Delphi schreef:Nou inderdaad, trek maar 4-5 ton er voor uit hoor en dan heb je echt geen kasteel op een hectare grond. Ik denk dat je niet echt een reëel beeld hebt van alle regeltjes en prijzen die het bouwen van een huis met zich mee brengt.
Wij hebben zelf een boerderij met grond. Wij zijn zelf wat jaren geleden bezig geweest met een familielid op onze grond te laten bouwen volgens de ruimte voor ruimte regeling. Het is namelijk grond waar geen bouwbestemming op zit en daar mag je dus niet zomaar iets op bouwen.
Het blok dat wij op het oog hadden om daar op te laten bouwen is aangemerkt als ruimte voor ruime kavel.
Enkel het verwerven van de bouwtitel kostte al bijna 200.000,- Dan komen er nog allerlei onderzoeken bij die je vanzelfsprekend moet betalen. Denk aan: milieuonderzoek, inrichtingsplan, rioleringsplan, bodemonderzoek, flora en faunaonderzoek en een archeologisch onderzoek.
Al met al zou het 250.000,- kosten (afhankelijk van alle onderzoeken: uitslagen en event. verder onderzoek) voor ze er zouden kunnen gaan bouwen![]()
Er staat dus al jaren gewoon nog mais, aardappelen, uien en tarwe op deze blokZe zagen het niet zitten, wat wij volkomen begrepen.
Zelf bouwen is gewoon erg duur. In dit geval had je zelf je huis mogen tekenen, maar dan moet het alsnog goedgekeurd worden door de gemeente. Op gewone blokken die in de verkoop staan is vaak al bepaald wat er opkomt. Dan kun je bijv. iets bijbetalen voor een uitbouw o.i.d.
Als je geen + 500.000,- op kunt hoesten is het vrees ik onbegonnen werk om een mooi huis buitenaf weg te zetten met genoeg grond eraan voor paarden aan huis.
Dan zou ik eerder gaan kijken voor een leuke oude opknapboerderij (kijk alleen wel uit met asbest daken, in NL moet dit er voor 2024 af zijn. En dat kost je veel geld).
vandaar ook mijn vragen over ervaringen...
het valt inderdaad allemaal vies tegen
vooral het feit dat er een max tijd voor staat dat het opgebouwd moet zijn.
daar had ik andere gedachte over.
dan had het niets uitgemaakt hoe duur het is. maar ik kan in mijn eentje geen 5 ton in 5 jaar opbrengen
joa ik denk dat ik dat beter kan gaan doen. op zoek naar een vervallen of gewoon een oude boerderij/huis met grond
dat van het asbest wist ik inderdaad, maar goed als de prijs voor het gehele oppervlak en huis 'meevalt' kan het 'overige' geld gewoon in het asbest verwijderen gestoken worden
Taffje schreef:Vaak kan je beter een slooppand kopen dan een leeg bouwkavel, de nuts voorzieningen liggen er dan al en dat scheelt een boel kosten.
Vervolgens een huis bouwen, wij zijn toen naar Selekthuis geweest om te kijken, kosten vielen mij mee en je kon er alle kanten mee op..
Uiteindelijk hebben we het niet gedaan, geen geschikt kavel kunnen vinden dus maar een boerderij gekocht (samen met vrienden) en van de deel een huis gemaakt maar dat heeft bijna net zoveel gekost.
dat zou ik dan weer niet doen. ik wil dan wel als ik wat koop of ergens aan begin dat het wel echt helemaal van mijzelf is. om problemen te voorkomen
kiki1976 schreef:Buitengebied kan ook zo leuk zijn met andere omwonende die stiekem liever niemand dichtbij wilt hebben, of een of andere natuur freak.
Heb je net alles leuk voor elkaar en ze zijn zo ver dat ze kunnen gaan bouwen. Is er opeens een of ander beschermd diertje gespot. Hoppa bouwstop, en dit kan ze lang gerekt worden.
En kost ook nog eens een hoop extra geld.
hmms. wel belachelijk dat jij als koper hier dan voor moet opdraaien
sflj schreef:Palmera schreef:Ik heb nog nooit een huis gebouwd en dat zal ik ook niet doen.
Hou rekening met dat het de gemeente is die grond verkoopt en vergunningen verstrekt. Die gemeente verteld hoe groot jouw huis móét worden. En of hij links of rechts op je perceel móét staan. De gemeente geeft aan in welke stijl het huis gebouwd móét worden. En welke materialen en kleuren jij móét gebruiken.
De gemeente verteld jou ook wanneer het af móét zijn. Dus stukje bij beetje afbouwen kun je vergeten.
Kortom het word jouw huis, mede-bepaald door een ander. Denk hier niet te licht over en laat je héél goed informeren.
Wat een onzin! Als je het nog nooit hebt gedaan, niet weer van hoe en wat; waarom schrijf je dan zoiets?
