Eigen huis bouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:28

Delphi schreef:
Nou inderdaad, trek maar 4-5 ton er voor uit hoor en dan heb je echt geen kasteel op een hectare grond. Ik denk dat je niet echt een reëel beeld hebt van alle regeltjes en prijzen die het bouwen van een huis met zich mee brengt.

Wij hebben zelf een boerderij met grond. Wij zijn zelf wat jaren geleden bezig geweest met een familielid op onze grond te laten bouwen volgens de ruimte voor ruimte regeling. Het is namelijk grond waar geen bouwbestemming op zit en daar mag je dus niet zomaar iets op bouwen.
Het blok dat wij op het oog hadden om daar op te laten bouwen is aangemerkt als ruimte voor ruime kavel.
Enkel het verwerven van de bouwtitel kostte al bijna 200.000,- Dan komen er nog allerlei onderzoeken bij die je vanzelfsprekend moet betalen. Denk aan: milieuonderzoek, inrichtingsplan, rioleringsplan, bodemonderzoek, flora en faunaonderzoek en een archeologisch onderzoek.
Al met al zou het 250.000,- kosten (afhankelijk van alle onderzoeken: uitslagen en event. verder onderzoek) voor ze er zouden kunnen gaan bouwen 8-)

Er staat dus al jaren gewoon nog mais, aardappelen, uien en tarwe op deze blok :') Ze zagen het niet zitten, wat wij volkomen begrepen.

Zelf bouwen is gewoon erg duur. In dit geval had je zelf je huis mogen tekenen, maar dan moet het alsnog goedgekeurd worden door de gemeente. Op gewone blokken die in de verkoop staan is vaak al bepaald wat er opkomt. Dan kun je bijv. iets bijbetalen voor een uitbouw o.i.d.

Als je geen + 500.000,- op kunt hoesten is het vrees ik onbegonnen werk om een mooi huis buitenaf weg te zetten met genoeg grond eraan voor paarden aan huis.
Dan zou ik eerder gaan kijken voor een leuke oude opknapboerderij (kijk alleen wel uit met asbest daken, in NL moet dit er voor 2024 af zijn. En dat kost je veel geld).

vandaar ook mijn vragen over ervaringen...
het valt inderdaad allemaal vies tegen

vooral het feit dat er een max tijd voor staat dat het opgebouwd moet zijn.
daar had ik andere gedachte over.
dan had het niets uitgemaakt hoe duur het is. maar ik kan in mijn eentje geen 5 ton in 5 jaar opbrengen

joa ik denk dat ik dat beter kan gaan doen. op zoek naar een vervallen of gewoon een oude boerderij/huis met grond

dat van het asbest wist ik inderdaad, maar goed als de prijs voor het gehele oppervlak en huis 'meevalt' kan het 'overige' geld gewoon in het asbest verwijderen gestoken worden

Taffje schreef:
Vaak kan je beter een slooppand kopen dan een leeg bouwkavel, de nuts voorzieningen liggen er dan al en dat scheelt een boel kosten.
Vervolgens een huis bouwen, wij zijn toen naar Selekthuis geweest om te kijken, kosten vielen mij mee en je kon er alle kanten mee op..

Uiteindelijk hebben we het niet gedaan, geen geschikt kavel kunnen vinden dus maar een boerderij gekocht (samen met vrienden) en van de deel een huis gemaakt maar dat heeft bijna net zoveel gekost.

dat zou ik dan weer niet doen. ik wil dan wel als ik wat koop of ergens aan begin dat het wel echt helemaal van mijzelf is. om problemen te voorkomen

kiki1976 schreef:
Buitengebied kan ook zo leuk zijn met andere omwonende die stiekem liever niemand dichtbij wilt hebben, of een of andere natuur freak.
Heb je net alles leuk voor elkaar en ze zijn zo ver dat ze kunnen gaan bouwen. Is er opeens een of ander beschermd diertje gespot. Hoppa bouwstop, en dit kan ze lang gerekt worden.
En kost ook nog eens een hoop extra geld.

hmms. wel belachelijk dat jij als koper hier dan voor moet opdraaien

sflj schreef:
Palmera schreef:
Ik heb nog nooit een huis gebouwd en dat zal ik ook niet doen. :)

Hou rekening met dat het de gemeente is die grond verkoopt en vergunningen verstrekt. Die gemeente verteld hoe groot jouw huis móét worden. En of hij links of rechts op je perceel móét staan. De gemeente geeft aan in welke stijl het huis gebouwd móét worden. En welke materialen en kleuren jij móét gebruiken.

De gemeente verteld jou ook wanneer het af móét zijn. Dus stukje bij beetje afbouwen kun je vergeten.

