Kosten koper.. In shock

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:22

Booooo schreef:
Wij hebben een super gaaf huis gezien, ik weet bijna zeker dat de taxatiewaarde echt een heel stuk hoger ligt.
Helaas ligt het huis onder bod bij andere.. Zodra hun om de een of andere reden afhaken neemt de makelaar meteen contact met ons op.

Dan nog steeds is het mogelijk om een bod uit te brengen. Zelfs als het bod van de ander al geaccepteerd is kan het nog steeds. Zolang de koopakte niet getekend is zitten verkopers nergens aan vast. Dat onder bod zijn geldt overigens voor nvm makelaars. Aangezien jij dat zelf niet bent kan je altijd nog rechtstreeks contact opnemen met de verkopers, mocht de verkopend makelaar je bod niet door willen geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 00:29

@Liek_
Onder bod houdt in dat een ander niet mag inmengen met een ander bod, de verkoop ligt even stil.

Je mag vaak wel bezichtigen.
Citaat:
Wat betekent “onder bod zijn”?

Als u op zoek gaat naar een koopwoning, dan wilt u natuurlijk eigenlijk niet meer gaan kijken bij woningen die al vrijwel zeker verkocht zijn. Echter, dit is wel degelijk mogelijk. Een makelaar kan nog steeds een bezichtiging van een woning inplannen, terwijl hij of zij weet dat er al een serieuze gegadigde voor de woning is (die reeds een bod heeft uitgebracht). De makelaar zal dan aangeven dat de woning ‘onder bod’ is. Dat wil zeggen dat de huidige bieder de woning formeel nog niet heeft gekocht, maar de makelaar wel heeft gevraagd geen transacties met anderen te bevorderen.

http://www.makelaaroverzicht.nl/makelaa ... -bod-zijn/

Citaat:
Dat betekent dat er een serieuze gegadigde is voor de woning, welke is toegezegd geen onderhandelingen met andere gegadigden te gaan starten op dit moment.

http://www.aankoopinformatie.nl/bieden/woningonderbod

Schuur_

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:16

Wat een lage bedragen! Hier in BE is het wel wat anders. Ik heb bv een huis gekocht van 154000 en mochten 20 000 euro aftikken bij de notaris,helaas geen laag beschrijf. En dat is dus geld waar je niets voor hebt. Ook nog even een schuldsaldoverzekering erbij etc...

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 07:19

De verkopende partij heeft aangegeven om met de mensen waarmee ze aan het onderhandelen zijn verder te willen gaan. Hun hebben het huis al bezichtig en kunnen gelijk handelen was de reden. Dus wij zitten eigenlijk te wachten of dat het om een of andere reden niet doorgaat en natuurlijk Funda in de gate te houden. Ik zal eens informeren over lenen over taxatiewaarde.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:28

Ayasha schreef:
Moet je in Belgie maar eens een hypotheek nemen. :D Wij moesten 24.000 zelf op hoesten. (Huis van 175000 euro)

Dat dacht ik dus ook ja. "Hoezo hoog ???" :D

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:40

Wij hebben onlangs een huis gekocht van 168.000 en 4.500 kosten koper betaald. We gingen uit van een heel stuk meer, aangezien mensen het steeds over 8 a 10% van de vraagprijs hadden...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:06

Er zijn nog steeds mogelijkheden om met minder inbreng van eigen geld een huis te kopen. Onder andere door een hogere taxatiewaarde dan de koopprijs, en een bank die uit gaat van de getaxeerde waarde. Ik heb regelmatig klanten waarbij we op deze manier kunnen voorkomen dat het gehele spaargeld aan de kosten koper op gaat.

Een goede (!) hypotheekadviseur kan je hier zeker verder bij helpen.

De grens voor NHG stijgt inderdaad naar € 265.000 volgend jaar. Dat is goed nieuws. Het minder goede nieuws is voor de mensen die in 2018 hun woning met een restschuld verkopen, die is namelijk niet meer fiscaal aftrekbaar dan. En dat kan best wel flinke gevolgen hebben.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:10

Wij hebben 34000 afgetikt....kom maar op met je 8000 :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 09:18

Thanks voor je nuttige antwoord Berdien! Ik ga het zeker nog even navragen over de taxatiewaarde.

