huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:37

purny schreef:
Toen je je contract tekende wist je van de regels. En ben je ermee akkoord gegaan. Als je toch een huisdier wilt zou ik opzoek gaan naar een ander huisje

Ik wacht eerst af wat het juridisch loket zegt en vervolgens ga ik het gesprek eerst aan met mijn huurbaas. De komende 2 jaar ga ik hier niet vrijwillig weg tenzij ik een miljoen win. Ik heb geen 1200 euro gespendeerd om iemand anders blij te maken met een net afgewerkt huis.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:39

Laatst bijgewerkt door Blon_D op 05-05-16 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Re: huurovereenkomst met algeheel huisdieren verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:42

Ik snap niet waarom iedereen zo over de TS valt eigenlijk. Lees ook geen onverschilligheid, ze wil alleen haar rechten weten voor ze eventueel een dier in huis neemt. Dat mag lijkt me.

Ik snap je motivatie wel ts, en ook netjes dat je aan hebt gegeven eventueel zelf de kosten voor desinfectie etc te dragen.

Ben benieuwd wat het juridisch loket zegt, kan me wel vinden in het antwoord van Floortje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:43

Blon_D schreef:
Maakt voor mij ook niet uit heb ze toch niet. Sinds wanneer is het gedoogdbeleid afgeschaft?

2013. Je wordt ook niet vervolgd of zo, de planten worden in beslag genomen.

Maar goed, totaal niet ontopic.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:45

Pantykous schreef:
Ik snap niet waarom iedereen zo over de TS valt eigenlijk. Lees ook geen onverschilligheid, ze wil alleen haar rechten weten voor ze eventueel een dier in huis neemt. Dat mag lijkt me.

Ik snap je motivatie wel ts, en ook netjes dat je aan hebt gegeven eventueel zelf de kosten voor desinfectie etc te dragen.

Ben benieuwd wat het juridisch loket zegt, kan me wel vinden in het antwoord van Floortje.

Ik ben ook benieuwd wat juridisch loket zegt. Ik wil ook juust weten wat mijn rechten zijn zodat ik niet bv later alsnog mijn huisdier elders moet onderbrengen. Wil idd gewoon weten hoe en wat en naar aanleiding daarvan bedenken wat ik ga doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:56

Maar je hebt helemaal geen huisdier dat je er mee naar toe wilt nemen, dus "weten wat je rechten zijn" is helemaal niet aan de orde.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:03

Blon_D schreef:
purny schreef:
Toen je je contract tekende wist je van de regels. En ben je ermee akkoord gegaan. Als je toch een huisdier wilt zou ik opzoek gaan naar een ander huisje

Ik wacht eerst af wat het juridisch loket zegt en vervolgens ga ik het gesprek eerst aan met mijn huurbaas. De komende 2 jaar ga ik hier niet vrijwillig weg tenzij ik een miljoen win. Ik heb geen 1200 euro gespendeerd om iemand anders blij te maken met een net afgewerkt huis.

Die 1200 euro moet je eigenlijk wel los zien van je vraag/situatie. Die heb je voor je eigen woonplezier uitgegeven.

Ik snap je vraag wel. Kort gezegd wil je weten of de clausule in je contract rechtsgeldig is.

Je hebt het antwoord reeds... Van een gerespecteerd advocate tussen je reacties staan. Iemand waarvan ik weet dat haar juridische kennis groter is dan die van das.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:09

Die 1200 euro is een keus die je zelf hebt gemaakt. Jij wilde je huis opknappen.
Waarschijnlijk heb je geen poot om op te staan. Je wist immers dat er geen dieren in mochten toen je tekende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:16

_San87_ schreef:
Blon_D schreef:
Maakt voor mij ook niet uit heb ze toch niet. Sinds wanneer is het gedoogbeleid afgeschaft?

2013. Je wordt ook niet vervolgd of zo, de planten worden in beslag genomen.

Maar goed, totaal niet ontopic.

Foutje, je huur wordt opgezegd }>
maar dat terzijde.
Waar het mij om gaat en meerderen er is ergens voor getekend.
Heb het wietverhaal als voorbeeld genomen omdat dit erg helder is.
Houdt in dat je met de voorwaarden akkoord gaat. Niet gaan proberen om halverwege de rit de voorwaarden aan te passen.
Als je toch huisdieren wilt moet je ergens gaan wonen waar het wel mag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:20

Morganlefay schreef:
Foutje, je huur wordt opgezegd }>
maar dat terzijde.
Waar het mij om gaat en meerderen er is ergens voor getekend.
Heb het wietverhaal als voorbeeld genomen omdat dit erg helder is.
Houdt in dat je met de voorwaarden akkoord gaat. Niet gaan proberen om halverwege de rit de voorwaarden aan te passen.
Als je toch huisdieren wilt moet je ergens gaan wonen waar het wel mag.
Dat is niet hetzelfde als vervolging.

