nieuwe laptop, macbook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 06:44

In een eastpak past hij met gemak. Ik neem mijn 13 inch pro ook altijd in een eastpak in een speech hoes mee.

Tja, of je het waard vind is iets dat je zelf moet beslissen. Het is een flinke investering, maar ik heb er zelf nog geen seconde spijt van gehad. Het systeem werkt super fijn en is erg stabiel. Als je je MacBook over zes jaar weg doet is er nog een grote kans dat je er nog een paar honderd voor terug kunt krijgen erg groot. Die dingen zijn behoorlijk waarde vast.

En als je het over foto's en video bewerking hebt, is dat wel een reden waarvoor uiteindelijk veel Mac eigenaren voor mac gaan. Die is daar gewoon erg goed in.

Kies je dan trouwens prijstechnisch voor de air of om de draagbaarheid? Ik vind de pro namelijk ook super draagbaar en helemaal niet zoveel groter en zwaarder dan de air. En die heeft wel een prachtig retina scherm waar je bij foto en video bewerking en zo veel plezier van kunt hebben.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:27

Deels prijs en deels gewicht. Ik ben geen hele fanatieke foto bewerker, maar ik wil vooral video's kunnen knippen, plakken etc. Niets bijzonders, heel basic.
Het meest zal ik hem gebruiken voor aantekeningen bij colleges het het schrijven van verslagen.

Zijn die prijzen van de Mac books compleet? Dus met software van pages enzo?
En pages is gewoon compatibel met .doc en .docx bestanden he?
Vond dat zo'n afknapper bij mijn. Huidige laptop. Kom ik thuis, moest ik word nog regelen. Wist ik veel dat dat er niet standaard op zat:p

Shiloh

Re: nieuwe laptop, macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:35

Tegenwoordig zit pages er inderdaad bij. Net als de alternatieven voor powerpoint en excel. Ook iWorks wordt meegeleverd met iPhoto, GarageBand en iMovie. Werken allemaal vrij basic.

Klinkt alsof de upgrade naar de pro niet perse nodig is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:25

128 of 256 gb? Maakt dit nog uit op bv de batterijduur? Hoeveel ruimte neemt het besturingssysteem in? Op zich denk ik genoeg te hebben aan 128 gb.
Ik neem sowieso 8gb ram, maar kan je het interne geheugen evt later nog uitbreiden? Ik denk dat 128 wel genoeg is, tenzij de programma's erg veel ruimte innemen.
Ik heb weinig muziek, en kijk films altijd via Netflix enzo. Bovendien heb ik voor foto's altijd een externe harde schijf.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 27-04-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:26

eilleen333 schreef:
128 of 256 gb?
Ik neem sowieso 8gb ram, maar kan je het interne geheugen evt later nog uitbreiden?

Nee. Maar hoeveel sla je op je laptop op? Ikzelf heb een macbook met 8GB werkgeheugen en 128GB gewoon geheugen en heb hem nu een halfjaar en heb geloof ik 4GB aan bestanden op mijn mac staan. Ik sla alles extern op of in iCloud.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:28

Rebeccaa schreef:
eilleen333 schreef:
128 of 256 gb?
Ik neem sowieso 8gb ram, maar kan je het interne geheugen evt later nog uitbreiden?

Nee. Maar hoeveel sla je op je laptop op? Ikzelf heb een macbook met 8GB werkgeheugen en 128GB gewoon geheugen en heb hem nu een halfjaar en heb geloof ik 4GB aan bestanden op mijn mac staan. Ik sla alles extern op of in iCloud.

Weinig, dus ik denk dat het wel genoeg moet zijn. Tenzij het besturingssysteem ofzo mega veel ruimte in gaat nemen.
Zal eens kijken hoeveel ik nu verbruik op mijn huidige laptop.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:39

Ik ben zes jaar geleden over gegaan op Mac en kan écht niet meer zonder. Ze zijn sneller, stabieler en het besturingssysteem is zoveel fijner!

Heb je ooit met Windows 8 gewerkt? Wát een hel zeg! Mijn moeder had laatst problemen met haar laptop en ik kreeg het gewoon niet voor elkaar. De ene update na de andere. Probleemoplossing hier, probleemoplossing daar. In Windows zitten honderdduizend manieren om een probleem op te lossen ingebakken, dat zegt genoeg toch?

Mijn witte Macbook heeft laatst plaats gemaakt voor een pro, omdat ik toch wat sneller wilde en een groter scherm. Het is elke keer een genot als ik hem aanzet. Draai met gemak een aantal Adobe programma's naast elkaar. Niet dat ik dat veel gebruik, doe vooral internetten.

Games zijn er trouwens zowat allemaal voor op de Mac. En het officeprogramma pages, werkt fijner dan Word. Al kun je gewoon Word op een mac zetten ;)

Ik zou het wel weten!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:42

Ik hoor ook overal dat je met een Mac geen last hebt van virussen? Zit er standaard virusscanner in ofzo?
Mijn huidige windows laptop zeurt inderdaad werkelijk altijd om updates en dan wil ik dat doen en dan gaat ie jammeren dat het hem niet lukt:p

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:59

Ik heb altijd gehoord dat er voor Mac gewoon geen virussen worden ontwikkeld?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:08

Zou wel geniaal zijn :') Iedereen stapt over op een macbook (vraag me altijd af waarom, maar ok :')) en dan zal iemand die virusjes maakt niet bedenken "Joh, we blijven lekker bij Windows hangen" :')

Ik had een macbook, koop er nooit meer 1... 2x problemen gehad met de harde schijf, alleen maar drama.... (2x alles weg, 2e keer gelukkig wel een backup...) Maar vreselijk...