Voor de andere die roepen ahhh dat is toch niks, kom maar op met je 8.000.. Blijkbaar kunnen jullie bij een ander in hun portemonee kijken. Ben blij dat het voor jullie geen pijn doet om (heel uit de hoogte) even te laten weten dat je 34.000 af hebt getikt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:19

KK wordt gewoonlijk bij je hypotheek genomen hoor, daar merk jij weinig van in de koemnde 30 jaar....

Wij leggen ook geen 34.000 zomaar op tafel, zelfs geen 8000....

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:23

Precies ik vind 8.000 toch een hele berg geld en ik kan het sparen en inleggen maar vind wel dood zonde aangezien dat vroeger mee gefinancieerd werd

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:27

LinsxDot schreef:
Precies ik vind 8.000 toch een hele berg geld en ik kan het sparen en inleggen maar vind wel dood zonde aangezien dat vroeger mee gefinancieerd werd

"vroeger" was december 2016 nog :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:28

Je kunt neem ik aan dat bedrag er bij lenen, anders zit je boven je budget.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:35

Booooo schreef:
Thanks voor je nuttige antwoord Berdien! Ik ga het zeker nog even navragen over de taxatiewaarde.

Voor de andere die roepen ahhh dat is toch niks, kom maar op met je 8.000.. Blijkbaar kunnen jullie bij een ander in hun portemonee kijken. Ben blij dat het voor jullie geen pijn doet om (heel uit de hoogte) even te laten weten dat je 34.000 af hebt getikt.

Tja, heel hard, maar je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Misschien moet jij net zo min over een ander oordelen, want misschien heeft die ander wel jaren op een houtje gebeten om het bedrag bij elkaar te sparen....

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 09:37

Indestal schreef:
KK wordt gewoonlijk bij je hypotheek genomen hoor, daar merk jij weinig van in de koemnde 30 jaar....

Wij leggen ook geen 34.000 zomaar op tafel, zelfs geen 8000....

Dat is dus niet zo... Je kunt nog maar 101% lenen. En volgend jaar nog maar 100%, die 8.000 moet je dus wel even zo afrekenen.

Bij lenen kan niet (wij zitten met deze kosten koper ook nog helemaal niet aan ons budget), maar ze geven gewoon niet meer hypotheek dan de vraagprijs. Alleen lees ik nu in dit topic dat er een aantal zijn die kijken naar de taxatiewaarde, dat zou dan nog een optie zijn om het wel mee te kunnen financieren of in ieder geval een gedeelte ervan.

Frummels: In 2016 was het maar 102% wat je kon lenen. Ze bouwen dit ieder jaar met 1% af.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 09:38

Wendy schreef:
Booooo schreef:

Tja, heel hard, maar je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Misschien moet jij net zo min over een ander oordelen, want misschien heeft die ander wel jaren op een houtje gebeten om het bedrag bij elkaar te sparen....

Als dat zo is doe je niet zo uit de hoogte lijkt me. Maar goed ben ook wel klaar met deze discussie :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:49

Booooo schreef:

Wat een geld zeg...
Wij kochten ons huis in 2009, moesten 20.000 KK betalen, gelukkig kon dat toen nog worden meegefinancierd. Even eerlijk... als ik dat geld direct had moeten betalen, dan was er geen geld meer voor verbouw en inrichting. En ik denk dat dit voor meer mensen geldt.

Het wordt er niet makkelijker op om een huis te kopen, hoor het inderdaad om me heen. Ik blijf hier echt zitten tot einde ter tijden :P Een huis kopen doe ik niet meer zo snel, wat een stressvolle gebeurtenis.

Hopelijk komt er snel iets leuks op jullie pad!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:04

Florenc schreef:
Ayasha schreef:
Moet je in Belgie maar eens een hypotheek nemen. :D Wij moesten 24.000 zelf op hoesten. (Huis van 175000 euro)

Dat waren toch niet enkel zuivere 'kosten' (registratierechten, notaris, aktekosten)? Lijkt me veel op zo'n lage aankoopprijs?

Maar effectief, wees blij dat je in Nederland woont :Y). Hier op een huis van 2,65k in totaal bijna 30.000€ aan bijkomende 'kosten' gehad, lekker zelf op te hoesten. Dankjewel, vadertje staat!