Niet iedere voorwaarde is rechtsgeldig. Deze in principe wel, maar vragen stellen is nooit verkeerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:24

Misschien is het prettiger voor ts dat ze niet zo word aangevallen. Natuurlijk is het voor iedereen duidelijk, ze wist het, heeft getekend en klaar. Maar misschien is het allemaal niet zo duidelijk en daar wil ts een antwoord op, Floortje heeft een duidelijk antwoord gegeven en verder weten we er allemaal echt te weinig van af om duidelijk ja of nee te zeggen. Ik ben best wel nieuwsgierig wat het juridisch loket gaat zeggen. Ik denk hetzelfde als Floortje maar wie weet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:32

purny schreef:
Toen je je contract tekende wist je van de regels. En ben je ermee akkoord gegaan.

Dat is te makkelijk, omdat we daarmee de wet overbodig maken. Zeker op de huurmarkt bedenken verhuurders allerlei regels die in strijd met de wet zijn. Je zou ook kunnen zeggen: de verhuurders wisten van de regels (namelijk de wet) toen ze het pand aanboden, en zijn daarmee akkoord gegaan. Dat kunnen ze dan niet zomaar op de huurder afschuiven.

Dat is belangrijk omdat onze woningmarkt een beetje balans nodig heeft. Je hebt rechten als mens om behoorlijk te wonen. En dat kan niet als iedereen de regels maar aan z'n laars lapt.

Wat mij betreft worden deze regels dus nadrukkelijk teniet gedaan (net zoals voorwaarden in de Algemene Voorwaarden die wettelijk niet mogen gewoon niet gelden, ook schrijf je ze er honderd keer in.) Niet alleen maar omdat ik de TS een huisdier gun, maar ook omdat het belangrijk is voor ons allemaal dat goed wonen gewoon mogelijk blijft zonder onredelijke beperkingen, ook als je op vrije-sectorhuur bent aangewezen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:36

Wanneer je iets afsluit ga je akkoord met de voorwaarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:36

Ligt er maar net aan wat je onredelijk vindt. Geen huisdieren mogen houden is dat niet per se :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:37

purny schreef:
Wanneer je iets afsluit ga je akkoord met de voorwaarden.

Dat betekent niet dat die voorwaarden allemaal rechtsgeldig zijn. En voorwaarden die niet rechtsgeldig zijn, hoef je je niet aan te houden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:37

Shadow0 schreef:
purny schreef:
Toen je je contract tekende wist je van de regels. En ben je ermee akkoord gegaan.

Dat is te makkelijk, omdat we daarmee de wet overbodig maken. Zeker op de huurmarkt bedenken verhuurders allerlei regels die in strijd met de wet zijn. Je zou ook kunnen zeggen: de verhuurders wisten van de regels (namelijk de wet) toen ze het pand aanboden, en zijn daarmee akkoord gegaan. Dat kunnen ze dan niet zomaar op de huurder afschuiven.

Dat is belangrijk omdat onze woningmarkt een beetje balans nodig heeft. Je hebt rechten als mens om behoorlijk te wonen. En dat kan niet als iedereen de regels maar aan z'n laars lapt.

Wat mij betreft worden deze regels dus nadrukkelijk teniet gedaan (net zoals voorwaarden in de Algemene Voorwaarden die wettelijk niet mogen gewoon niet gelden, ook schrijf je ze er honderd keer in.) Niet alleen maar omdat ik de TS een huisdier gun, maar ook omdat het belangrijk is voor ons allemaal dat goed wonen gewoon mogelijk blijft zonder onredelijke beperkingen, ook als je op vrije-sectorhuur bent aangewezen.

Als er uitgebreid over gesproken is zoals in TS haar geval dan ga je toch bewust akkoord met de regel. Als er nou met geen woord over gerept was was het misschien een ander verhaal

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:48

Liselot schreef:
Als er uitgebreid over gesproken is zoals in TS haar geval dan ga je toch bewust akkoord met de regel. Als er nou met geen woord over gerept was was het misschien een ander verhaal

Dat zou misschien waar zijn als we een gezonde woningmarkt hadden met voldoende alternatieven, en een goed machtsevenwicht. (Hoewel, nee, ook dan niet. Als de wet zegt 'dit mag niet' dan mag het gewoon niet, ook niet als je afspreekt dat het wel mag.)