Kortom het word jouw huis, mede-bepaald door een ander. Denk hier niet te licht over en laat je héél goed informeren. :)

Wat een onzin! Als je het nog nooit hebt gedaan, niet weer van hoe en wat; waarom schrijf je dan zoiets?
Je kunt van heel veel verschillende instanties, bedrijven, boeren en particulieren grond kopen!
En in principe kun je bedenken wat je wilt, zolang je je aan een aantal basisregels houdt.
Daarnaast is niet alles, overal toegestaan en dát kun je weer gewaar worden bij de gemeente, waar je je bouwvergunning aanvraagt.
Gewoon een perceel zoeken waar je op mag bouwen en in die gemeente uitzoeken wat wel en niet mag.

welke instanties doel je dan op ?

Brainless schreef:
TS dat ben je wel minimaal totaal kwijt.
Alleen al een stuk grond met bouwblok is al flink prijzig, helemaal als het "ideaal" en rustig gelegen is.
Het aan laten leggen van g/w/l op een stuk kale grond kost vaak al flink wat.

Hier in Friesland (is redelijk goedkoop) stond een stukje grond van 1100m2 meter te koop voor 95.000.
En een stuk van 1900 m2 voor 199.000 dus zonder huis en geen plek voor een pony.

Wat je mag bouwen qua hoogte grootte enz is beperkt (je moet ook voldoen aan een minimale grootte).
Ook qua steen/dakpannen/kleur enzo ben je gebonden aan regels.

Je mag er ook niet een stacaravan opzetten en maar zien wanneer je gaat bouwen (en hoe lang het gaat duren).

dat is dan misschien wel goedkoop, maar zeker niet genoeg voor mijn 2 ponys

palousa_boy schreef:
Je kunt dan idd beter gewoon een oud huis kopen waarvan je alleen de buitenmuren en vloeren laat staan, en de rest gaat verbouwen.

Dan kun je een hoekje inrichten waar je gaat "leven" en de rest gooi je gewoon op de kop.
Het is niet ideaal, dat kan ik wel met zekerheid zeggen maar als er weer een stukje af is dan is je leefruimte weer een stukje groter (of je verplaatst je leefruimte weer naar de plek die af is).

Zo hebben wij eerst een jaar in een stacaravan in de tuin gewoond tot er iets was dat bruikbaar was. Dat is eerst alleen een slaapkamer geweest en keuken + douche en toilet nog in de stacaravan. Daarna hebben we een "tijdelijke" woonkeuken gemaakt met een goedkope keuken en een zithoek waar de tv staat. Inmiddels had ik ook een badkamer gemaakt in huis dus kon de stacaravan eruit. Het bed ging intussen naar de volgende ruimte omdat de oude plek gesloopt ging worden.
Toen de slaapkamer gemaakt die wel blijvend zou zijn, en dat is eigenlijk de enige ruimte die echt af is na 3 jaar verbouwen :+

voor mij is het het allerbelangrijkste dat mijn ponys in de tuin staan..
de rest wil ik best beetje bij beetje opknappen

en die stacaravan, die is dan natuurlijk op de 'eigen' g/w/l aangesloten ?
in ieder geval niet een nieuwe aparte moeten aanleggen ?

de tijd boeit me echt niet, als ik daardoor mijn droomhuisje kan krijgen wil ik dat echt

Ibbel schreef:
Koop een bouwval met een ha grond. Dan ben je qua weiland en bouwgrond klaar, en je kosten zijn identiek (zeg 2 ton in het Noorden) Sloop de bouwval (ongveer 30.000 incl sloopvergunning)
Bouwvergunning nieuwbouw is percentage van bouwkosten. Bouwkosten nieuwbouw afhankelijk van de luxe ongeveer 300-400 euro per kuub. 600 kuub is een gebruikelijke max in het buitengebied, dus je nieuwbouw kost je 180-240.000 euro. Bouwvergunning is dan rond de 20.000.
Ben je met een half miljoen klaar.

als er geen max aan zou zitten boeit die half mil niet. maar dit ga ik niet in zeg max 5 jaar klaar krijgen en dat zal het grootste probleem zijn

chocobroodje schreef:
Als je zoiets wilt moet je niet in Nederand zijn maar eerder richting frankrijk/spanje/ierland etc kijken daar zijn ze veel minder streng in wat je kunt doen opje eigen stuk grond.
Hier houden ze graag alles strak en recht en zeker nieuwbouw zijn veel regels aan verbonden (en dus kosten ;) ) Bovendien is grond ook veel goedkoper op het Ierse platteland dan hier in friesland bv

We hebben vorig jaar in Ierland 1800m3 land gekocht met een half af huis erop (wind/waterdicht rest moet nog gedaan worden) daar koop je hier nog geen garage voor.... DUs ik zou zeggen trek europa in en zoek een leuk plekje :)

frankrijk valt zo wie zo voor mij af.
is mijn hond niet welkom

maar mocht ik dan toch na het buitenland gaan, dan de volgende vraag hoe verder met werk etcetcetcetcetc

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:29

Ts, het plekje dat jij voor ogen hebt, 5000 vierkante meter minimum en een huis er op mogen bouwen en aan de bosrand, heel rustig gelegen :9 Dat willen heel veel mensen en ze komen maar heel sporadisch voor dus consequentie , die zijn niet te betalen. Ik weet niet in welke regio je nog kunt kijken aangezien ik niet weet hoe je met je werk zit maar er zijn veel Nederlanders de grens over gegaan, naar Duitsland want daar koop je voor twee ton nog wel een boerderijtje met een hectare grond.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:51

