Zuinige, lichte auto gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Zuinige, lichte auto gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:13

De kooiconstructie zou ik me niet heel druk over maken als ik jou was. Natuurlijk zal een Volvo steviger zijn, maar die auto's krijgen amper een deukje als ze frontaal tegen een muur aanrijden. (Ok, ik overdrijf) Alle auto's die in Europa verkocht worden (als in nieuw-verkoop) voldoen aan een rits van eisen. Zo heb je bijvoorbeeld je kreukelzone, crash tests, gordels met een bepaalde veiligheidsnorm en ik kan me niet voorstellen dat dit voor de constructie niet is. Ook daar moeten veiligheidseisen aan zitten. Dat Volvo daar een schepje bovenop doet is fijn, maar je Nissan wordt er niet minder veilig door.

Ziet er zo uit alsof je een heel leuk, fijn autootje hebt gevonden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:36

mirriezz schreef:
De kooiconstructie zou ik me niet heel druk over maken als ik jou was. Natuurlijk zal een Volvo steviger zijn, maar die auto's krijgen amper een deukje als ze frontaal tegen een muur aanrijden. (Ok, ik overdrijf) Alle auto's die in Europa verkocht worden (als in nieuw-verkoop) voldoen aan een rits van eisen. Zo heb je bijvoorbeeld je kreukelzone, crash tests, gordels met een bepaalde veiligheidsnorm en ik kan me niet voorstellen dat dit voor de constructie niet is. Ook daar moeten veiligheidseisen aan zitten. Dat Volvo daar een schepje bovenop doet is fijn, maar je Nissan wordt er niet minder veilig door.

Ziet er zo uit alsof je een heel leuk, fijn autootje hebt gevonden!

Als jij die Nissan aan 120km/h onder een Defender schuift die aan 90km/h aan komt zetten, blijft er evenveel van die Nissan over als van de Alto die dat op de E34 bij Zelzate eens probeerde.
Als ik zeg dat de chauffeur niet eens ter plaatse uit de Alto is gehaald, weet je genoeg, denk ik......

Ook veiligheid is een relatief begrip en begint vooral tussen je eigen oren, niet bij de kooiconstructie van je auto.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:38

Ik heb niet heel het topic gelezen en weet ook niet of de auto onder al je eisen valt maar misschien het uitkijken waard.

Ik heb een Ford Fiesta. Heel fijne auto, niet te groot etc. Ik heb ermee leren rijden :) Ik heb hem geschakeld, maar wellicht bestaat hij ook in automaat?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:50

@ikke: ik snap wat je bedoelt, maar we gaan natuurlijk niet allemaal een Landrover, Hummer of gelijksoortige auto kopen. Die kansen zitten er altijd in. Mocht je over de kop slaan, zou je constructie moeten houden, neem ik aan.

Ongeacht de reputatie zou ik een volvo ook niet graag onder een vrachtwagen schuiven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:55

Als je idd met 120 besluit je auto onder een vrachtwagen of een Dodge ram te schuiven dan ben je sowieso best wel de sjaak geloof ik
zou dat sowieso maar pogen te voorkomen :+

Maar normale ongelukken kun je in een Micra prima overleven

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:11

Tja.. Ik heb crashtests gezien waar een smart beter uit kwam dan een Toyota Yaris bijvoorbeeld.
Over klein gesproken...

Ik heb een aantal weken terug een ongeluk gehad en ik weet zeker dat dat met mijn vorige auto ook heel anders had afgelopen. Ze spraken nu al van een engeltje op mijn schouder.

Zolang je goed oplet op wat de rest doen, snel anticipeert en zelf niet als een achterlijke rijd komt dat allemaal best goed.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:43

Niet alles gelezen, maar de voorloper van de Toyota Aygo is ook de moeite waard eens naar te kijken. Toyota Starlet :D Mijne is van 1995, gekocht met 140000 km op de teller voor € 2500,-
Inmiddels bijna 10 jaar verder, 323000 km op de teller and still going strong <3 Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, rijdt nog altijd zuinig, is licht (777 kg) en de onderdelen zijn betaalbaar en makkelijk te krijgen. Maar geloof dat de laatsten gemaakt zijn in 1999...

