Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Radiostilte
Berichten: 989
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:03

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik in herhaling val. Ik heb veel ideeën maar ik vraag me af waar de zon komt op verschillende tijden? Ik zelf vind het wel prettig om in de ochtend/middag de zon in de keuken heb. In de ochtend omdat het prettig is je ontbijt te smeren en je dag te beginnen in de zon. De grote eettafel staat hier op een plek waar de gehele dag door zo beetje de zon staat, vind ik zelf erg prettig omdat ik ook vaak werk aan die tafel overdag. De woonkamer ligt hier het meest op het westen dus je kan de zon onder zien gaan. Dat vind ik wel prettig omdat ik pas s avonds op de bank ga zitten. Dan heb ik nog een mooi uitzicht. En om met de zon mee te bewegen in je huis heb je in de winter ook nog het voordeel dat het warmer is. Op het noorden, waar de zon minder staat zou ik dingen als de berging, hondenkamer, mancave enzo plaatsen.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:08

Ik ben ook een badpersoon dus ik zou ook een grotere badkamer willen met ligbad maar dat is voor iedereen anders! Maar idd zoals hiervoor werd gezegd, stel jullie willen oud worden in dit huis, is er dan genoeg ruimte om aanpassingen te doen? Vandaar dat je misschien nu al beter hem groter kan maken, maar dat is natuurlijk geheel eigen keus!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:05

Na nog een keer de plattegrond te hebben bekeken nog een ideetje.
In de huidige woonkamer een grote woonkeuken. Mancave in de huidige keuken en dan een woonkamer maken door 1 en 3 samen te trekken. Is ook leuker voor de honden. Kun je traphekje plaatsen tussen deur woonkamer en hondenkamer.
Badkamer hoeft voor mij ook niet luxe te zijn. Eenvoudig en vooral makkelijk schoon te maken. Ik zou wel absoluut een losse toilet willen zodat bezoek niet op m'n badkamer hoeft te komen.

Ik zou in de achtermuur grote schuifpuien zetten, zodat je direct de tuin in kan lopen.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:14

Met mijn paint skills heb ik dit in elkaar geknutseld:

Afbeelding


Zo zou ik het denk ik willen. Persoonlijk zou ik wel graag een grote badkamer willen :+ Niet eens met in gedachte van latere verkoop, maar gewoon voor jezelf.
Doordat de badkamer daar weg is kan je daar een deur hebben naar je woonkamer. Reden dat ik juist daar het woongedeelte heb is omdat ik zag dat je daar een houtkachel hebt, en die is het fijnst in je woongedeelte :)
Keuken kan je nog indelen naar wens, als je de deur tussen die ruimte en de entree wegwerkt heb je daar genoeg ruimte voor de (koel)kasten. Beetje passen en meten, ik zou die muur die halverwege verschuift tussen 4 en 3 lekker zo laten. Te veel gedoe om dat recht te trekken.
Zo zou je geen ruimte voor de honden hebben, maar daar heb ik aan gedacht:
Optie 1 is de mancave in tweeen delen (zal je man blij mee zijn :+ ), dan een deur toevoegen van 5 naar 4 voor de onderste kamer. Zou dan zelf deze voor de honden doen en het gedeelte met de twee ramen als mancave. En ik zou sowieso een luik op het trapgat maken :j en zo heb je je honden niet te ver van je inderdaad.
Optie 2 is de slaapkamer in tweeen. Ene kant blijft slaapkamer, andere kant voor de honden. Daarbij een deur maken tussen 4 en 1. Vind deze zelf alleen minder mooi, maar misschien vind jij het wel handig of past dat beter.

Snap ineens waarom een vriendin van me bouwkunde is gaan doen :+ vind dit best leuk! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:49

Okey, wat vinden jullie hiervan?
Op dit moment spreekt dit ons het meeste aan, mits alles kan qua muren enzo.. :D
De badkamer laten we voor wat hij is, mochten we als we ouder worden toch een grotere badkamer nodig hebben, kunnen we daar altijd nog de hondenkamer voor opofferen.. :D

Oja, Gerard was een beetje optimistisch met 2 sets openslaande deuren... :D Ik denk dat we het alleen in het midden van het huis doen..