Schuur_ schreef:
Ik zou zeggen, zoek een oud huis met een lap grond en verbouw dat! Alleen de grond kost al enorm veel en je moet het hele proces nog door voor aansluitingen ed. Als je verbouwd heb he wel de mogelijkheid om ev een wooncontainer neer te zetten voor de eerste tijd te overbruggen

en dan zijn de kosten voor g/w/l idd al weg, want dat is er dan al

Taffje schreef:
chocobroodje schreef:
Als je zoiets wilt moet je niet in Nederand zijn maar eerder richting frankrijk/spanje/ierland etc kijken daar zijn ze veel minder streng in wat je kunt doen opje eigen stuk grond.
Hier houden ze graag alles strak en recht en zeker nieuwbouw zijn veel regels aan verbonden (en dus kosten ;) ) Bovendien is grond ook veel goedkoper op het Ierse platteland dan hier in friesland bv

We hebben vorig jaar in Ierland 1800m3 land gekocht met een half af huis erop (wind/waterdicht rest moet nog gedaan worden) daar koop je hier nog geen garage voor.... DUs ik zou zeggen trek europa in en zoek een leuk plekje :)

Haal Frankrijk maar van het lijstje voor wat betreft regels. Zeker bepaalde gebieden waar ze de oorspronkelijke sfeer willen behouden zoals in de Dordogne bijvoorbeeld.

scheelt, frankrijk valt voor mij zo wie zo af, mijn hond is daar niet welkom

chocobroodje schreef:
Overal zijn wel regels, maar frankrijk zal aanzienlijk makkelijker zijn dan hier ;) Ik weet iig dat je in Ierland heel veel naar eigen smaak kan doen. Ook daar zijn er moeilijkere delen, maar waar wij zitten is veel mogelijk :j

andere vraag dus, jullie hebben dus jullie leven hier in nederland opgegeven ?
hoe doen jullie het nu dan met werken ? of in ieder geval om geld binnen te krijgen om het wel te verbouwen of gewoon het betalen op zich ?

Lynn_Nikita schreef:
Schuur_ schreef:
Ik zou zeggen, zoek een oud huis met een lap grond en verbouw dat! Alleen de grond kost al enorm veel en je moet het hele proces nog door voor aansluitingen ed. Als je verbouwd heb he wel de mogelijkheid om ev een wooncontainer neer te zetten voor de eerste tijd te overbruggen

In haar locatie is zelfs dat onder de 3 ton niet te vinden. Dan heb je de verbouwingskosten nog niet erbij geteld en heb je minder dan een hectare grond.
Onze woning is verkocht en wij zoeken in bijna dezelfde regio maar er is niks te vinden momenteel zelfs niet met minder grond (+_ 3000m2) Ook bouw grond in t dorp zelf kost al 150.000. Dan heb je nog geen steen gelegd. Voor dat budget (ze geeft aan minder dan 3 ton) een huis bouwen,laat staan met genoeg ruimte voor paarden in onmogelijk

het budget doet er in principe niet toe, mocht de regel niet bestaan dat er een max aantal jaar voor staat.
maar omdat er een x aantal jaar voor staat ( wat hierboven genoemd is ) is dit inderdaad voor mij niet haalbaar

waar kom jij vandaan dan ?

bruintje123 schreef:
dit soort huizen staan er toch wel meer in limburg.
Geen lap grond maar wel lekker de paarden aan huis.

http://www.funda.nl/koop/posterholt/hui ... straat-25/

Deze 3 ton met wel een weer meer grond, even flink wat verbouwen en je woont er mooi
http://www.funda.nl/koop/schinveld/huis ... straat-58/

Maar minder dan 3 ton lukt inderdaad niet.

en als een verkoper er al te lang mee zit of er echt vanaf moet, kan er meestal nog wel wat vanaf

woon je zelf ook in limburg ?

estja schreef:
Wij bouwen momenteel in Limburg, in eigen beheer. Maar onze kavel is niet groot genoeg voor paarden. Wel welstandsvrij en dat is heel fijn. Onze architect heeft ons een heel eind op weg geholpen. Wij bouwen niet traditioneel (understatement) en hij wist ons vaak de mensen te wijzen.

Ik vind het super leuk om ons eigen huis te bouwen maar het is vermoeiend, je moet constant beslissingen nemen over zaken waar je geen verstand van hebt, andere mensen nalopen of achter de broek zitten en geld, vooral geld meenemen. En zei ik al geld meenemen? En dat het duurder is dan je van tevoren denkt?

Wij zijn trouwens verplicht om binnen 2 jaar na aankoop van de grond te wonen. Tijdens de bouw een Woonunit of caravan neerzetten mag dan weer wel. Maar dus voor max. 2 jaar.

wat is welstandsvrij ?

joa en dat is het probleem, ik kan dat dus niet garanderen. daar verdien ik te weinig voor om dit bijv in 2 jaar op te bouwen

waar in limburg zit je ? ( als ik vragen mag ?)

