Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:31

Accu's van een tesla die bv een derde van hun capaciteit door de tijd zijn kwijtgeraakt en voor auto's niet meer geschikt zijn, schijnen nog wel interessant te zijn hiervoor. Ik hoop op iemand die uitprobeert hoe ze zich hierbij houden.

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:37

Ik heb weleens gedacht om idd gewoon een elektrische auto op zolder te zetten :+ (eentje die Total loss is ofzo, uiteraard geen nieuwe) maar heb nog geen panelen dus ook nog niet over een accu na hoeven denken.
Toevallig vanochtend een offerte aangevraagd, hopen dat ze snel bellen dan weet ik wat meer over de mogelijkheden.

Dammie

Berichten: 3325
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:59

Wat ik raar vind aan die hele tiny house discussies, is dat het huis altijd op een vrij stuk land moet staan. Als je die tiny houses aan elkaar koppelt en stapelt, dan delen ze in elkaars warmte en isolering, kun je op de begane grond gezamenlijke wasmachines etc zetten, bespaar je grond wat in Nederland erg schaars is, maar dat is allemaal niet de bedoeling blijkbaar.
Vrijstaande woningen zijn een luxe in Nederland, waarom wil de tiny house adept dat nou wel altijd?

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:06

Volgens mij zit dat veel meer in de levensstijl van mensen die in een Tiny house (willen) wonen. Voor mij is in een Tiny house wonen ook bezig zijn met zelfvoorziening wat betreft eten, ik wil dieren kunnen hebben, veel buiten kunnen zijn. Meest ideale deel je de moestuin, fruitbomen, dieren etc. Dan zou het voor mij prima zijn om huisjes te stapelen. Maar dat moet je dan meteen zo ontwerpen, want dat moet allemaal op elkaar aansluiten. En het hebben van een plek is zo onzeker, dat je juist heel flexibel moet zijn.

Stel, de gemeente zegt, hier mogen jullie voor onbepaalde tijd staan met een x aantal huisjes, dan zou je daar iets op kunnen ontwikkelen en een terrein inrichten.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:09

Nou niet altijd hoor. Momenteel heb ik bij mijn moeder op de bovenste verdieping 34m2. ik ben een paar dagen in de week bij haar en daar een beetje aan het experimenteren met het Tiny concept. Nu voor mij zelf maar ook voor als ze echt oud wordt en eventuele hulp in huis daar kan wonen.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:05

Wij willen geen Tiny House. Maar wel minder belastend voor het milieu leven.

Eetkamer, ik ben erg nieuwsgierig naar jullie huis... Heb je foto's? Eventueel per pm?

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:24

palousa_boy schreef:
Dat zal afhangen van je aansluiting. Tegenwoordig is het geloof ik interessanter om je opgewekte elektriciteit zelf te gebruiken, wat je daarnaast niet gebruikt kun je dan nog verkopen. Je verdient er dan wel minder mee maar je betaalt ook minder tot niets voor je gebruikte stroom.


dat zal dan vooral landafhankelijk zijn denk ik....

in belgie betaal je tegenwoordig taksen op zonnepanelen die je hebt,krijg je niets voor je stroom die je nog op het net steeks en betaal je nog extreem veel om aangesloten te zijn op het net(voor het nemen van stroom bv in de winter en 's nachts en om overschot ook op te steken)

en ik zou niet weten hoe je hier minder kan betalen.... -O-

Unbeatable
Berichten: 590
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:33

Ik volg :o

Eilish
Berichten: 3019
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:32

Ik heb belangstelling getoond voor een kavel waarop vrij gebouwd mag worden. En daar wil ik dan een Tiny House op bouwen.

Dat is voor mij een manier om vrijstaand te kunnen wonen, terwijl ik weinig inkomen heb. Ik heb ook niet veel ruimte nodig, woon nu ook op 36m2. En de kavel is in een omgeving met veel natuur.

In hoeverre het Tiny House ook duurzaam wordt, weet ik niet. Dat is ook afhankelijk van de kosten. Ik ga wel naar de mogelijkheden kijken.

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:03

Dammie schreef:
Wat ik raar vind aan die hele tiny house discussies, is dat het huis altijd op een vrij stuk land moet staan. Als je die tiny houses aan elkaar koppelt en stapelt, dan delen ze in elkaars warmte en isolering, kun je op de begane grond gezamenlijke wasmachines etc zetten, bespaar je grond wat in Nederland erg schaars is, maar dat is allemaal niet de bedoeling blijkbaar.
Vrijstaande woningen zijn een luxe in Nederland, waarom wil de tiny house adept dat nou wel altijd?


