Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:36

Heel apart....
Een voor de stroom/stekkers van de apparaten aan zetten en kijken waar de meter harder gaat lopen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:39

Weet niet of het verstandig is zo 'brief ' op de site van Oxiio te zetten. Snap dat je heel gefrustreerd bent en en de stress zit zou ik ook zijn. En dan is het behoorlijk rot dat het weekend is en je niemand kan bereiken. Maar dinsdag eerst contact leggen is denk ik wel beter nu zet je al een bepaalde sfeer neer. Dan wordt zo bedrijf al minder behulpzaam.

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 21:41

Ik heb er gelukkig duidelijk mijn excuses bij gezet voor het bot overkomen, denk dat ze dat zelf ook wel kunnen begrijpen :+ een rekening van 1833 euro krijgen is niet iets wat iemand goed zal vallen als die allemaal leuke plannen voor de avond had :D

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:42

:wow: Meer dan 14.000 kwh in 1 jaar?! Dat kan haast niet als je alleen woont en geen wasmachine, sauna's, zonnebanken etc hebt. Er moet dus ergens een fout zitten. Ik denk zelf dat de meter kapot is. Aangezien je in de eerste 2 weken al bijna 500 kwh hebt verbruikt zonder er ook maar echt in te wonen. Zelf heb ik bij een energiemaatschappij gewerkt en ik zou je adviseren om je meter te laten ijken door de netbeheerder. Die moet namelijk bepalen of de meter stuk is of niet. Het enige nadeel daarvan is dat wanneer zij beslissen dat de meter niet kapot is je de ijking zelf moet betalen en dat zijn ook geen leuke bedragen. Is een beetje kiezen tussen twee kwaden eigenlijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 21:54

Ik heb mijn koelkast er nu uitgehaald. metertje draait nu nog rond met ongeveer 30 secondes.
Heb nu enkel mijn laptop in oplader, mobiel in oplader, mijn internet aan en 1 ledlamp aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:10

Ik kom over het jaar uit op een gemiddelde van 1600w, wat niet ver afwijkt van de meterstand na de eerste 2 weken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:13

Heeft er iemand geen wietplantage op jouw kosten? :=

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:17

Jezus wat een geld. Snap dat je enorm geschrokken bent. Wat ik doe is elke maand op dezelfde dag de standen opschrijven. Als er dan iets mis is merk je dat direct. Misschien slim om nu ook te doen zodat je in ieder geval iets op papier hebt van hoeveel ie loopt in een korte tijd.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:24

Ik kreeg, ook van Oxxio, 2 jaar terug, een rekening van 6500 euro O:) (totaal verbruik was 13000 euro). Was ook een komma questie en nog wat andere foutjes (was in het begin op de verkeerde meter aangesloten, Oxxio had voor het gemak maar nooit de standen gecorrigeerd toen de juiste meter uiteindelijk aangesloten was). Heeft me een lange adem gekost, maar na een maand of 2 gaven ze de fout toe en bleek ik 850,- terug te krijgen.

Ik heb hierbij overigens wel veel hulp van mijn netwerkbeheerder gehad!

Na dit gebeuren was het toedeloe Oxxio.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:46

850 van 6500 vind ik wel extreem weinig := of bedoel je dat je de 6500 + 850 terug krijgt?

Mijn meterkast komt overigens uit 1961

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:50

Oxxio staat wel bekend om de ruk meters, bij ons hebben ze illegaal de meters vervangen van de netbeheerder en de standen waren compleet onleesbaar omdat hun apparaat stuk was. Problemen met correcte meterstanden kwam vaker voor bij de oxxio meters :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:55

Voorheen was hier Nuon, bij vorige bewoner. Ik weet dat vorige bewoner in de schulden zat, geen idee verder over details, maar dat toen gas was afgesloten. Electra deed het toen wel.

Ik ga dinsdag de woningbouw bellen om te vragen of ze zo snel mogelijk iemand kunnen laten kijken om te kijken waar het stroomverbruik vandaan komt omdat ik dus verdenk dat er word getapt. Verder inderdaad even de oxxio bellen om te vragen of ze de rekening kunnen uitstellen en mijn voorschotbedrag gewoon normaal kunnen doen tot het uitgezocht is. Want zelfs al zou mijn koelkast 1 kwh per uur trekken dan nog zou ik rond de 8400 per jaar zitten en dat is alsnog lager als wat er nu dus word aangegeven

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:20

De leverancier heeft niets met een meter te maken. De netbeheerder zorgt ervoor dat deze hangen en dat ze goed werken.