Darah3 schreef:
Ik lees even mee.
We willen in de toekomst graag een eigen huis bouwen. Maar we zijn nu een mooi stuk grond tegen gekomen met een tussentijds huis erop, waar een huis op het terrein bijgebouwd kan worden.
Er is al veel geregeld en duidelijk vanuit de gemeente omdat de verkopers zelf een huis er naast gebouwd hebben, ook heeft mijn vriend dingen aan ons huidig huis verbouwd, dus we zijn op de hoogte van sommige haken en ogen.
We hoeven geen grond voor dieren bij het huis, enkel voor een leuke tuin.

Volgens mijn vriend kun je voor niet al te duur een huis bouwen, vooral omdat mijn vriend zelf handig is en hij heeft connecties die kunnen helpen. Maar ik ben bang dat we alsnog voor verrassingen komen te staan ;)
Dus ben vooral benieuwd wat voor budget er nodig is.

zoals hier boven al word benoemd is dat het nooit een vaste prijs is. maar gemiddeld 2 ton

maar voor mij is het helaas niet haalbaar om dit binnen een max aantal jaar te hebben staan

Lillith24 schreef:
Ik heb je openingspost gelezen en een aantal reacties en in mij kwam gelijk de optie Tiny House op. Heb je je daar al in verdiept? Voor 20.000 - 50.000 kun je klaar zijn en je kunt m ook moveable maken, een standplaats op een natuurcamping huren waar je het gehele jaar mag staan en wonen en waar je in de buurt je paarden kunt weiden... Is dat niet iets? Er is een complete beweging, google maar eens (of Pinterest)

dat is dus waar ik vanaf wil, bij iemand wat huren voor mijn ponys. ik wil ze echt in mijn tuin. dan ben ik van al het gezeik af. verhuurders vind ik niet zo leuk. altijd moeilijk doen, en daar wil ik juist vanaf

estja schreef:
@Darah, wij hadden ons vorige huis zelf compleet gerenoveerd maar dat valt niet te vergelijken met zelf bouwen. Mijn vriend heeft 20 jaar in de bouw gewerkt en 2 vrienden die helpen ook.

Verder dachten we ook een goede begroting te hebben gemaakt maar achteraf is dat een lachertje. Het kost altijd meer, er komen onverwachte zaken bij of de prijs is gestegen. En dan halen wij echt wel dingen van internet af en kijken op koopjes.

Verder ben je sommige zaken gewoon verplicht. Zo moesten wij van tevoren sonderen. Heb je niks aan maar moet wel en kost geld. Omgevingsvergunning, hup, paar duizend euro.
Architect, aansluiten electra, water en evt. gas, cai. Paar duizend euro.

wat is sonderen?

estja schreef:
Lillith24 schreef:
Ik heb je openingspost gelezen en een aantal reacties en in mij kwam gelijk de optie Tiny House op. Heb je je daar al in verdiept? Voor 20.000 - 50.000 kun je klaar zijn en je kunt m ook moveable maken, een standplaats op een natuurcamping huren waar je het gehele jaar mag staan en wonen en waar je in de buurt je paarden kunt weiden... Is dat niet iets? Er is een complete beweging, google maar eens (of Pinterest)

Kijk ook eens op sustainer homes. Modulair bouwen en als je wil kun je compleet off-grid.

zolang mijn ponys aan huis kunnen, is dat een optie anders niet

aikon schreef:
Lees hier veel dat er binnen een paar jaar IN het te bouwen huis gewoond moet worden. Wettelijk gezien mag je 15 jaar!! in een tijdelijk bouwwerk wonen. Wel aanvragen bij de gemeente, dan heb je tijd om je droomhuis te bouwen.
Ook hoeft je huis niet helemaal klaar te zijn, ik ken mensen die hun huis aan de buitenkant na 30 jaar nog nooit hebben afgebouwd. Geen voegwerk, dakgoten, opstap bij de voordeur (zelfs die zit bij 1 nog vast geschroefd) schilderwerk is halfslachtig. In huis is het er bij elk een droomwoning.

Ik raad je aan om hier eens te kijken naar het hoe en wat waar je mee te maken krijgt bij nieuwbouw en verbouw. http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/ ... kelsgewijs
Alle info is hier te vinden en bij de gemeente waar je wat wilt bouwen.

Ook ik raad je aan een oud huisje te kopen en deze, of platgooien of te verbouwen. Je bent goedkoper uit met aanschaf van bebouwde grond waar al een woonbestemming op ligt, de nutsvoorzieningen al liggen en vergunningen voor sloop/verbouw/uitbreiding makkelijker te krijgen zijn.
De enige die dwars kan liggen is de welstandscommissie die nogal pietlullig kan zijn betreffende kleuren van gevel, dak en kozijnen.

