Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:21

Onze keuken, afzuigkap hangt nu ook even als de plinten aan de onderkant.
Keuken is 7 jaar oud. Alleen het aanrechtblad is voor ons niet de juiste keuze geweest verder nog tevreden. Kookplaat is niet van Ikea, deze hadden ze niet zo groot.

Afbeelding

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:25

Leuk om een nieuwe keuken uit te kiezen en zelf te ontwerpen, ik ben daar zelf zoveel mee bezig geweest en ben ook enorm tevreden met het resultaat.

Wij hebben de kasten, inbouw koelkast-diepvries en de vaatwasser van Ikea. Ons werkblad is volle graniet (heeft Ikea niet) en ik heb een Falcon fornuis en Stoves afzuigkap, aangezien het fornuis voor mij echt een must was :+ . We waren wel helemaal verliefd op deze ikea keuken, dus zijn erg blij met de combinatie.

Ik kan al wel foto's posten, heb nog geen foto's waarbij alles geïnstalleerd is maar dan heb je alvast een idee :) (bekisting is uiteraard wit nu)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:08

Laat ik het zo zeggen, ik zou het zelf wel storend vinden als ik in een galei keuken de ene zijde de kasten 20 cm hoger heb hangen dan de andere kant
Het oogt voor mij persoonlijk rommelig

Maar ook als je aan de kant van de magnetron alleen maar hoe lasten zou doen kun je de bovenkasten aan de kant van fornuis gewoon houden

Maar! Aan de ene kant is het heel simpel
Tis jouw keuken en als jij het niet storend of juist wel mooi vind dat de bovenkasten links en rechts op verschillende hoogtes hangen
Moet je dat gewoon doen

dito

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:25

Ook hier een keuken van Ikea. Hebben hem nu 4 jaar, ben er erg blij mee. Keuken via de planner zelf ontworpen. Enige waar ik niet blij mee was, was dat we hoogglans hadden. Ik werd gek van alles wat je er op zag, mn als de zon in de keuken scheen. Ik heb de deurtjes vorig jaar laten spuiten in mat grijs en vind de keuken nu zelfs nog mooier:)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:22

Leuk om al die verschillende keukens te zien. Wij zitten ook over een ikea keuken te denken. De prijs is erg fijn, maar ikea ja 5 tot nu toe ook de enige betaalbare die onze kleine ruimte echt effectief in zou kunnen delen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:07

Mijn broer en schoonzus hebben sinds afgelopen zomer een ikea keuken. Ik vind hem echt super mooi. Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen natuurlijk.
Wij hebben een bruynzeel keuken, die zit er nu zo'n 3,5 jaar in. Binnen een jaar zijn alle deurtjes en frontjes van de lades vervangen, omdat het ging bobbelen. Achteraf bleek dat dat een productie fout was, maar we hebben er meerdere keren achteraan moeten bellen. Heel vervelend. En nu wordt het aanrechtblad ook lelijk bij de gootsteen, dat lijkt niet goed gekit te zijn. Dus daar moeten we ook weer achteraan.
Dat ligt natuurlijk ook meer aan het bedrijf als aan het merk. Maar ik zou een volgende keer ook zeker een ikea keuken overwegen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:30

Wij zijn ook bezig om een keuken uit te zoeken bij ikea.
Inbouw apparatuur gaan we dit weekend al halen, de rest bestellen we volgend jaar pas.
We gaan waarschijnlijk voor een witte(mat) keuken met houten aanrechtblad. Witte tegels of tegels met een portugees/marokaans patroon koen tegen de muur, de vloer is laminaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:35

Toch zien de keukens er keurig uit, valt me niets tegen.

Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe keuken met keukeneiland.

Iemand daar ervaring mee bij ikea?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:48

Wij hebben al 13 jaar een Ikea keuken, uitstekende prijs kwaliteit verhouding en ik zou er zo weer 1 kopen. Ik heb door de jaren heen een aantal keukens geplaatst (ook bij anderen) en de Ikea kwaliteit doet niet onder voor veel duurdere keukens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:01

Qua prijs vergelijken met een keukenboer, gaat haast niet. Bij Ikea kun je iemand laten inmeten en ook hem laten plaatsen, maar daar betaal je voor.
Bij de meeste keukenboeren zit dat wel bij de prijs in. Mensen die denken dat een merk met naam beter van kwaliteit is, zitten er vaak wel naast. Het is allemaal een beetje gelijk. Mijn moeder haar keuken is kant en klaar gemeten, geplaatst etc voor 3x zoveel, maar echt niet beter.