Je kunt van heel veel verschillende instanties, bedrijven, boeren en particulieren grond kopen!
En in principe kun je bedenken wat je wilt, zolang je je aan een aantal basisregels houdt.
Daarnaast is niet alles, overal toegestaan en dát kun je weer gewaar worden bij de gemeente, waar je je bouwvergunning aanvraagt.
Gewoon een perceel zoeken waar je op mag bouwen en in die gemeente uitzoeken wat wel en niet mag.
welke instanties doel je dan op ?
Brainless schreef:TS dat ben je wel minimaal totaal kwijt.
Alleen al een stuk grond met bouwblok is al flink prijzig, helemaal als het "ideaal" en rustig gelegen is.
Het aan laten leggen van g/w/l op een stuk kale grond kost vaak al flink wat.
Hier in Friesland (is redelijk goedkoop) stond een stukje grond van 1100m2 meter te koop voor 95.000.
En een stuk van 1900 m2 voor 199.000 dus zonder huis en geen plek voor een pony.
Wat je mag bouwen qua hoogte grootte enz is beperkt (je moet ook voldoen aan een minimale grootte).
Ook qua steen/dakpannen/kleur enzo ben je gebonden aan regels.
Je mag er ook niet een stacaravan opzetten en maar zien wanneer je gaat bouwen (en hoe lang het gaat duren).
dat is dan misschien wel goedkoop, maar zeker niet genoeg voor mijn 2 ponys
palousa_boy schreef:Je kunt dan idd beter gewoon een oud huis kopen waarvan je alleen de buitenmuren en vloeren laat staan, en de rest gaat verbouwen.
Dan kun je een hoekje inrichten waar je gaat "leven" en de rest gooi je gewoon op de kop.
Het is niet ideaal, dat kan ik wel met zekerheid zeggen maar als er weer een stukje af is dan is je leefruimte weer een stukje groter (of je verplaatst je leefruimte weer naar de plek die af is).
Zo hebben wij eerst een jaar in een stacaravan in de tuin gewoond tot er iets was dat bruikbaar was. Dat is eerst alleen een slaapkamer geweest en keuken + douche en toilet nog in de stacaravan. Daarna hebben we een "tijdelijke" woonkeuken gemaakt met een goedkope keuken en een zithoek waar de tv staat. Inmiddels had ik ook een badkamer gemaakt in huis dus kon de stacaravan eruit. Het bed ging intussen naar de volgende ruimte omdat de oude plek gesloopt ging worden.
Toen de slaapkamer gemaakt die wel blijvend zou zijn, en dat is eigenlijk de enige ruimte die echt af is na 3 jaar verbouwen
voor mij is het het allerbelangrijkste dat mijn ponys in de tuin staan..
de rest wil ik best beetje bij beetje opknappen
en die stacaravan, die is dan natuurlijk op de 'eigen' g/w/l aangesloten ?
in ieder geval niet een nieuwe aparte moeten aanleggen ?
de tijd boeit me echt niet, als ik daardoor mijn droomhuisje kan krijgen wil ik dat echt
Ibbel schreef:Koop een bouwval met een ha grond. Dan ben je qua weiland en bouwgrond klaar, en je kosten zijn identiek (zeg 2 ton in het Noorden) Sloop de bouwval (ongveer 30.000 incl sloopvergunning)
Bouwvergunning nieuwbouw is percentage van bouwkosten. Bouwkosten nieuwbouw afhankelijk van de luxe ongeveer 300-400 euro per kuub. 600 kuub is een gebruikelijke max in het buitengebied, dus je nieuwbouw kost je 180-240.000 euro. Bouwvergunning is dan rond de 20.000.
Ben je met een half miljoen klaar.
als er geen max aan zou zitten boeit die half mil niet. maar dit ga ik niet in zeg max 5 jaar klaar krijgen en dat zal het grootste probleem zijn
chocobroodje schreef:Als je zoiets wilt moet je niet in Nederand zijn maar eerder richting frankrijk/spanje/ierland etc kijken daar zijn ze veel minder streng in wat je kunt doen opje eigen stuk grond.
Hier houden ze graag alles strak en recht en zeker nieuwbouw zijn veel regels aan verbonden (en dus kosten) Bovendien is grond ook veel goedkoper op het Ierse platteland dan hier in friesland bv
We hebben vorig jaar in Ierland 1800m3 land gekocht met een half af huis erop (wind/waterdicht rest moet nog gedaan worden) daar koop je hier nog geen garage voor.... DUs ik zou zeggen trek europa in en zoek een leuk plekje
frankrijk valt zo wie zo voor mij af.
is mijn hond niet welkom
maar mocht ik dan toch na het buitenland gaan, dan de volgende vraag hoe verder met werk etcetcetcetcetc