Afbeelding

joyceberends

Berichten: 367
Geregistreerd: 03-03-13
Woonplaats: Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:52

Mariska_28 schreef:
Okey, wat vinden jullie hiervan?
Op dit moment spreekt dit ons het meeste aan, mits alles kan qua muren enzo.. :D
De badkamer laten we voor wat hij is, mochten we als we ouder worden toch een grotere badkamer nodig hebben, kunnen we daar altijd nog de hondenkamer voor opofferen.. :D

Oja, Gerard was een beetje optimistisch met 2 sets openslaande deuren... :D Ik denk dat we het alleen in het midden van het huis doen..


[ [url=m/m4EkPg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijkt me een goede indeling!
Komt er een eettafel in de woonkamer? Of twee zithoeken? Anders lijkt me de ruimte wel erg groot

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:54

Bouwkundig lijkt het me helemaal ok. Qua inrichting zou ik dan een wat chiquere eethoek voor de openslaande deuren doen, en bij de keuken meer een boerenkeukentafel :j

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:57

Shadow0 schreef:
Bouwkundig lijkt het me helemaal ok. Qua inrichting zou ik dan een wat chiquere eethoek voor de openslaande deuren doen, en bij de keuken meer een boerenkeukentafel :j

Zoiets waren we wel van plan inderdaad :D

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:14

Leuke indeling :j

Gezien de recente badkamer-ervaringen bij mijn opa's en oma's zou ik de badkamer gelijk groter maken. Wat een gedoe om iemand in zo'n klein badkamertje te helpen douchen, pfffft. |(

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:15

Ziet er goed uit! Het lijkt me heel praktisch zo :)
Wil je de badkamer houden? Daar zou je ook nog een grote toilet van kunnen maken en het toilethokje ombouwen tot kast voor de (winter)jassen/schoenen enz. Zo'n kast mis ik zelf wel een beetje.
En de keuken, is die groot genoeg zo? Het ziet er wat krap uit, zeker als een deel ervan koelkast wordt. Ik heb ongeveer even veel ruimte, maar ik moet mijn groentes meestal op de tafel snijden omdat alles al vol staat als je aan het koken bent.. Ik zou zelf minstens drie meter aan werkblad willen hebben bij een volgende keuken, zonder de wasbak/fornuis mee te tellen.

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:39

Wauw wat een leuk huis hadden jullie!
Ik had m zo gekozen voor die prijs maar dan in mijn omgeving (hier kost zoiets minimaal 400.000€)

Ik ben benieuwd wat jullie van het nieuwe huis maken! Ik zou een grotere badkamer maken met een aparte wc.

Dieuwke_
Berichten: 4563
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:03

Heb je foto's van de badkamer nu? Ben wel benieuwd of het echt zo'n krap hokje is als iedereen denkt. De plattegrond ziet er goed uit :j

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:12

Als je de kelder kunt behouden zou ik dat doen. Ik vind een kelder ideaal. Als je niet de hele muur tussen keuken en kamer wegsloopt maar een stuk laat zitten is je keuken nog iets meer afgesloten en zou je met je keuken een stukje onder het raam door kunnen en de hoek om. Verder zou ik zo min mogelijk leidingen verplaatsen en dergelijke als ze nog goed zijn. En inderdaad er eerst gaan wonen schept nieuwe ideeen. En sowieso keuken en kamer een eind uit elkaar zeker niet als je het nieuw gaat maken dat is erg onpraktisch.

Roodvos

Berichten: 6767
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:16

Ik vraag me af waar je de wasmachine (en evt. droger) gaat neerzetten? Met paarden aan huis en honden wil je niet teveel slepen met al die modderige en harige spullen.
Het is mijn ideaal om nog eens een apart gedeelte te hebben voor wasmachine, droger en evt. afwasmachine. Het idee van LaraxXxEmma vind ik dan heel werkbaar. En dan zou ik in ruimte 1 (slaapkamer) ruimte maken voor een washok en hondenkamer.

