Klus-woning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Klus-woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:41

Vloerverwarming is wel wat werk, en ik zou vooral kijken naar hoe de situatie nu is, en hoeveel je aan moet passen.

Het simpelste is uiteraard om op de bestaande ondervloer (zal beton of hout zijn) een laagje extra beton te leggen waar je dan de vloerverwarming in verwerkt.
Kan dit niet precies, dan moet je gaan slijpen om sleuven in je betonvloer te maken waar je dan de buis in legt om het vervolgens weer vlak te maken.

Het voordeel is wel dat het water veel minder warm hoeft te zijn voor vloerverwarming tegenover gewone radiatoren.
Ook loop je niet op een koude vloer terwijl de rest wel warm is.

Draagmuren verwijderen zou ik niet helemaal doen, maar bijvoorbeeld een toog erin maken. Zo is het er wel bij, maar is het toch iets apart, en je kunt regelen blijft uit gewoon dragen.
Hebben jullie al gedacht over hoe je de constructie verder gaat ondersteunen als de draagmuur weg is?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:09

Mijn vriend en ik werken beide ook 40 uur en wij hebben ook gekozen voor vloerverwarming. We hadden een bestaande betonnen vloer waar de sleuven in zijn gefreesd. Gaf veel troep, maar was voor ons wel de enige manier, want de vloer ophogen was geen optie. We weten pas komende winter of het wat is haha. Maar iedereen zegt dat we er zeker geen spijt van gaan krijgen.

Succes!

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:33

Citaat:
Draagmuren verwijderen zou ik niet helemaal doen, maar bijvoorbeeld een toog erin maken. Zo is het er wel bij, maar is het toch iets apart, en je kunt regelen blijft uit gewoon dragen.
Hebben jullie al gedacht over hoe je de constructie verder gaat ondersteunen als de draagmuur weg is?

Hiervoor gaan we een aannemer raadplegen. Waarschijnlijk gaan we een ijzeren balk plaatsen om de krachten over te nemen. Dit moet de fundering natuurlijk ook aan kunnen. Het gaat om een kort muurtje van zo'n 2,5 meter/3 meter. Eigenlijk verwacht ik niet heel veel problemen. Ook omdat ander huizen in de straat dit ook al gedaan hebben :).

Gisteren heb ik nog een beetje gegoogled over prijzen ed. voor vloerverwarming. Deze vielen mij erg mee! Ook heb ik een aantal offertes aangevraagd, ik hoop dat zij mij meer kunnen vertellen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:33

Met vloerverwarming krijg je er wel een stukje comfort bij :j

Wat betreft het verwijderen van een draagmuur ga ik met palousaboy mee. In ons vorige huis hebben we een grote stalen balk geplaatst in de muur en de muur netjes afgewerkt. Het oogde desondanks wel als één geheel.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:34

Veilingsites zoals troostwijk kun je partijen klusmateriaal en gereedschap kopen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:05

Let op dat de pomp van de vloerverwarming niet 24/7 draait maar alleen als de verwarming aanstaat. Anders vreet die ontzettend veel stroom :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:05

Dat hangt erg van je pomp af. Wij hebben een energie zuinige pomp maar daar betaal je ook voor. Je zit zo aan de €500 voor een zuinige pomp.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:11

palousa_boy schreef:
Dat hangt erg van je pomp af. Wij hebben een energie zuinige pomp maar daar betaal je ook voor. Je zit zo aan de €500 voor een zuinige pomp.

Weet niet wanneer de vorige bewoners hem bij ons hebben aangelegd. Maar die draaide constant :x
hebben er nu dingetje tussen gezet dat hij alleen aangaat als we de verwarming aanzetten. In de zomer slaat ie elke dag twee keer een minuut aan zodat hij wel met regelmaat loopt. Scheelt ons ontzettend veel KW per jaar :x

Maar goed, wel iets om goed naar te kijken in ieder geval

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:16

Onze pomp is van vorig jaar, was toen de nieuwste iig. En ik kan altijd de stekker er nog uit trekken :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:17

Het idee van vloerverwarming is juist dat je hem op een constante temperatuur houdt en niet zoals bij radiatoren aanzet wanneer je gaat zitten. Op deze manier heb je het meest gunstig verbruik.

Wanneer je hem voor langere tijd niet nodig hebt kun je uiteraard wel gewoon de verwarming uitzetten (of eigenlijk laag) en indien nodig de pomp ook.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:31

lizy29 schreef:
Het idee van vloerverwarming is juist dat je hem op een constante temperatuur houdt en niet zoals bij radiatoren aanzet wanneer je gaat zitten. Op deze manier heb je het meest gunstig verbruik.

