Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
een rekening van 1833 euro krijgen is niet iets wat iemand goed zal vallen als die allemaal leuke plannen voor de avond had
Meer dan 14.000 kwh in 1 jaar?! Dat kan haast niet als je alleen woont en geen wasmachine, sauna's, zonnebanken etc hebt. Er moet dus ergens een fout zitten. Ik denk zelf dat de meter kapot is. Aangezien je in de eerste 2 weken al bijna 500 kwh hebt verbruikt zonder er ook maar echt in te wonen. Zelf heb ik bij een energiemaatschappij gewerkt en ik zou je adviseren om je meter te laten ijken door de netbeheerder. Die moet namelijk bepalen of de meter stuk is of niet. Het enige nadeel daarvan is dat wanneer zij beslissen dat de meter niet kapot is je de ijking zelf moet betalen en dat zijn ook geen leuke bedragen. Is een beetje kiezen tussen twee kwaden eigenlijk.
(totaal verbruik was 13000 euro). Was ook een komma questie en nog wat andere foutjes (was in het begin op de verkeerde meter aangesloten, Oxxio had voor het gemak maar nooit de standen gecorrigeerd toen de juiste meter uiteindelijk aangesloten was). Heeft me een lange adem gekost, maar na een maand of 2 gaven ze de fout toe en bleek ik 850,- terug te krijgen.
of bedoel je dat je de 6500 + 850 terug krijgt?
).
Als deze constateert dat het allemaal prima in orde is, dan zou er een probleem in de meter kunnen zitten, en dat dient de netbeheerder dan in orde te maken. Een ijking door de netbeheerder gaat op basis van ongelijk, dus het is echt van belang dat je alle andere opties (aftappen, lek..) zeker uitsluit, anders zit jij of de wbv straks met ijkingskosten en dat zou zonde zijn. In de tussentijd bel (jaja, bellen is echt beter dan mailen) je Oxxio waarin je de situatie uitlegt. Dat je het niet eens bent met de factuur en dat je vermoed dat er binnen- of buitenshuis een probleem is waardoor de meterstanden niet kloppen. Normaal gezien kan de leverancier de nota dan uitstellen totdat er overeenstemming is bereikt of een correctie is aangevraagd.
) dan is dit misschien wel geen afwijkend verbruik en dan valt het dus, in de reeks van eerder verbruik, gewoon niet op.. En misschien interesseert het Oxxio inderdaad ook niet
Bij ons (ik werk voor zo'n andere grote leverancier
) is het in ieder geval wél gebruikelijk om hoge jaarnota's na te bellen en vóór de nota's opgemaakt worden, worden afwijkende dingen nog eens extra nagezocht. Het is niet mijn ervaring dat "ze dat maar laten lopen omdat dat makkelijk geld verdienen is". Maar, who knows, misschien geldt dat voor Oxxio juist wel 
chitra schreef:De leverancier heeft niets met een meter te maken. De netbeheerder zorgt ervoor dat deze hangen en dat ze goed werken.
Het enige wat een leverancier vraagt is de meterstand 1x per jaar, welke zij aan de netbeheerder communiceren. Het verbruik wordt dan bepaald en dat verbruik factureert de leverancier aan de klant.
Wat je moet doen is contact opnemen met je netbeheerder en vragen welke cijfers van je meter je op moet geven. Als dat er daadwerkelijk een is met een cijfer minder kan je je daadwerkelijke stand doorgeven aan je leverancier met een foto van je meter en verklaring van de netbeheerder dat je alleen de eerste zoveel cijfers door had moeten geveb. Als je meter daadwerkelijk is afgekeurd zoals eerder geschreven kan je erop staan dat de netbeheerder kosteloos een nieuwe meter op komt hangen.
En zorg ervoor dat je netbeheerder het correcte verbruik alsnog doorgeeft aan je leverancier. De leverancier gaat afrekeningen pas aanpassen wanneer de netbeheerder een nieuw verbruik bepaald.
chitra schreef:Je bent ervan op de hoogte dat de leverancier er alleen voor zorgt dat er electriciteit is en dat de netbeheerder de stroom transporteert naartoe klant?
Bijna elk probleem met elektriciteit moet je daarom met je netbeheerder oplossen, en helaas heb je geen eigen keuze voor je netbeheerder netbeheerder.
En dan moest stroomopwaarts voor meer duidelijkheid zorgen he, in de energiebranche
Oxxio heeft vast ook een online omgeving waar je de nota wel in kunt zien. Het is inderdaad zwaar belabberd dat ze dan gelijk met een aanmaningskosten dreigement komen, wettelijk zijn ze verplicht je een kostenloze herinnering met 2 weken betaaltijd te geven en daarna hangt het volkomen van de algemene voorwaarden af hoe ze omgaan met extra kosten.
chitra schreef:@Neej Haha, dat ben ik met je eens. Maar ik vind dat eerlijk gezegd neerkomen op dommigheid, want als je je afrekeningen leest staat er duidelijk dat er geïnt wordt namens de netbeheerder.. Maarja.. De meeste mensen lezen pas meer dat het totaal bedrag als er misschien iets niet klopt..
dus ik snap die gehele logica niet.