Het enige wat een leverancier vraagt is de meterstand 1x per jaar, welke zij aan de netbeheerder communiceren. Het verbruik wordt dan bepaald en dat verbruik factureert de leverancier aan de klant.

Wat je moet doen is contact opnemen met je netbeheerder en vragen welke cijfers van je meter je op moet geven. Als dat er daadwerkelijk een is met een cijfer minder kan je je daadwerkelijke stand doorgeven aan je leverancier met een foto van je meter en verklaring van de netbeheerder dat je alleen de eerste zoveel cijfers door had moeten geveb. Als je meter daadwerkelijk is afgekeurd zoals eerder geschreven kan je erop staan dat de netbeheerder kosteloos een nieuwe meter op komt hangen.

En zorg ervoor dat je netbeheerder het correcte verbruik alsnog doorgeeft aan je leverancier. De leverancier gaat afrekeningen pas aanpassen wanneer de netbeheerder een nieuw verbruik bepaald.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 23:25

is de netbeheerder gewoon de woningbouw? Of heeft dat weer met iets anders te maken?
Mijn koelkast is er nu al even uit, die laat ik er uit tot morgen ochtend en dan kijk ik of er nou zoveel bij is gekomen. Om 6 uur was het 44 en om 10 uur was het 46. Heb uur geleden de koelkast er uit gehaald en hij staan nu nog steeds op 46. Maar zelfs als die zou lekken lijkt het mij nog steeds een onverklaarbare hoeveelheid stroom...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:27

Wat een onaangename verrassing zeg, zo'n hoge jaarnota! Het verbruik wat er gemeten is op je jaarnota is, zoals gezegd, absoluut onwerkelijk voor een eenspersoonshuishouden, dit is meer te vergelijken met een kleine bedrijfslocatie (ter vergelijk, ik verbruik absurd veel met honderd computers die altijd aan staan en ik zit op de 4500 kwh per jaar :+ ).

Er zijn een aantal dingen die hier gaande zouden kunnen zijn, maar dat is van een afstandje moeilijk zien natuurlijk. Het kán bijvoorbeeld zijn dat je per abuis voor een zescijferig telwerk wordt berekend terwijl je er maar 5 hebt (en dat dat ene cijfer dus inderdaad achter de komma is). Dan is dat puur administratief en dat kan je netbeheerder je als het goed is vertellen. Als dit het geval is dient er een correctie opgemaakt te worden, ook van je beginstanden. Indien je telwerken gewoon kloppen dan kun je inderdaad de wbv bellen of ze een installateur naar je aansluiting en je bekabeling etc willen laten kijken. Desnoods schakel je zélf een elektriciën in :) Als deze constateert dat het allemaal prima in orde is, dan zou er een probleem in de meter kunnen zitten, en dat dient de netbeheerder dan in orde te maken. Een ijking door de netbeheerder gaat op basis van ongelijk, dus het is echt van belang dat je alle andere opties (aftappen, lek..) zeker uitsluit, anders zit jij of de wbv straks met ijkingskosten en dat zou zonde zijn. In de tussentijd bel (jaja, bellen is echt beter dan mailen) je Oxxio waarin je de situatie uitlegt. Dat je het niet eens bent met de factuur en dat je vermoed dat er binnen- of buitenshuis een probleem is waardoor de meterstanden niet kloppen. Normaal gezien kan de leverancier de nota dan uitstellen totdat er overeenstemming is bereikt of een correctie is aangevraagd.

Overigens vind ik het ook niet keurig dat je niet even gebeld bent, maar daar staat wel tegenover; als de vorige bewoner die wietplantage wél had (weet jij veel :+ ) dan is dit misschien wel geen afwijkend verbruik en dan valt het dus, in de reeks van eerder verbruik, gewoon niet op.. En misschien interesseert het Oxxio inderdaad ook niet :+ Bij ons (ik werk voor zo'n andere grote leverancier ;) ) is het in ieder geval wél gebruikelijk om hoge jaarnota's na te bellen en vóór de nota's opgemaakt worden, worden afwijkende dingen nog eens extra nagezocht. Het is niet mijn ervaring dat "ze dat maar laten lopen omdat dat makkelijk geld verdienen is". Maar, who knows, misschien geldt dat voor Oxxio juist wel :+

Succes in ieder geval!