Wanneer je hem voor langere tijd niet nodig hebt kun je uiteraard wel gewoon de verwarming uitzetten (of eigenlijk laag) en indien nodig de pomp ook.

Wij hebben de verwarming alleen aan als wij thuis zijn voor langere tijd. Rest van de tijd staat deze op 13 graden. Het is zonde van de stroom en het geld om de pomp van de vloerverwarming al die tijd wel gewoon te laten draaien terwijl hij niet gebruikt wordt. Ging bij ons echt om héél veel stroom op jaarbasis.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:35

Keet schreef:
lizy29 schreef:

Wij hebben de verwarming alleen aan als wij thuis zijn voor langere tijd. Rest van de tijd staat deze op 13 graden. Het is zonde van de stroom en het geld om de pomp van de vloerverwarming al die tijd wel gewoon te laten draaien terwijl hij niet gebruikt wordt. Ging bij ons echt om héél veel stroom op jaarbasis.

Ja en dat is juist onze twijfel om wel of geen vloerverwarming te nemen. Het wordt dan op de benedenverdieping onze hoofdverwarming (dan kunnen de lelijke radiatoren weg). We zijn niet veel thuis, en het is 'zonde' om de verwarming continue op 18 graden te hebben, terwijl je toch niet thuis bent. Want als je de verwarming dan aan zet, dan duurt het toch vrij lang voordat je het gaat merken. We hebben beneden overigens wel een houtkachel, die 'snel' voor warmte kan zorgen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:37

Bij ons is het gelukkig (wel met lelijke verwarming, maar goed) redelijk snel warm als we de verwarming aanzetten. En anders lekker een dikke trui, pantoffels en een dekentje hoor :+:

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:45

Het opstoken van een vloerverwarming naar de temperatuur kost alleen veel meer energie normaal gesproken als dat je hem gewoon hele dagen op bv 18 graden laat staan. Warmer is bij vloerverwarming ook echt niet nodig.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:56

En wat doe je als het bloedje heet is in de zomer? Zet je 'm dan uit? Of gebruik je hem als koeling van de vloer? Kan me voorstellen dat dat ook nog kan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:59

Sommige systemen kunnen dan inderdaad koelen. Wij hebben dat nooit gehad. In de zomer ging gewoon het hele verwarmingsssysteem uit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:01

Ligt er maar net aan hoevaak je de verwarming nodig hebt natuurlijk ;) 1 keer per week naar 18 graden opstoken kost minder stroom dan de hele week op 18 houden omdat je misschien een avond thuis bent ;)
Totaal persoonlijk dus.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:05

Ik ging er wel van uit dat de mensen gewoon iedere avond warm willen zitten ;)

Als je 6 van de 7 dagen alleen thuis slaapt word het verhaal natuurlijk al wel iets anders al denk ik dan dat vloerverwarming gewoon niet het goede systeem is voor je. Dan haal je er gewoon niet de voordelen uit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:13

Daarbij heeft onze verwarming een thermometer buiten hangen. Bij een bepaalde temperatuur gaat het systeem gewoon uit, komt het daar onder dan gaat alles weer draaien. Dus bij ons gaat eigenlijk alles volledig automatisch. Kost wat maar dan heb je wat zullen we maar zeggen.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:15

Zo extreem is het niet. We werken beiden overdag, dus overdag zijn we (nog) niet veel thuis. Het kan zijn dat dat in de toekomst anders wordt door de komst van kinderen of het starten van een eigen bedrijf oid. We zijn nu 's avonds en in het weekend wel thuis.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:17

Dan kan het best gunstig werken door inderdaad gewoon je verwarming op 18 graden te zetten de hele dag of zoals wij op 16 graden en dan bijstoken met een houtkachel als je gaat zitten.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:29

Er is alweer een tijdje overheen gegaan.
Sinds vorige week hebben wij de sleutel van onze kluswoning <3

Afgelopen week al veel gedaan.
Alle vaste kasten eruit gesloopt, granol van de muren af, plinten eruit.

Ik vind het tot nu toe erg leuk, ons projectje :D

Ook de buren hebben de sleutel al, hun gaan het ook zelf doen.
Extra leuk, kunnen we ideeën op doen van elkaar en hebben we beide geen druk om het snel af te hebben.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:16

Wat grappig dat wij allebei in dit topic zitten zonder elkaar te herkennen Nassie :+

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 20:23

Hahaha!
Wanneer ga jij aam de klus?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:44

Als we (positieve) uitslagen van t grondonderzoek hebben dan komt de sleuteloverdracht dichtbij :D