Betreffende geen noderne woningen naast klassieke, als je veel geld heb kan het wel degelijk. In de buurt staat een oerlelijke moderne woning in felle kleuren tussen het groen beschermt gebied met klassieke oudbouw. Echt geen porum :n Gemeente heeft daar destijds wel vergunning voor afgegeven. (vriendjes politiek speelt ook mee) En nog dichter in de buurt heeft iemand op eigen terrein een kasteel gebouwd! Ook hier weer vriendjes met... http://www.jetskefotografie.nl/pivot/entry.php?id=586
Dus ja, met de juiste kruiwagen kan je veel bereiken.

dat lijkt er al meer op 15 jaar

maar wat is de welstandcommisie eigelijk in ? daar moet je dan ook je vergunning en derlijk aanvragen ?

joa vriendjes politiek is overal.
en die juiste kruiwagens zou ik dan wel naar op zoek moeten

Palmera schreef:
Dat ik niet zelf heb gebouwd wil niet zeggen dat ik het traject nooit verschillende keren van dichtbij heb meegemaakt. ;) En dus ook gelijk mijn redenen heb om dat niet te willen.

Natuurlijk kun je van iedereen grond kopen. Maar de vergunningen en alle voorwaarden worden tóch echt door de gemeente verstrekt en niet door de verkopende partij. En helaas, het is nou eenmaal meer moeten dan mogen als je een huis bouwt.
Dat is op zich niet erg, als binnen alle regels het droomhuis (het begrip droomhuis is natuurlijk persoonlijk) te realiseren is.

Maar ik denk dat daar in het geval van TS een beetje het probleem ligt. Het is namelijk níet een kwestie van 'gewoon' een perceel zoeken.

voor mij gaat het inderdaad een groot probleem geven als er maar een x aantal jaar voor staat. dat kan ik niet realiseren

talithaa_0 schreef:
Mijn vriend en ik zijn nu aan het bouwen in zeeland, dan wel door een aannemer en een aantal dingen doen we zelf. Maar wat had ik het onderschat van te voren. Inderdaad de begroting van te voren is een lachertje. tel daar maar wat bij op, en dat wat is duizenden euro's. elke mini verandering kosten heel veel centjes. Ook wij hadden regels voor het bouwen, maar toch ook wel heel veel vrijheid. Zo moest het wel op een bepaalde plek staan op het kavel, en zaten vast aan bepaalde goothoogte, maar die lagen wel erg ruim dus voor ons geen probleem.
Maar hou er rekening mee dat je elke vrije dag, en zowat elke avond er mee bezig ben. Je sta er mee op en je gaat er mee slapen. Heel veel beslissingen nemen en alles goed in de gaten houden wat er gaat vaak wat mis.
Uiteindelijk dan wel een huis helemaal naar je zin tot aan de stopcontacten aan toe en daar doe je het dan toch voor :)

en dat zou ik dan weer erg vervelend vinden, want ik heb het beeld in mn kop en zo wil ik het dan, en als mij dan word gezegd, ja maar het huis moet zo staan en niet zo, zou voor mij dus alweer een dumper zijn.

bruintje123 schreef:
Als een huis helemaal goed is in het buitengebied is het 5 ton of meer, in Limburg dan, in Brabant bijvoorbeeld 7 ton of meer.
Dat weet je al bij dit soort prijzen dat je er nog zo 50.000 bij moet doen om het in eerste instantie beter te hebben.
Daarom schreef ik ook, eerst nog even flink wat verbouwen.

Wij hebben zelf ook een ouder huis.
Maar wel een hele lap grond erbij.
En dat is wat er voor ons telde.
Alles in 1 keer verbouwen kunnen wij ook niet, dat gaat in delen.
Maar ondertussen wonen we heerlijk!
En dat is dan waar je voor kiest.
Zo ineens 6 ton ophoesten is voor de veel niet te doen.

nee daarom. als het beetje bij beetje kan, ideaal. maar er moet geen druk achter zitten.
dan is het voor mij zeker wel haalbaar

Neonlight schreef:
bello2005 schreef:
limburg en heb al enkele gronden gezien voor minder dan 2 ton.
ik weet niet of dat wel helemaal waar is. want hier in het dorp heeft bijna iedereen wel een lap grond achter het huis waar de paarden op lopen. ik neem aan dat dat ook gewoon 'bouwgrond' is

1 grote stal wat vast gekoppeld is aan het huis

Wat ik hier aan de overkant zie bij een aantal percelen is dat het eerste stuk bouwgrond is en het 2de stuk (weilanden) agrarische grond, en dat is weer een stuk goedkoper.

joa zo iets zou natuurlijk heeel fijn zijn.
maaarrr na alles hier al te hebben gelezen ga ik het me maar eens bedenken

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:52

bigone schreef:
Ts, het plekje dat jij voor ogen hebt, 5000 vierkante meter minimum en een huis er op mogen bouwen en aan de bosrand, heel rustig gelegen :9 Dat willen heel veel mensen en ze komen maar heel sporadisch voor dus consequentie , die zijn niet te betalen. Ik weet niet in welke regio je nog kunt kijken aangezien ik niet weet hoe je met je werk zit maar er zijn veel Nederlanders de grens over gegaan, naar Duitsland want daar koop je voor twee ton nog wel een boerderijtje met een hectare grond.

