(tamme?) rat in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:30

Petra_O schreef:
Kom jij ze dan vangen bij me? Gif is zo'n beetje de enige manier om van zo'n plaag af te komen...

Gewoon een paar klemmen met pindakaas neerzetten, en opnieuw zetten als je wat gevangen hebt. Ik heb ooit gelezen wat het gif doet met een beestje en dat gun je je ergste vijand niet. Echt een martelweg.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:53

Of zet dit neer

Edit: Als de emmer diep genoeg is, kunnen ze er niet uit springen en hoef je ze niet te laten verdrinken. Ik vind dat zelf nogal sneu, persoonlijk :o
Laatst bijgewerkt door Kesje op 20-07-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:54

Kesje schreef:
Of zet dit neer
[ Video ]

Dat is leuk maar dan zit je dus met een levende muis, en dan?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:57

Wie weet zijn er slangenhouders erg blij mee? :D

Nouja, het was meer een idee van een extra val, gewoon zo'n klem neerzetten gaat maar met 1 muis tegelijk. Of je moet er een heleboel neerzetten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:59

Kesje schreef:

Nouja, het was meer een idee van een extra val, gewoon zo'n klem neerzetten gaat maar met 1 muis tegelijk. Of je moet er een heleboel neerzetten.

Met een (wilde!) muis die mogelijk gif heeft gehad?
Slangenhouders zijn meestal toch wat zuiniger op hun beesten hoor :Y)

Als een klem vol zit gooi je de muis in de kliko en zet je hem opnieuw, met zon emmer moet je je nog gaan bedenken wat je gaat doen met het beest. Is niet handig.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:05

Ohja, ik was het gif vergeten 8)7

Het schijnt een goeie muizenval te zijn, als je water in de emmer doet kunnen ze er niet uit springen en verdrinken ze. Maar de optie is er dus ook om ze in leven te houden.

Maar je moet kiezen wat je zelf handig vindt :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:44

Azmay schreef:
Kesje schreef:

Met een (wilde!) muis die mogelijk gif heeft gehad?
Slangenhouders zijn meestal toch wat zuiniger op hun beesten hoor :Y)

Als een klem vol zit gooi je de muis in de kliko en zet je hem opnieuw, met zon emmer moet je je nog gaan bedenken wat je gaat doen met het beest. Is niet handig.

Zeg dat maar tegen die ka-lote muizen bij ons op kantoor. Die negeren de (nieuwe) vallen. De klapvallen, de muisvriendelijke vallen, de pindakaas, de kaas, de kokosmakronen als die in de vriendelijke val zit (niet als ze in de la liggen :+). Afgelopen jaar ook het gif....

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 22:56

Vanmorgen de gemeente gebeld, en die komen dus niet voor muizen. Ook niet als het een plaag is in de hele wijk, want na een beetje rondvragen begint het daar dus aardig op te lijken. Het hele verhaal uitgelegd aan de telefoon, en de mevrouw bleef maar hetzelfde herhalen.
'We komen niet voor muizen, u moet zelf een ongediertebestrijder bellen'.
'Ja maar het heeft zo weinig zin als ik muizen bestrijd in mijn huis als de straat er vol mee zit.'
'Maar we komen niet voor muizen.'
|o _-:(

De woningbouw nam het iets serieuzer en heeft meteen de iemand langsgestuurd voor inspectie. Waarschijnlijk vallen er dus van de week brieven in de bus dat er geen afval op de balkons mag slingeren. Hopen dat ze ook nog iemand inschakelen die er verstand van heeft.

Ben nog niet thuis geweest, de ongediertemeneer raadde me aan om even twee dagen weg te blijven zodat de muisjes ongestoord van het gif kunnen eten. De ramen zitten nu dicht en we konden geen andere plek vinden waar ze binnen kwamen, dus in theorie kunnen ze er nu niet uit. Morgen ga ik samen met mijn oom puin ruimen. Meubels van de kant en alles nakijken op dode muizen. Gister liepen ze gewoon door de kamer en over de bank waar ik bij stond. Volgens de verdelger heb je al flink wat muizen als ze zich gaan laten zien...

Straks maar horretjes voor de ramen en een utrasone muizenverjager in de hoop dat ik ze buiten kan houden...

Anoniem

Re: (tamme?) rat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:01

Wat raar dat ze niet voor muizen komen? Een muizenplaag is toch zeker net zo vervelend als een rattenplaag? Gelukkig is er toch iemand geweest voor je huis.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 23:06

Ik ga gewoon weer volhouden dat het ratten zijn, daar komen ze wel voor :D.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:24

Azmay schreef:
Gewoon een paar klemmen met pindakaas neerzetten, en opnieuw zetten als je wat gevangen hebt. Ik heb ooit gelezen wat het gif doet met een beestje en dat gun je je ergste vijand niet. Echt een martelweg.