Maar die gezonde markt met een eerlijke machtsbalans is er echter niet. Daarom is die wettelijke bescherming erg belangrijk, omdat het niet gaat om de belangen van 1 huurder, maar van alle potentiele huurders nu en in de voorzienbare toekomst. Dit geeft namelijk ook een oneerlijke verhouding tussen verhuurders, waarbij degenen die de wet negeren betere inkomsten of gunstigere huurders kunnen kiezen, waardoor andere partijen haast genoodzaakt zijn om ook de wet te negeren, alleen maar om het evenwicht te behouden.

En daarom mag dat dus niet. Daar hebben we de wet dus voor ingesteld, en de verhuurders die de wet negeren en onredelijke grenzen stellen (maar bv ook illegale zaken als bemiddelingskosten) horen gewoon gedwongen te worden om dat weer te laten vallen. De verantwoordelijkheid daarvoor bij de huurder leggen maakt dat het probleem niet aangepakt wordt, en de markt nog verder verstoord blijft dan nodig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:56

Toch wel grappig dat de enige jurist in dit topic wat anders zegt ;-)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:01

Floortje-M is jurist.
Ik verwacht dat juridisch steunpunt hetzelfde zal zeggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:04

luuntje schreef:
Floortje-M is jurist.

Dat zeg ik ook, mijn reactie is op shadow. De enige jurist in dit topic zegt iets heel anders dan zij

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:07

Liselot schreef:
luuntje schreef:
Floortje-M is jurist.

Dat zeg ik ook, mijn reactie is op shadow. De enige jurist in dit topic zegt iets heel anders dan zij

Als je nauwkeurig leest, zie je dat Shadow niet zegt dat dat verbod niet rechtsgeldig is, maar dat het meer een 'aanval' op de huurmarkt in het algemeen is :).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:10

Er was pas een aflevering van de rijdende rechter waarin ook een soortgelijke kwestie besproken wordt. Ging over een school die als regel had dat alle leerlingen die per fiets naar school kwamen de fietsen in het fietsenhok parkeerden. Twee meiden wilden de fiets echter liever op de openbare weg parkeren, op een plek waar dat niet verboden is. De conciërge bond deze fietsen met een slot aan het hek zodat ze dan niet naar huis konden.

De uitspraak was uiteindelijk: je bent akkoord gegaan met de regels van de school waar je op zit dus je hebt je naar die regels te conformeren.
Ongeacht dus of je van de wet wel of niet je fiets op de openbare weg mag parkeren...

Dus ik neem toch aan dat als je een contract tekent dat je niet zomaar die regels kan overtreden omdat je volgens de wet wel huisdieren mag hebben....

Ik ben benieuwd wat het juridisch loket je vertelt :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-05-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:18

verootjoo schreef:
Er was pas een aflevering van de rijdende rechter waarin ook een soortgelijke kwestie besproken wordt. Ging over een school die als regel had dat alle leerlingen die per fiets naar school kwamen de fietsen in het fietsenhok parkeerden. Twee meiden wilden de fiets echter liever op de openbare weg parkeren, op een plek waar dat niet verboden is. De conciërge bond deze fietsen met een slot aan het hek zodat ze dan niet naar huis hoefden.

De uitspraak was uiteindelijk: je bent akkoord gegaan met de regels van de school waar je op zit dus je hebt je naar die regels te conformeren.
Ongeacht dus of je van de wet wel of niet je fiets op de openbare weg mag parkeren...

Dus ik neem toch aan dat als je een contract tekent dat je niet zomaar die regels kan overtreden omdat je volgens de wet wel huisdieren mag hebben....

Ik ben benieuwd wat het juridisch loket je vertelt :)

Deze aflevering heb ik ook gezien ja. Mijn vraag is ontstaan n.a.v dit artikel https://www.das.nl/over-das/nieuws/blog ... -huurbaas/ en dit artikel https://www.jurofoon.nl/nieuws/7637-ver ... urcontract

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:32

FloortjeM schreef:
een algemeen verbod, waar het hier over gaat, is een bepaling in de huurovereenkomst die er standaard in zit en waar je verder geen aandacht aan geeft tot je t nodig hebt (wie moet wat betalen aan onderhoud, wanneer mag er met kortere opzegtermijnen worden gewerkt, welke rechter is bevoegd als je een geschil hebt, hoe wordt de huurverhoging berekend en zo voort en zo verder). Als daar ineens een niet-gemotiveerd verbod op het hebben van huisdieren in staat, kan (dat hoeft nog niet eens) dat een inbreuk op jouw persoonlijke levenssfeer zijn.