[edit] je Netbeheerder is de beheerder van het elektra- en gasnetwerk in jouw regio. In leiden is dat volgens mij nog Stedin. Staat op je een van je meters, als het goed is. De netbeheerder is verantwoordelijk voor alles tot-en-met de meter. Na de meter is het van jou. Of de wbv.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:32

Nee, de woningbouw kan je geheel buiten beschouwing laten. Die hebben hier helemaal niets mee te maken. En kunnen echt niets voor je doen.

Verwacht echt dat dit aan je meter ligt en de cijfers die je doorgeeft. Dit moet je echt met je netbeheerder oplossen.

Je bent ervan op de hoogte dat de leverancier er alleen voor zorgt dat er electriciteit is en dat de netbeheerder de stroom transporteert naartoe klant?

Bijna elk probleem met elektriciteit moet je daarom met je netbeheerder oplossen, en helaas heb je geen eigen keuze voor je netbeheerder netbeheerder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:34

chitra schreef:
De leverancier heeft niets met een meter te maken. De netbeheerder zorgt ervoor dat deze hangen en dat ze goed werken.

Het enige wat een leverancier vraagt is de meterstand 1x per jaar, welke zij aan de netbeheerder communiceren. Het verbruik wordt dan bepaald en dat verbruik factureert de leverancier aan de klant.

Wat je moet doen is contact opnemen met je netbeheerder en vragen welke cijfers van je meter je op moet geven. Als dat er daadwerkelijk een is met een cijfer minder kan je je daadwerkelijke stand doorgeven aan je leverancier met een foto van je meter en verklaring van de netbeheerder dat je alleen de eerste zoveel cijfers door had moeten geveb. Als je meter daadwerkelijk is afgekeurd zoals eerder geschreven kan je erop staan dat de netbeheerder kosteloos een nieuwe meter op komt hangen.

En zorg ervoor dat je netbeheerder het correcte verbruik alsnog doorgeeft aan je leverancier. De leverancier gaat afrekeningen pas aanpassen wanneer de netbeheerder een nieuw verbruik bepaald.

Ehm oxxio heeft echter in heel veel gevallen de meter dus illegaal omgewisseld waardoor er bagger exemplaren kwamen... Dus t is de vraag of de meter wel goed is; netbeheerder kan dat controleren inderdaad en eventueel een andere meter plaatsen als het nodig is. Overigens is het de tijd van de slimme meter dus wie weet kun je die ook aanvragen, heb die ook net gekregen ter vervangen van de oxxio meter.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-04-15 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:35

chitra schreef:
Je bent ervan op de hoogte dat de leverancier er alleen voor zorgt dat er electriciteit is en dat de netbeheerder de stroom transporteert naartoe klant?

Bijna elk probleem met elektriciteit moet je daarom met je netbeheerder oplossen, en helaas heb je geen eigen keuze voor je netbeheerder netbeheerder.

Mijn ervaring: 90% van de mensheid niet. In het kader van "stroomopwaarts" is de leverancier ook nog eens de netbeheerderskosten gaan factureren en volgens mij heeft echt meer dan de helft van de mensen in NL geen idee dat er uberhaupt zoiets bestaat als een netbeheerder :') En dan moest stroomopwaarts voor meer duidelijkheid zorgen he, in de energiebranche :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 23:35

Ik ga inderdaad sowieso dinsdag met de oxxio bellen, heb dat ook aangegeven in het bericht dat ik hen heb toegestuurd. Het enige wat mij echt tegenviel van de oxxio is het feit dat ze mij niet even gecontacteerd hebben of een factuur hebben gestuurd ed van de rekening, want het is gewoon abnormaal hoog.
Het is niet normaal dat je zo'n hoog bedrag even via automatisch incasso van de rekening af wilt halen en het voorschot bedrag met 180 euro verhoogd zonder vooraf te communiceren hoe en wat. Ik had de meterstanden aan de oxxio doorgegeven en gevraagd of zij mij konden vertellen hoe en wat en of ik gewoon binnen mijn voorschotbedrag zat.
Dit kon zij mij op dat moment niet aan de telefoon vertellen en zei dat ik de jaaropgave maar moest afwachten. Ik verwachte dat ik die gewoon via de post zou krijgen, wat dus niet het geval was. Ik vandaag bij toeval de mail gezien tussen allemaal "spam" die in mijn inbox was gekomen en had die mail totaal over het hoofd gezien. Die mail bevatte enkel dat ze hebben geprobeerd het geld van mijn rekening af te halen maar dat ik niet voldoende saldo had (vind je het gek? ) en dat als het de volgende keer niet lukt er nog extra 40 euro bij komt. Ik vind dat persoonlijk geen nette gang van zaken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:51