Heijmans is bezig met dit concept wat jij nu beschrijft, die worden dan in rij geplaatst, tijdelijk voor een paar jaar, op een braakliggend stuk grond in een gemeente. Ik heb ze in Veldhoven zien staan en was nieuwsgierig, dus even opgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:55

Eilish schreef:
Ik heb belangstelling getoond voor een kavel waarop vrij gebouwd mag worden. En daar wil ik dan een Tiny House op bouwen.

Dat is voor mij een manier om vrijstaand te kunnen wonen, terwijl ik weinig inkomen heb. Ik heb ook niet veel ruimte nodig, woon nu ook op 36m2. En de kavel is in een omgeving met veel natuur.

In hoeverre het Tiny House ook duurzaam wordt, weet ik niet. Dat is ook afhankelijk van de kosten. Ik ga wel naar de mogelijkheden kijken.

Leuk! In welke regio? Is dat dan naast andere kavels waar mensen ook tiny houses bouwen of gewoon op zichzelf staand?

Eilish
Berichten: 3019
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:07

Marie_Anne schreef:
Eilish schreef:
Ik heb belangstelling getoond voor een kavel waarop vrij gebouwd mag worden. En daar wil ik dan een Tiny House op bouwen.

Dat is voor mij een manier om vrijstaand te kunnen wonen, terwijl ik weinig inkomen heb. Ik heb ook niet veel ruimte nodig, woon nu ook op 36m2. En de kavel is in een omgeving met veel natuur.

In hoeverre het Tiny House ook duurzaam wordt, weet ik niet. Dat is ook afhankelijk van de kosten. Ik ga wel naar de mogelijkheden kijken.

Leuk! In welke regio? Is dat dan naast andere kavels waar mensen ook tiny houses bouwen of gewoon op zichzelf staand?


In Drenthe. Ik wil je ook wel een pb sturen met de precieze plek. Allebei eigenlijk. Er is een initiatief van een groep mensen die allemaal Tiny Houses willen bouwen, maar ook mensen die gewoon vrijstaand bouwen. Het is wel gericht op duurzaamheid en een deel van de kavel moet groen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:52

Eilish schreef:
Marie_Anne schreef:

Leuk! In welke regio? Is dat dan naast andere kavels waar mensen ook tiny houses bouwen of gewoon op zichzelf staand?


In Drenthe. Ik wil je ook wel een pb sturen met de precieze plek. Allebei eigenlijk. Er is een initiatief van een groep mensen die allemaal Tiny Houses willen bouwen, maar ook mensen die gewoon vrijstaand bouwen. Het is wel gericht op duurzaamheid en een deel van de kavel moet groen blijven.

Ja graag. Ik zou het interessant vinden als je hier af en toe wat wil posten over hoe het verloopt.

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik nou graag zou willen en hoe ik precies wil wonen. Daarom ben ik maar zoveel mogelijk inspiratie aan het opdoen. En ondertussen aan het sparen :).

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:02

Eilish schreef:
In Drenthe. Ik wil je ook wel een pb sturen met de precieze plek. Allebei eigenlijk. Er is een initiatief van een groep mensen die allemaal Tiny Houses willen bouwen, maar ook mensen die gewoon vrijstaand bouwen. Het is wel gericht op duurzaamheid en een deel van de kavel moet groen blijven.

Informeer heel goed wat ze onder vrij bouwen verstaan, want daar zitten nog wel eens forse restricties aan. Helemaal vrij kan je vergeten en dat tiny house kan wel eens een minimale maat hebben.

Eilish
Berichten: 3019
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:19

tamary schreef:
Eilish schreef:
In Drenthe. Ik wil je ook wel een pb sturen met de precieze plek. Allebei eigenlijk. Er is een initiatief van een groep mensen die allemaal Tiny Houses willen bouwen, maar ook mensen die gewoon vrijstaand bouwen. Het is wel gericht op duurzaamheid en een deel van de kavel moet groen blijven.

Informeer heel goed wat ze onder vrij bouwen verstaan, want daar zitten nog wel eens forse restricties aan. Helemaal vrij kan je vergeten en dat tiny house kan wel eens een minimale maat hebben.