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:51

Ik heb 2 weken terug de Suzuki Swift 1.2 Comfort automaat gekocht en ben er tot nu toe erg blij mee! Rijdt heerlijk, toont mooi en voelt niet aan als een kleine auto. De mijne is uit 2011 en dus qua prijsklasse niet zoals jouw eisen, maar ik denk dat je een oudere wel voor die prijs kan vinden.

Ik heb ook gekeken naar de Peugot 108 (zelfde als Citroen C1 en Toyota Aygo) en vond die een beetje aan de kleine kant, waren voor mijn gevoel een beetje rammelbakken.

Toyota Yaris vond ik er wel mooi uitzien, maar viel voor mijn eisen buiten budget. Maar wellicht eentje uit 2000-2003 is het binnen jouw budget :)

Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook veel Fiat Panda's tegen, is dat niks voor je?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:58

NRJ
die starletjes lijken idd wel onverwoestbaar te zijn
Na een atoomramp zullen er alleen bog kakkerlakken en Cher zijn op deZe aardbol die rondrijden in starletjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:59

Sunrise19 schreef:
Tja.. Ik heb crashtests gezien waar een smart beter uit kwam dan een Toyota Yaris bijvoorbeeld.
Over klein gesproken...

Ik heb een aantal weken terug een ongeluk gehad en ik weet zeker dat dat met mijn vorige auto ook heel anders had afgelopen. Ze spraken nu al van een engeltje op mijn schouder.

Zolang je goed oplet op wat de rest doen, snel anticipeert en zelf niet als een achterlijke rijd komt dat allemaal best goed.

Precies!

Ik heb ook crashtests gezien waar een Disco heel slecht uit kwam ten opzichte van een Renault Espace. Dat klopt ook want ze boorde het sterkste punt van de Espace in het zwakste punt van de Disco.
Dat kan ik ook; als ik het sterkste punt van de Disco in het zwakste punt van de Espace ram, blijft er van die Espace ook geen spaan van heel!

xLoki schreef:
Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook veel Fiat Panda's tegen, is dat niks voor je?

Hey, die mogen niet he; getuige reacties eerder in dit topic }>

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:10

Crashtest in deze waren beiden hetzelfde.. Smart is gewoon een stuiterbal. :D

Een fiat Panda is toch ook geen auto voor een jonge meid? :') Mijn moeder heeft de auto van mijn opa en oma toen overgenomen. Zo'n Daihatsu Move :') Ze rijd er elk jaar met amper keuringskosten mee, tankt voor 35-40 euro een hele tank en rijd mega zuinig. Die raad ik ook niet aan. :') Niet omdat ie slecht is, maar het oog wil ook wat. *D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:14

Sunrise19 schreef:
Crashtest in deze waren beiden hetzelfde.. Smart is gewoon een stuiterbal. :D

Een fiat Panda is toch ook geen auto voor een jonge meid? :') Mijn moeder heeft de auto van mijn opa en oma toen overgenomen. Zo'n Daihatsu Move :') Ze rijd er elk jaar met amper keuringskosten mee, tankt voor 35-40 euro een hele tank en rijd mega zuinig. Die raad ik ook niet aan. :') Niet omdat ie slecht is, maar het oog wil ook wat. *D

Moet je met zo'n koekblik-pinda eens een Q7 inhalen; opletten wat er dan gebeurt..........
Want die 1100 loopt in goede conditie wel 160 - 180km/h!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:20

Hij blijft lelijk. *D En met zo'n auto moet je niet eens zo hard willen rijden. Dat vind ik dan weer geen verantwoord rij gedrag. :D

Mijn oude Nissan loopt ook harder dan mijn 11 jaar jongere Mondeo.. Nou liever met die Mondeo zo hard dan met die Nissan hoor. :') Dat vond ik al spannend en die woog ook een 1000 kg. Dus met zo'n lichtgewicht zou ik wel een beetje erg zweten met dat tempo. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:43

Nog even een kleine tip voor TS: controleer de uitlaat goed. Kleine auto's rijden vaak weinig kilometers per keer en dat geeft nog wel eens problemen met de uitlaat.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:56

Je moet het nog handiger doen TS! Als je besluit een auto te kopen, dan eis je er een nieuwe APK bij! Wordt 'ie gelijk helemaal voor je nagekeken en kunnen ze nog onderdelen vervangen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:04

Ik heb een Opel Corsa uit 2003 en ben er erg blij mee, is (voor mijn idee) lekker zuinig, kan hem overal parkeren en qua ruimte valt het me ook niet tegen. Kan aardig wat zakken paardenvoer vervoeren :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:05

Yunaa, klinkt idd altijd goed. Helaas blijkt die 'nieuwe' apk in praktijk niet altijd helemaal eerlijk te zijn. Op het werk echt al ontelbare auto's gehad met net nieuwe apk. Die auto's zijn echt om te huilen en al 3 jaar eigenlijk rijp voor de sloop.