Je geeft de slaapkamer beneden dan helemaal op, maar jullie gingen boven slapen, dus dat is geen probleem. De “mancave” blijft dan groot genoeg om daar tzt een slaapkamer te maken als jullie oud en bejaard zijn en niet meer boven kunnen/willen slapen.

miezelke

Berichten: 1327
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:19

Ja ik mis ook een "technische" ruimte of een berging of zo. En de gigantische mancave en hondenkamer tegenover een ieniemienie badkamertje snap ik eerlijk gezegd ook niet zo goed... Maar ja, zoveel mensen zoveel wensen :)

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:26

Ik val een beetje binnen, maar op de foto's ziet de badkamer er helemaal niet zo klein uit. Zou niet weten waarom je een grotere nodig hebt als je een apart toilet hebt.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:27

Leuk hoor! Vooral die schuifdeuren tussen de (woon)keuken en de woonkamer vind ik leuk. Ik zou zelf het terras in een hoek om het huis heentrekken en openslaande deur(en) in de keuken maken maar misschien is dat wel de bedoeling. Als je buiten bezig bent en vies bent hoef je niet het halve huis door om koffie te drinken in de keuken bv. Of wacht, je hebt een deur naar de hondenkamer dus op zich valt dat mee.

Kun je eigenlijk de paarden zien vanuit de keuken/achterkant huis?

Ben echt superbenieuwd naar jullie verbouwing, lekker meeleven vanuit mijn luie stoel. :D

@Kirrr: niks moet natuurlijk maar het is niet meer dan een kast. Heb ik het ook jaren mee gedaan, zonder problemen, maar ik ben blij dat ik nu wat meer ruimte heb. Maar als het voor TS geen probleem is, lekker zo laten. Genoeg kosten bij een nieuwe woning toch? :Y)

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:30

Ik kan nergens de afmetingen vinden.. op de foto lijkt het best ruim.

Maar wie ben ik om te spreken, mijn hele huis past 4 keer in de benedenverdieping.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:31

Het is niet veel breder dan een deur, iets meer dan 1 meter breed gok ik zo. :D

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:33

3m² zie ik nu in de tekst staan.. Dan geeft de foto een heel ander beeld.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:35

Niks aan de hand als je geen last van claustrofobie hebt natuurlijk. :+

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:38

Mocht je het geld er voor hebben dan zou ik direct een aanbouw doen op de plek waar je nu het zonneterras hebt getekend en boven een badkamer en toilet maken. Nu zal je elke keer met kleding enz moeten slepen want je slaapt boven en moet beneden douchen. Zou wel de douche beneden houden, klein en simpel , kun je de honden wassen en zelf snel douchen als je heel smerig bent.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:39

Ik zou dan als ik toch zoveel ruimte hebben meteen kiezen om de badkamer groter te maken en wat luxer. Lekker bad erin. Misschien hoeft dat voor TS niet. Waar TS wel rekening mee moet houden is hoelang ze in het huis willen blijven wonen. Als zij daar echt oud in willen worden dan zullen er op latere leeftijd aanpassingen gedaan moeten worden voor hulpmiddelen etc, zodat thuiszorg dan kan helpen douchen etc, in een kleine badkamer is dat moeilijker. Je kunt i.m.o. beter nu al de ruimte maken als je toch al aan het verbouwen bent dan later nog.

Verder vind ik de nieuwe indeling echt gaaf en zeker mooi gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:40

Een te kleine badkamer is een ramp als je iets minder vlot beweegt. Dat maakt de zoektocht maar een geschikt huis hier ook zo lastig. Een grotere slaapkamer en badkamer zijn echt nodig.

De nieuwe versie ziet er niet verkeerd uit, alleen loop je niet de kans dat die tussenruimte een beetje een doorloop iets wordt met de schuifdeuren. Al voorkomtn het staan van die muur wel een hoop bouwtechnische problemen en houdt je geuren uit de woonkamer als je wilt.

Wasmachine ed in de mancave neerzetten, er zit water en afvoer. Wassen op momenten dan manlief daar niet bezig is of manlief gaat de was doen. Eventueel kun je daar ook een hoekje pakken voor oa de stofzuiger en zo.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:41

Maar TS is 40 ofzo iets. Dan hoeft ze toch niet nu al een ruimere badkamer te maken? Zou ik in haar geval niet doen (omdat zij geen problemen heeft met de huidige kleine). Dat je daar over 20 jaar eens over na gaat denken lijkt me logischer. Sowieso is het niet raar om na 20 jaar je badkamer te vervangen dus de badkamer die je nu plaatst vervang je waarschijnlijk nog wel voor je bejaard bent.