In dit geval is het echter zo dat de bepaling vooraf en uitdrukkelijk gemotiveerd met je besproken is, je daarover kon nadenken en vervolgens hebt aangegeven met die afspraak in te stemmen. Dan is het gewoon een bindende afspraak. Bovendien is het zo dat jij niet al een dier hebt en meeneemt, maar een dier wil gaan aanschaffen/nemen. Dat dier maakt dus op dit moment nog geen deel uit van jouw persoonlijke levenssfeer. Ik zie niet dat je daarmee onder de overeenkomst uit kan komen. En nee, met het gelijkheidsbeginsel kom je er niet: dit zijn afspraken die je welbewust en met je volle verstand met iemand anders hebt gemaakt. Daar heb je je dan aan te houden.

Maar als ik je hier goed lees, wil je liever horen dat iedereen vindt dat je huurbaas een onredelijke hufter is, want iedereen die er anders tegenaan kijkt, krijgt de 'dat denk jij dan maar'-reactie of beschouw je het als geen antwoord op je vraag.

Ik vind dit een interressante discussie en heb hier toch wel wat vragen over. Hoe zit het als je een huurovereenkomst tekent die niet is toegelicht en waarbij een verbod op huisdieren in staat? Als je dan een huisdier hebt, heb je dan nog steeds een probleem? En hoe zit het als in een pand meerdere woningen worden verhuurd waarbij in elk contract een verbod op huisdieren staat. In dit pand hebben meerdere huurders huisdieren, kan een andere huurder hier iets aan doen?

Dan iets anders wat hier wel mee te maken heeft, maat niet helemaal on topic is. Hoe zit het met een verbod op kinderen in een huurcontract?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:33

Djonah schreef:
FloortjeM schreef:
een algemeen verbod, waar het hier over gaat, is een bepaling in de huurovereenkomst die er standaard in zit en waar je verder geen aandacht aan geeft tot je t nodig hebt (wie moet wat betalen aan onderhoud, wanneer mag er met kortere opzegtermijnen worden gewerkt, welke rechter is bevoegd als je een geschil hebt, hoe wordt de huurverhoging berekend en zo voort en zo verder). Als daar ineens een niet-gemotiveerd verbod op het hebben van huisdieren in staat, kan (dat hoeft nog niet eens) dat een inbreuk op jouw persoonlijke levenssfeer zijn.

In dit geval is het echter zo dat de bepaling vooraf en uitdrukkelijk gemotiveerd met je besproken is, je daarover kon nadenken en vervolgens hebt aangegeven met die afspraak in te stemmen. Dan is het gewoon een bindende afspraak. Bovendien is het zo dat jij niet al een dier hebt en meeneemt, maar een dier wil gaan aanschaffen/nemen. Dat dier maakt dus op dit moment nog geen deel uit van jouw persoonlijke levenssfeer. Ik zie niet dat je daarmee onder de overeenkomst uit kan komen. En nee, met het gelijkheidsbeginsel kom je er niet: dit zijn afspraken die je welbewust en met je volle verstand met iemand anders hebt gemaakt. Daar heb je je dan aan te houden.

Maar als ik je hier goed lees, wil je liever horen dat iedereen vindt dat je huurbaas een onredelijke hufter is, want iedereen die er anders tegenaan kijkt, krijgt de 'dat denk jij dan maar'-reactie of beschouw je het als geen antwoord op je vraag.

Ik vind dit een interressante discussie en heb hier toch wel wat vragen over. Hoe zit het als je een huurovereenkomst tekent die niet is toegelicht en waarbij een verbod op huisdieren in staat? Als je dan een huisdier hebt, heb je dan nog steeds een probleem? En hoe zit het als in een pand meerdere woningen worden verhuurd waarbij in elk contract een verbod op huisdieren staat. In dit pand hebben meerdere huurders huisdieren, kan een andere huurder hier iets aan doen?

Dan iets anders wat hier wel mee te maken heeft, maat niet helemaal on topic is. Hoe zit het met een verbod op kinderen in een huurcontract?

Verbod op kinderen is ook in mijn contract opgenomen..