Familie heeft een nog duurdere keuken van echt hout. Dan pas kom je in een andere klasse.

Verder zit het vooral in de scharnieren bijvoorbeeld. Ik vind de la en deur stoppers van Ikea echt prima.

Apparatuur kun je over kletsen, maar moet je zelf kiezen. Je bent niet verplicht daar apparatuur te nemen.

NOgmaals, bij de keukenboer betaal je voor de showroom en het personeel wat je eigenlijk direct wil begeleiden bij de aankoop.
De Ikea prijs is berust op zelf doen, zelf meenemen, in elkaar zetten en plaatsen. Het is een deel in een warenhuis met personeel dat soms wat meer gericht is op de keuken afdeling.

Voor alles betaal je en dat vergeten mensen.

ps, wij hebben een houten werkblad en ik ben er juist blij mee. Het 4x duurdere kunststof blad van mn moeder kan minder hebben, dan ons houten blad.
Die van ons is nu bijna 5 jaar oud en we hebben echt geen schimmel. Zou niet weten hoe je in een woonhuis schimmel krijgt op je houten werkblad. Dat ligt echt niet aan de kwaliteit. Wel moet je hem af en toe insmeren met olie, maar dat is met hout.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:52

@vonneke ; wij hebben kookeiland, maar waren niet echt tevreden met de mogelijkheden van ikea. Dus Is een beetje van ikea en een beetje van ons geworden... het zijn letterlijk 2 normale aanrechten die met de Rug tegen elkaar staan. Ook het blad (hout) bestaat uit 2 delen, want anders werd het heel duur. De dubbele wasbak was volgens ikea niet geschikt in een kookeiland (omdat de achterkant niet afgewerkt Is) maar dat zie je echt bijna niet.

Tot nu toe nog steeds zeer tevreden. Als mijn keuken Is opgeruimd durf ik wil een foto te maken...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:56

Onze kasten, deurtjes e.d. zijn van de ikea. Apparaten en aanrechtblad zelf gekocht. Omdat ik materialen en merken wilde hebben die ikea niet heeft. Alles wat wij van de ikea hebben is prima kwaliteit. Ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit.Afbeelding

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 03:40

Ik hoorde dat de kwaliteit van ikeakeukens juist erop vooruitgaan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:31

c_alsemgeest schreef:
Onze kasten, deurtjes e.d. zijn van de ikea. Apparaten en aanrechtblad zelf gekocht. Omdat ik materialen en merken wilde hebben die ikea niet heeft. Alles wat wij van de ikea hebben is prima kwaliteit. Ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit.[ [url=m/ztprpB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze hè... wij hebben op de keukenapp een prachtige keuken in elkaar gezet, maar ik wil de achterkant net zoals jij hebt. Dat het blad zeg maar omhoog loopt, of lijkt te lopen. Het mag van mij zelfs nog wat hoger. Dan hoeven we niet te tegelen en past alles mooi bij elkaar. In de app kunnen we dit echter niet vinden. Weet iemand of het wel via ikea kan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:33

na het zien van al deze fotos ga ik, als het tijd wordt om te renoveren, zeker voor Ikea.. Vooral omdat ze kleine keuken oplossingen hebben. Mijn keuken is ong. 2 breed bij 3 lang ofzo, dus echt supermini..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:27

Cer, dat hebben wij straks ook. De onze is 220 bij 225.... ikea is de enige die ook hele kleine kastjes heeft. Bij andere winkels werk je alleen met opvulstukken en dat vind ik echt zonde.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:29

Wij hebben ook een ikea keuken. Het is een mooie keuken, alleen het aanrechtblad is iets minder. Er komen heel snel kringen op, maar voor de rest een hele fijne keuken!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:53

Bij onze Ikea keuken ging het aanrechtblad mis. Ze meten niet in en onze muren waren schever dan gedacht helaas. We hebben toen elders een blad gekocht wat ingemeten en gemonteerd werd. Was niet veel duurder dan bij Ikea zelf (123keukens). De keuken zelf en de apparatuur heel tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:32

