FloortjeM schreef:een algemeen verbod, waar het hier over gaat, is een bepaling in de huurovereenkomst die er standaard in zit en waar je verder geen aandacht aan geeft tot je t nodig hebt (wie moet wat betalen aan onderhoud, wanneer mag er met kortere opzegtermijnen worden gewerkt, welke rechter is bevoegd als je een geschil hebt, hoe wordt de huurverhoging berekend en zo voort en zo verder). Als daar ineens een niet-gemotiveerd verbod op het hebben van huisdieren in staat, kan (dat hoeft nog niet eens) dat een inbreuk op jouw persoonlijke levenssfeer zijn.
In dit geval is het echter zo dat de bepaling vooraf en uitdrukkelijk gemotiveerd met je besproken is, je daarover kon nadenken en vervolgens hebt aangegeven met die afspraak in te stemmen. Dan is het gewoon een bindende afspraak. Bovendien is het zo dat jij niet al een dier hebt en meeneemt, maar een dier wil gaan aanschaffen/nemen. Dat dier maakt dus op dit moment nog geen deel uit van jouw persoonlijke levenssfeer. Ik zie niet dat je daarmee onder de overeenkomst uit kan komen. En nee, met het gelijkheidsbeginsel kom je er niet: dit zijn afspraken die je welbewust en met je volle verstand met iemand anders hebt gemaakt. Daar heb je je dan aan te houden.
Maar als ik je hier goed lees, wil je liever horen dat iedereen vindt dat je huurbaas een onredelijke hufter is, want iedereen die er anders tegenaan kijkt, krijgt de 'dat denk jij dan maar'-reactie of beschouw je het als geen antwoord op je vraag.
Ik vind dit een interressante discussie en heb hier toch wel wat vragen over. Hoe zit het als je een huurovereenkomst tekent die niet is toegelicht en waarbij een verbod op huisdieren in staat? Als je dan een huisdier hebt, heb je dan nog steeds een probleem? En hoe zit het als in een pand meerdere woningen worden verhuurd waarbij in elk contract een verbod op huisdieren staat. In dit pand hebben meerdere huurders huisdieren, kan een andere huurder hier iets aan doen?
Dan iets anders wat hier wel mee te maken heeft, maat niet helemaal on topic is. Hoe zit het met een verbod op kinderen in een huurcontract?