Huis kopen, waarom eigenlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:27

Sizzle schreef:
Shadow, TS heeft toch de keuze?
Daar gaat het uiteindelijk toch over?

Ik had een collega die haar toekomst al had vastgelegd. Ze hadden beide 4 jaar contract in Rotterdam. Hebben een huis gekocht op 2 uur autorijden van hun werk in een dorp waar ze dan daarna wilde gaan wonen om dus 4 jaar lang iedere dag 4 uur reistijd te hebben voor "later" %)
Ik vond het dapper.
Noem mij lui, maar ik betaal dan liever meer. Zo heeft ieder zijn prioriteiten uiteraard.

2 uur heen en 2 uur terug van Rotterdam en dat waarschijnlijk buiten de spits... In de spits is het een heel ander verhaal op de ring van Rotjeknor. Kun je er zo een uur bij doen.

Mungbean

Re: Huis kopen, waarom eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:32

Ja klopt, dat is ook de reden dat de huisprijs van mijn ouders zo gekeldert is, vanwege de file op de A29.

Die mensen begonnen vanwege de file om 6 uur smorgens.
Ging dus iedere dag om 4 uur van huis.
Ik zou na een week al kapot zijn.
Dan is nog maar de vraag of je ook over 4 jaar daar in dat dorp in Brabant werk gaat vinden.
Maar als de woonplaats zo belangrijk is dan zal dat waarschijnlijk wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:38

Kopen of huren moet je gewoon kijken wat goedkoopst voor je is en wat beste bij je past. Voor rest echt geen schande om te huren. Je kunt ook beter met een huur huis zitten dan een koophuis die onder water staat.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:46

Het is idd een beetje een verrotte markt nu. Ik kom vanwege mijn inkomen niet in aanmerking voor sociale huur. In mijn omgeving betaal je particulier ongeveer €1000,- aan kale huur voor een klein appartementje. Ik heb heel veel geluk gehad en kan viavia voor een schappelijke prijs huren. Bij kopen zou ik, afhankelijk van de koopprijs iets minder kwijt zijn dan nu alleen dan moet ik er wel bij gaan sparen voor onvoorziene omstandigheden.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 00:09

Ben toch ook nieuwsgierig of er ook mensen zijn die heel bewust niet kopen en wat de redenen daar dan voor zijn. (dus ook al kan het wel, waarom koop je toch bewust niet)
De reacties tot nu toe zijn vooral de voordelen van kopen en waarom wel. Ben toch ook benieuwd naar de andere kant :)

Want ergens vraag ik me toch ook af hoe groot de maatschappelijke druk is om te kopen? Zoals ik hier boven lees 'geen schande om te huren' wordt er dan echt serieus (soms) zo naar gekeken?
Ik merk het wel in mijn omgeving bijvoorbeeld, vrienden kennissen collega's etc. We zijn getrouwd en dan verwacht 'men' toch dat je én aan kindertjes begint én toch ook wel een huis koopt. :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:25

Oh dat had er bij ons echt niets mee te maken. Ik was 23, dus mensen zeiden eerder "zou je dat nou wel doen..." ;)

Het ging bij ons echt om de vrijheid. Zelf alles bepalen, 100% je eigen plekje, geen gezeik met een huurbaas en financieel was het ook nog eens gunstiger.

Ik snap overigens wel dat sommige mensen liever huren. Als je je bijv niet graag op 1 plek vestigd, als je het zat bent zoek je wat anders en zeg je de huur op! Of als je het prima vindt om alles met een huisbaas te regelen (handig qua onderhoud), als je super voordelig kunt huren en vaak hangt dat ook samen met vlot tevreden zijn. Want eerlijk is eerlijk, de voordelige woningen zijn meestal geen pareltjes (klein, oud, erg achteraf, of gelegen in een matige buurt).

Ik ben best een beetje jaloers op hoe voordelig mn broertje woont. Niet dat wij met ons salaris daarvoor in aanmerking zouden komen (zijn vriendinnetje studeert nog), maar in die wijk zou ik ook niet willen wonen. Het is een oude flat, veel hangjongeren en vorige week is er in de portiek naast hem iemand neergeschoten... Dan maar wat meer betalen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:34

Hypericum, job hoppers kopen doorgaans niet. Helemaal niet als ze internationaal hoppen :P

Mijn beide broers huren omdat ze 1 verdieners zijn en daarnaast zo fijn wonen dat daar niet tegen te kopen valt.
De een huurt al jaren een bijgebouw in een landelijk gelegen vrijstaande woning wat je echt niet kan kopen ivm het enorme stuk grond wat er omheen ligt, de ander zit ontzettend centraal wat ook haast niet te kopen valt.