Hoe wassen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:58

Beetje afhankelijk van de hoeveelheid was, sorteer ik gewoon alles op kleur. Dan alle mini stapeltjes worden samengevoegd bij stapeltjes waar ze enigszins bij passen. Soms maakt het me ook niet zoveel uit trouwens, witte sokken mogen van mij ook wel roze of grijn worden, het zijn maar sokken immers. En dan meeste was op 40 graden en een dopje wasmiddel, geen wasverzachter, dat ruikt na 1 dag dragen zo muf.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:59

Daar luister ik gewoon niet naar Tink :+
Boxers, strings, alles gaat op 60.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:00

Dit topic past beter bij HTT, daarom zal ik het verplaatsen. :)

LZP -> HTT.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:00

Tink89 schreef:
Ik lees hier veel dat mensen hun ondergoed op 60 of zelfs 90 wassen, maar dan draag je echt alleen dergelijke katoentjes ofzo? Driekwart van mijn ondergoed is van ander materiaal (boxers van de Hema om in te rijden bijvoorbeeld) en mogen echt niet heter dan 30...

Ik vind t hygienischer op 60 en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad dat ondergoed lelijk werd.

8nnemiek

Re: Hoe wassen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:03

Ik heb vooral goedkope hipsters en boxers van de Action.. als die te snel verslijten door te hoge temperaturen dan koop ik gewoon nieuwe :+
Ondergoed moet goed schoon zijn vind ik, ook omdat ik regelmatig blaasontsteking heb.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:10

Ik heb veel van die kanten gevalletjes e.d. voornamelijk van hunkemöller... maar die blijven ook mooi bij wat hogere temperaturen

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:12

Thenexttry schreef:
Ik lees trouwens dat sommige azijn erbij doen.

Stinken je kleren dan niet naar azijn ?

Nee, daar ruik je echt helemaal niks van. Tis goed voor de machine, goed voor de zweetlucht en werkt als een wasverzachter.

Hier ook iemand die de was splitst. Bont, spijkerbroeken en licht op 30 graden (tenzij echt vies), beddengoed, handdoeken en ondergoed op 60 graden. Die 60 graden wassen gaan ook in de droger. De rest hang ik op. Strijken doe ik niet aan. Als manlief overhemden wil dragen, dan strijkt hij die zelf.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:13

Mars schreef:
Tink89 schreef:
Ik lees hier veel dat mensen hun ondergoed op 60 of zelfs 90 wassen, maar dan draag je echt alleen dergelijke katoentjes ofzo? Driekwart van mijn ondergoed is van ander materiaal (boxers van de Hema om in te rijden bijvoorbeeld) en mogen echt niet heter dan 30...

Ik vind t hygienischer op 60 en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad dat ondergoed lelijk werd.

Idem. Bh's niet natuurlijk, maar vind het gewoon niet fris. 30 graden is niet warm genoeg om alle bacteriën etc te doden. Brr

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:24

Azijn ruik je inderdaad niet. Is voor de machine heel goed om te gebruiken.
Ik laat trouwens een keer per maand een lege trommel draaien op 95 graden, met 2 vaatwasserblokjes en een halve fles ontkalker erbij. Was een advies van de wasmachinemonteur. De trommel was na ruim een jaar al zo verkalkt dat hij begon te piepen. Terwijl ik regelmatig op hoge temperaturen was, maar er zat alsnog veel kalkaanslag in.

Ondergoed op 60gr gebeurt niks mee. Als katoen wordt geverfd gaat het volgens mij op nog véél hogere temperaturen. Ik merk wel dat ondergoed veelvuldig in de droger doen de kwaliteit van het elastiek niet ten goede komt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:32

Wit, gekleurd en donker. Alles op 30/40 graden en soms 90 met handdoeken, beddengoed en theedoeken enzo.

Ondergoed/sokken 60, en soms gaan ze mee op 90. Doe ik wel als ze een paar x gewassen zijn :').

Droger doen we niet aan, past niet meer in t washok :+
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 21-12-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:33

Oh brrr, ondergoed en handdoeken wassen op 30/40 graden.. %) %)

Ik sorteer kleding op licht/donker/fel gekleurd en dat gaat op 40 graden. Handdoeken, ondergoed en beddengoed gaat allemaal op 60 graden. Beddengoed gaat ook 1x per week in de was, langer vind ik echt niet fris. Handdoeken doe ik 2x mee, (eerste keer haar, tweede keer lichaam) en dan gaan ze ook in de was. Af en toe inderdaad een lege kookwas met een vaatwastablet.