Nu een Dell en ik hoef nooit iets anders meer, sneller, fijner, gewoon ideaal en nog goedkoper ook :') Betaal niet meer voor een merkje :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:09

Omdat er minder mac gebruikers zijn is het ook minder interessant om we virussen voor te ontwikkelen inderdaad. Vraag is idd wel hoe lang dat zo blijft :P

Ik zou overigens voor de 256GB gaan. Altijd fijn om meer ruimte te hebben vind ik, als het een beetje te betalen is ten minste. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:17

Joh, TS heeft 10 jaar met een HP laptop gedaan en doet niet veel meer dan internetten, wat spelletjes en word gedoe. Wat moet ze dan met een Mac, dat is toch enorm zonde van je geld?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:10

Ik vind het niet zonde van mijn geld :+ Ik vind die hp van mijn moeder die de ene fout na de andere heeft zonde van het geld :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:59

TS heeft 10(!!) jaar deze laptop gehad. Kan me niet voorstellen dat dat nou zonde van je geld is.

Als ik TS was zou ik gewoon een Asus/MSI/Samsung oid laptop kopen en geen Mac. Met een Mac ben je nu eenmaal duurder uit en aangezien TS normale eisen heeft.. Je bent een stuk goedkoper uit met een windows laptop.

Natuurlijk kan een mac ook gewoon een virus oplopen... Ik snap dat fabeltje niet zo goed eerlijk gezegd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:29

Een mac is véél beter beveiligd tegen aanvallen. Virussen bestaan zelfs niet eens voor de mac. Malware wel, maar ook bijna niet. Bij windows kunnen bestanden zichzelf openen en installeren. Bij een mac is dat onmogelijk. Om een bestand te installeren moet je altijd eerst je wachtwoord ingeven. Uit de apple store zijn alle programma's gecontroleerd en veilig. Wil je iets van internet installeren, dan krijg je eerst nog een melding dat de software niet gecontroleerd is en dus onveilig kan zijn. Download je wel foute software, dan krijg je meestal direct een bericht en kun je hem verwijderen nog voordat het geïnstalleerd is. Deze malware kan trouwens geen schade aan de computer veroorzaken, maar malware steelt je gegevens.
http://editorial.nl.softonic.com/feiten ... n-voor-mac

Ik heb zó veel last van virussen gehad op mijn windows computers, ondanks de virusscanners..
En nu werk ik al ruim 4 jaar met mijn mac en nog nooit een virus of malware gezien terwijl ik nu dus helemaal geen virusscanner heb.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:56

Ik gebruik gewoon de gratis Microsoft Security Essentials en heb nooit virussen oid :') Naar mijn mening helpt een beetje logisch nadenken al heel goed tegen het krijgen van virussen :D

En Apple producten zijn inderdaad gewoon veel duurder, ik heb het er ook niet voor over. Het is maar net wat je in zo'n laptop of smartphone of pc zoekt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:07

Ik heb eigenlijk nooit virussen op mijn (windows) computers, ondanks dat ik zelden virusscanners heb. Enkel in de periode dat ik helemaal los ging met downloaden op allerlei schimmige sites heb ik er wel een aantal te pakken gehad. Maar nu al weer jaren niet meer, en dat terwijl ik echt wel eens van piratebay af haal en meerdere uren per dag internet.

Ik denk dat ze met een gewone windows-computer prima uit de voeten kan. Compaq heb ik de beste ervaring mee. Medion vond ik waardeloos, maar het liefst heb ik een Acer. Iets minder van kwaliteit dan Compaq, maar meer product voor je geld. HP wisselt heel erg qua ervaring.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:05

Nou, ik heb het gedaan hoor:p vakantiegeld was binnen, dus toen mocht ik.
Helaas nog enkele weken wachten tot hij er is, ik wilde extra werkgeheugen, dus hij moet nog even voor me gemaakt worden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:09

Leuk eilleen333! Dat wachten dat ken ik! Dat moest ik toen ook. ligt er echt helemaal aan hoeveel er voor je zijn die gemaakt moeten worden. Succes met wachten!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:16

Het kon 6-8 weken duren, maar hij kon ook volgende week komen. Dus dat schiet niet echt op:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:07

Mijn mac werd ook speciaal gemaakt omdat ik extra werkgeheugen wilde, ik had hem binnen 2 weken binnen. Succes met wachten. :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:13

Rebeccaa schreef:
Mijn mac werd ook speciaal gemaakt omdat ik extra werkgeheugen wilde, ik had hem binnen 2 weken binnen. Succes met wachten. :D

Ik hoop dat ze idd een beetje opschieten. Heb hem in Utrecht besteld, maar vanaf eind juni zit ik in zwolle en zou ik speciaal op en neer moeten.
Kon hem ook wel laten verzenden, maar ik ben nooit thuis en vaak pas vrij als het postkantoor al dicht is, dus dat schiet ook niet op.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:42

Ik zie het topic weer te voorschijn komen. :)

Zelf heb ik toch een mac aangeschaft, wel wat duurder, maar met een Ipod, Ipad en Iphone leek het me toch wel handig.

En ik moet zeggen ik heb er totaal geen spijt van! Ik vind het een super fijne computer!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:47

Geluksvogels hier joh!
Als ik ooit geld teveel heb..
Ik vind die nieuwe goudkleurige air zo gaaf! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:05

8nnemiek schreef:
Geluksvogels hier joh!
Als ik ooit geld teveel heb..
Ik vind die nieuwe goudkleurige air zo gaaf! :D

Vind die goudkleurige er echt super cheap uitzien. De space gray vind ik prachtig, maar die gouden.. vind de gouden iphone's ook altijd zo jammerlijk, naast alle mooie, strakke designs van apple. :o