Kies dan desnoods een net bedrijf uit in de beurt voor een aankoopskeuring. Aangezien zij los staan van de verkopende partij zul je meestal een eerlijk beeld krijgen van je auto. Ja het kost een aantal tientjes, maar dan heb je wel een beter inzicht van wat je koopt. :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:27

loez schreef:
Yunaa, klinkt idd altijd goed. Helaas blijkt die 'nieuwe' apk in praktijk niet altijd helemaal eerlijk te zijn. Op het werk echt al ontelbare auto's gehad met net nieuwe apk. Die auto's zijn echt om te huilen en al 3 jaar eigenlijk rijp voor de sloop.

Kies dan desnoods een net bedrijf uit in de beurt voor een aankoopskeuring. Aangezien zij los staan van de verkopende partij zul je meestal een eerlijk beeld krijgen van je auto. Ja het kost een aantal tientjes, maar dan heb je wel een beter inzicht van wat je koopt. :)

Misschien dat soort type auto's, daar kan ik me nog in vinden. Je hebt er een hoop mensen bij die je belazeren met het kopen en keuren van een auto, vooral bij eenmansbedrijfjes die gericht zijn op occasions. Zal daar ook nooit een auto kopen. Bij grote dealers van de wat grotere/duurdere merken kan ik me niet voor stellen dat ze je bij een aanschaf van een occasion belazeren met een APK!

Bestaat dat voor auto's ook? Lijkt net het verhaal van een makelaar :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:43

lifaya schreef:
Look what the cat dragged in...
[ [url=m/chJKju.png]Afbeelding[/url] ]

wauw in een totaal verkeerd topic geplaatst :')

Ik ga morgen dus kijken. Mijn vader was eerst helemaal sceptisch en vind het veel te veel voor zon oude auto, maar hij is bijgedraait nadat hij de revieuw van ANWB heeft gezien :')

Ik ga in elk geval kijken of het lukt om de auto voor 2200 euro inclusief nieuwe APK te kopen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:28

Ben benieuwd :D

Mijn Nissan had ook een apk zonder op of aanmerkingen.. Gelukkig geen steekproef gehad ;)
Auto was echt rijp voor de sloop met het roest etc. Maar kon hem goed inruilen dus had ik voor een paar tientjes een apk die eigenlijk helemaal niet eerlijk was. Zonder op of aanmerkingen.

Daarom is het meestal slim om zo'n auto tijdens het uitproberen even goed te controleren en even te zoeken naar het liefst oude apk papieren. Vaak zie je dan een leeg vel van dit jaar maar bijvoorbeeld van de voorgaande jaren wel allemaal dingen staan. Dan weet je meteen waar je op moet letten, want dit hoeft helemaal niet eens gerepareerd te zijn namelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 21:37

Dat is idd een goede ik ga morgen met mijn broer in elk geval het papierwerk na, wil vers olie en dus een nieuwe apk

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:41

-
Laatst bijgewerkt door Baileyi op 29-01-25 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 21:55

Dankjewel voor het advies, ik ga alles meenemen morgen! Dus of de auto hoed onderhouden is en of de olie in de cvt onlangs nog ververst is etc

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 23:06

Voor die micra €2200? :oo vindt t nogal een prijs voor een micra. Voor dat geld ging ik persoonlijk voor een Yaris oid.

Maargoed :) das niet aan mij :)

En yuna, nee bij een beetje dealer zal het vast meevallen, maar je ziet het wel voornamelijk bij auto's in lagere prijsklasses.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 23:55

Het is wel een micra met maar 97000 km en eigenlijk geen schade aan de buitenkant en vrijwel geen roest, maar ik ga proberen de prijs zo laag mogelijk te krijgen. Vind het echt moeilijk want het is een leuk autootje en kan zeker nog een aantal jaar mee, is dus een investering, maar ik wil wel zeker weten dat die motorisch helemaal goed is.