Welnee, modern gif is in feite een antistollingsmiddel, de muizen gaan er op een zachte manier dood van door inwendige bloedingen... men heeft bij stervende proefdieren vastgesteld dat er geen verhoogde stress was door een dodelijke dosis, dus aanvaardbaar om knaagdieren mee om te leggen... (ze konden geen verhoogde hoeveelheid stresshormonen vinden bij die muizen, pijn geeft stress namelijk.)
Dat muizen (en ratten) zich niet naar gaan voelen nadat ze het hebben gegeten is erg belangrijk: voelen ze zich na het eten van dat spul ziek, vertikken ze het verder nog dat spul te eten, en krijgen ze niet genoeg binnen om dood te gaan. En nog erger: ze kunnen zelfs immuun worden als ze niet genoeg binnen krijgen, een probleem wat ook kan ontstaan bij te zuinige mensen: die zetten het strooien van gif niet door, omdat ze het te duur/niet nodig vinden.

Het gif van vroeger, dat was wel een lijdensweg, het bestond uit strychnine en gaf afschuwelijke krampen, dierenbeulen wilden het nog wel eens gebruiken om honden en katten te vergiftigen, en dan zag je goed wat een ellende dat was. Mijn man is ook een hond kwijt dankzij een buurman die met gif (tegen de kraaien 8)7 ) strooide.
Overigens: ratten waren er moeilijk mee dood te krijgen: aten ze ervan en voelden ze zich beroerd, lieten ze het verder wel uit hun kop om er meer van te eten, dus gingen ze er niet dood en was het een heel probleem om van ratten af te komen.

En als je een keer een muis in een val hebt gehad die niet in 1x dood was, maar met een kapot oogje ligt te piepen, zodat je van ellende maar een houtrasp pakt om de muis uit zijn lijden te verlossen, dan weet je dat klemmetjes ook niet altijd goed werken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 16:55

Ik ben ook niet zo anti gif hoor... Die coumarinederivaten werken behoorlijk snel. En ik moet er toch vanaf... Niet zo'n zin in wekenlang muizen in mijn huis... Dit is toch de snelste oplossing.

Net muis inspectie gedaan, en alleen keutels onder de bank gevonden. Geen muis gezien, dood of levend. Nu alvast goed schoonmaken en morgen kijken of er weer iets ligt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:43

Petra_O schreef:
Ik ben ook niet zo anti gif hoor... Die coumarinederivaten werken behoorlijk snel. En ik moet er toch vanaf... Niet zo'n zin in wekenlang muizen in mijn huis... Dit is toch de snelste oplossing.

Net muis inspectie gedaan, en alleen keutels onder de bank gevonden. Geen muis gezien, dood of levend. Nu alvast goed schoonmaken en morgen kijken of er weer iets ligt!

Ja, je moet er toch van af, al zijn het op zich nog zulke leuke beestjes... De schade die ze veroorzaken en de ziektes die ze doorgeven zijn echt niet leuk...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 23:43

Inmiddels bijna een week verder ben ik nog niks opgeschoten. Nog steeds muizen in huis. Er ligt nu gif, en er staan klemmen met pindakaas. Alle gaten dichtgestopt waar ze uit zouden kunnen komen. Vanavond niks gezien, maar dat zegt niks. Loop de hele dag hard stampend duur het huis, en ik slaap voor geen meter. Denk bij alles wat beweegt dat het een muis is...

Woningbouw doet niks, want het is volgens hun geen plaag na een kijkje in het trappenhuis. Ik moet het allemaal zelf maar regelen...

Ik vind mezelf nu echt een watje, maar ik zit echt niet op mijn gemak in huis. Op stal Heb ik echt geen moeite met muizen, maar hier... -O-

Inmiddels al een heleboel geld uitgegeven aan bestrijding en horren voor de ramen enzo, maar ze zijn bijzonder hardnekkig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:54

Een muis knaagt zo door een hor heen dus dat heeft weinig zin. Ze hebben maar een minuscuul gaatje nodig.
Had muizen in mn stalkast. Hadden in een bak mijn vliegenmasker helemaal stuk gevroten en een wollen deken te pakken gehad. Ook een gaatje in een afgesloten plastic bak geknaagd en vd koffie gesnoept.
Zijn behoorlijk hardnekkig.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 00:01

He bah wat een bekend verhaal. Ik heb zon Hekel aan muizen in huis. Heb altijd op een aantal plekjes standaard wat gif staan en heb al meerdere keren op de bank of buiten in een hangmat geslapen omdat ik helemaal kriegel werd van dat geritsel. Had ze een paar weken geleden op zolder... dat klinkt echt als een kudde olifanten daarboven . Ik zeg gif , overal, en dan lost het probleem zichzelf op. Hopelijk kan je snel weer lekker gerust in je eigen huisje zitten!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 00:05