nee duitsland ga ik niet, zit je met te veel nadelen ( vind ik dan )
ivm verzekeringen en al die onzin
daar ben ik dus ook van terug gekomen

Liezel1

Re: Eigen huis bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:18

wat voor hond heb je dan?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:16

Welstandsvrij betekend dat je ontwerp wat de architect tekent niet door een welstandscommissie bekeken wordt. Die welstandscommissie beoordeelt of jouw huis wel op die plek past en kan eventueel allerlei aanvullende eisen stellen. Stel jij wilt een strak moderns huis bouwen in een oude wijk dan heb je kans dat eennwelstandscommissie allerlei aanpassingen aan het ontwerp verlangt.

Sonderen is het boren van gaten in de bodem om te beoordelen welke ondergrond je hebt. Bijv. of je moet heien.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:18

Wat betekent joa? Ik zie het steeds staan in je antwoorden.
Je hoeft de bedragen natuurlijk niet in die 2 tot 5 jaar op te hoesten. Ook voor zelf bouwen kan je een hypotheek krijgen dus dat betaal je in 30 jaar af.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:23

bello2005 schreef:
bigone schreef:

Hier is het qua verzekeringen niks anders dan in NL hoor.
Weet niet waar je dat nou weer vandaan haalt :?
En idd wij hebben vorig jaar een enorme boerderij gekocht met een hectare grond voor 2 ton.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:27

ik wou een heel verhaal typen, bouwen van een huis is al een aanslag op je hele leven :+ , het is altijd duurder dan je denkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:29

Elk land heeft voor en nadelen. Wat jij wil zal misschien kunnen maar dan zeker in de krimp regios zoals oost Groningen. Wil je daar zitten, prima maar het nadeel van krimp regios is zeker weer de
werkgelegenheid . Mooi voor mensen met vrije beroepen die niet aan plek gebonden zijn of met een hoeveelheid eigen geld die gaan rentenieren. Maar niets in buurt qua scholen.winkels enz.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:18

Wij hebben zelfgebouwd, maar dan ook echt zelf gebouwd.We waren voor 50.000 euro klaar,grond hadden we al.Maar in Belgie daar is het allemaal net iets makkelijker tot nu toe,want ze gaan ook hier de regels aanscherpen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:15

beatje schreef:
Wij hebben zelfgebouwd, maar dan ook echt zelf gebouwd.We waren voor 50.000 euro klaar,grond hadden we al.Maar in Belgie daar is het allemaal net iets makkelijker tot nu toe,want ze gaan ook hier de regels aanscherpen.

50.000,- ? Dat is wel heel erg weinig, ook als je de grond buiten beschouwing laat. Hadden jullie zelf dan ook veel eigen materiaal waar je mee gebouwd hebt? En is dat dan incl. badkamer, keuken e.d.? Of echt gewoon kaal?

En de grond had je, maar die zal je ooit toch wel betaald hebben of is het bijv. een erfenis?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:40

De grond ooit eerder gekocht.Maar we hebben alles zelf gedaan,van fundering gegraven Tot de dakpannen plaatsen,alleen de verdiepen is gelegd door een firma met een hijskraan ivm de betonbalken.Inclusief badkamer en keuken,dat is een kwestie van uitverkoop en goed zoeken plus als je zelf bouwt kan je iets aanpassen he.
Maar een echte kale basis woning is zo duur niet hoor.Tenminste hier in Belgie,Voor een 100.000 kan je een woning laten bouwen op je eigen grond.Puur basic matrialen kosten niet zoveel het zijn werkuren die de prijs maken.Het is best hard werken geweest,we zijn er ook altijd nog niet overuit of we het weer zouden doen :-).Maar we zijn nog altijd wel getrouwd ;-)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:41

Knap hoor! Ik was na 1 maand verbouwen al bijna aan een echtscheiding toe haha.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 17:54

Liezel1 schreef:
wat voor hond heb je dan?

pitbull

estja schreef:
Welstandsvrij betekend dat je ontwerp wat de architect tekent niet door een welstandscommissie bekeken wordt. Die welstandscommissie beoordeelt of jouw huis wel op die plek past en kan eventueel allerlei aanvullende eisen stellen. Stel jij wilt een strak moderns huis bouwen in een oude wijk dan heb je kans dat eennwelstandscommissie allerlei aanpassingen aan het ontwerp verlangt.

