idee voor jullie misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:26

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:29

TS ik was ook niet direct na het eten af. Ik heb wel een plastic teil waarin ik alvast wat dingen in warm water met sop laat weken. pas als de kindjes op bed liggen ga ik eraan beginnen. Muziekje aan, lekker warm water en het is zo gebeurd. Het organiseren is nog het meeste werk eigenlijk; dus als je dat al voorbereid hebt (bekers, bestek, pannen bv op een rijtje zetten) ben je inderdaad sneller klaar dan je denkt. Misschien kan je er elke avond een wekker voor zetten? Want ik lees ook in je posts dat het eigenlijk toch wel heel fijn is om in de ochtend niet met 1-0 achter te staan.... een mini vaatwasser zou ook kunnen maar dat is óók wel wat werk om in - en uit te ruimen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:55

Bij mij hangt het af van de situatie. Kan ik de afwas tot de volgende dag laten staan. Bijvoorbeeld boterham bordje enzo.
Maar als ik heb gekookt ga ik niet nog s avonds naar stal. Niet eerder tot dat ik de afwas weg heb gewerkt.
Overigens heb je wel een prachtige keuken

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:08

Wij laten de afgewassen vaat opdrogen op een theedoek/rekje. Als de vaat dan een paar uur later (of al binnen een half uur als je heet afwast) droog is zetten we het in de kast. Zo ben je geen tijd kwijt aan het afdrogen. Werkt voor ons goed aangezien we niet van afdrogen houden. We proberen ook zo vaak mogelijk af te wassen, sowieso zorgen we dat er geen vaat meer staat als we naar bed gaan. In het weekend komt het nog wel eens voor dat we 's avonds de vaat laten staan maar dan is dat wel het eerste dat ik 's ochtends doe. Ik zet meestal een luisterboek op, dan vliegt de tijd zo om terwijl je schoonmaakt :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:10

soesie schreef:
Toen ik nog bij mijn ouders woonde, was er vaste afspraak:
Degene die kookt, hoeft NIET af te wassen!
Maar dat betekende natuurlijk niet dat je een zooi in de keuken achter kon laten 8-)

Is dat een idee voor jullie misschien?

Ik moest altijd afdrogen en ineens waren er geen schone theedoeken meer :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:14

GamblersCup schreef:

Mijn vaatwasser staat in de badkamer. Naast de wasmachine. Vlakbij mijn wc
( bah wat ranzig)
Nou ik haat afwassen en afdrogen is nog vreselijker
Maar vuile vaat op mijn aanrecht in het veel te kleine keukentje is ook vreselijk
Dus een vaatwasser op een vreemde plek en probleem opgelost
En gaat dat stinken als ik alleen ben
Ja hoor je gaat 'm ruiken
Maar dan draait hij en kort programma van 45 min