Ik heb geen droger, dat vind ik zonde van de ruimte en de energie. Na een dag op het wasrek is het over het algemeen ook droog.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:36

Jullie doen een vaatwastablet in de 90 gradenwas lees ik. Ik doe dat altijd met soda of azijn. Is een tablet beter? Misschien toch ook eens proberen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:44

begin met wit en donker scheiden (heb niet veel heftige kleuren dus dat vind ik prima), dan met 40 of 60 graden. Shirts en bh's gaan op 40, handdoeken ondergoed beddengoed op 60. Witwasmiddel voor wit, zwart wasmiddel voor donker, 40 graden was gaat nog wat wasverzachter bij voor een lekker geurtje aan shirts en truien. 60 graden was niet. Enkele keer draai ik nog een 30 graden wasje voor kwetsbare kleding. O, ja en soms heb ik nog een paardenhanddoek of theedoek (zijn speciale die ik alleen op stal gebruik) die gaan op 90 graden. Wij zijn met zn tweeen. Gemiddeld toch wel zeker 4 wassen in de week.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 21-12-16 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:57

Mensen die zoveel wassen draaien: hebben jullie ook een groot gezin? Ik ben in mijn eentje en ik krijg die trommel niet vol als ik niet bijna al mijn kleren samen was. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:59

Oh jeetje ik lijk wel een soort dwangmatige sorteerder als ik mezelf vergelijk met anderen hier... :+

- witte was (met o.a. blousen van mijn uniform) 60 graden lang programma met vloeibaar wasmiddel voor witte was in de trommel, wasverzachter in de la en schepje vanish in de la.
- dekbedovertrek lang programma 40 graden met een dopje vloeibaar wasmiddel
- onderlaken, molton etc 40 graden met een dopje vloeibaar wasmiddel voor witte was
- ondergoed en sokken, eens in de zoveel tijd op lang programma 60 graden, meestal op 30 kort
- sportkleding op kort sportprogramma met vloeibaar wasmiddel voor fijne was
- kleding sorteer ik op kleur, jeans apart. Overhemden en kwetsbare shirts gaan apart op een mild programma, jeans gaan op een jeans programma met wasmiddel voor jeans, de rest gaat op kleur op een kreukvrij programma.

Dus... :+

Mijn kleding gaat wel altijd lang mee, krimpt niet, slijt weinig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:01

Ik kan niet zoveel sorteren want dan liggen bepaalde dingen maanden. :')
Ik heb alleen zwitsal voor mijn beddengoed (gekregen) en gewoon lidl wasmiddel voor de rest. Ik moet mijn witte was echt opsparen want ik heb weinig wit. :+
Wij hebben ook geen droger...

Ik doe alles op 30 graden behalve soms als ik veel sokken en wat basics heb die mogen dan op 40.

Beddengoed doe ik soms op 40 en soms op 60. Handdoeken, ondergoed en washandjes doe ik 2x per week (ben alleen) omdat ik het vies vind om dat te bewaren. :o

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:05

Heel makkelijk:
> 1x per week; witte was bij elkaar (meestal t-shirts en overhemden van hem) op 40 graden en ophangen
> 1x per week; alles wat niet wit is bij elkaar op 40 graden en ophangen
> 1x per twee weken; beddengoed op 60 of 90 graden en daarna in de droger
> 1x per twee weken; handdoeken op 60 of 90 graden en daarna in de droger

Kleding gaat absoluut niet in de droger, dat hangen we op en als we het door de week nodig hebben, dan trekken we het weer van het rekje af. Dat scheelt opvouwen :+

Meestal was ik mijn dekjes in bad en zorg ik dat ze haarvrij de wasmachine in gaan voor centrifugeren. Daarna laat ik de wasmachine op 90 graden leeg draaien met een scheut azijn. Ik lees ook dat veel mensen er een vaatwastablet bij doen, dat zou ik ook wel eens kunnen doen.