Sonderen is het boren van gaten in de bodem om te beoordelen welke ondergrond je hebt. Bijv. of je moet heien.

aah ok. en dit komt vaak voor ? of maar bij bepaalde plekken/omgeving ?

dan zou het voor mij al echt een dumper zijn , want het zou toch redelijk modern/sjiek wille benoemen wat ik wil

en wat is heien ? haha

xMarieke schreef:
Wat betekent joa? Ik zie het steeds staan in je antwoorden.
Je hoeft de bedragen natuurlijk niet in die 2 tot 5 jaar op te hoesten. Ook voor zelf bouwen kan je een hypotheek krijgen dus dat betaal je in 30 jaar af.

haha sorry, dat betekent ja ( op zijn limburgs )

joa oke, maar ik kan geen pak en beet gemiddeld 1.5 a 2 ton lenen voor grond plus die 2 tot 5 ton er boven op
want als ik dat wel zou kunnen dan kan ik me net zo goed meteen een kasteel kopen , en dat wil ik nou juist niet. of ja, ik bedoel mijn idee achter het zelf bouwen was dat ik het gewoon een jaren plan zou kunnen van maken en bij weer wat te hebben gespaard het 'volgende' te kunnen af maken. maar dat kan dus niet. mits zoals hier boven al eens werd gezegd dat het best in 15 jaar zou mogen

ClaudiaHS schreef:
bello2005 schreef:

Hier is het qua verzekeringen niks anders dan in NL hoor.
Weet niet waar je dat nou weer vandaan haalt :?
En idd wij hebben vorig jaar een enorme boerderij gekocht met een hectare grond voor 2 ton.

je bent verplicht al je dieren te verzekeren, ik bepaal ten eerste zelf of ik ze verzeker of niet.
en dan heb je nog huppelde pup plicht.. ( weet het ff niet meer maar jij zult dat wel weten ) ik meen dat dat staat voor als bijv je paard dood is en dat ze hem dan 'kosteloos' komen ophalen

ook werd er gezegd dat meerdere mensen die bijv een lap grond hebben het helemaal niet volledig op de verzekering konden zetten
plus dat duitsland geen geld meer geeft voor bouwvallen ( heb ik me wijs laten maken )
maar van die verzekeringen klopt wel degelijk en daar ga ik niet aan mee doen

duitsland is nog van de oude stempel en die willen op zondag rust..

sassefras schreef:
ik wou een heel verhaal typen, bouwen van een huis is al een aanslag op je hele leven :+ , het is altijd duurder dan je denkt

al kost het me op het einde van de rit een miljoen.. als ik alles beetje bij beetje zou kunnen doen maakt dat allemaal geen zak uit. maar dat zou ik dan echt aan het profecioneel iemand moeten vragen

bigone schreef:
Elk land heeft voor en nadelen. Wat jij wil zal misschien kunnen maar dan zeker in de krimp regios zoals oost Groningen. Wil je daar zitten, prima maar het nadeel van krimp regios is zeker weer de
werkgelegenheid . Mooi voor mensen met vrije beroepen die niet aan plek gebonden zijn of met een hoeveelheid eigen geld die gaan rentenieren. Maar niets in buurt qua scholen.winkels enz.

nee ik wil echt in limburg blijven haha, proud to be :P

beatje schreef:
De grond ooit eerder gekocht.Maar we hebben alles zelf gedaan,van fundering gegraven Tot de dakpannen plaatsen,alleen de verdiepen is gelegd door een firma met een hijskraan ivm de betonbalken.Inclusief badkamer en keuken,dat is een kwestie van uitverkoop en goed zoeken plus als je zelf bouwt kan je iets aanpassen he.
Maar een echte kale basis woning is zo duur niet hoor.Tenminste hier in Belgie,Voor een 100.000 kan je een woning laten bouwen op je eigen grond.Puur basic matrialen kosten niet zoveel het zijn werkuren die de prijs maken.Het is best hard werken geweest,we zijn er ook altijd nog niet overuit of we het weer zouden doen :-).Maar we zijn nog altijd wel getrouwd ;-)

hahah sjiek

' we zijn wel nog altijd getrouwd '

echt geweldig

maar klopt, het ligt idd aan je materiaal plus man uren
maar als ik zo naar mijn eigen huis kijk/denk word ook het materiaal duur

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:25

TS, als ik je reacties zo lees, lijkt het me heel wijs om je eerst even in te gaan lezen en dingen uit te gaan zoeken voordat je überhaupt over zelf bouwen en/of emigreren gaat nadenken.....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:20

ja dat zo wie zo Liezel1

Ik dacht inderdaad dat het veel leuker zou zijn dat zelf bouwen..
En emigreren... dat komt wel

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:26

Ik weet niet wat je bedoelt met DL geeft geen geld voor bouwvallen?
Er zijn hier nog genoeg subsidies te krijgen als je nieuw en vooral energie zuinig wilt bouwen.
Daarbij kun je ook bij de KFW geld lenen voor energie zuinige dingen tegen een rente van 0.75%.

Dieren verzekeren doen ze hier omdat ze niet onder je WA vallen.
Je bent het overigens niet verplicht.
ik betaal voor m'n 4 paarden en 2 honden nog geen 30 euro per maand.
Mochten ze ontsnappen en tegen een auto knallen dan ben je dus verzekerd voor de schade die ze veroorzaken.
Ben je niet verzekerd dan ben je keihard de banketstaaf ja.

Ik weet niet helemaal wat voor een plicht jij bedoeld, maar als mijn paard dood gaat bel ik de rendac hier.
Volgende dag wordt ie opgehaald.

