Voorlopig koopcontract, huis opnieuw in verkoop

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:14

Oké, heb ik weer iets nieuws geleerd :) Wij moesten wel het voorlopige koop contract tekenen bij de notaris

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 09:16

Bedankt voor alle reacties. De makelaar neemt straks contact met me op. Hopelijk weten we dan meer. Bij ons in de regio gaat er zo'n beetje standaard een bord verkocht onder voorbehoud in de tuin :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:17

Sammie schreef:
Amsterdam is de vreemde eend in de bijt. :')

Maar ts spreekt over makelaar, dus dat zal wel niet. Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke verhaal, want het wordt er niet transparanter op.

Klopt hoor.... was meer een aanvulling in algemene zin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Voorlopig koopcontract, huis opnieuw in verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:33

Afbeelding

Hier staan ze ook geregeld. Een klein rood bordje bovenop en bij definitieve verkoop de grote sticker over het Te Koop bord.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:44

Ik heb vorig jaar ook een woning gekocht met als extra ontbindende voorwaarde"verkoop eigen woning". Alle tijd dat mijn eigen woning niet verkocht was, heeft de woning actief in de verkoop gestaan en zijn er ook bezichtigingen geweest. Mochten de verkopers een hoger/beter bod voor de woning krijgen dan had ik nog 3 dagen de tijd om de woning voor de afgesproken prijs onvoorwaardelijk aan te kopen, maar dan verviel het recht op deze ontbindende voorwaarde, dus liep ik het risico om met 2 huizen te zitten en in mijn geval ook zonder financiering

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:13

Azara71 schreef:
Oké, heb ik weer iets nieuws geleerd :) Wij moesten wel het voorlopige koop contract tekenen bij de notaris

Hier idd ook Frankrijk en notaris (ook zonder makelaar gekocht) om te tekenen (verkoper en koper tegelijkertijd. Wij hadden geloof ik 10 dagen bedenktijd na het ontvangen van het voorlopig koopcontract per aangetekende post.

Al wel gehad dat ons bod mondeling geaccepteerd was en een dag later verkoper een sms stuurt dat ze het aan iemand anders verkocht hadden die dag.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:43

je maakt je druk om niets.

Ik wil pas dat mijn huis als verkocht op de markt komt te staan als het bij de notaris is gepasseerd...eerder niet.!

als jij je financiering niet rond krijgt..zit ik met de gebakken peren:-) dus nee hier zouden alle bezichtigingen gewoon doorgaan.

Alleen het daadwerkelijk verkopen aan een ander gaat niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:57

Tja sorry.. maar ik zou geen vrij vragen om een huis te bezichtigen waarvan het voorlopig koopcontract al is getekend!

Een beetje makelaar meldt dat bij geintresseerden en zetten ze op een lijst van - je wordt gebeld als het toch niet door gaat -. Bezichtingen door laten gaan terwijl er een koopcontract ligt? Nee.. dat is geen kies. En ja díe zijn er. Meeste ontbindende voorwaarden lopen zes tot acht weken en zijn meestal (logisch) al lang verlopen eer het daadwerkelijk bij de notaris passeert. Tussen die periode ook nog gaan bezichtingen is.. zonde van de tijd. Vermoed niet dat een makelaar zich daar snel voor in zal spannen.

Jouw vlieger vliegert dus niet helemaal correct.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:03

Ilco schreef:
Er zijn wil ontbindende voorwaarden. Maar die ga ik hier niet neerzetten. Het lastige is dat het contract nog steeds van toepassing is, maar het huis wel op de markt staat. Ik was benieuwd of meer mensen dit hebben meegemaakt

Ja dit heb ik meegemaakt maar stond in het contract wat wij hadden getekend. Omdat wij een voor de koper onzekere ontbindende voorwaarde in het contract hadden staan wilden zij het huis in de markt laten. Dit hield wel in dat als er een andere koper zou komen waar de verkopende partij mee in zee zou willen gaan wij alsnog eerste keus zouden krijgen om onze ontbindende voorwaarde te laten vallen en het huis te kopen.

Edit: zoals Jansenjap zegt dus.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:02

Even formeel volgens de NVM....
Vekocht onder voorbehoud is van toepassing als het voorlopig contract is getekend én de 3 dagen bedenktijd voorbij zijn.

"Verkocht" is zodra de ontbindende voorwaarden zijn verlopen. Kan soms dan nog best een tijd duren tot transport is bij notaris.