Beschrijf (dat zijn regestratierechten en de aktekosten denk ik?) en notaris. :j
Mijn broer moet er ook 15.000 oid aftikkenvoor een bedrag van max. 120000 (Het kan lager zijn, weet niet wat hij uiteindelijk beslist heeft maar meer dan 120.000 sowieso niet.)
En reken maar dat dat pijn doet want dat bedrag mag je niet (meer) mee lenen. Dat moet je zelf hebben staan. :j (of iemand moet het je willen lenen.)

dus valt nog best mee in Nederland. ;) Het kon erger.

Denk dat degene die het hier zo melden niet uit de hoogte willen doen maar dat het eerder een soort "blijven lachen omdat janken ook niks op lost" is. := Hier iig wel. := Is heel, heel zuur geld.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:15

Net als Quellian, blijven wij ook zitten tot het eind der tijden haha. Huis is net een week van ons, maar de hoeveelheid geld die we moesten inbrengen is voor ons niet makkelijk weer bij elkaar te sparen. En dan te bedenken dat vanaf 2018 er 100% kk moet worden ingebracht vanuit eigen middelen.

De huizenmarkt mag dan weer aantrekken, ik moet nog maar zien of mensen het geld wat voorheen meegefinancierd kon worden, kunnen blijven ophoesten. Het lijkt mij dat dit de groei van de huizenmarkt weer kan gaan tegenwerken. Geen goede ontwikkeling?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:15

Dan zijn wij zeker apart... heb een hypotheek van 4 ton en een huis gekocht van 340.000 de rest zijn kosten koper/notaris en verbouwkosten.
Dit is bij de Rabobank.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:18

4EverHobbes schreef:
Net als Quellian, blijven wij ook zitten tot het eind der tijden haha. Huis is net een week van ons, maar de hoeveelheid geld die we moesten inbrengen is voor ons niet makkelijk weer bij elkaar te sparen. En dan te bedenken dat vanaf 2018 er 100% kk moet worden ingebracht vanuit eigen middelen.

De huizenmarkt mag dan weer aantrekken, ik moet nog maar zien of mensen het geld wat voorheen meegefinancierd kon worden, kunnen blijven ophoesten. Het lijkt mij dat dit de groei van de huizenmarkt weer kan gaan tegenwerken. Geen goede ontwikkeling?

Bij ons werd uit gelegd dat ze het zo doen in Belgie omdat te veel mensen hun lening niet konden terug betalen en dat dit nu een soort extra hindernis is die je moet nemen.. Of het gaat helpen ?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:36

4EverHobbes: Dat lijkt mij dus ook.. Hoor best veel dat mensen geen huis kunnen kopen door de belachelijke inleg van eigen geld.

De bank vertelde ook dat het was zodat mensen bij verkoop minder schuld overhouden. Omdat die 10/12.000 dus niet in de hypotheek zit verwerkt scheelt dat ook als jij je huis met verlies verkoopt.

Tierania_: Dat is heel apart ja :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:37

Nee hoor, als de woning van Tierania is getaxeerd op waarde na verbouw van 4 ton dan is een hypotheek van 4 ton helemaal niet zo vreemd bij een aankoopprijs van 340k.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:40

Tja Boooooo toch jammer dat je het zo ziet....kennelijk snap je niet dat door de verandering van deze regel jij juist beter af bent....
En nee ook jij kunt niet in onze portemonix kijken...wellicht moeten wij er juist weer meer voor doen om onze kostenen te dekken en houden wij minder leefgeld over..

Je woont nu eenmaal in een land waar anderen mee eten van jouw zogenaamde bezit....of het nu geleend geld is of niet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:46

Maar welke hypotheekverstrekkers kijken dan naar taxatiewaarde? Vind het vreemd dat ik 2 verschillende hypotheekgesprekken heb gehad, en ze dat nergens hebben vermeldt. Voor de rest zie ik ook maar 1 of 2 namen hier in het topic genoemd worden.

Indestal: Tja ik vind niet dat ik er beter mee af ben.. Gaat niet om snappen. In mijn omgeving en op reacties bij nieuwsberichten hier over denkt toch een groot deel van NL hetzelfde.

Indestal schreef:
Wij hebben 34000 afgetikt....kom maar op met je 8000 :+

Wat ik zei ging trouwens over je allereerste bericht. Dit geeft geen enkele bijdrage aan het topic, en kwam in mijn ogen over alsof je even stoer/uit de hoogte wou doen. Want voor sommige mensen is 8.000 wel veel geld. Echter lees ik later dat het bij jou wel in je hypotheek mee gefinancierd is, dat is mijn hele punt. Ik wou dat ze dat nu ook nog deden.