Zondag rust, ja de winkels zijn dicht op zondag. Vind ik ook niet meer als normaal eigenlijk.
Overigens doen wij gewoon ons ding op zondag.
En heb ik echt wat nodig dan rij ik wel naar Nederland.
En de rest van de buurt hier doet gewoon ook vanalles op zondag. Gras maaien, bomen omzagen ed.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:54

ClaudiaHS schreef:
Ik weet niet wat je bedoelt met DL geeft geen geld voor bouwvallen?
Er zijn hier nog genoeg subsidies te krijgen als je nieuw en vooral energie zuinig wilt bouwen.
Daarbij kun je ook bij de KFW geld lenen voor energie zuinige dingen tegen een rente van 0.75%.

Dieren verzekeren doen ze hier omdat ze niet onder je WA vallen.
Je bent het overigens niet verplicht.
ik betaal voor m'n 4 paarden en 2 honden nog geen 30 euro per maand.
Mochten ze ontsnappen en tegen een auto knallen dan ben je dus verzekerd voor de schade die ze veroorzaken.
Ben je niet verzekerd dan ben je keihard de banketstaaf ja.

Ik weet niet helemaal wat voor een plicht jij bedoeld, maar als mijn paard dood gaat bel ik de rendac hier.
Volgende dag wordt ie opgehaald.

Zondag rust, ja de winkels zijn dicht op zondag. Vind ik ook niet meer als normaal eigenlijk.
Overigens doen wij gewoon ons ding op zondag.
En heb ik echt wat nodig dan rij ik wel naar Nederland.
En de rest van de buurt hier doet gewoon ook vanalles op zondag. Gras maaien, bomen omzagen ed.

zo heb ik me wijs laten maken dat er dus een paar niet het volledige erf/ grond wat ze hebben mee verzekerd kon worden.
ook zou de bank nu geen geld meer verstrekken aan bouwvallen

zou even niet meer weten hoe dat heet.
rendac is duur. hebben ze me ook wijs gemaakt.

ooh wat raar.. maar in vele dorpen is dit dus echt een stille zondag.
waarschijnlijk dus per dorp/stad verschillend

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:00

@Ts: laat jij je woonkeuze echt afhangen van onzinnige zaken als rendac en winkels? :')
Je maakt het jezelf er zo niet gemakkelijker op. Boodschappen kun je 6 dagen per week doen en we mogen toch hopen dat je de rendac niet zeer regelmatig nodig hebt? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:02

In Nederland zijn er ook nog genoeg dorpen/wijken/gebieden waar zondagsrust zeer wordt gewaardeerd.
Dat is dus niet alleen in Duitsland.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:19

Palmera schreef:
@Ts: laat jij je woonkeuze echt afhangen van onzinnige zaken als rendac en winkels? :')
Je maakt het jezelf er zo niet gemakkelijker op. Boodschappen kun je 6 dagen per week doen en we mogen toch hopen dat je de rendac niet zeer regelmatig nodig hebt? :)

nee tis niet alleen dat. maar ik ben tegen het per se te moeten verzekeren van mijn dieren en dat wat ik bedoel. ik wil mij gewoon niet aanpassen aan de regels die in DE zijn.
en zoveel goedkoper is het niet in duitsland als in nederland.
g/w/l is duurder
auto is niet veel goedkoper, tanken is ook echt niet goedkoper in duitsland. belgie is dat betreft veeeeeeeeeel goedkoper
ik woon op nog geen 2 minuten van de. dus tanken kan ik wel wat verdeliger maar echt veel scheelt het niet
plus het feit , in nederland mag en kan alles
als ik dan ook nog eens na de auto kijk. als er hier wat los bungelt aan je auto is dat ok. maar in duitsland moet je dat eerst maken voordat je de straat weer op mag. het kan altijd voorkomen dat je ff op dat moment geen geld over hebt en dan sta je te kijken met je goed gedrag.

nee rendac heb ik hopelijk de eerste 25 jaar nog niet nodig

en ja in duitsland kun je dan wel de volledige hypotheek krijgen incl kk als je inkomen er naar is, maar 'sneller' als in nederland ga je het niet krijgen, wat er wel altijd geroepen werd.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:19

Brainless schreef:
In Nederland zijn er ook nog genoeg dorpen/wijken/gebieden waar zondagsrust zeer wordt gewaardeerd.
Dat is dus niet alleen in Duitsland.

hier in limburg ken ik geen van die dorpen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:28

Citaat:
plus het feit , in nederland mag en kan alles
als ik dan ook nog eens na de auto kijk. als er hier wat los bungelt aan je auto is dat ok.

Ik kan je vertellen dat dit absoluut niet het geval is.
Daarnaast zijn boetes in Nederland (heel) veel hoger dan in Duitsland.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:31

Volgens mij is het juist NL dat bekend staat om het hebben van veel te veel regeltjes en veel te hoge boetes :+

Nee, je mag hier ook de straat niet op als er iets bungelt aan je auto