Jeetje dat zoveel mensen wasverzachter gebruiken? Ik dacht dat dat helemaal niet zo goed was. Gelukkig komt met een droger er ook alles zacht uit :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:11

Ik was kleding allemaal bij elkaar op 40 graden, en daarna aan het was rek buiten lekker drogen. Kleding ruikt dan zo lekker fris. <3

Handdoeken en ondergoed op 60, die gaan daarna in de droger.

Beddengoed en matrasbeschermers op 90, gaan ook in de droger.

Alles van de dieren gaat ook op 90 graden, hang ik buiten op de waslijn.

Ik gebruik de voorgeschreven hoeveelheid wasmiddel en wasverzachter. En als het nodig is dan stop ik er van die versterker bij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:17

Sheran schreef:
Mensen die zoveel wassen draaien: hebben jullie ook een groot gezin? Ik ben in mijn eentje en ik krijg die trommel niet vol als ik niet bijna al mijn kleren samen was. :)

Ik heb al 1x per week beddengoed, dan 1x per week handdoeken, vaak 1x per week donker en dan nog vaak een andere was (licht/gekleurd). Soms twee donkere wassen per week. Ik ben ook in m'n eentje, maar krijg het zonder moeite vol :)) Gaan alleen al 1-2 rijbroeken per week doorheen, dan nog m'n gewone broeken, shirtjes, truien etc. Heb je zo een trommel vol.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:20

Ik heb een was-droog combi en mik alles bij elkaar. Ik sorteer enkel nog op wat aan de lijn moet drogen en wat in de machine kan drogen, daar ik doe van die Color Catcher doekjes erbij om te voorkomen dat kledingstukken verkleuren. Doorgaans gaat de lijn-was op een bubble-soak eco programma, dus gewoon koud want daar zit geen ondergoed en sokken bij. De was die gedroogd mag worden gaat op 60. Eens in de zoveel tijd geeft de machine zelf aan dat hij een reinigingsprogramma nodig heeft. En ik gebruik Robijn color wasmiddel en de blauwe Robijn wasverzachter. Geen gedoe met wasmiddelen voor witte/zwarte was. Alles is schoon en wat wit is blijft ook wit.
En dan 1x in de week alles wegwassen. Ik heb een erg grote machine en we zijn met z'n tweeën dus veel wasjes hoef ik niet te draaien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:24

Hier eigenlijk alles op 60graden en ook gewoon alles door elkaar.
Behalve wit en delicate dingen zoals wol. Vaak blijven die delicate dingen weken liggen, omdat ik nog niet eens aan een halve machine geraak.
Sinds kort heb ik heel veel sportkledij, felgekleurd. Dat gaat ook wel apart.

Dat van die 90graden en leeg met een blokje vd vaatwas wist ik niet. Ga ik dit weekend eens doen.
Spoelt dat dan ook mee het bakje waar je wasmiddel in doet? Dat kan ik niet schoon houden. Vooral wasverzachter laat altijd een laag na..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:33

Alle kleding bij elkaar op 30 graden, beddengoed op 40 (mag niet heter) en handdoeken op 60. Allemaal met 1 wasmiddel, geen wasverzachter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:34

Ik heb ook een was droog combinatie. Alleen weet ik dus niet waar al die haren heen gaan. Dus als iemand het antwoord weet?
Ik gebruik ook een half dopje wasmiddel. Altijd robijntje

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:38

ik was alles met robijn color vloeibaar. of het nu wit, bont of donker is :+ Ik gebruik geen wasverzachter.
ik sorteer wel alles zoveel mogelijk op kleur:
groen/blauw
zwart/bruin/grijs
wit
roze/oranje/rood

handdoeken en beddengoed was ik apart. handdoeken op 90 graden, beddengoed op 60. De rest van de was gaat op 30 of 40 graden en dan een kort programma. Handdoeken, beddengoed, ondergoed (muv lingerie) en sportkleding gaan in de droger.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:00

lizy29 schreef:
De meeste machines verwarmen zelf het water en zijn slechts aangesloten op de koudwaterkraan.
Voor al die mensen die alles opsplitsen: draaien jullie niet ontzettend veel kleine/halve wasjes? Of hebben jullie gewoon heel veel kleding?

Nope, hele volle trommels hier. Twee volwassenen en 1 kind. Ik was als mijn manden volzitten en die houden meer was dan dat er in de machine past...