Wij hebben enkele maanden terug ons huis gekocht en daar zat/zit een Ikea-keuken in. Nu kwamen we van een vrij dure en degelijke materialen-keuken in deze en ik moet eerlijk zeggen: de overgang is groot: het verschil in kwaliteit is zo duidelijk merkbaar: slapper (minder stevig), minder diep, vaatwasser lawaaiig en ietwat gammel met uittrekken van de 'lades', deurtjes minder stevig...etc etc. Hij ziet er verder heel netjes uit en er is ook niks stuk, maar het is mijn soort keuken niet. Deze zit hier nu trouwens 3 jaar in, is door de vorige bewoners geplaatst. We gaan aankomend jaar een nieuwe keuken plaatsen op een andere plek in het huis; we hebben een aangebouwde serre waar ik een grote leefkeuken van wil maken, maar ik kies niet voor Ikea. Bij mij komt er weer 'gewoon' een degelijke keuken in van sterke en robuuste materialen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:17

Annetje schreef:
Cer, dat hebben wij straks ook. De onze is 220 bij 225.... ikea is de enige die ook hele kleine kastjes heeft. Bij andere winkels werk je alleen met opvulstukken en dat vind ik echt zonde.

Ik heb ooit een Siemens keuken gehad en daar hadden ze kastjes van 25 en 30 cm.

Het verschil met de dure merken is dat je alles zelf in elkaar moet zetten en als je even een schroefje scheef draait dan springen de stukken van de kastjes af. Nu zie je dat meestal niet, maar het geeft wel de kwaliteit aan.
Verder zijn de kastjes er maar in 2 kleuren; wit en zwart. Terwijl een goede merkkeuken meerdere corpus kleuren heeft passend bij de deurtjes die je kiest.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:47

Een Ikea keuken miet je niet vergelijken met Siemens, Poggenpohl oid. Maar toen wij de apparatuur voor onze Ikea keuken bij de Keukenconcurrent kochten, maakte de verkoopjuffrouw de vergelijking tussen McDonald's en een sterrenrestaurant, daar hebben we even minzaam om gelachen. hiervoor hadden we een handgemaakte keuken van een timmerman en uiteraard was die keuken een stuk robuuster, maar als wij deze grootte hadden moeten laten maken, waren we een kapitaal kwijt geweest. Wat ook grappig is: we kwamen erachter dat we toch nog een binnenlade mistten, even naar Ikea laatje kopen, en hup erin monteren. Dat is suoermakkelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:09

c_alsemgeest schreef:
Onze kasten, deurtjes e.d. zijn van de ikea. Apparaten en aanrechtblad zelf gekocht. Omdat ik materialen en merken wilde hebben die ikea niet heeft. Alles wat wij van de ikea hebben is prima kwaliteit. Ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit.[ [url=m/ztprpB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze zijn niet van de ikea. Zijn gewoon van die afsluit borders die je normaal onder je keuken doet om de poten te verbergen. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:56

Ceetje_bokt schreef:
Een Ikea keuken miet je niet vergelijken met Siemens, Poggenpohl oid..

Ze zijn idd niet te vergelijken, want het is logisch dat het prijsverschil ergens vandaan moet komen.
Als je een keuken ziet als een éénmalige investering en waardevermeerdering van een huis dan kom je bij iets dergelijks als Siemens of Poggenpohl uit.
Heb je die centen niet c.q. er niet voor over én je wilt gewoon over 10 jaar weer eens iets anders dan kun je bij Ikea prima slagen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:06

Hoeveel mensen hebben de keuken zelf geplaatst?

We zijn best handig maar hebben geen zin in tig schroefjes moertjes en nippeltjes en dan uiteindelijk toch fout in elkaar gezet -O-

Ik moet een nieuwe keuken in een nieuwe ruimte en eigenlijk is het maar 4 kastjes onder een aanrechtblad en dan opzij nog een losse kast voor de koelkast en de magnetron.
Heb een heel mooi los staand fornuis dus dat komt aan het einde met daar boven de afzuigkap.
De kelderdeur zit in de keuken en daar kan ik veel spullen kwijt, vriezer staat om de hoek en de vaatwasser blijft in de bijkeuken staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:14

De kastjes zijn makkelijk zelf in elkaar te zetten. De handleiding is simpel zat :)
Persoonlijk zou ik nooit een fornuis strak tegen de zijmuur zetten; dan staan grote pannen 'klem' tegen de muur.