En op deze manier moet een nvm makelaar de woning op funda presenteren. Vandaag nog een mail over gehad van de nvm.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:39

En, wat had de makelaar te melden TS?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:05

En toen was het stil ... Heb net het hele topic gelezen, ben ook wel benieuwd.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:09

Weet je in inmiddels al meer TS? Ik ben erg benieuwd.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:43

Ik ben ook erg nieuwsgierig. Wat is er gebeurt?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:47

Is er inmiddels al nieuws TS?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:21

Tip (ook voor alle lezers): https://www.nvm.nl/actueel/juridisch/iv ... eregisters
Hiermee voorkom o.a. je dat een huis na het ondertekenen van het voorlopig koopcontract, alsnog aan een ander verkocht wordt. Normaliter als de verkopende partij met een makelaar werkt gebeurt dat ook niet, maar je weet maar nooit... Bij de kosten van een dergelijke inschrijving moet je denken aan een bedrag tussen de € 150 en € 200,-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:35

Goede tip GreaseMonkey +:)+ ...dit wist ik niet.Was in de veronderstelling dat een contract een contract was maar dat is dus niet in elk geval zo.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:53

Die tip heeft volgens mij enkel betrekking op beslagen of faillissementen waarbij de woning in de boedel valt en dus niet meer geleverd kan worden.
Bij gewoon tekenen van de akte zonder inschrijving moet de verkoper ook gewoon zich er aan houden. Zit boetebeding op van 10%

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:33

manzano schreef:
Die tip heeft volgens mij enkel betrekking op beslagen of faillissementen waarbij de woning in de boedel valt en dus niet meer geleverd kan worden.
Bij gewoon tekenen van de akte zonder inschrijving moet de verkoper ook gewoon zich er aan houden. Zit boetebeding op van 10%

die tip is inderdaad zodat er geen beslag meer kan worden gelegd op de woning, of om lopende beslagen alsnog aan het licht te krijgen..

Die tip is overigens ook aan verkopers die financieel in de problemen zitten en waarbij het overzicht kwijt is.. Dus voor gedwongen verkoop/veiling.. zodra voorlopig koopcontract getekend is en je het in het register laat plaatsen als zijnde 'verkocht' kunnen derden geen aanspraak meer maken op de woning na het moment van inschrijven. Dus ook ter bescherming van een verkoper met problemen, het voorkomt dat de problemen ernstiger worden door bijvoorbeeld een beslag tussen moment van tekenen voorlopig koopcontract en overdracht.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:23

manzano schreef:

Als het 2x wordt verkocht, mag het niet zomaar aan de 2e (dus latere koper) geleverd worden. Er is dan nl al iemand met een eerder recht op levering. Een voordeel van de Vormerkung die wordt bedoeld, is wel dat die voor iedereen zichtbaar is en dat de notaris dus ook zal zien dat er iets niet klopt als hij opdracht krijgt het huis aan koper 2 te leveren.

Ben wel benieuwd hoe het met ts is afgelopen?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:02

Ook een dubbele verkoop kan worden voorkomen door de koop in te schrijven in de openbare registers. Inschrijving zorgt er namelijk voor dat - inderdaad - derden geen aanspraak meer kunnen maken op de woning, en ook een evt. tweede koper valt in dit geval onder deze noemer. Ik quote voor het gemak maar even een stukje rechtstreeks uit het artikel waarnaar ik al gelinkt had:

Citaat:
Gedurende de inschrijving heeft de koper bijvoorbeeld niet te vrezen van een faillissement van de verkoper, beslag op de onroerende zaak, een dubbele verkoop, verhuur van het gekochte etc.

@TS, is er al nieuws?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:16

Ik denk dat er iets met TS niet klopte want die blijft nu wel heel stil een poosje;-)

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:55

Het huis is verkocht en niet aan ons. Het contract is ontbonden door de tegenpartij. Ik heb een tijdje niet gereageert omdat het echt een tegenvaller was

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:57

Ilco schreef:
Het huis is verkocht en niet aan ons. Het contract is ontbonden door de tegenpartij. Ik heb een tijdje niet gereageert omdat het echt een tegenvaller was

Jeetje, dat kan ik me voorstellen (dat het een tegenvaller was)! Maar de verkoper had dus gronden waarop de koop ontbonden kon worden dan? Dat is wel vrij bijzonder (en bijzonder vervelend).

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:05

ik ben wel heel benieuwd hoe dat gegaan is, want dit is wel heel vreemd en ik heb er mijn vraagtekens bij of het wel juridisch correct is