Klopt, het moet wel voldoen aan het Bouwbesluit inderdaad. En je moet een omgevingsvergunning aanvragen. Maar het hoeft niet te voldoen aan de welstandseisen. En je kan de kavel pas kopen als het kavelpaspoort is goedgekeurd.

Ik kan mij misschien aansluiten bij de Tiny House groep.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 10:43

Hoe staat het hier met geïnteresseerden? Zijn er al mensen aan het bouwen of met concrete plannen?

Wij hebben inmiddels de knoop doorgehakt en gaan komend jaar bouwen. We hebben nog geen locatie, maar soms moet je het geluk ook een beetje afdwingen door stappen te zetten.
Gelukkig ontstaan er steeds meer initiatieven en ik ben met 2 gemeenten in gesprek momenteel.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:58

Wat gaaf Ninx! Ik volg mee.

Voor ons geen tiny house op de planning, maar wij willen uiteindelijk op een boot gaan wonen. Dus ook vrij klein met veel vrijheid en deels dezelfde insteek en manier van leven.
Ook voor ons is het nog behoorlijk lastig om een plek te vinden waar je legaal mag wonen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 11:18

8nnemiek schreef:
Wat gaaf Ninx! Ik volg mee.

Voor ons geen tiny house op de planning, maar wij willen uiteindelijk op een boot gaan wonen. Dus ook vrij klein met veel vrijheid en deels dezelfde insteek en manier van leven.
Ook voor ons is het nog behoorlijk lastig om een plek te vinden waar je legaal mag wonen.


Politiek/ gemeenten zetten er nog niet zoveel vaart achter om meer mogelijk te maken omdat ze liever hebben dat iedereen een hypotheek neemt/ schuld aangaat.
Wonen zonder of met weinig schulden op een duurzame manier wordt nog niet echt gestimuleerd. Wie kan daar immers zijn zakken mee vullen?

Maar de huidige markt zal niet zo blijven, en bovendien zullen steeds meer gemeenten 'groener' willen worden en dit soort initiatieven ruimte bieden.

Tot die tijd is het soms frustrerend hoe weinig er mogelijk is.
Alles is erop ingericht dat iedereen in de pas loopt, en dat pad wordt makkelijk gemaakt... alles daarbuiten is lastig of onmogelijk. Ook al zijn die andere initiatieven zuiniger, verstandiger, milieubewuster, schoner, groener.....
De huidige regering is natuurlijk ook niet echt behulpzaam, 'een groene gezonde toekomst' staat niet hoog op de agenda...

Een boot is ook 'tiny' en bovendien erg leuk. Maar weinig ligplaatsen en ook veel mitsen en maren. Voorheen was dat een betaalbare manier van wonen, in veel landen is dat nog steeds zo. Tegenwoordig verrijzen overal watervilla's en wordt zelfs al het beschikbare water flink opgedreven in prijs.

Leuk stuk van Marjolein:
https://www.marjoleininhetklein.com/201 ... -woonvorm/

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:36

Precies. Zo lang een gemeente er geen geld aan verdient komt zo'n project niet hoog op de lijst te staan, maar ik vind het echt goed om te horen dat het concept steeds bekender wordt en er toch langzaamaan wat gemeentes zich ermee bezig gaan houden.

Op het water is het inderdaad net zo lastig. We zouden zelf graag op een zeilboot gaan wonen, en de havens die permanente bewoning toestaan zijn op een hand te tellen. Hier en daar wordt het wel gedoogd, maar dan heb je meestal weer een postadres nodig of moet je bij familie/vrienden ingeschreven staan, en van dat soort trucjes toepassen.

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:43

Onze kavel staat ingetekent en het ontwerp van de kavel en het huis zijn grotendeels klaar. Vandaag gaat de tekenaar starten met de technische tekeningen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De linker kavel is van ons. De rechter van vroenden. In totaal is het 4000m2. De tekeningen van het huis zijn snelle schetsjes. Ik heb nog geen preciese tekeningen.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:50

Wat gaaf zeg! En apart dat het kavel rond loopt, meestal zijn dat van die vierkante blokken of taartstukjes. Het lijkt me een prachtig stuk, en ook een aparte vorm huis. 'Groen' dak, wordt dat bekleed met mos/planten?

