Speciale diesel/benzine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:53

Azmay schreef:
Dit weekend hebben wij gedwongen E10 moeten tanken, 3 tankstations in belgie gehad en allemaal E10 en diesel. Auto deed het er verder prima op maar was wel een beetje bidden dat de auto nieuw genoeg was na wat we gehoord hadden.

Tank was wel iets sneller leeg maar scheelde bijna niets.

Voor een keertje kan dat geen kwaad. Je rijdt als je Euro tankt ook al op E5, er zal nog wel iets benzine in de tank hebben gezeten dus laat het 8% ethanol zijn. En dat verdunt weer als je "gewone" Euro tankt.

Wat ik begrepen heb is dat E10 vooral op langere termijn tot versnelde veroudering van slangetjes en rubbertjes kan leiden, niet bij 1x tanken.

Tank iets sneller leeg is geen wonder, ethanol bevat net als LPG per liter iets minder energie dan benzine.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:34

Vergeet ook niet dat het verbruik niet alleen aan de brandstof ligt. Mijn schoonvader zeurt ook steeds dat het niet uit maakt wat ie tankt want hij rijd nooit meer dan 1/11. Als wij de auto bij hebben halen we met die zelfde auto nagenoeg altijd 1/14. En dan is dat niet omdat we express rustig en extra zuinig rijden.
Maar wel met zijn rijstijl ten opzichte van die van ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:55

En 100km meer op een tank van normaal 900km.......dat is pakweg 10% besparing. Hoeveel duurder is de brandstof? Oftewel hoeveel besparing heb je dan werkelijk nog over en is dat dan wel een significant verschil ?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:15

Wij hebben uitgerekend dat het net wel net niet duurder is. MAAR wat voor ons wel van belang is is dat de auto er stiller is/ minder "ruw" klinkt en dat we dat in het rijden ook merken. Voor comfort betaal ik ook graag. En als we kijken wat het hier voor verschil in prijs het hier is, komen we max 2 euro per tank duurder uit.

We hebben het net eens uitgerekend met de prijzen van nu hier bij de pomp en dan hebben we gewone diesel ipv vpower en tinq. Om het zelfde aantal km te rijden(900 km op 1 tank) moet ik bij de tinq terug om te tanken. Dat is dan even duur. maar de tank is eerder leeg en heb dus meer liters nodig bij de tinq. En ja we hebben de vorige tank op tinq gehad omdat die letterlijk voor de deur zit.

Rocamor

Re: Speciale diesel/benzine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:42

Red je dat ook in een blinde test? Heel veel (en dus niet alle!) winst zit toch vaak in het "rechtervoetsyndroom". De chauffeur weet dat er iets in de auto is, waardoor hij zuiniger of stiller loopt, maar onbewust veroorzaakt hij het zelf. (met de additieven van de bekende goede merken)

Waarom die tinq en tank en weet ik welke goedkopere merken zo "slecht" zijn, durf ik niet te zeggen. Wellicht onderste uit de kan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:48

Had je dat tegen mij Rocamor?
Onze auto rijd als mijn vriend werkt altijd 950/1000 km op een tank tenzij we bij de tinq en dergelijke tanken, Zijn rijstijl is niet anders.
Momenteel zit hij ziek thuis, dus zijn de stukken minder lang en halen we dat niet, max 900.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:04

Sort of, even misbruik van jouw post. maar ook in het algemeen. Er is ook onderzoek gedaan naar een of ander apparaatje dat je in je sigarettenaansteker moest doen, dan werd je auto ook zuiniger. Conclusie na onderzoek --> rechtervoet van de chauffeur werd minder zwaar. Dus ja, wel degelijk een verschil, maar vooral op basis van hetgeen de chauffeur genereert.

Hoe het zit met Tinq en die andere goedkopere merken waar auto's op gaan haperen, dat weet ik natuurlijk niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:23

Rocamor schreef:
Sort of, even misbruik van jouw post. maar ook in het algemeen. Er is ook onderzoek gedaan naar een of ander apparaatje dat je in je sigarettenaansteker moest doen, dan werd je auto ook zuiniger. Conclusie na onderzoek --> rechtervoet van de chauffeur werd minder zwaar. Dus ja, wel degelijk een verschil, maar vooral op basis van hetgeen de chauffeur genereert.

Hoe het zit met Tinq en die andere goedkopere merken waar auto's op gaan haperen, dat weet ik natuurlijk niet.

Bij ons geval durf ik zeker te zeggen dat het niet aan de rijstijl ligt(ipv aan de brandstof) rijstijl is niet anders. Auto word regelmatig een keer mee gespeeld. Dus eens "flink optrekken" of even wat langer wachten met schakelen en hem even goed toeren laten maken. Maar verder echt als het "nieuwe rijden" gereden word. Maar dat is niet anders met welke brandstof of welke auto dan ook.
Dat gaf ik gedeeltelijk dus ook aan met de auto van mijn schoonouders. Dat ie met mijn vriend of mij makkelijk 1/14 haalt ipv 1/11.

Rijstijl doet veel. Maar ook voor wat voor ritten je hem gebruikt. Momenteel is vriendlief ziek, dus de auto rijd nu voornamelijk korte ritjes (langste is 2/4x per dag 15 min op een 80 weg) de rest allemaal " rondom huis" daar rijd je anders en hier dus minder zuinig dan als hij gewoon werkt en de auto wel echt gebruikt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:23

Ooit eens per ongeluk een paar liter benzine getankt in mijn oude dieseltje.
Schijnt ook goed te zijn voor de motor :+