Klopt, ze kunnen dat niet helemaal werkelijk nakijken op het moment dat jij de standen doorgeeft. Veel leveranciers zijn tegenwoordig grotendeels "paperless" en dat betekent inderdaad dat je de jaarnota wel eens niet met de post zou kunnen krijgen. Of PostNL heeft er een bende van gemaakt, dat kan ook nog :+ Oxxio heeft vast ook een online omgeving waar je de nota wel in kunt zien. Het is inderdaad zwaar belabberd dat ze dan gelijk met een aanmaningskosten dreigement komen, wettelijk zijn ze verplicht je een kostenloze herinnering met 2 weken betaaltijd te geven en daarna hangt het volkomen van de algemene voorwaarden af hoe ze omgaan met extra kosten.

Ik weet ook echt niet hoe Oxxio omgaat met afwijkingen op jaarafrekeningen, maar aangezien je allereerste voorschot al flink wat hoger zat, vermoed ik dat hier al veel langer een hoog verbruik speelt en dan wordt dat niet gezien als een afwijking maar als: "werkelijk verbruik, klant heeft voorschot te laag ingeschat". Bel dinsdag gelijk je netbeheerder even (op http://www.aansluitingen.nl kun je nakijken wie dat voor jou is) en ga na hoe het zit met je telwerken. Als jouw woning al jaren voor 6 cijfers wordt afgerekend terwijl je meter 5 cijfers + een komma is dan zal dat, indien eenmaal bekend, gewoon worden gecorrigeerd.

Ik hoop vooral voor jou dat Oxxio schappelijk is met het uitstellen van de nota. Anders kan het nog wel eens een vervelende zaak gaan worden...

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:53

@vuurneon Dat kan, maar TS liet net foto zien van haar meter. Stamt uit 1961, dus ga ervanuit dat die niet recent verwisseld is.

@Neej Haha, dat ben ik met je eens. Maar ik vind dat eerlijk gezegd neerkomen op dommigheid, want als je je afrekeningen leest staat er duidelijk dat er geïnt wordt namens de netbeheerder.. Maarja.. De meeste mensen lezen pas meer dat het totaal bedrag als er misschien iets niet klopt..

@Iifaya Oxxio is volgensmij een digitale leverancier, die doen alles via mail. Facturen via mail zullen steeds vaker voor gaan komen, is een stuk duurzamer en goedkoper. Veel succes in ieder geval.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:58

Ah vandaar, foto was voor mij niet zichtbaar. :)

Ben benieuwd ts hoe dit afloopt...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:00

chitra schreef:
@Neej Haha, dat ben ik met je eens. Maar ik vind dat eerlijk gezegd neerkomen op dommigheid, want als je je afrekeningen leest staat er duidelijk dat er geïnt wordt namens de netbeheerder.. Maarja.. De meeste mensen lezen pas meer dat het totaal bedrag als er misschien iets niet klopt..

Dat staat er luid en duidelijk inderdaad, maar ik denk oprecht dat 90% van de mensheid gewoon betaalt zolang er geen rare dingen zijn en geen idee heeft waaruit die kosten nou bestaan.. En eerlijk is eerlijk, omdat ik nog van vóór Stroomopwaarts ben, wist ik wel dat er zoiets bestaat als een netbeheerder en transportkosten. Maar als je in 2013 je eerste huisje gekocht hebt bijvoorbeeld, dan is dat ook niet iets waar je nou gauw bij stilstaat, denk ik :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 00:10

Ik kreeg wel gewoon via de post een brief dat ik mijn meterstanden moest doorgeven voor de jaarrekening :+ dus ik snap die gehele logica niet.

Mocht het dus inderdaad mijn koelkast zijn dan heb ik echt een probleem. Dan moet ik én een nieuwe koelkast kopen en die rekening betalen.... En het mooiste is nog dat ik binnenkort (met ca 2 maanden) hoogstwaarschijnlijk werkeloos ben omdat contract niet verlengd word. Jeej. Kan dit er dan ook nog wel bij hebben

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 00:48

Inmiddels staat die op 47, dus weer omhoog gegaan. Koelkast zit er al even niet meer in, nu op dit moment enkel laptop, internet en 3 lampen aan (led).