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:56

Een Tinyhouse zijn dat die huisjes voor mensen die hun hele leven de wereld hebben afgereisd/gevlogen en nu geen geld meer hebben of nooit wat hebben opgebouwd om een normaal of eco huis te kunnen kopen? En dan maar zeggen dat ze zo duurzaam zijn?

Is heel zwart /wit dit hoor, maar dit is wat bij mij soms opkomt als ik er over lees.
Ik begrijp ook heel goed dat dit niet voor alle bewoners van tiny geld.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:03

Ik vind het wel echt stoer dat sommige de stap echt (durven) zetten. Ik vind het super initiatief maar zie mijzelf zo niet wonen.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:07

Als je goedkoop wil leven dan zit je beter in een anti-kraak pand. Dan ga je geen geld uit geven aan zonnepanelen en duurzame manieren om off-grid te leven, want dat is juist erg duur.
Ik heb het idee dat de tiny-house mensen echt stuk voor stuk vooral geïnteresseerd zijn in milieuvriendelijk leven, in zelfvoorzienend zijn, en in minimalistisch leven.. en vermogen/geld is gewoon minder belangrijk. Ik houd juist van een opgeruimd klein huisje (of bootje in ons geval) met enkel en alleen de spullen waar ik écht blij van word. Wij zijn juist geld aan het sparen om kleiner te kunnen gaan wonen :+

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 12:27

SARINO schreef:
Een Tinyhouse zijn dat die huisjes voor mensen die hun hele leven de wereld hebben afgereisd/gevlogen en nu geen geld meer hebben of nooit wat hebben opgebouwd om een normaal of eco huis te kunnen kopen? En dan maar zeggen dat ze zo duurzaam zijn?

Is heel zwart /wit dit hoor, maar dit is wat bij mij soms opkomt als ik er over lees.
Ik begrijp ook heel goed dat dit niet voor alle bewoners van tiny geld.


Nou, niet bepaald.
Om een eigen tiny house te bouwen en voorzieningen te kopen voor stroom opwekken, water zuiveren, etc... moet je aardig wat geld hebben liggen.
Dus het is een flinke start-investering. Iemand zonder budget komt dus niet ver.

Mensen zonder eigen geld kunnen echter wel een huis kopen, louter omdat ze ergens een baan hebben en geld kunnen lenen. Eigenlijk is dat veel gekker toch?
Maar daar is de samenleving gewend aan geraakt. Men spreekt van een eigen huis, terwijl niemand een eigen huis heeft.
In de tijd van onze ouders was een huis nog een slimme investering, dat is het allang niet meer.
Nu een huis kopen is eigenlijk alleen nog verstandig wanneer de huizenprijzen weer genormaliseerd zijn, je van plan bent er heeeeellll lang te wonen, en je veel eigen geld meebrengt.

Wij kunnen een 'gewoon' huis kopen. Maar we willen dat niet.
Ten eerste heeft een mens niet veel ruimte nodig, de hoeveelheid spullen die je als mens verzameld al helemaal niet.... waarom is iedereen altijd zo blij met niks wanneer ze op vakantie gaan? ;-)

Maar bovenal willen we geen geld lenen, we willen niet meewerken aan een systeem waarvan we weten dat het faalt. Om me nu vast te leggen voor het grootste deel van mijn leven aan een zooitje stenen wil ik niet.
Nederland staat in de top 5 van landen met de hoogste schulden, en dat is allemaal te danken aan onze hypotheekschuld. Straks moet dat geld terug komen.... dat wordt niet fraai.
Ik wil vrij zijn om andere keuzes te maken als mijn hart dat ingeeft. Ik ken zoveel mensen die vastzitten aan hun huis en die eigenlijk iets anders willen. Of hun baan niet fijn vinden, maar die hypotheek zijn aangegaan.
Ze stapelen schuld op schuld en zitten vast als een hamster in een molentje.

Tot slot misschien nog wel het belangrijkste; ons klimaat.
De aarde bevindt zich op een wankel evenwicht. Dit merk je zelf al heel letterlijk aan de buitensporige temperaturen. Maar goed, je moet sowieso onder een steen leven wil je niet hebben gemerkt dat onze grootschalige manier van verbruiken de wereld naar zijn grootje helpt.
Ik wil graag meehelpen door duurzamer te leven, een tiny house is daar 1 onderdeel van.