Sinds ik de horren heb, liggen er geen keutels meer in de vensterbank, dus volgens mij ontmoedigd het wel een beetje. Ramen zat om te kiezen hier in de flat, dus waarom zou je door een hor heen knagen :D. Alleen in de keuken en achter de bank zitten ze nog steeds veel. Bank staat nu op zijn kant midden in de woonkamer en alles erachter is gepoetst en ontsmet. Geen kruimel meer te vinden. Alleen gif.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 00:07

Rauka schreef:
He bah wat een bekend verhaal. Ik heb zon Hekel aan muizen in huis. Heb altijd op een aantal plekjes standaard wat gif staan en heb al meerdere keren op de bank of buiten in een hangmat geslapen omdat ik helemaal kriegel werd van dat geritsel. Had ze een paar weken geleden op zolder... dat klinkt echt als een kudde olifanten daarboven . Ik zeg gif , overal, en dan lost het probleem zichzelf op. Hopelijk kan je snel weer lekker gerust in je eigen huisje zitten!

Blij dat ik niet het enige watje ben :D. Heb een week bij mijn ouders ' op het huis gepast'. Helaas zijn ze nu terug van vakantie...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:09

Achja.. tegenwoordig interesseert het mensen niets meer wat het gif aanricht aan de predatoren.
Als HUN maar van de muizen af zijn..

Er is zoveel keuze tegenwoordig in het bestrijden van ongedierte. En toch steeds weer gif gebruiken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:22

Tessa_93 schreef:
Er is zoveel keuze tegenwoordig in het bestrijden van ongedierte. En toch steeds weer gif gebruiken.

Wat voor manieren zijn er dan zoal? Mijn ongediertebestrijder legde in ons vorige huis enkel gif en vallen neer.

En eerlijk: ik vind muizen dood- en doodeng (dus ik snap je volledig TS) en ben bijna overal toe in staat om er vanaf te komen. Diervriendelijk heeft zeker de voorkeur, maar helaas komen ze niet op een panfluit af ofzo. Goddank heb ik in mijn huidige huis geen muizen en anders vangt mijn kat ze wel voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:42

Het is een goed muizenjaar schijnbaar, heb ze jaren niet gehad op een enkele na en nu heel veel.
Ik zie ze ook lopen in de stal, als je ze ziet dan heb je er heel veel schijnt het
Ik strooi ook geen gif ivm kippen, katten, honden en roofvogels (normaal houden die de muizen wel in bedwang)
We krijgen over een week een jonge kat, die kan gelijk aan het werk. En ik ga een paar van die pindakaas emmers neerzetten. Laat ik ze wel los in het bos ofzo ben niet zo van het doodmaken

Overigens ook wel eens van die gaas valletjes gehad waar je ze levend mee vangt. Dat vond ik wel goed werken. Heb toen een week achter elkaar elke dag een muis gevangen en dat was einde muizenoverlast.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:49

Heeft de woningbouw wel roostertjes in de ontluchtings voegen? En anders misschien een optie om ze zelf te plaatsen?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:23

Als je onderbuurman er zo'n zooitje op nahoud, dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk ook muizen. Zolang hij er niets aan doet vrees ik dat je er ook niet af gaat komen...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 23:02

inmiddels al sinds gistermiddag geen muizen en geen nieuwe keutels gesignaleerd. Vallen met pindakaas blijven ook leeg. Lijkt me voorzichtig een goed teken. Ik loop nog steeds als opgejaagd wild in mijn eigen huis. Erger me nu bijna meer aan me zelf dan aan die muizen.

Ben er nu wel achter waar ze vandaan komen. De bosjes onder de ramen aan de achterkant van de flat zijn weggehaald. Die zaten altijd al vol met muizen. Die zijn dus lekker tegen de muur op gevlucht en door de ramen naar binnen gekomen.

Klinkt misschien erg harteloos, maar ik ben niet van plan ze levend te vangen. Ik woon hier midden in de stad, als ik ze ergens anders loslaat zitten ze binnen de kortste keren bij een ander in huis. Niet echt aardig... Ik heb een gediplomeerd bestrijder in de arm genomen, ga er vanuit dat de beste man weet wat hij doet.

Ik zit nu in bed met een muziekje aan omdat ik anders naar elk piepje en kraakje ga luisteren. Ik vind mezelf een echte dramaqueen, maar krijg het niet echt uit mijn hoofd. Ik weet best dat die beesten niks doen, maar wil er echt niet eentje tegenkomen in mijn bed :D.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:16

1 van mn katten nam vd week een muis mee naar binnen en liet m los in de kamer. Niet handig.... moest gelijk aan dit topic denken :D afijn, poezebeest erachteraan door de kamer, onder de bank, onder de kast...
Poezel 2 er ook bij en toen 2 katten en 1 bange muis rennend door de kamer.
Muis vond gelukkig na 5 min de achterdeur weer en het spel ging buiten verder.
Poezel 3 is de oppermuizenvanger maar die had nog niks in de gaten.
Tot muis besloot over het terras te rennen, tja poezel 3 had niet heel lang nodig.
R.I.P. muisje....